Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 10651
Hei!

Jeg har nettopp fått et jobbtilbud i bank og takket ja til jobben. Men så satt jeg og stusset litt over lønnstrinnet jeg fått oppgitt. I kontrakten sto det at de kunne tilby en lønn på 151,81 kr per time, det tilsvarer lønnstrinn 19. Jeg har tidligere jobbet i en annen bank hvor jeg bare satt i resepsjonen og fikk betalt 170,80 kr som tilsvarer lønnskrav 28

Jeg har sendt mail angående lønn, og spurt om sjefen har tatt hensyn til min erfaring jobb erfaring og nevnte også at jeg hadde lønnstrinn 28 på den forrige jobben min.

Er det noen her som vet hva jeg har krav på?
Du har ikke "krav" på noe som helst.
Du takket ja til stillingen OG lønna. Synd, men da lærer du kanskje å lese kontrakten litt bedre neste gang og spørre om sånt FØR du skriver under.
Trådstarter
18 4
Sjefen skrev til meg at han skulle undersøke dette og KOMME TILBAKE. Jeg måtte skrive under ansettelseskontrakten ASAP slik at de kunne komme fort igang med å få meg inn i systemet. Tror IKKE det er noe problem akkurat at jeg har signert, og om det blir en eventuell lønnsøkning så må jeg nok BARE skrive under en NY kontrakt.
Hvorfor skal din forrige lønn ha noe å si?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av 23:23 Vis innlegg
Sjefen skrev til meg at han skulle undersøke dette og KOMME TILBAKE. Jeg måtte skrive under ansettelseskontrakten ASAP slik at de kunne komme fort igang med å få meg inn i systemet. Tror IKKE det er noe problem akkurat at jeg har signert, og om det blir en eventuell lønnsøkning så må jeg nok BARE skrive under en NY kontrakt.
Vis hele sitatet...
Men når du HAR signert så trenger han jo strengt tatt ikke gjøre noe som helst ang lønn. Hvis du ikke gjør det blir det jo litt mer press på han om å imøtekomme deg.
Sist endret av Ond^Sofa; 9. juni 2013 kl. 12:30.
Det spiller ingen rolle hva slags lønnstrinn du hadde før du begynte på den nye jobben. Alle bedrifter, selskaper, banker har forskjellige lønnstrinn.

For eksempel Kiwi er eid av Norgesgruppen, men under norgegruppen der igjen er det forskjellige sjefer som gir forskjellige lønn. For eksempel

1. Kiwi furuset gir 130 kroner i timelønn
2. Kiwi grønland gir 100 kroner i timelønn
3. Kiwi torshow gir 150 kroner i timelønn

Lønnen varierer etter hvor mye sjefene har lyst til å tjene på. Har sjefen lyst til å bli rik så er det selvklart selvfølgelig at din timelønn vil bli mindre. Bryr sjefen seg om ansatte så får du høy lønn.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
For eksempel Kiwi er eid av Norgesgruppen, men under norgegruppen der igjen er det forskjellige sjefer som gir forskjellige lønn. For eksempel

1. Kiwi furuset gir 130 kroner i timelønn
2. Kiwi grønland gir 100 kroner i timelønn
3. Kiwi torshow gir 150 kroner i timelønn

Lønnen varierer etter hvor mye sjefene har lyst til å tjene på. Har sjefen lyst til å bli rik så er det selvklart selvfølgelig at din timelønn vil bli mindre. Bryr sjefen seg om ansatte så får du høy lønn.
Vis hele sitatet...
Det er feil. Lønnstrinn avhenger av tidligere erfaring og alder. Hvis sjefene sitter å bestemmer lønn slik skal de ha sparken. Eneste som kan gjøre det er franchise-butikker. Kiwi er knyttet til tarifflønn.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Det er feil. Lønnstrinn avhenger av tidligere erfaring og alder. Hvis sjefene sitter å bestemmer lønn slik skal de ha sparken. Eneste som kan gjøre det er franchise-butikker. Kiwi er knyttet til tarifflønn.
Vis hele sitatet...
Erfaring og alder har veldig lite å si. Det er enten utdanning eller ingen utdanning. De som har butikkutdanning får det kravet på den lønnen de skal ha. De uten utdanning får lønn som varierer. Jeg har butikkutdanning og lønnen min er på 180 kroner hos Kiwi. Mens de andre som ikke har utdanning får lønn på 110 kroner [24 åring] og en på 30 år som får 150 kroner.

Tarifflønn gjelder for de med utdannelse. De uten utdannelse får ikke samme krav. De uten utdanning må begynne lavt og jobbe seg oppover. Selv om de har 10 års butikkarbeid så får de en helt annen lønn når de starter i en ny butikk. Alder og erfaring har ingenting å si. Alder har bare noe å si for de som er under 18 år. Alt over 18 og alder kan ikke tas som en diskusjon da.
Sist endret av Gigolo; 9. juni 2013 kl. 12:54.
Er det fremdeles noen som jobber for så lite penger?

Tariff gjelder nok ikke bare de med utdannelse nei, men det er sant som du sier, at du må jobbe deg oppover. Der jeg jobber nå har alle samme lønn, da alle utfører akkurat samme arbeidet. Men alle er jo igjen forskjellig
kjedelig streiting
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Tarifflønn gjelder for de med utdannelse. De uten utdannelse får ikke samme krav. De uten utdanning må begynne lavt og jobbe seg oppover. Selv om de har 10 års butikkarbeid så får de en helt annen lønn når de starter i en ny butikk. Alder og erfaring har ingenting å si. Alder har bare noe å si for de som er under 18 år. Alt over 18 og alder kan ikke tas som en diskusjon da.
Vis hele sitatet...
Tull. Tarifflønnen gjelder for de som er tilknyttet butikken som har den. Og jo alder spiller en rolle her. Feks vil en minst starte på lønnstrinn 3 dersom en over 25 år. Ellers så har faglærte som du sier en minstesats.
Tariff gjelder vell forsåvidt for de som har inngått avtalen, som regel en fag-organisasjon?
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Erfaring og alder har veldig lite å si. Det er enten utdanning eller ingen utdanning. De som har butikkutdanning får det kravet på den lønnen de skal ha. De uten utdanning får lønn som varierer. Jeg har butikkutdanning og lønnen min er på 180 kroner hos Kiwi. Mens de andre som ikke har utdanning får lønn på 110 kroner [24 åring] og en på 30 år som får 150 kroner.

Tarifflønn gjelder for de med utdannelse. De uten utdannelse får ikke samme krav. De uten utdanning må begynne lavt og jobbe seg oppover. Selv om de har 10 års butikkarbeid så får de en helt annen lønn når de starter i en ny butikk. Alder og erfaring har ingenting å si. Alder har bare noe å si for de som er under 18 år. Alt over 18 og alder kan ikke tas som en diskusjon da.
Vis hele sitatet...
Alder har noe å si. Man får høyere lønnstrinn jo eldre man er.

"Ungdom under 16 år Kr 106,- Kr 17.226,-
Ungdom under 18 år Kr 109,- Kr 17.713,-
Lønnstrinn 1 (18 år) Kr 138,62 Kr 22.526,-
Lønnstrinn 2 Kr 139,47 Kr 22.664,-
Lønnstrinn 3 (25 år) Kr 141,55 Kr 23.002,-
Lønnstrinn 4 Kr 145,14 Kr 23.585,-
Lønnstrinn 5 Kr 150,89 Kr 24.519,-
Lønnstrinn 6 Kr 167,71 Kr 27.253,-
Fagbrevtillegget er kr 9,50 pr time."

"En medarbeider som jobber under 15 t/uke må jobbe 2 år før de skal reguleres et trinn. De som jobber over 15 t/uke reguleres et trinn pr år. Hvis arbeidstaker er 18 år skal han/hun ha trinn 1 uansett om de ikke har erfaring, samme gjelder hvis de er over 25 år, da skal de ha lønnstrinn 3 uansett om de ikke har tidligere erfaring. Hvis en arbeidstaker har bestått en eksamen fra videregående som gir studiekompetanse, skal også han/hun ha minimum lønnstrinn 3."

"1 år med over 15 timer pr uke = trinn 2
2 år med under 15 timer pr uke = trinn 2
4 år med arbeid under 15 t/uke + 2 år med arbeid over 15 t/uke= trinn 5
Hvis dette ikke står i sluttattesten må denne informasjonen innhentes."

Det du sier om tarifflønn er bare bullshit.

Sitat av Arbeidstilsynet
Tarifflønn som begrep knytter seg til tariffavtaler. En tariffavtale er en avtale mellom en arbeidsgiverorganisasjon og en arbeidstakerorganisasjon (eksempelvis mellom NHO og LO).

I tariffavtaler har man som oftest bestemmelser om lønn samt ulike tillegg man får (for eksempelv for å jobbe på kvelden, natten, på søndager med videre).

Som utgangspunkt gjelder en tariffavtale bare for virksomhet som er knyttet til avtalen og for arbeidstakere som er knyttet til avtalen gjennom sin organisasjon. Lønnsforhandlinger skjer med jevne mellomrom, og det er gjerne de ansattes tillitsvalgte som forhandler lønn med arbeidsgiver/arbeidsgivers organisasjon på vegne av arbeidstakerne.

Dersom man ikke er organsiert og/eller der man ikke har tariffavtale, må man som arbeidstaker forhandle om lønn selv. Arbeidsmiljøloven gir deg ingen rettigheter i forhold til størrelse på lønn generelt. En mengde lønnstillegg er heller ikke lovregulert, så dette må man i så fall også forhandle med arbeidsgiver om.
Vis hele sitatet...
Du har tydligvis en eller annen form for fagbrev som gjør at du har tillegg.
Det meste man kan ha som vanlig butikkmedarbeider er 167,71 + evt. ansvarstillegg (max7kr/t) + evt. fagbrevtillegg + evt. UB-tillegg. Man kan også forhandle seg frem til såkalte "personlige tillegg". Men det er ikke vanlig.

Butikksjefer og assisterende butikksjefer/ferskvaresjefer e.l ligger såklart høyere.

Sitat av Gigolo Vis innlegg
Jeg har butikkutdanning
Vis hele sitatet...
Tror du burde gått om igjen.
Sist endret av Mr. Flash; 9. juni 2013 kl. 13:11.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Alder har noe å si. Man får høyere lønnstrinn jo eldre man er.

"Ungdom under 16 år Kr 106,- Kr 17.226,-
Ungdom under 18 år Kr 109,- Kr 17.713,-
Lønnstrinn 1 (18 år) Kr 138,62 Kr 22.526,-
Lønnstrinn 2 Kr 139,47 Kr 22.664,-
Lønnstrinn 3 (25 år) Kr 141,55 Kr 23.002,-
Lønnstrinn 4 Kr 145,14 Kr 23.585,-
Lønnstrinn 5 Kr 150,89 Kr 24.519,-
Lønnstrinn 6 Kr 167,71 Kr 27.253,-
Fagbrevtillegget er kr 9,50 pr time."

"En medarbeider som jobber under 15 t/uke må jobbe 2 år før de skal reguleres et trinn. De som jobber over 15 t/uke reguleres et trinn pr år. Hvis arbeidstaker er 18 år skal han/hun ha trinn 1 uansett om de ikke har erfaring, samme gjelder hvis de er over 25 år, da skal de ha lønnstrinn 3 uansett om de ikke har tidligere erfaring. Hvis en arbeidstaker har bestått en eksamen fra videregående som gir studiekompetanse, skal også han/hun ha minimum lønnstrinn 3."

"1 år med over 15 timer pr uke = trinn 2
2 år med under 15 timer pr uke = trinn 2
4 år med arbeid under 15 t/uke + 2 år med arbeid over 15 t/uke= trinn 5
Hvis dette ikke står i sluttattesten må denne informasjonen innhentes."

Det du sier om tarifflønn er bare bullshit.



Du har tydligvis en eller annen form for fagbrev som gjør at du har tillegg.
Det meste man kan ha som vanlig butikkmedarbeider er 167,71 + evt. ansvarstillegg (max7kr/t) + evt. fagbrevtillegg + evt. UB-tillegg. Man kan også forhandle seg frem til såkalte "personlige tillegg". Men det er ikke vanlig.

Butikksjefer og assisterende butikksjefer/ferskvaresjefer e.l ligger såklart høyere.



Tror du burde gått om igjen.
Vis hele sitatet...
Du kan godt komme og kommentere med lønnstrinn, men det er ikke slik det fungerer i det virkelige liv. Lønn varierer hele tiden. Den lønnstrinnen er bare gjeldende hele tiden for de offentlige arbeidsplassene. I private bedrifter så følger man ikke nødvendig lønnstrinnen fastsatt av staten.

Det er stor forskjell på offentlige butikker og private butikker. Akkurat som det er stor forskjell på offentlige sykehus og private sykehus. De legene, helsesekretærene og sykepleiene i det private sykehus har heller ikke samme lønnstrinn som de offentlige. Heller har pasientene samme krav i private sykehus som de har i det offentlige. Slik fungerer det i alle yrker enten du er kokk, lege eller butikkmedarbeider.
Trådstarter
18 4
Sitat av esl Vis innlegg
Hvorfor skal din forrige lønn ha noe å si?
Vis hele sitatet...
Det er stor forskjell mellom lønnen når jeg satt i resepsjonen og fikk betalt 170 kr i banken. Nå har jeg fått en mye bedre stilling hvor jeg skal jeg sitte og gjøre krevende tall arbeid, men får mindre betalt.
Hadde ikke du regaert på dette?

Jeg er økonomistudent og synes jobben er veldig bra og relevant.
bare lønnen som er litt demotiverende..
Klart det er demotiverende. Men når du skifter jobb må du forhandle om lønn, du har ikke "krav" på noe som helst. Men du kan velge å ikke ta jobben om du ikke synes lønna er bra nok.
Trådstarter
18 4
Sitat av Susanna Vis innlegg
Klart det er demotiverende. Men når du skifter jobb må du forhandle om lønn, du har ikke "krav" på noe som helst. Men du kan velge å ikke ta jobben om du ikke synes lønna er bra nok.
Vis hele sitatet...
Kanskje litt dårlig formulert ved å si krav, men venter på svar fra arbeidsgiveren, og lurte på om erfaring fra tidligere kunne bidra til en økning i lønnstrinn. For en student er denne jobben veldig bra så velger å ta jobben, men tror jeg kan forhandle til en bedre lønntrinn forhåpentligvis.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Du kan godt komme og kommentere med lønnstrinn, men det er ikke slik det fungerer i det virkelige liv. Lønn varierer hele tiden. Den lønnstrinnen er bare gjeldende hele tiden for de offentlige arbeidsplassene. I private bedrifter så følger man ikke nødvendig lønnstrinnen fastsatt av staten.

Det er stor forskjell på offentlige butikker og private butikker. Akkurat som det er stor forskjell på offentlige sykehus og private sykehus. De legene, helsesekretærene og sykepleiene i det private sykehus har heller ikke samme lønnstrinn som de offentlige. Heller har pasientene samme krav i private sykehus som de har i det offentlige. Slik fungerer det i alle yrker enten du er kokk, lege eller butikkmedarbeider.
Vis hele sitatet...
Er du helt fjern? Det der er lønnstrinnene som er forhandlet frem av fagforbundet hvor arbeidstakerne sitter, i samarbeid med arbeidsgiverforbundet.
På meg så ser det ut som forbundene Virke og Handel og Kontor, typisk for butikker som coop kjeden og lignende.

Staten har ikke blandet seg inn i den stigen ettersom fagforbundene ikke er staten.

Offentlige butikker?

Om du tenker offentlige og private sykehus som i sykehus med og uten tariffavtale er det en selvfølge at det er lønnsforskjeller, på arbeidsplasser uten tariffavtale er det opp til deg selv å forhandle frem lønn.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Er du helt fjern? Det der er lønnstrinnene som er forhandlet frem av fagforbundet hvor arbeidstakerne sitter, i samarbeid med arbeidsgiverforbundet.
På meg så ser det ut som forbundene Virke og Handel og Kontor, typisk for butikker som coop kjeden og lignende.

Staten har ikke blandet seg inn i den stigen ettersom fagforbundene ikke er staten.

Offentlige butikker?

Om du tenker offentlige og private sykehus som i sykehus med og uten tariffavtale er det en selvfølge at det er lønnsforskjeller, på arbeidsplasser uten tariffavtale er det opp til deg selv å forhandle frem lønn.
Vis hele sitatet...
Nei jeg er ikke fjern!

I offentlig sektor får alle fastsatt lønnen gjennom tariffavtaler, mens andelen ligger betydelig lavere i privat sektor.

Lønnstakerne i Norge får sine lønns- og arbeidsvilkår fastsatt enten gjennom kollektive avtaler som inngås etter forhandlinger mellom organisasjoner for lønnstakerne og arbeidsgiverne, eller gjennom individuelle avtaler der lønningene fastsettes enten ved forhandlinger eller ensidig fra arbeidsgivers side.


http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad...html?id=139417
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Nei jeg er ikke fjern!

I offentlig sektor får alle fastsatt lønnen gjennom tariffavtaler, mens andelen ligger betydelig lavere i privat sektor.

Lønnstakerne i Norge får sine lønns- og arbeidsvilkår fastsatt enten gjennom kollektive avtaler som inngås etter forhandlinger mellom organisasjoner for lønnstakerne og arbeidsgiverne, eller gjennom individuelle avtaler der lønningene fastsettes enten ved forhandlinger eller ensidig fra arbeidsgivers side.


http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad...html?id=139417
Vis hele sitatet...

Norgesgruppen går under Handel og Kontor. Har selv jobbet for Kiwi og alle fikk tariffsats.
Sitat av Hobby Vis innlegg
Norgesgruppen går under Handel og Kontor. Har selv jobbet for Kiwi og alle fikk tariffsats.
Vis hele sitatet...
Korrekt. Har jobbet i flere matvarebutikker og av alle de var Kiwi de mest ryddige når det gjelder rett lønn og lønnstrinn.