Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4642
Noen som kan mye om dette og kan anbefale noen gode bøker på emnene?
Tenker du på konkret faglitteratur, som i skolebøker, eller en blanding?
Nja, jeg leste Alt du trenger å vite om samfunnsøkonomi for en del år siden, den er interessant og godt skrevet. Men det er ikke en bok som får deg til å bestå ECON1000-eksamen. Men det er vel en god start dersom du er litt interessert i samfunnsøkonomi, og er veldig lettfattelig! Den gir deg altså svar på en del spørsmål, og en generell forståelse for en god del økonomiske problemstillinger! Har hørt andre medstudenter også synes denne er god (ikke til pensum, men kanskje som inngang til økonomifaget).

Når det gjelder finans og investering, så synes jeg det er litt kronglete uansett hvordan man ser på det. Har ikke vært borti noen lettfattelige bøker. Er du ute etter lærebøker på høgskolenivå, liksom, eller mer populærvitenskapelig? Har hørt at Finansierng og investering - kort og godt er populær for BI-studenter som ikke gidder lese hele pensum, men ikke vært borti den selv.

Ellers har Investering og finansiering av Ivar Bredesen også blitt anbefalt på BI. Selv brukte jeg Corporate Finance av Hillier, Ross et.al. uten å ha lest noe som helst finans før, og det går forsåvidt greit, men det er som sagt tungt og ikke særlig lettfattelig. Men det er en utmerket lærebok som for det meste handler om investeringer, hvertfall en tredjedel.

Når det gjelder mikroøkonomi er Erik Grønn veldig flink, og hans kortversjon Mikroøkonomi. Formler og oppgaver er utmerket til å ta snarveien til god karakter på mikroeksamen. Veldig kort og konsis bok som forklarer det du trenger og illustrerer med oppgaver. Hans lengre lærebok er sikkert veldig bra også, og kan sikkert hjelpe mye mer med forståelsen enn å løse oppgaver, men har altså ikke lest den. Men mitt første møte med mikroøkonomi var faktisk Intermediate microeconomics av Hal Varian, og den er sinnsykt bra! Den er lettfattelig, men samtidig jo veldig teoretisk. Det er de mange gode eksemplene (gjerne fra virkelig business, gjerne tech) som gjør boken så ekstremt fornøyelig. Varian er Google sin mikroøkonom. Det er en bok til introduksjonskurs, så ikke la deg skremme av «intermediate».

Når det gjelder samfunnsøkonomi (mikro + makro) har jeg lest Economics av Begg, Fischer og Dornbusch. Den er veldig god og starter veldig elementært for så å gradvis bygge seg oppover. Layouten er veldig god og veldig gode illustrasjoner. Den er vel så lettfattelig som mulig dersom du skal virkelig lære deg økonomi.

Vet ikke helt om jeg svarte på spm ditt eller bare prøvde å få frem hvor mye jeg har lest, men har prøvd å trekke frem de bøkene som har vært gode i introduksjonskurs i økonomi. Skal du virkelig lære økonomi må man jo lese lærebøker, men det kan jo tenkes at du bare vil kose deg litt med semi-teoretiske bøker. Da er førstnevnte perfekt.
Sist endret av Chronic420; 26. september 2013 kl. 13:11.
Lærebok til Rettslære VG1 og VG2 må være et svært godt alternativ for jus-delen. Boken jeg har innlemmer mange tema og forklarer disse på en god måte. Hør med en skole i nærheten, de kan helt sikkert selge deg eller låne deg en bok.
Jeg vet ikke om du tenkte på emnene hver for seg eller emnene sammenfattet, men fangehåndboka omhandler alt som skjer fra arrestasjon til domfellelse.

http://foreninger.uio.no/jussbuss/pu.../fangehandboka
Sist endret av Knask; 26. september 2013 kl. 16:56.
Kan selv anbefale Investering og Finansiering av Ivar Bredesen.
En annen lettfatlig bok som er veldig generell er Grunnleggende Regnskap av Aage Sending, men denne blir nok litt mye skole-bok kanskje. Kommer hvertfall med masse oppgaver fra lett -> vanskelig.

I samfunnsøkonomi ville jeg lest Pristeori (mikro) og Makroøkonomi - Kort og godt (makro), av Robert G. Hansen. Dette er kortfattede bøker som koker sammen hele pensumet ned til ~100 sider.

TL;DR; Pensumbøker av Ivar Bredesen eller Robert G. Hansen er bra.
Jeg har alltid vært glad i Knophs oversikt over Norges rett. Den revideres ikke årlig, og vil således ikke være 100% oppdatert på alt, men som oppslagsverk fungerer den helt utmerket.
Capitalism
http://mises.org/books/capitalism.pdf
1100 sider
http://en.wikipedia.org/wiki/Wirtschaftswunder
Mannen som fjernet prisreguleringer i Amerikansk og Britisk besatt sektor av Tyskland uten å spørre om lov.
Fransk sektor fikk vansmekte i prisreguleringens svøpe en stund til.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ludwig_Erhard
http://de.wikipedia.org/wiki/Wohlsta...lle_%28Buch%29
http://www.ludwig-erhard-stiftung.de..._fuer_alle.pdf
Finnes også på Engelsk og oversatt til Bokmål.
Tusen takk folkens, og spesielt Chronic420! Virkelig bra, jeg skal bestille et par av bøkene som er anbefalt. Knallbra!

Om det skulle være noe mer jeg kunne be om, så er det anbefalinger av bøker som virkelig har hjulpet deg på veien av et mål du har satt deg.

For eksempel, hvis du har satt deg et mål om å få jobb som advokat, hvilken bok har hjulpet deg mest?

Jeg er egentlig fornøyd da Splendid!
Sist endret av Taurean; 26. september 2013 kl. 21:24.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Tusen takk folkens, og spesielt Chronic420! Virkelig bra, jeg skal bestille et par av bøkene som er anbefalt. Knallbra!

Om det skulle være noe mer jeg kunne be om, så er det anbefalinger av bøker som virkelig har hjulpet deg på veien av et mål du har satt deg.

For eksempel, hvis du har satt deg et mål om å få jobb som advokat, hvilken bok har hjulpet deg mest?

Jeg er egentlig fornøyd da Splendid!
Vis hele sitatet...
Jeg er på 3. året jussstudier nå. Et felt som juss er så fragmentert og spesialisert at det ikke nytter å lese én bok; du vil ikke forstå noe da. Derfor deler man opp jusen i ulike fagområder: eiendomsrett, arverett, miljørett, eiendomsrett, panterett, garantirett, EU/EØS-rett, selskapsrett, skatterett, osv. Hver av disse har minst 1 tykk lærebok; som regel mange.

Allikevel, den første boka man leser på jussstudiet heter "Rettskildelære", og er en innføring i juridiske begreper, noe tolkningslære og hvilke rettskilder som er relevante for det enkelte området. Du finner den på bl.a. Akademika, www.akademika.no. Anbefales veldig!
Sitat av Stormen Vis innlegg
Jeg er på 3. året jussstudier nå. Et felt som juss er så fragmentert og spesialisert at det ikke nytter å lese én bok; du vil ikke forstå noe da. Derfor deler man opp jusen i ulike fagområder: eiendomsrett, arverett, miljørett, eiendomsrett, panterett, garantirett, EU/EØS-rett, selskapsrett, skatterett, osv. Hver av disse har minst 1 tykk lærebok; som regel mange.

Allikevel, den første boka man leser på jussstudiet heter "Rettskildelære", og er en innføring i juridiske begreper, noe tolkningslære og hvilke rettskilder som er relevante for det enkelte området. Du finner den på bl.a. Akademika, www.akademika.no. Anbefales veldig!
Vis hele sitatet...
Skulle jeg lest rettskildelære av ren interesse, ville jeg jeg ihvertfall ha lest Torstein Eckhoffs bok. Den er forholdsvis lettlest i motsetning til for eksempel Mads Henry Andenæs' bok.

Ellers er det jo helt korrekt det Stormen sier her. Det er lite hensiktsmessig å forsøke å forstå jussen ved å lese én bok.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Om det skulle være noe mer jeg kunne be om, så er det anbefalinger av bøker som virkelig har hjulpet deg på veien av et mål du har satt deg.

For eksempel, hvis du har satt deg et mål om å få jobb som advokat, hvilken bok har hjulpet deg mest?
Vis hele sitatet...
Kanskje du burde forklare hva du selv faktisk ønsker å oppnå med dette.

Om målet er å få seg jobb som advokat er det, som nevnt, naturlig å måtte lese mye forskjellig. Men det er klart at man ikke kommer noen vei uten å lære juridisk metode, og det får man et innblikk i ved å lese rettskildelæren. Det er vel derfor den boken som er abosolutt viktigist om målet er å bli jurist.
Skal du få deg jobb som advokat er det desverre ingen vei utenom juridisk embetseksamen - og altså en mengde tykke bøker. Det kan nok være enkeltbøker som var mer givende enn andre, men det er få snarveier...
Målet er å lære meg om investering, og det rundt skatter og loven rundt det med kjøp og salg av eiendom.

Takker nok en gang for svar!
Sist endret av Taurean; 27. september 2013 kl. 09:06.
Sitat av nikita Vis innlegg
Hahahaha, pls lagen tråd når du er i gang med å søle bort pappas penger.
Vis hele sitatet...
Hvis du refererer til svaret jeg skrev i tråden til Ragebunny, så mente jeg faktisk det på en positiv måte. Jeg er interessert i å se andre ha suksess og lære mest mulig av dem.
Jeg hadde visst oversett noen svar! Takker for gode svar, særlig Stormen, klart og utredende!

Jeg kan ta opp et annet mål jeg har!

Det er målet om å bli økonomisk uavhengig, og dermed bruke tiden på å lære om andre mål jeg har i livet. For de daglige 8 timene med jobb er det som både tar fokus bort fra det som er interessant i livet mitt, og på toppen av det så får man mindre energi på den tiden man har igjen, til å gjøre det man vil.

Så, hvis målet mitt, og jeg er helt sikker på at mange av dere også har det samme målet, er å bli økonomisk uavhengig - Hvilken bok anbefaler dere da?

Takker nok en gang for bokanbefalinger!! Skal snart bestille noen, bare jeg får forhørt meg litt om dem.

Kan jo også legge til en ting til som jeg har som mål: Å bli kunnskapsrik på ernæring!

Så kom gjerne med bokanbefalinger til emnet ernæring!
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Målet er å lære meg om investering, og det rundt skatter og loven rundt det med kjøp og salg av eiendom.

Takker nok en gang for svar!
Vis hele sitatet...
Vil nok først og fremst anbefale Lov og Rett for Næringslivet med tilhørende lovsamling samt oppgavesamling. Dette er veldig grunnleggende greier som også tar for seg rettskildelære.

Denne boken vil nok gi deg en god grunnmur på hvordan forretninger fungerer i norge.

Med tanke på at målet er investering, ville jeg deretter gått løs på kjøpsloven, avtaleloven, avhendingsloven, bustadoppføringslova, plan- og bygningsloven, skatteloven, aksjeloven og selskapsloven. Det er langt flere lover som er relevante ift. fast eiendom, men dette er som sagt en grei start.

For å bli god på disse temaene ville jeg også brukt nettet flittig. Regjeringen.no er en fantastisk ressurs med kommentarer og forklaringer på det aller meste.

Rettspraksis endrer seg (eller utvikler seg (vokser?)) hele tiden, og nett-ressursene er naturlig nok mer sannsynlig å være oppdatert enn bøkene. Se derfor alltid etter de nyeste bøkene, da de som er 2 år eldre kan være helt ubrukelige.

Kos deg!