Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 658
Tenker å kjøpe meg bærbar. Kommer til å blir en "kompromiss"-bærbar. Dvs. den skal dekke behov som internett, office, musikk, litt spill. og litt film, samt linux.

Jeg vil gjerne ha en rask hd med mye plass, men er skeptisk til varmen en 80gb 7200disk vil generere. Er det noen som vet om varmen ville sinke systemet? Omtrent i hvilken grad?

Istedet for en rask intern disk, lurer jeg på om det ville vært mulig å kjøre operativsystemer osv. fra en ekstern disk koblet til bærbaren gjennom firewire. Er det noen som har erfaring med dette, eller vet om det i det hele tatt ville fungere.
os på ekstern disk nei, men det er godt mulig å kjøre spill og slikt fra en ekstern hdd
bare apple-maskiner kan boote fra firewire....bruk heller den til lagring av alt mulig, og partisjoner den interne til de forskjellige op.systemene du vil ha.
Det finnes bærbare med 7200rpm hd'er, og det finnes bærbare med 4200rpm (5400) Siden det er denne interne disken som kjører OS, resonnerer jeg meg til at det ville vært smartest ytelsesmessig med 7200 disk. Spørsmålet er om den eventuelle ytelsesbedringen ville blitt kontret av den økte varmen 7200disken genererer? Har lånt bærbare som er usannsynlig trege etter 2-3 timer med telenor-adsl-gjennomsnittlig-kazaa-bruk. (256mb minne). Så vidt jeg vet kommer denne tregheten av at systemet setter ned hastigheten automatisk som følge av varmen...

Noen som har noe erfaring på dette punktet? Eller noe mer konkret kunnskap enn jeg sitter inne med. Trist at bare apple kan boote gjennom firewire..... hadde vært en nyttig greie.