Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 748
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Den siste tiden har pcen min begynt å tulle. Dette skjer hovedsaklig når jeg spiller CS. Jeg spiller i kansje 1 time, så plutselig blir skjermen svart, og jeg får en feilmelding fra skjermen "No signal detected!". Lyden henger seg også opp. Eneste løsningen på dette er å restarte pcen. Det samme skjer igjen etter noen minutter.

Venner av meg har sakt at dette er skjermkortet som streiker. Har lastet ned Rivatuner, og ser det at GPU-en er på 110 grader (+/-) når jeg har spilt cs en liten stund. Er det da skjermkortet som streiker ?
Kan jo nevne at jeg har NVIDIA GeForce 8800 GT.

Noen som har noen smarte løsninger på dette, som ikke innebærer å kjøpe nytt skjermkort/vifter?
Sist endret av Buddapower; 8. juni 2010 kl. 00:40.
Ta av kjøleren, rens ALT for støv, legg på ny kjølepasta (anbefaler Noctua sin)

Her har du en grei tutorial mtp. hvilke skruer som må ut og slikt
http://www.koolance.com/support/html/vid-280/
Sist endret av Sangheili; 8. juni 2010 kl. 00:44.
Kan fort hende det ligger i skjermkortet ja. Hva ligger temperaturen på ellers i maskinen? Er det kun skjermkortet som skiller seg spesielt ut?

Det første du bør gjøre er å blåse PC-en ren for støv. Det gjøres (på beste måte) med trykkluft på boks, så du blir kvitt alt støv o.l. som hoper seg opp, blokkerer vifter og sørger for at maskinen ikke blir kjølt ned optimalt. Du kan også enkelte steder bruke Q-tips.

En annen ting du kan prøve, om forrige tips ikke fikset det, er, om enn langt fra optimalt; er å klokke ned skjermkortet. Med andre ord, få det til å bli dårligere enn det i realiteten er, ved å la det kjøre på en lavere frekvens. Som nevnt er ikke dette en optimal løsning, men det har hjulpet for mange.
Har hatt det samme problemet selv. Da med BF:BC 2 med et ATI kort i 5 serien.. Hatt bluescreens og restart av maskinen. Har enda ikke funnet noen god løsning på problemet..
Hvis temperaturen er så høy er det vel noe galt? Kan jo like godt helle oppkokt vann over greia. Jeg hadde en sak med detta for lenge siden. Da hadde skjermkortet mitt samlet opp så mye støv at inntaket var tett. Tok rett og slett ut skjermkortet, satt støvsugern ned på vifta, renska resten med Q-tips og så var det i orden
Hadde akkurat samme problem med mitt 8800, fra xfxforce. De er jo blant de varmeste kortene du får tak i Jeg skrudde opp skjermkortet og la på et godt lag med ny pasta, samt renset resten av PC'en godt mens jeg først var i gang. Droppet fra 100 til 70 grader ingame. Du burde også laste ned nyeste drivere (!)
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Trådstarter
Har nå skrudd av dekselet på skjermkortet, og fjernet en halv centimeter tykk "vegg" med støv som dekket helt over luftrillene. Fikk ned temperaturen i GPUen med hele 35 grader
Så håper at ting har ordnet seg nå
Protip: gjør dette jevnlig, så slipper du at PC-en din tar kvelden pga. varme.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Trådstarter
Har hatt den på 24/7 mer eller mindre i ca 2 år, så jeg orker ikke hele den seansen der igjen før jeg må :P
Ser det ut som problemet ble løst?
Hadde akkurat samme problem noen år tilbake.
Måtte ta pause fra spillingen og ta med skjermkortet ut (vinterstid.)
Var dog ikke støv men lageret som var ødelagt på viften.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Har hatt den på 24/7 mer eller mindre i ca 2 år, så jeg orker ikke hele den seansen der igjen før jeg må :P
Vis hele sitatet...
For å si det sånn: det er bedre å slå den av og blåse ren med trykkluft hver 2.-3. måned enn å måtte demontere kjøleren eller evt. kjøpe nytt skjermkort 1 gang i året ...