Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3683
Jeg vet at jeg poster på et elektronikk DIY-forum, uten at jeg helt holder meg til kategorien. Dette er likevel den plassen spørsmålet mitt passer best. Grunnen til at jeg spør her er også den at jeg vet det er flere som sitter på god kompetanse innenfor temaet. Håper derfor at moderatorene lar tråden stå.

Så til spørsmålet:
Jeg fikk en gammel Gilson snøfreser av min bestefar. Denne fungerte utmerket i noen titalls minutter før den fikk problemer meg "snøinntaket". Etter å ha skrudd å mekka litt fant jeg ut at ett av dreva var "spist opp" (se bildet).
http://dl.dropbox.com/u/43989187/Midlertidig/diecastcase.jpg

Jeg lurer derfor på hvor jeg kan få tak i et slikt drev, til en rimelig penge. Da freseren allerede er noen år, vil jeg ikke bruke så alt for mye.
Etter å ha søkt litt selv, fant jeg et drev på ebay, men prisen for dette lille tannhjulet var nesten 500kr (uten frakt og toll).
Her er siden hvor jeg fant tannhjulet. -- Slitasjen på mitt hjul er meget likt som på bildet dere kan se på denne siden.
Her er link til ebayannonsen.

Vet dere om noen butikker i Norge, hvor de kan ha et passende drev, eller hvor de kan maskinere noe til ett par hundrelapper?
Evt. greier dere å lete frem noe på den store veven? Jeg har som sagt søkt etter beste evne, uten å finne mer.

Et siste alternativ er jo å kjøpe noe brukt, men det er heller ikke så greit å oppdrive noe som passer.

På forhånd, takk for all hjelp!
Du kan prøve og ta det med til nærmeste felleskjøpet butikk og hør om dem har noe? Eller TOOLS eller lignende butikker

Har du modellnummeret til fresen?
Sist endret av RaiserTeos; 21. februar 2012 kl. 18:04.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Spørsmålet er om det er eit standarddrev. Ta mål så nøyaktig du greier, og kontakt ein t.d. geartec og hør om dei kan hjelpe?
Znerk
Znerk's Avatar
Trådstarter
Her har du freseren
Model #55323B

Her er forøverig et bilde fra siden:
http://dl.dropbox.com/u/43989187/Midlertidig/IMAG0224.jpg

Slashdot: Da drevet er meget slitt er det vanskelig å ta gode mål av annet enn tykkelse og indre diameter, men på ebaysiden jeg fant står disse målene:

x2 5/32" KEYWAYS - (hva betyr dette? Snakker vi vinkelen på tennene?)
20 TEETH
1 7/8" OD
7/8" ID
1/2" THICK

Setter pris på om noen kan finne en plass hvor jeg kan få kjøpt dette. Viss ingen kommer opp med noe, skal jeg gjøre som dere har nevn, og gå til tools, fk, eller andre butikker å forhøre meg. Da har jeg jo også muligheten til å ta med meg det fysiske drevet.
Sist endret av Znerk; 21. februar 2012 kl. 18:36.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Znerk Vis innlegg
x2 5/32" KEYWAYS - (hva betyr dette? Snakker vi vinkelen på tennene?)
Vis hele sitatet...
Gjetter på kilesporet. Sjekk om det ikkje er omlag 4mm breitt (3.9mm)
Sitat av Znerk Vis innlegg
20 TEETH
Vis hele sitatet...
20 tenner
Sitat av Znerk Vis innlegg
1 7/8" OD
Vis hele sitatet...
1 7/8" ytterdiameter.
Sitat av Znerk Vis innlegg
7/8" ID
Vis hele sitatet...
7/8" innerdiameter
Sitat av Znerk Vis innlegg
1/2" THICK
Vis hele sitatet...
Halv tomme tjukk - stemmer med at OD er 1" større enn ID (1/2" på kvar side er gods).

Det du mangler er jo tannstillinga... men den bør du kunne måle deg fram til. Eg ville kontakta SKF, geartec eller liknande firma og høyrt om dei hadde slikt.
Znerk
Znerk's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Gjetter på kilesporet. Sjekk om det ikkje er omlag 4mm breitt (3.9mm)

20 tenner

1 7/8" ytterdiameter.

7/8" innerdiameter

Halv tomme tjukk - stemmer med at OD er 1" større enn ID (1/2" på kvar side er gods).

Det du mangler er jo tannstillinga... men den bør du kunne måle deg fram til. Eg ville kontakta SKF, geartec eller liknande firma og høyrt om dei hadde slikt.
Vis hele sitatet...
Haha :P Her får jeg det inn med teskje! Var nå egentlig bare det først punktet jeg lurte på, og svaret du ga stemmer godt det! Så takk for det

Får du noe mer nyttig info fra ebayannonsen?
Takk for hjelpen så langt.
Ring disse http://www.bjerknes.no/ De har alt av deler til Gilson.

Mvh
Roy.
Znerk
Znerk's Avatar
Trådstarter
Sitat av Wikingen Vis innlegg
Ring disse http://www.bjerknes.no/ De har alt av deler til Gilson.

Mvh
Roy.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for linken. Siden det er søndag, nøyer jeg meg med en epost i første runde. Åsså tenk at du registrerte deg for å svare meg (?)
Overskuddsmateriell
Har selv laget et slik tannhjul ved et tilfelle.
Skal du få noen til å maskinere noe slikt for deg så må du be om fastpris og ikke timepris :P

Du bør prøve å finne ut hvem som er norsk importør av denne og forhøre deg om pris på et slikt tannhjul. 1500Kr må du nesten regne med det koster.
Znerk
Znerk's Avatar
Trådstarter
Jeg kontaktet Bjerknes Maskinforetning, men ble av dem henvist til Hagemaskiner Larvik.
Hagemaskiner Larvik sa at de kunne skaffe drevet, men at det ville koste meg 1250kr + frakt. Dvs. at det blir uaktuellt å bestille drevet fra dem. Uansett, takk for tipset, Wikingen!
▼ ... over en uke senere ... ▼
ta med deg tannhjulet til en skole hvor de har yrkesfag (tip/pit) å hør med læreren om en elev kan lage den til deg. Gikk selv på yrkesfag og det kom folk av og til som ville ha ting laget eller fikset.
Znerk
Znerk's Avatar
Trådstarter
Sitat av kinaputt Vis innlegg
ta med deg tannhjulet til en skole hvor de har yrkesfag (tip/pit) å hør med læreren om en elev kan lage den til deg. Gikk selv på yrkesfag og det kom folk av og til som ville ha ting laget eller fikset.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset Har selv tenkt på dette da jeg har en og annen kammerat som går på TIP.. Tror muligens at det kan være noe avansert, da tennene har skråstilling osv.. Men jeg tenker jeg tar en prat med en kammerat.


- Viss noen har en gammel gilson stående er det bare å kontakte meg