Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 3384
Her er forsøket mitt på vannrett design. Er langt fra ferdig men tenkte jeg skulle vise hvor jeg er sålangt. Tror jeg får det greit til, men hva syns dere?


http://test.kontrax.net/v13/
¨

PS! ser best ut i 1680x1050
tja... en grei idé - dog ikke spesielt original - som er forferdelig dårlig utført. Dårlig farger og den derre "til meny"-saken er grusom. Selve menyen ser også ut som den ble snytt ut av helvete. Hvorfor er det blandet norsk og engelsk?
glemte å nevne at det er layout jeg trenger tilbakemelding på her.. Ikke farger.. Og "til meny" greia skal skiftes tror jeg..
Jeg tror den med fordel kunne vært en del mindre, siden den ser absolutt gigantisk ut i alt annet enn 1600. Jeg ville også vurdert et slags skillemerke mellom de forskjellige nyhetsartiklene (f.eks. at annenhver har en lysere bakgrunnsfarge).
PS! ser best ut i 1680x1050
Vis hele sitatet...
Når majoriteten av brukere kjører 1280x1024 og 1024x768? Come on...

Enig med DigitalHybrid, egentlig.
likte ikke layouten, syns siden var kjedelig.
Layouten er dårlig. Den er uoversiktelig og ekkel. Dessuten liker jeg ikke internettsider som krever to skjermer for å brukes.
Sitat av Digital Hybrid
en grei idé - dog ikke spesielt original
Vis hele sitatet...
Går ikke an å si så mye om layouten annet enn at du har valgt å sette opp alt horisontalt i stedet for å bruke den tradisjonelle vertikale løsningen. Mener at den horisontale løsningen kan være like fet, om ikke fetere, men her blir det bare rotete og ikke spesielt oversiktlig.
Bare for å nevne så har jeg ikke tenkt at texten skal være stilt opp slik.. men måtte bare ha noe for visning.. Men har dere noen forslag til forbedringer i layout da?

(og ja, den skal fortsatt være horisontal, så forslag om vertikal er unødvendig)
Aha. Så egentlig det eneste vi skal kommentere er om horisontalt er kult eller ikke?
Hva om du utvikler den litt videre før du spør om kommentarer?
1. Skrollehjulet mitt opererer ikke i denslags dimensjoner =/

2. Jeg tror den fucker i safari... (Skakke linjer osv)

3. Du har stavet "Åndsværk-loven" feil =(
For meg blir det litt feil at tekstene er listet bortover vannrett isted for loddrett. Menyen kunne med fordel vært litt mindre også. Siden er heller ikke særlig ryddig. Hvis du fikser det tror jeg det blir en bra side.
Sitat av ZerpenT_
1. Skrollehjulet mitt opererer ikke i denslags dimensjoner =/
Vis hele sitatet...
Veldig godt poeng. Folk vil ikke streve for å kunne navigere seg rundt på en side. Så ved mindre du finner på en god løsning på det, er siden totalt brukeruvennlig.
Sist endret av Digital Hybrid; 5. desember 2005 kl. 18:10.
Scrollen skal jeg finne en løsning på jah.. Har bare ikke kommet så langt enda..

Bare for å nevne det så skal ikke textene bli liste på den måten bortover, det er bare midlertideg.
Men har dere forslag til hva å gjøre for å få bedre da?

(og ja, sida skal fortsatt være vannrett så å foreslå loddrett er unødvendig)
Hva med å ha en slags konstant liten boks med piler i hver retning, så når du holder over den ene pilen, eller den andre, så beveger siden seg til den retningen.

Gjør menyen mindre, og fiks et synslig skille mellom hver nyhet, andre farger, smothere design, fjern den "tilbake til meny" og erstatt med noe mindre, og gjør den "tilgjengelig" for mindre oppløsning, så blir den i det minste 15 hakk bedre.
Hva med å mekke noe slags flash-greier så den scroller når man fører musen mot venstre eller høyre? eneste jeg kommer på...

edit: litt sen ja...
på en måte litt kult design, men du krever altfor stor oppløsning..tror ikke at et vannrett design er det beste..
Laga faktisk ikke sida for 1600x1050, men den ser best ut der :P
hehe, okei..menmen, jeg liker hvertfall best loddrette sider :P
Den ser veldig "basic" ut... Jeg klarer ikke helt og riste av meg følelsen av Frontpage når jeg ser på den.
For og være ærlig, så er det ikke det beste konseptet jeg har sett for og si det sånn.

Hvis du skulle klare og gjennomføre et slikt design, ville det sett bedre ut om siden lå midt på skjermen og ikke oppe på toppen.

Men, hvorfor i alle dager vil du ha innholdet til og flyte horisontalt?
grundgE ::: ? flyte horisontalt? ha horisontal side du mener?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Burde jeg føle meg priveligert som har horisontal scroll på musa mi?

Meget irriterende å måtte scrolle alle veier for å få lest hele innholdet.
Den skroller sideveien med meg.. Og nå bruker jeg følgende: Win XP pro SP2, Firefox 1.0.7 norsk, logitech mx510 mus med ett skrollhjul
Kackoo: Mightymouse ellns?

Foreslår allikevel føgende:

- Vertikal sentrering
- Mindre tomrom overalt, dårlig plassutnyttelse (Bruk heller linjer eller andre grafiske elementer som skille)
-For guds skyld, fiks den jævla "Til Menyen"-greia på slutten av siden (mindre tekst, ikke vertikal tekst?)
Djisus, mann. Har du ikke skjønt noen ting når det kommer til webdesign? FOLK ER LATE. FOLK GIDDER IKKE ANSTRENGE SEG UNØDVENDIG MYE FOR Å LESE INNHOLDET PÅ NETTOPP DIN SIDE. Folk forsvinner når de oppdager at de må jobbe for få med seg innhold. Besides, siden gir inntrykk av å være fantastisk uoversiktlig. Når man er "midt utpå" er man "lost". Next->Next-prinsippet er et begrep vi kjenner til, og det er ikke helt uten grunn ;---)
så har du forslag til hva å gjøre for at ikke skal føle seg borte når er på midten?
uff... har hata sånne sider siden første gang jeg så dem rundt... 98 eller noe sånt. De blomstra opp kjapt, og døde vel omtrent like kjapt igjen. Tar jeg ikke helt feil, så er det fordi det bryter med folks forståelse av hvordan en webside skal oppføre seg (folk forventer vertikal scrolling), dvs at du ødelegger brukervennligheten totalt. Med mindre du har en veldig bestemt og spesiell grunn som _virkelig krever_ horisontal scrolling, så vil jeg fraråde det på det sterkeste.

Et forslag til en mellomting... enten løs greia i flash, som noen nevner tidligere her, da kan du ihvertfall få til en bedre løsning på navigasjonen, eller kanskje evt med en div/overflow/scroll-greie, da blir det jo riktignok ikke helt sånn som du tenker, men det blir ihvertfall LITT lettere å navigere.

Syns det er litt latterlig med den signaturen din forresten... En god designer forstår hvordan folk tenker, og det beviser du jo grundig at du ikke har fjerneste anelse om med denne sida.
Etter den tråden der du diskuterte om hva som var godt design overrasker ingenting fra deg meg lenger. Selv om dette nok er et konsept du bør tenke igjennom på nytt, ikke bare fordi det er lite brukervennlig, men også fordi det rett og slett ikke er pent å se på (spesielt den "tilbake til menyen" knappen tar kaka). Hvilken målgruppe har du på det her prosjektet egentlig?
hvor vanskelig er det å forstå at "til menyen" knappen er midlertidig? og at det er layout og meny jeg spør om?

Foresten så har jeg jobba med denne sida fra før den posten du sikter til..
Sitat av KonTrax
Foresten så har jeg jobba med denne sida fra før den posten du sikter til..
Vis hele sitatet...
Hva har det med mine meninger om din habilitet som designer å gjøre?

Uansett, så tror jeg faktisk jeg nevnte at layouten var lite brukervennlig, men kan sikkert nevne det igjen... Du skal dog ha pluss for helt ok typografi, og den copyright etc. kan du bare fjerne siden du ikke trenger det i Norge uansett. Kan også anbefale lipsum.com til dummytekst siden hele poenget er at leseren ikke skal forstå det som står
Jeg syns bare det der ble slitsomt...om du skal brekke alle normer for navigasjon og utformelse på den måten bør det være vannvittig kult gjennomført, og det var rett og slett ikke ditt forsøk.

Jeg har et lite eksperiment gående med en horisontal side selv, men denne har ikke kommet seg bort fra penn&papir ennå, og jeg gidder ikke vise frem noe jeg selv syns er møkk
Hmm, oppdaga nettopp at du har satt fast bredde på siden, hvorfor?
(henviser til "Linker")
grudgE ::: det er bare midlertidig, men det går ikke å får innholdet til å utvide sida i bredde, blir bare høyere (tatt opp på forumet tidligere). Så må ha absolut bredde på alle sidene.. (forskjellig for vær side altså)
Sitat av KonTrax
hvor vanskelig er det å forstå at "til menyen" knappen er midlertidig? og at det er layout og meny jeg spør om?

Foresten så har jeg jobba med denne sida fra før den posten du sikter til..
Vis hele sitatet...
Folk kommenterer jo layouten din til stadighet! For å oppsummere det folk har sagt før meg: den suger.

En av grunnene til dette er at siden ikke er brukervennlig i det hele tatt. Layout og brukervennlighet henger nøye sammen. Husk at et pent design selvsagt er viktig, men et av de viktigste målene med de fleste sider er jo at brukerne skal komme tilbake? Det skjer bare ikke med så lite brukervennlighet. Et godt design må også være funksjonelt.

Det kan virke som om du tror du er en dyktig designer, men jeg beklager å måtte skuffe deg: det er du ikke. Klart, noen har det i seg, men de fleste må øve seg ganske mye for å få greie på design. Du er i denne øvelsesfasen, ja ganske i begynnelsen av den vil jeg si. Det blir feil av deg å liste opp regler for design i signaturen når det er soleklart at du ikke kan det selv.

Så var det dette med kritikk da. Når du ber om kritikk, så får du det du spør etter. Om folk sier at layouten din er dårlig, så bør du kanskje bite i det sure eplet og innse at de har rett? I steden for å sette deg til motverge bør du kanskje være åpen for kritikk, og prøve å rette på eventuelle feil du har gjort? Det må jo være noe i det når alle andre enn deg er enige? Prøv å være litt imøtekommende, i steden for å avfeie alle som prøver å hjelpe ved å si at "det skal ikke være sånn", eller "det var ikke det du skulle kommentere". Da blir det til slutt ingenting igjen å kommentere, du får ingen hjelp, og så er du like langt. Da får du en like dårlig side neste gang du prøver deg, i steden for en der alle feilene fra sist gang er rettet på.
Cthulhu ::: Har jeg sakt at det dere sier om sida mi er feil da? nei.. Og selv om en person eksperimenterer med nye typer design og egne teorier så betyr det IKKE at han er en dårlig designer! (sier ikke at jeg er god) Det er individuelle teorier som har fått verden til der den er i dag..
Det er jo akkurat det du prøver å si: At du er en god designer.

Du legger ut hist og pist og forventer kjempegod kritikk, og når du ikke får det, slår du deg helt vrang. Når det gjelder siden er jeg enig med alle som har skrevet her så langt.

Begynn på nytt, det fungerer bare ikke.
KonTrax. You can talk the talk, but can you walk the walk? :P

Jeg er svært enig med både atomet og mongeland og omtrent alle de andre kommentarene du har fått. Begynn på nytt!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av KonTrax
Cthulhu ::: Har jeg sakt at det dere sier om sida mi er feil da? nei.. Og selv om en person eksperimenterer med nye typer design og egne teorier så betyr det IKKE at han er en dårlig designer! (sier ikke at jeg er god) Det er individuelle teorier som har fått verden til der den er i dag..
Vis hele sitatet...
Mulig.
Men hadde Ford designet den første bilen som et skittent horehus på hjul så hadde det sett mørkt ut for salget og konsekvent også da bilens utvikling.

Idèen din er gammel og dårlig, og gjennomførelsen din er som vanlig langt under middels.

Jeg fremstår muligens som krass her, men det har seg slik at en gang må man våkne opp og lukte på kudriten.
det skal nevnes at et mer horisontalt design ikke er verdens dummeste ide, da det jo har seg sånn at det menneskelige øyet har et rimelig bredt synsfelt. Widescreen-skjermer er mer naturlige og er nok noe vi vil se mer og mer av.

Problemet som jeg ser det her er ikke ideen, men selve gjennomføringen. Trenger alt være horisontalt, navigasjon inkl, eller holder det rett å slett å brekke lange tekster opp i 2-3 kolonner (slik som aviser gjør). Det er ikke behagelig å lese lange linjer heller.

Et lite tips for å komme videre kan kanskje være denne artikkelen: http://www.alistapart.com/articles/css3multicolumn
Kan jeg spørre hvem som er målgruppen din med denne siden?

Det kan jo spille inn på mange ting, kanskje vi får en fortåelse om hvorfor du har satt opp siden på nettopp denne måten. Eller er det rett og slett ingen faglig grunn? Da bommet du.
Kontrax: Du leser ikke det jeg sier - det er INGENTING nytt med den layouten der - det har blitt brukt før, og folk GIKK BORT FRA DET fordi denne typen layout omtrent kan brukes som en definisjon på å ødelegge brukervennligheten!

...bare fordi du ikke har gjort eller sett det før, så vil ikke det si at det er noe nytt med det...
atomet ::: Har jeg sakt det er nytt? Og når du sier "det" er ikke er nytt. Hva mener du da egentlig? vannrett eller eksakt slik jeg lager det?
Sitat av KonTrax
Det er individuelle teorier som har fått verden til der den er i dag..
Vis hele sitatet...
Joda, men felles for dem er at de har vært banebrytende ved å gjøre store fremskritt. Ingen velger en dårligere løsning, om den er aldri så banebrytende, original og individuell.
Sitat av KonTrax
... Og selv om en person eksperimenterer med nye typer design...
Vis hele sitatet...
Forskjellige varianter av denne greia her kommer du med hele tida, vanskelig å forstå det som noe annet enn at du tror du har kommet med noe nytt...

Hva jeg mener med "det": hele layouten din - tett opptil EKSAKT lik ja, og ihvertfall bygd på nøyaktig de samme prinsippene med flere kolonner ved siden av hverandre så man må scrolle horisontalt for å få med seg alt.
Sitat av KonTrax
Og når du sier "det" er ikke er nytt. Hva mener du da egentlig? vannrett eller eksakt slik jeg lager det?
Vis hele sitatet...
Atomet sa klart og tydelig i posten sin at han refererte til layouten, altså horisontal layout.
Cthulhu ::: Nei, men så så har de også en annen ting til felles.. De har alle blitt sett på som en dårligere løsning av verdens folk før eller siden. Filosofer er henrettet for sine teorier. Det sier litt.

atomet ::: Ikke slik "nye" jeg mener. Men nye i forhold til hva som ses på som bra i dag. Nye teorier kan godt bygge på gamle.

grundgE ::: Han sier da noe annet selv i posten over :P
--> Sitat : "hele layouten din"
Prøv med et nytt design. ikke som ALLE andre kontrax v.(ett eller annet) Prøv med litt grafikk isteden for kjedlige og stygge farger, som på alle de andre layout'ene du har gitt oss.

Det er også noe som heter Ta imot konstruktiv kritkk. Du har selv sagt du går på MK grunnkurs. Samme gjør jeg. Der lærer vi om akkurat det her. Ta imot kritikk og forbedre.
Ikke gidd og slå deg vrang på dette designet også.
KonTrax: Og er ikke hele layouten din horisontal? Den er ikke så spesielt pen eller noe, og den er horisontal. To første tingene jeg la merke til. Og, "nye teorier kan godt bygge på gamle". Hvis du bygger noe på noe som ble avleggs fordi at det ikke fungerte, må du i hvertfall gjøre slik at det fungerer. Eller hva?
Sist endret av mongeland; 5. desember 2005 kl. 23:31.
Luric ::: Jeg slår meg da ikke vrang på noe som helst.. Jeg bare spør om ting for å få vite hva jeg har gjort galt og hva som kan gjøres bedre. Og da blir jeg stemplet som vrang. Men det er ikke lett å lære av sine feil når du får slike svar : "Stygt, fæle farger og dårlig oppsett!", man vet ikke å forbedre seg uten å få vite hva som kan bli gjort bedre. (det vi lærer på skolen)

mongeland ::: Joda, men første forsøk trenger ikke være bra. Da prøver man igjen..
Sist endret av KonTrax; 5. desember 2005 kl. 23:37.
du er helt utrolig tett...

først, kommentaren din til cthulhu: "fremskritt" vil si det motsatte av å gå tilbake til en dårligere løsning. Når man har testa noe, og funnet ut at det ikke fungerer, så er det ingen grunn til å gå tilbake til det. Kommer noen med en virkelig nyvinning som plutselig gjør at løsningen fungerer alikevel, så er det noe annet, men å prøve nøyaktig samme ting på nytt er bare dumt.

så, kommentaren din til meg: Selvsagt kan nye teorier bygge på gamle. Prøv å finne en eneste en som IKKE gjør det, jeg ønsker deg lykke til. I dette tilfellet har det imidlertid ikke å gjøre med hva som "ses på" som bra eller ikke... Dette er ikke engang å fundere på å erstatte bensinmotorer ved å gå tilbake til dampmaskiner, fordi dampmaskinene fungerte bra og var en virkelig nyvinning. Horisontal-scrollende sider var en skikkelig tabbe, og man fant ut i løpet av bare noen mnd hvis jeg ikke husker helt feil, max et halvt år, at det ikke fungerte. Det ødela brukervennligheten totalt. Du bygger heller ikke på gamle teorier, du bare lanserer nøyaktig det samme på nytt, og forventer at det plutselig skal fungere nå. Det er ikke noen ny teknologi, det er ikke noe nytt i det hele tatt.

så kommentaren din til grudge: kjempeforskjell på - "layouten din" kontra "hele layouten din"...? hmm... nei. Grudge forstår meg helt rett, du bør lære deg grunnleggende kommunikasjon. Start med norsk. Selve kolonne-greia di er helt grei, problemet er selvsagt det vi alle refererer til her igjen og igjen - det at du på død og liv skal sparke liv i idiot-løsningen "horisontal scrolling". Stable kolonnene under hverandre, og max et par-tre i bredden, så vil det bli noe helt annet.
Sist endret av atomet; 5. desember 2005 kl. 23:38.