Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1424
Hey,

http://www.dagbladet.no/2012/03/31/k...lter/20924592/

Dette er en kronikk skrevet av en ung kar som det å velge NAV og dagpenger fremfor det å jobbe til tross for at man er arbeidsdyktig.

Det har vært mange sterke meninger om denne kronikken, og nå lurer jeg på hva Freakforum synes.

MIN MENING
Artikkelforfatteren innrømmer selv at han er fullt i stand til å jobbe. Han har ingen fysiske eller psykiske defekter som hemmer ham i arbeidslivet. Og hva er grunnen til at han velger å ikke jobbe?

Mangel på motivasjon.

Gjennom flere avsnitt beskriver han med et godt og voksent vokabular hvordan han rett og slett ikke har lyst til å ta seg en "vanlig" jobb når han ikke føler han får nok igjen for det. Han snakker også om det såkalte presset som er på de av oss som vokser opp med "du kan bli hva du vil"-talen fra være foreldre, og hvordan de høye ambisjonene hans gjør at han ikke får noe ut av å ta f eks en butikkjobb.

I mine øyne er dette respektløst. Jeg er fullt klar over at det finnes mange i Norge som gjør dette av nøyaktig samme grunn, men å lese en lang kronikk hvor fyren i svevende ordelag nesten latterliggjør staten som lar ham leve gratis, det bryter en grense for min del.

Tror han at han er den eneste som har høye ambisjoner? At han er den eneste som hater å jobbe i butikk? Som blir nedstemt av å ha en slik jobb? Det er ikke mer enn et par år siden jeg jobbet i Bunnpris på Grønland selv, og hatet jobben. Kollegene var hyggelige, kundene var greie, arbeidstidene helt vanlige, men jeg hatet jobben fordi det ikke var dette jeg hadde drømt om. Pengene forsvant til husleie, strøm og mat, og resten av måneden levde jeg på en 50-lapp om dagen, om jeg var heldig, før det igjen var lønning og på'n igjen neste måned.

Han er altså ikke den eneste som har det sånn. De aller fleste har faktisk vært der en gang i livet. Det er noe man går gjennom. Og likevel sitter artikkelforfatteren der og sutrer over hvordan slike jobber ikke står til hans forventninger til arbeidslivet.

Folk som denne fyren burde fratas all støtte. Vil han ikke jobb? Greit, spis First Price-brød og drikk vann, da, så får vi se hvor lenge du gidder det. Jeg blir kvalm. Det setter alle av vår generasjon i et dårlig lys og tapper landet vårt for ressurser. At lønna mi betaler for slaraffenlivet til denne pikken er helt uakseptabelt, og det er nesten rart han tør å leve på denne måten, for det er så nært en åpen invitasjon til juling som man kommer.

Hva er deres tanker om denne praksisen? Noen med alternative synspunkter? Egne erfaringer?

Åpningsposten min er nok preget av en god del raging, men jeg håper en eventuell diskusjon kan holdes på et voksent og høflig plan.
Jeg er stort sett enig med deg her. Jeg har aldri hatt en jobb jeg kategoriserer som "drømmejobben", og for å være ærlig tror jeg det bare finnes noen arbeidsplasser innen for kategorien. Alle jobber vil på ett eller annet vis være repeterende, og både inneholde gode og dårlige dager.

For min del er gleden ved å gå på jobb at du har gjort rederlig arbeid for å tjene penger, også har du noe å glede deg til å komme hjem fra. Helga og fredagsfølesen kommer ikke av seg selv! Har selv jobbet siden jeg var 15 år, og jeg ser på arbeidsplassen som midlertidig. Har vel hatt ett opphold på 5 mnd uten jobb, og har aldri følt meg så ubrukelig. Må legge til at jeg ikke gikk på nav disse mnd, men div. strøjobber.

Det som gjør meg mest kvalm av å lese er unnskyldningene trygdede gir seg selv for å fortsette i den negative spiralen. En trygdet mann på 50 år pressterte å si at han ikke ville ta arbeidsplassen fra den yngre generasjon. Neivel, da får du heller ta skatten han betaler da?

Og unnskyldningen til Vegard for å ikke jobbe er at han ikke er motivert, og får noe igjen av arbeidet. Det vitner jo bare om at han lever i sin egen boble. Tror at å "nave" vil til syvende og sist føre til at han får drømmejobben.

Problemet i Norge er at mange ser på nav som en fallskjerm som du selv kan løse ut når du føler for å ikke jobbe. I mine øyne skal det ikke være en fallskjerm, men en redningspakke for de som ikke har mulighet for arbeid. Og SELVFØLGELIG skal vi ha trygd. Hvis jeg en dag ender opp invalid uten muligheter for å arbeide vil jeg også ha en mulighet for å leve videre. Men snylte skal jeg aldri gjøre!
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Gah! Ser nå at det er opprettet en tråd alt. Bare å slette denne, da. Søkte bare på "trygdesnylter" siden det var tittelen på kronikken -_-