Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2298
Har en ny ASUS pc som jeg har fått i gave, men problemet er at det er Windows 8 på den.

Så jeg lurer på om det er mulig å nedgradere operativsystemet til Windows 7 uten å "miste" alle drivere?

Pc' en er en ASUS A55A
"nedgradere"??

Du må da kjøpe / "kjøpe" Win 7 og installere dette. Da må du selvfølgelig finne drivere til Win 7 for maskinen der som er kompatibel. Og som jeg kan se så er det fullt av drivere for denne maskinen på ASUS sine sider for Windows 7. Bare søk på "ASUS A55A divers" på google og 1 og 2 søkeresultat er noe for deg..
Windows 7 og Windows 8 har nøyaktig samme drivermodell. De eneste oppdateringene som er gjort på drivere er eventuelle brukergrensesnittforandringer. Windows 8 er bare en punkt-oppgradering på Windows 7 faktisk (Windows 7 er 6.1 og Windows 8 er 6.2 (her)), så drivere er null stress.

Du må derimot kjøpe Windows 7 selv, så jeg ville heller oppdatert til Windows 8.1 og eventuell installert 'classic shell' som gir deg en brukandes start-knapp. Da blir systemet nesten brukelig... selv om jeg fortsatt rangerer det under Windows 98SE er det iallefall mindre irriterende enn Windows ME da.
Kjøpe??

Last ned W7 ISO fra Microsoft installer å bruk den i 30-120 dager i trial mode. Igjen, helt lovlig
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
mindre irriterende enn Windows ME da.
Vis hele sitatet...
Eller Windows Vista, værste operativ system jeg har brukt og jeg brukte det fra 2007 til 2013 på en RÆVA HP Pavilion dv2515eo
Eller kjør pirat win7 med DAZ sin loader. Du har jo betalt for èn win lisens. Om du lar den fare og "stjeler" en ny, så er det vel på en måte greit (?) Du finner hvor du skal laste rett versjon win7 fra ms her på forumet..-
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av pidget Vis innlegg
Du finner hvor du skal laste rett versjon win7 fra ms her på forumet..-
Vis hele sitatet...
*Kremt*

Se signatur.
Jeg prøvte å downgrade en bærbar PC fra Windows 8 til Windows 7, det gikk IKKE bra.

Før du begynner, må du ha restore DVD platene klar, slik at du kan reparere PC'en om den klikker. Ikke tenk på det uten...

Om dette ikke fulgte med, ring importøren i norge og spør fint.

Det som ikke fungerte for meg etter å ha installert Windows 7 var følgende:

-Driveren for hurtigtastene (monitorlys opp ned, etc) fungerte ikke
-HDMI ut fungerte ikke i det hele tatt

Ellers fungerte maskinen fin fint, og gikk som et olja lyn. Men uten HDMI ut så er det ikke så mye vits i.

Ville heller beholdt maskinen som den var, og installert classic shell for startknappen.
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Jeg prøvte å downgrade en bærbar PC fra Windows 8 til Windows 7, det gikk IKKE bra.

Før du begynner, må du ha restore DVD platene klar, slik at du kan reparere PC'en om den klikker. Ikke tenk på det uten...

Om dette ikke fulgte med, ring importøren i norge og spør fint.

Det som ikke fungerte for meg etter å ha installert Windows 7 var følgende:

-Driveren for hurtigtastene (monitorlys opp ned, etc) fungerte ikke
-HDMI ut fungerte ikke i det hele tatt

Ellers fungerte maskinen fin fint, og gikk som et olja lyn. Men uten HDMI ut så er det ikke så mye vits i.

Ville heller beholdt maskinen som den var, og installert classic shell for startknappen.
Vis hele sitatet...

Eller så henter du ned en ren W7 installasjon fra MSDN/TechNet, formaterer eller sletter partisjoner, legger inn W7 og kjører det på basic drivere, er du heldig har du nett.
Hvis du ikke har nett bruk en annen PC og en minnepenn til å hente nettverks driver til PCen din og så legg inn alle drivere som mangler?...

Funker fjell og du slipper 8000 unyttige programmer som produsenten har på sitt OEM image.
Det med drivere er tricky. Er ikke bare å koble til nettet og vips... det er et sjangsespill... min oppdaterte seg ikke.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Det med drivere er tricky. Er ikke bare å koble til nettet og vips... det er et sjangsespill... min oppdaterte seg ikke.
Vis hele sitatet...
Som i automatisk oppdatering? Drivere installeres manuelt, de kommer ikke av seg selv. Slutt å gjøre TS nervøs om du ikke kan så masse om dette, for det er absolutt null problem å gå fra win8 til win7.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Som i automatisk oppdatering? Drivere installeres manuelt, de kommer ikke av seg selv. Slutt å gjøre TS nervøs om du ikke kan så masse om dette, for det er absolutt null problem å gå fra win8 til win7.
Vis hele sitatet...
Tenkte jeg skulle logge inn bare for å tilføye noe her.

Det -kan- være mye problem å gå fra W8 til W7, det har jeg sett og hatt mye (trøbbel) med på jobb, men for det meste med high end Asus (G serien) maskiner som er laget for W8 og gaming, noe jeg ikke tror trådstarter har.

Problemene er f.eks

- W7 gir feil og nekter å laste ned oppdateringer
- Du har ingen drivers (f.eks Asus G750jw har ingen drivers til W7, og jeg måtte bruke work-arounds)
- Du må benytte deg av vendor id-en og slike ting for å få vite nøyaktige specs fra alle seriene, og mange av driverene du finner manuelt lar deg ikke installere, fordi Asus jobber direkte opp mot dem og ønsker att du holder deg på W8.
- Jeg (som også har partnerskap med Asus) får ingen support om jeg installerer W7.

Har også hatt tett kontakt med Asus angående alt dette skitet, og de sa selv att de anbefaler å ikke nedgradere -enkelte av deres modeller,- og jeg forstår godt hvorfor.
Sist endret av Europeanut; 12. mai 2014 kl. 07:04.