Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 7833
Hadde det vært mulig og hatt ekorn som kjæledyr? Og isåfall åssen skulle man fått tak i det? :P
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Snipp og Snapp måtte dø ;(
Men det er verken lov å ha ekorn i bur eller innføre nye ekornarter til Norge
Vis hele sitatet...
Man kan sikkert ha dem utenfor bur
Men gjør som jeg gjorde. Skaffet meg Chinchilla
Sist endret av kosepaa; 12. november 2006 kl. 18:21.
Bare kall buret for fengsel så går det sikkert greit
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av dobbeltve
Bare kall buret for fengsel så går det sikkert greit
Vis hele sitatet...
Ja tipper det. Syns jeg ser for meg når dyrefolka kommer på døra og vil kikke litt rundt inne hos deg.
-Men hva er det der?
-Hva da? Tenker du på ekorn-fengselet mitt?
Jeb
Trådstarter
haha.. Jeg tenker bare å ha den fritt i leiligheten, men må jo ha et bur å.. :P Er bare leketanke..

Ingen som har noe erfaring med ekorn som husdyr?
Det med at det ikke er lov å ha ekorn i bur, hinter jo til at det ikke er lov å ha dem som kjeledyr da... Sikkert noe med at de må kunne komme å gå som de vil i så fall... Ikke spør meg ossen du skal få det det.
Ei jeg kjenner fant et foreldreløst ekorn og tok seg av det, og holdt det som kjæledyr i mange måneder. Men det endte opp med at det stakk av:/
Ikke sant, tror det er større sjøns for at det stikker av, enn at dyrefolka kommer og tar det :P
Lager du et digert bur, og hiver masse stasj inni det, går det sikkert greit.

Men jeg ville heller hatt en ape.
Jeb
Trådstarter
et bur med 1m2 flate og 2m høyde med masse lættis stash er nok fint.
Min kusine på Nord-Møre hadde et ekorn som kjeledyr i drøye to uker. De hadde ekornet fritt. Det gikk helt finfint, den løp rundt og var sikkelig kosete(dog dreit den over alt). Dens liv endte desverre med at den løp mellom en dør som var på vei til å lukkes.
vi fant et foreldreløst ekorn en gang som vi fostret opp med melk, i begynnelsen så det mest ut som en liten mus, men den overlevde faktisk, men etterhvert så slapp vi den ut i det frie igjen, men det hender ofte at den kommer til fuglehuset utenfor vinduet vårt, men det er ikke tamt lenger, og du kommer aldri til å få et ekorn til å bli det heller..
ville dyr kommer alltid til å være ville!1
Naboen min gikk tur med hunden da hunden plutselig fant en liten ekkornunge i gresset. Det var kaldt og jævlig ute, så ekkornet ble tatt med hjem.. Dette skjedde i vår og ekkornet spiser forstatt alle måltider inne i huset. Ligger i fanget og sover og sånt. Dritfett..
Sitat av eriksb
Lager du et digert bur, og hiver masse stasj inni det, går det sikkert greit.

Men jeg ville heller hatt en ape.
Vis hele sitatet...
Hva med en liten eskimounge? Men du må vel slippe den løs i skauen i 5-6 års alderen, hører de blir litt uregjerlige med tida.

Litt mer seriøst da, jeg forstår ønsket om å ha en søt og myk liten venn, men disse dyra blir aldri din venn. De er ville, og har det best om de får leve i sitt naturlige element.
Når det gjelder mer vanlige husdyr, så har disse gjerne hatt kontakt med mennesker i mange generasjoner og fått sine tamme/menneskevennlige sider avlet frem slik at de har det bra sammen med mennesker om de blir behandlet riktig.
For min del holder det med katt, hund eller gullfisker, samt diverse av dem man finner i gårdsbruk. Skal innrømme at en liten marekatt eller wombat hadde vært kult å hatt som kjæledyr, men det kommer ikke på tale av hensyn til dyrene.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Mesna
Ja tipper det. Syns jeg ser for meg når dyrefolka kommer på døra og vil kikke litt rundt inne hos deg.
-Men hva er det der?
-Hva da? Tenker du på ekorn-fengselet mitt?
Vis hele sitatet...
Eller han kan lage buret så stort at han får plass til seg selv inni det, så viss dyrefolka kommer på døra kan han bare hoppe inn i buret og si at det er ekornet som har han i bur og ikke omvendt!
Til alle som har funnet foreldreløse ekkorn. Hvordan vet dere at ekkornet var foreldreløst
Ville dyr trenger å være i fangenskap i mange generasjoner før de blir helt tamme.
Så selv om du finner en ekorn-baby, så vil den neppe være helt beregnelig, hvertfall ikke etter den har vokst opp.

La de stakkars dyra få være i skogen, med mindre det er helt nødstilfelle for dyret. Men da bør det slippes ut igjen så fort det kan ta vare på seg selv
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Mye av problemet med ekornene i den avissaken var vel at de var av en annen underart som var mindre enn den norske. Hadde vært litt uheldig om de spredde seg i den norske faunaen.
Sitat av sauistorby
Til alle som har funnet foreldreløse ekkorn. Hvordan vet dere at ekkornet var foreldreløst
Vis hele sitatet...
Fordi ekkornmoren lar ikke ungene forlate redet før de er et hvist antall uker gamle.. EN ekkornunge på 10cm er ikke flere uker gammelt.
Når hørte man på mora si da? Ekkornrebeller!
Gjør ekornet avhengig av heroin eller noe sånt Da kommer det sikkert tilbake for å få mer, og du slipper å ha det i bur
Sitat av Pope
Fordi ekkornmoren lar ikke ungene forlate redet før de er et hvist antall uker gamle.. EN ekkornunge på 10cm er ikke flere uker gammelt.
Vis hele sitatet...
Bor ekorn i reder?
Sitat av ivioyner
Bor ekorn i reder?
Vis hele sitatet...
ja hadde et ekornreir oppi vedhaugen på hytta et år
Jeg fanget ett ekorn som hadde tatt veien inn i en fuglekasse engang... Det anbefales hvertfall ikke Den klatret rett opp på gardinhyllen, så hoppet den mot kompissen mins hode plutselig, han berre WOOW og dukket hehe, så landet den på golvet, hoppet gjennom en smal plass og mistet halen som hang fast. Etter dette fant jeg ut at dette dyret hadde det best i det fri :P Har vel litt problemer med balansen etter å ha mistet halve halen sin også.
Husker ikke hvor jeg var, om det var en dyrebutikk i Sverige eller noe sånt, men i et (stort!) bur der, hadde de ekornunger som ble solgt, så var det informasjon om ekorn i bur og hvordan du skulle behandle dem og slikt. Det er vel ok..?
Jeg har forøvrig to dagers erfaring med pinnsvin som husdyr.
De er veldig glad i makrell i tomat.
jeg har etpar ukers erfaring med trosteunge i bur;D redda den fra stallkattens klør. tok den med meg hjem, og den likte seg ganske godt, med maten jeg moste opp og mata med fra fingrene. Dreiv tilogmed å lærte den å fly i hagen, hoppe opp på forskjellige ting, og løpe rundt. Den var skikkelig flink! Om kvelden da det var nagtta, legger jo foreldrene seg på dem, da la jeg en myk frotteklut rundt den, og la den et sted fritt for lyd, trekk og lys om morgnenen.

Inntil en morgen, så lå den død i sin nyvaskede rosa frotteklut. overfors den med most mark. Deilig.
men det var vel mer et verdig liv enn å bli fortært opp av en feit katt?
vi hadde et tamt ekkorn i min bardoms dal
man begynner og med og sette ut mat/ melk

også sitte i nærheten la dyret bli vant til deg
og tørre og komme fram

etterhvert blir ekornet tillitsfult og du kan fange det ...

;-)
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av btrollet
vi hadde et tamt ekkorn i min bardoms dal
man begynner og med og sette ut mat/ melk

også sitte i nærheten la dyret bli vant til deg
og tørre og komme fram

etterhvert blir ekornet tillitsfult og du kan fange det ...

;-)
Vis hele sitatet...
Høres ut som safari zone på pokemon
Men burde jo gå greit å ha et ekorn som bor ute, men er så tamt at det vil være inne og ligge i fanget osv.
heh. Fattern hadde ekorn når han var liten .
det bor et ekorn i hagen til en venn av farmoren min
Eksen hadde ei kråke som kjæledyr når hun var mindre. Det slår ekorn endel ganger veit jeg. Men kan man få ei tam kråke kan man sikkert temme ett ekorn og.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Jeb
Hadde det vært mulig og hatt ekorn som kjæledyr? Og isåfall åssen skulle man fått tak i det? :P
Vis hele sitatet...
Som jeg leste tidligere her oppe er ikke en eskimounge noe særlig å ta vare på, men ekorn derimot er greie nok, litt ADHD 24/7 kan man si, men er fuldt mulig og mate dem.. ekornet vi har er nesten umulig og få vekk fra kroppen. Det løper for raskt rundt på kroppen til at du får tak i det (ingen spøk)..

og grunnen til at ekornet er her i hele tatt: Muttern er leder for dyrebeskyttelsen norge og NOAH, og det var noen idioter som mente at de fant et "foreldreløst" ekorn og fostra det opp hjemme, ikke vår skyld.. :-/

Vi finner forresten ikke noe sted å omplassere det..

forresten, ei tam kråke? hvem vil ha det?... vi har hatt, slanger/aper/ekorn/pinsvin/alle typer fugler (svaner, duer, ender osv.) alle normale husdyr, chinchilla.. vaskebjørn, grevling, ildere, ugle, det meste av dyr i skogen, utenom elg :S :P
Ekorn som kjæledyr? Er du gal?
Dakar ekornet daaaa
Hadde en orm i en sko-eske en gang. Usikker på åssen orm det var da. Esken sto på gulvet på badet og en morgen var ormen borte.
Noia for å dusje og gå på do et par dager da. Fant aldrig igjen ormen heller.
Sitat av Pablo_P
Hadde en orm i en sko-eske en gang. Usikker på åssen orm det var da. Esken sto på gulvet på badet og en morgen var ormen borte.
Noia for å dusje og gå på do et par dager da. Fant aldrig igjen ormen heller.
Vis hele sitatet...

Orm? *skremt* hvor stor var den da?
Sitat av [GC/Betater]
Orm? *skremt* hvor stor var den da?
Vis hele sitatet...

Typ 30 cm. Lysebrun uten noe særlig mønster. Kunne holde den i hendene uten at den beit meg.
Jeb
Trådstarter
Stålorm dA?
du må fange det mens det er lite da. kjenner noen som gjorde det og det gikk helt fint!
Stakkars ekkorn^^ passer bedre inn i naturen enn i fangeskap/kjæledyr
Sitat av [GC/Betater]
Stakkars ekkorn^^ passer bedre inn i naturen enn i fangeskap/kjæledyr
Vis hele sitatet...
Om ekornet har vært lenge i fangenskap så er det ikke bare å slippe det løs, da kan det sannsynligvis ikke ta vare på seg selv.

Skal du først slippe det, så må det ha vært i det fri for ikke så lenge sia, eller så må du "trene" det opp til å finne mat osv selv.