Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1434
Har hørt det koster 4000, noe som virker som et gigantisk sum.. Hvor er det pengene går?
Noen må gjøre jobben og får betalt for det?
Du får sende sinna meldinger til fagorganisasjoner som har lagd de noia tariffavtalene eller no!
Hvorfor kjøper du ikke et spektroskop og gjør det selv? Tror du får svar på spørsmålet ditt om du prøver
Pengene går til å betale lønn til de som jobber på laboratoriet, og til å nedbetale jævlig dyrt utstyr som de bruker der. Det handler kanskje også om kapasitet? Hvis det hadde vært billigere hadde de fått alt for mange henvendelser.
Regner med de bruker dyre kjemikalier også, da det er små konsentrasjoner e måler. Skal vel også finansiere dyr utdanning.
Sitat av psychic_sunnny Vis innlegg
Har hørt det koster 4000, noe som virker som et gigantisk sum.. Hvor er det pengene går?
Vis hele sitatet...
Er gratis https://rusopplysningen.no/analysetjeneste
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Et svar er om prosessen bruker dyre kjemiske stoffer
Sitat av Palumboism Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dette er bare visst man bor i Oslo eller kan komme seg dit. Jeg bor personlig på den andre siden av fjellet.
Jeg selv skulle gjerne ha benyttet en slik tjeneste da jeg mistenker at Oxycodone tabletter jeg bestiller fra England hver måned kan inneholde Metonitazen istedenfor Oxycodone. Spesielt de jeg fikk i Desember og i år.

Noen som vet hvor man kan få tak i hurtigtester man kan benytte selv hjemme?
Evt. En dere anbefaler mer overfor de andre?
Sist endret av einsteindragon; 3. mars 2024 kl. 17:51.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Dette er bare visst man bor i Oslo eller kan komme seg dit. Jeg bor personlig på den andre siden av fjellet.
Jeg selv skulle gjerne ha benyttet en slik tjeneste da jeg mistenker at Oxycodone tabletter jeg bestiller fra England hver måned kan inneholde Metonitazen istedenfor Oxycodone. Spesielt de jeg fikk i Desember og i år.

Noen som vet hvor man kan få tak i hurtigtester man kan benytte selv hjemme?
Evt. En dere anbefaler mer overfor de andre?
Vis hele sitatet...
Du kan løse opp oxycodonen i aceton og se om den blir gul
Sitat av BennyBankBoks Vis innlegg
Du kan løse opp oxycodonen i aceton og se om den blir gul
Vis hele sitatet...
Er det kun oxycodone som blir gul når det løses opp i aceton?
Du finner mye info om du plotter inn de navnene på engelsk Wikipedia.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Du finner mye info om du plotter inn de navnene på engelsk Wikipedia.
Vis hele sitatet...
Finner iallefall ingenting om å blande aceton hos den engelske wikipedia for oxycodone. Visst det var det du mente.
Sitat av psychic_sunnny Vis innlegg
Har hørt det koster 4000, noe som virker som et gigantisk sum.. Hvor er det pengene går?
Vis hele sitatet...
Er det egentlig så veldig dyrt da?
Lønninger, skatter og avgifter, dyrt utstyr og lokale og ting skal tas imot, registreres, testes og det skal meldes tilbake om innhold osv.
Norge er et høykostland, så at det kommer opp på noen tusenlapper overrasker meg ikke.
Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Er det egentlig så veldig dyrt da?
Lønninger, skatter og avgifter, dyrt utstyr og lokale og ting skal tas imot, registreres, testes og det skal meldes tilbake om innhold osv.
Norge er et høykostland, så at det kommer opp på noen tusenlapper overrasker meg ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde trodd at slikt heller ville kostet noe rundt 10-20.000. 4000,- Høres veldig billig ut i mine ører. Er noe de fleste som tjener over 20.000,- i måneden burde ha råd til. Med mindre man har dyre lån og avgifter til bil man må prioritere.
Sist endret av einsteindragon; 4. mars 2024 kl. 13:50.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er som sagt dyrt utstyr som krever kompetente folk for å bruke de.

Når man analyserer slike prøver gjøres det i Gasskromotografi-Massespektroskopi, det er to forskjellige teknikker som sammen kan gi svar på akkurat hva som finnes i en gitt prøve.

Dette er altså ikke en maskin man bare åpner en skuff på, dumper en prøve ned i og trykker på en knapp og så vips har man et resultat.
Maskinen må forberedes ut i fra hva slags prøve den skal ta, det er forskjellige gasser man bruker som "bæregass", ofte Helium eller Hydrogen, men også Nitrogen kan brukes. Disse gassene er "vinden" som blåser prøven igjennom maskinens spoler og sensorer.
Det har hendt at GC ovner har eksplodert når de har brukt hydrogen, så ikke akkurat risikofritt å drive med dette.

Vil du dykke ned i temaet så kan du lese f.eks Her om "Carrier gasses".

Massespektroskopi er en teknikk der en prøve, flytende, fast eller gass bombarderes med elektroner som enten fragmenterer prøven i positivt ladede fragmenter eller ioner uten fragmenter. Disse bitene blir separert i maskinen og målt på diverse måter i forhold til elektromagnetiske felt etc og så kan man klassifisere de ut i fra masse til ladning forhold etc.

Dette er med andre ord ganske avanserte greier, og prisen er derfor ganske rettferdig
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Gasskromatografer må, som alt annet måleutstyr kalibreres, og det krever fagfolk med heftige timepriser.

Utstyret koster jo penger, ikke bare i anskaffelse, men de skal jo kalibreres med jevne mellomrom, noe som koster penger.

For å få et lite innblikk i hva slags utstyr vi snakker om, så anbefaler jeg youtube-kanalen mikeselectricstuff. Eieren av kanalen får tak i og demonterer diverse interessant elektronisk utstyr.

Eksempler:

Finnigan LCQ Mass spectrometer: https://www.youtube.com/watch?v=GaSoQjEELYg
Ionscan 400B Airport substances detector: https://www.youtube.com/watch?v=7L3GFmukGqc
Sist endret av Barte-Sam; 4. mars 2024 kl. 15:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Jeg hadde trodd at slikt heller ville kostet noe rundt 10-20.000. 4000,- Høres veldig billig ut i mine ører. Er noe de fleste som tjener over 20.000,- i måneden burde ha råd til. Med mindre man har dyre lån og avgifter til bil man må prioritere.
Vis hele sitatet...
Ja 4000 for å få fakfolk med kompetanse og dyrt lab til å gjøre noe virker langt fra dyrt. Er ikke mange minuttene med jobb som kan gjøres for den summen før det går med tap.
Vet ikke hvor lang tid det tar å teste en sample, eller hvor dyre kjemikaliene som brukes er.
Men prisen kan man ikke klage på.
4000?

Energy Control er det eneste laboratoriet jeg kjenner til som tester narkotiske stoffer og lignende, hvor man og får nivå av de forskjellige drogene innad. Dette koster LANGT ifra 4000.

https://energycontrol-international....ting-a-sample/

Her er et bilde av en analyse gjort av EC.