Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1507
ville du kjøpt bolig privat uten megler? selvfølgelig forutsatt at tilstandsrspport foreligger, eierskifteforsikring er tegnet og advokat blir brukt til oppgjøret.
Hvis jeg kunne fått tegnet eierskifteforsikring, ja. Hvis ikke, kanskje hvis prisen var betydelig lavere enn gjennom megler. Selger sparer gjerne 50-100k på å ikke benytte megler og noe av dette bør komme kjøper til gode ved privat omsetning av bolig.
Hvis du bruker advokat så er forskjellen etterhvert minimal for kjøper. Et eiendomsmeglerbrev er vel i praksis kun en begrenset lisens til å operere i deler av bustadslovgivningen.

For selger derimot så er det en avveining mellom egen innsats og penger spart.

Lovverket er ikke alvorlig forskjellig i de to tilfellene.
Det kommer igrunn litt ann på. Hadde det vært en selger jeg kjente eller en noen i min omgangskrets kjente, ja. Man sparer en god del penger ved og ikke bruke megler. Veit selv bare om 1 kjøp som har skjedd privat, og det var en kolega på jobben som solgte barndomshjemmet til sønnen, til nettopp sønnen. Husker ikke hva de sparte, men det var en god del høvdinger.
Dere skjønner at eiendomsmelgere er SELGERE? Om man heller kjøper direkte fra en privatperson spiller ingen rolle så lenge det er foretatt en grundig gjennomgang av teknisk stand på leiligheten. Oppgjøret kan man ta via tredjepart, feks advokat.
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Dere skjønner at eiendomsmelgere er SELGERE? Om man heller kjøper direkte fra en privatperson spiller ingen rolle så lenge det er foretatt en grundig gjennomgang av teknisk stand på leiligheten. Oppgjøret kan man ta via tredjepart, feks advokat.
Vis hele sitatet...
Skjønner du at en eiendomsmegler, en selger, er en profesjonell part i en handel, og det hviler et større ansvar på han, rettslig sett enn en annen privatperson?
Sitat av jensemann28 Vis innlegg
ville du kjøpt bolig privat uten megler?
Vis hele sitatet...
Nei, har sett for mange konflikter til å gjøre noe slikt.

Privat kjøp uten profesjonelle selgere som meglere gjerne er vel å merke.

Kjøpte tomt privat og bygde selv.
sånn som jeg forstår det så er det ikke forskjell i det hele tatt på risikoen kjøper tar ved kjøp privat eller gjennom megler, så lenge selger tegner eierskifteforsikring og har takstrapport. Har da tenkt å bruke f.eks www.ao.no og kjøpe den største pakken deres til 14000 inkl finn.no annonse.
Jeg ville gjort som du sier i første post, men jeg ville byttet ut advokaten med en fagkyndig person (i dette tilfellet en tømrer), som skulle sett over alt det fysiske. Papirene tar jeg meg av selv.
Dessuten ville jeg bedt om en energimerkingsrapport.

Så ja, jeg ville kjøpt en bolig uten megler.
Sist endret av Grimdoc; 31. januar 2011 kl. 23:35.
Ikke noe farlig det. Ta rådene over her om tredjepart (ikke nødvendigvis advokat) til betaling, fiks deal på forsikring og ta med deg kyndige folk til å gå over bolig, en rørleggerkompis kan også være greit å ha med for å sjekke rør, avløp og f eks fuktskader.
Kunne aldri i mitt liv ha tenkt å kjøpe bolig via megler. Tape penger for ingenting. Nei takk
jeg kjøpte bolig privat med advokat.. men jeg leide kåken før jeg kjøpte den.. fikk 100-150k avslag if forhold til takst og pris på samme leiligheter i rekken jeg bor på.
Tror ikke man bør kjøpe privat hvis man over hodet ikke har peiling selv, eller har kontakter. Det sier seg vel kanskje selv...