Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 6939
Heisann!

Har noen klarte å prute ned prisen produkter på butikkene(for eks Elkjøp, siba, osv)?

vil gjerne høre deres historier!


Jeg har faktisk tenkt å prute ned prisen på 2stk Ipad 2, men vil først høre deres historier og erfaringer.

Takk
Som regel er det rom for pruting, men ipad er vel litt spesielt, da det er standardiserte priser fra Apple, hvis jeg ikke husker feil.
Si du skal ha Ipad2 å lurer på hva denne koster,når du får vite pris spør du "Hva blir prisen om jeg kjøper 2stk da?"

Aldri prøvd på de kjedene du nevner, men vet at de fleste har mulighet å strekke seg litt så bare prøv deg frem,får du tilbud flere plasser så er det vel bare å kjøpe fra dem som går lengst ned i pris.
Ikke at jeg har noe som helst med dette å gjøre, men vil bare si at dette er direkte ufint overfor de bak kassa. I Norge er ikke pruting noe vanlig i det hele tatt, og større butikk kjeder som elkjøp f. eks har vel så vidt jeg vet ikke mulighet til dette i det hele tatt selv om de ville. De vil nok få noe kluss med regnskapet sitt om de gjør dette. Og jeg er helt sikker på at de bak kassa ikke har noe lyst i hele tatt til å krangle med en gjerrigknark som ikke vil innfinne seg samfunnets normer.
Sist endret av Bazinga; 30. juni 2013 kl. 15:11.
Sitat av Bazinga Vis innlegg
Ikke at jeg har noe som helst med dette å gjøre, men vil bare si at dette er direkte ufint overfor de bak kassa. I Norge er ikke pruting noe vanlig i det hele tatt, og større butikk kjeder som elkjøp f. eks har vel så vidt jeg vet ikke mulighet til dette i det hele tatt selv om de ville. De vil nok få noe kluss med regnskapet sitt om de gjør dette. Og jeg er helt sikker på at de bak kassa ikke har noe lyst i hele tatt til å krangle med en gjerrigknark som ikke vil innfinne seg samfunnets normer.
Vis hele sitatet...
du vil blir overrasket over hvor mye de er villige til å gå ned i visse ting
kjedelig streiting
Sitat av Bazinga Vis innlegg
Ikke at jeg har noe som helst med dette å gjøre, men vil bare si at dette er direkte ufint overfor de bak kassa. I Norge er ikke pruting noe vanlig i det hele tatt, og større butikk kjeder som elkjøp f. eks har vel så vidt jeg vet ikke mulighet til dette i det hele tatt selv om de ville. De vil nok få noe kluss med regnskapet sitt om de gjør dette. Og jeg er helt sikker på at de bak kassa ikke har noe lyst i hele tatt til å krangle med en gjerrigknark som ikke vil innfinne seg samfunnets normer.
Vis hele sitatet...
Mange selgere i Norge har muligheter til å gå ned på prisen. Har selv på dekk fått tilbud på godt under 3-4k av hva veiledende pris var. Også på elkjøp går det fint an å prute så lenge det ikke er en tilbudsvare. Fikk selv pruta ned en laptop nesten 1000 kr sist gang jeg var på elkjøp. Synes ikke det er noe frekkere enn hvordan selgerne blir opplært til å få flest mulig kunder som er på jakt etter lokkevarer til å kjøpe et dyrere produkt enn det de er på utkikk etter.
En kamerat ringte meg og spurte om jeg kunne finne ut rimeligste pris på en TV. Han oppga modellnummer og jeg fant rimeligste pris. Det viste seg at han sto på Elkjøp, og han fikk faktisk flatskjermen til den prisen jeg fant frem, noe som utgjorde en rabatt på ett par tusen kroner. Sjekk det du skal kjøpe på prisguide.no og ta en diskusjon med en selger på gulvet (ikke vent til du kommer til kassa), så er det mulighet for rabatter.
Sist endret av caperno; 30. juni 2013 kl. 15:21.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Jeg klarte lett å få rabbat på iPad 3 da den kom ut. Jeg spurte om vi kunne lage en "pakke-pris" som inneholdt en iPad og ett deksel til 4000. iPaden kostet 4000 så egentlig fikk jeg ett gratis deksel

Dette var på spaceworld though...
Sist endret av HanDuck; 30. juni 2013 kl. 15:22.
Tanta mi gjorde det på elkjøp eller expert, husker ikke. Hun sa ihvertfall at hun bare hadde 9.000 når tv'en kosta 11k så fikk hu den til 9.
De som jobber på Elkjøp har ihvertfall muligheten til å endre prisene om de vil.
Men Apple produkter blir vanligvis solgt med en sinnssykt lav margin, og i mange tilfeller taper butikkene på å selge disse om det er snillere priser.
Så her er det lite rom for pruting.

Utvalgte varer finst det rom for pruting om du kjøper flere produkter eller tjenester Elkjøp har å tilby.

Uansett er det prisgaranti, så du vil aldri måtte betale noe mer enn på andre steder.

Tror dessverre ikke du har så mye å gå på på Ipad, om det er 1 eller 8..
sjekk prisguide, prisjakt osv
det er den billigste måten å prute på. Generelt sett alltid sjekk priser på nettet før du står der og betaler elkjøp ansette provisjon.
Kjøp noe mer i samme slengen, så kan du få en totalpris som gir god rabatt.
sendte email til komplett.no engang og pruta litt på ett hjemmekino anlegg, hadde flaks og fikk 2500 i rabatt..

Sitat av Bazinga Vis innlegg
Ikke at jeg har noe som helst med dette å gjøre, men vil bare si at dette er direkte ufint overfor de bak kassa. I Norge er ikke pruting noe vanlig i det hele tatt, og større butikk kjeder som elkjøp f. eks har vel så vidt jeg vet ikke mulighet til dette i det hele tatt selv om de ville. De vil nok få noe kluss med regnskapet sitt om de gjør dette. Og jeg er helt sikker på at de bak kassa ikke har noe lyst i hele tatt til å krangle med en gjerrigknark som ikke vil innfinne seg samfunnets normer.
Vis hele sitatet...
jeg pruter overalt og dem velger selv om dem vil ha meg som kunde.. får jeg ikke rabatt så handler jeg ikke heller , allt fra klær til elektronikk..
De fleste store elektrovarekjeder tilbyr prismatching.
En Ipad er jeg heller usikker på hvor mye du får presset, da disse ofte har en høy innkjøpspris i likhet med datamaskiner, men du kan sikkert klare å haie til deg noe gratis tilleggsutstyr om du er lur.
Hadde en kompis som jobbet på Lefdahl. Han sa det bare var å prute og at vi burde prute mer. Nordmenn er generelt dårlige på dette, men han sa at det var ganske vanlig at det kom folk fra midøsten eller øst-europa som alltid prutet.
som flere nevner: El kjøp har ivertfall mulighet til å gå ned på priser!
har opplevd flere ganger og få rabatter der.
Den største rabatten jeg har fått var på over 50%! Tror det hadde litt med at han som jobbet der var motorsyklist og så at jeg var det også når jeg kom inn i fullt kjøreutstyr. fant meg varer for rundt 5k og sa at dette ble veldig dyrt for en fattig student.. endte opp med og betaler litt under 2,5k.
Så og si alle Apple produkter (kabler, padder, telefoner etc.) selges med under 10% fortjeneste. Derfor er det så og si aldri rom for pruting på kun produktet.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Jo større butikk du er i, jo bedre sjangse har du nok. Små butikker har veldig liten avanse, og det er gjerne få ting de tjener penger på (telekiosken selger telefoner og tilbehør, fotoknudsen selger kameraer og tilbehør, elkjøp selger kameraer, telefoner, vaskemaskiner, sjokolade og gud veit hva).

Hvis du kommer i kontakt med daglig leder eller noe lignende vil jeg og tro du har større sjangse.
Hovedproblemet til selgerne i butikkene er at de ofte har nettbutikker som utkonkurerer sine egne fysiske butikker. Det dette resulterer i er at kundene kommer i butikken for å få ekspertise og hjelp til å velge riktig produkt, og så krever de etterpå å få internettpris.

Har også hørt av en bekjent på expert at ting de kan ha god avanse på er ekstrautstyr, så derfor prøver de alltid å prakke på deg noe stash når du står i kassa.


Tenk over det neste gang dere er i butikken.
iPad får du IKKE billigere, pga. de fleste butikker selger disse med tap eller 0 i fortjeneste. Vær snill mot ansatte, så klarer du nok å få til en grei pris, men som sagt, ikke på ipad. Ikke alle ansatte kan gi rabatt heller da, så prøv deg på daglig leder eller noe, men bare å få god kjemi mellom deg og selgeren så sparer du ofte litt hvis du hinter litt til det.
Har jobbet i div butikker som selger, er fremdeles en selger og jobber i en butikk, og det er bare å prute i vei!
Det værste svaret du kan få er: nei, jeg kan dessverre ikke gjøre noe med prisen.
Men det er vanlig praksis å slå av litt HVIS kunden kjøper flere ting og vil ha en kvantumsrabatt eller pakkepris.
Veldig ofte så tilbyr vi rabatt på ekstrautstyr når kunde kjøper et hovedprodukt.
Utenlandske er mye flinkere til å prute, men finnes noen flinke prutere blant nordmenn også. =)

Så Bare å prute masse, men bruk prisjakt og prisguide.no til alt det er verdt, fungerer genialt! =)
Bruk gjerne også konkurrentenes priser til å argumentere/prute. =)

Lykke til med kjøpene! =)
beste når du er fysisk i butikk er å spørre etter sjefen, alltid lettere og få rabatt av sjefen
The Mad Doctor
Prøv å finn en "feil" på varen. Faren min fant en ripe på et par med skinn sko etter at han hadde kjøpt dem å gikk tilbake inn i butikken og pruta seg tilbake rundt 700 kr.
Sist endret av Rocker-T42; 1. juli 2013 kl. 19:36.
Si at du først har tenkt til å kjøpe en, også kan du si "Blir det noe billigere dersom jeg kjøper 2?". Dersom de ikke foreslår noe så kan du si at du trenger litt tid til å tenke over det, og gå til en annen butikk og gjøre det samme.

moren min fikk ihvertfall rabatt når hun kjøpte to identiske TVer (En til meg, en til søsteren min). Jeg tror rabatten totalt ble på 500 kroner, der totalprisen var 7-8000. Om det er noe spesialtilfelle på Apple produkter vet jeg ikke.
Sitat av Bazinga Vis innlegg
Ikke at jeg har noe som helst med dette å gjøre, men vil bare si at dette er direkte ufint overfor de bak kassa. I Norge er ikke pruting noe vanlig i det hele tatt, og større butikk kjeder som elkjøp f. eks har vel så vidt jeg vet ikke mulighet til dette i det hele tatt selv om de ville. De vil nok få noe kluss med regnskapet sitt om de gjør dette. Og jeg er helt sikker på at de bak kassa ikke har noe lyst i hele tatt til å krangle med en gjerrigknark som ikke vil innfinne seg samfunnets normer.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ganske vanlig å prute på dyrere produkter, også i Norge (mye takket være innvandring). Det er ingen som har noe imot at man prøver å prute, og alle selgere får en nedre grense for hva de har lov til å selge varen for. Og nei, det går ikke ut over provisjonen deres heller.

Og forresten, prut med selgerne, ikke de som sitter i kassa.
Joda, pruting går ut over provisjonen til selgere. De skal ha en viss prosent inntjening per salg og får lavere provisjon hvis de går under.

Fasiten er så enkel som at selgere kan gå ned i pris på noe, men langt i fra alt. Alle produkter har en innkjøpspris og utsalgspris. Er utsalgsprisen langt over innkjøpspris (som ved f.eks tilbehør), kan selgeren selge dette veldig billig hvis de ser det hensiktsmessig. Hvis utsalgspris er lavere enn innkjøpspris(noe det ofte er), vil bedriften tape penger på å selge deg produktet, og kan selvsagt ikke gå ned i pris.

I min mening og erfaring er det enklest å få prutet ned tilbehør etc hvis du kjøper et dyrt produkt. Kjøper du f.eks en retina macbook skal du ikke se bort i fra at du får halv pris på både taske og sekk!

Mange bedrifter har også en "vi skal ta alle salg" policy, og matcher alle konkurrenters priser for å ta salget og sikre seg en kunde - innenfor rimelighetens grenser så klart.
I elektrobutikker, og mange andre butikker, jobber ikke selgerne på provisjon. Det er mer vanlig i bilbutikker eller andre som selger dyre varer. Det blir meningsløst å gi provisjon av varer til 199 kroner...

Jeg har fått rabatt på hvitevarer flere ganger, og stort sett opplevd at selger selv foreslår et avslag til å begynne med som jeg så kan forhandle litt videre på. Elektrobutikkene lever av volum, de ønsker heller å selge 5 varer til litt redusert pris enn en vare til full pris.

Appleprodukter er litt spesielle fordi Apple dikterer prisene, men SpaceWorld har (hadde i hvert fall på fredag) 500 i avslag på alle iPad om dagen.
Trådstarter
Oi! Elkjøp har økt prisen fra 2499(to dager siden) til 2790 kr nå, ipad 2.
Kjøpte tv + surroundanlegg på elkjøp. Fikk det ned fra 32k til 28k uten spesielt mye stress. Jeg pruter alltid på ting jeg kjøper som er dyrere en 5k. Men men må sjekke rundt hva ting koster før man går ut og skal kjøpe ting - blir litt lettere å dytte på prisen da.

Appleprodukter er det ikke "slingringsmonn" på.
Sitat av doseren Vis innlegg
I elektrobutikker, og mange and re butikker, jobber ikke selgerne på provisjon. Det er mer vanlig i bilbutikker eller andre som selger dyre varer. Det blir meningsløst å gi provisjon av varer til 199 kroner...
Vis hele sitatet...
Dette er direkte feil. Selgere får personlig provisjon (eller bonus om du vil). Denne går på prestasjon, altså inntjente kroner, og gjennomsnittlig fortjeneste per salg. De får også kollektiv bonus per avdeling.

Sitat av Truzant Vis innlegg
Oi! Elkjøp har økt prisen fra 2499(to dager siden) til 2790 kr nå, ipad 2.
Vis hele sitatet...
Den kostet 1990 en uke tilbake. Har vært tilbud i lengre tid.