Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 12673
Hallo og god kveld!

Ettersom kjemi/pyrohobbyen min har utviklet seg såpass at det ikke lenger er forsvarlig å drive på gutterommet med x-antall kilo med oksidanter, syrer og giftige stoffer har jeg nå bestemt meg for å lage en liten bod ute som jeg kan holde på i. Jeg henvender meg derfor til godtfolket på Freak og håper jeg kan få litt nyttig informasjon.

Først og fremst lurer jeg på om noen andre her har erfaring med bygging av utebod eller liknende?

Jeg har sett litt på denne løsningen fra byggmax, men jeg tror at den for det første er litt vel stor for mitt behov og at den blir litt vel dyr, prisen er bare for det bildet viser (ikke gulv, tak, panel, isolasjon...) Hvis jeg kunne holdt totalprisen under 8000 kr ville det vært flott, men litt slingringsmonn går selvfølgelig.

Størrelsesmessig tenkte jeg meg rundt 2,5m innvendig både i bredde og lengde. Jeg har sett en del gode løsninger hos maxbo til overkommelige priser, men alle har dobbeldør, dette må vel gå ann å løse på en enkel måte?

Boden skal isoleres slik at den kan brukes både sommer og vinter, en varmeovn på noen hundre watt regner jeg med å måtte bruke om vinteren uansett for å holde en konstant temperatur der.

Innredning kommer nok til å bli et avtrekksskap, benker og et par hyller/skap for oppbevaring av utstyr og kjemikalier.

Har dere forslag til hvor det er billigst for materialer, lurer også litt på det med søking om opprettelse av bygning (man må vel ikke det når det er snakk om en så liten bod)?

Fra før av vet jeg veldig lite så jeg setter pris på alle svar som kunne hjulpet meg litt i riktig retning. Hvis noen kommer med ferdige løsninger til rundt 8000kr ville jeg satt veldig stor pris på det. Takk på forhånd
Tror nok kvadratmeter prisen ferdig isolert å med montert strøm i dag ligger på rundt 10K, å da gjør du mye av arbeidet med å bygge den selv. Så å få en bod på 2.5m² for 8K tviler jeg på du klarer, det er nok i mer 30K klassen.

Og ja du må søke staten byggetillatelse selv for å sette opp en liten bod.
Sist endret av 0xFF; 25. april 2013 kl. 23:37.
På tørmerlinja gikk vi igjennom hva som trenger søknad og hva som kan settes opp uten søknad.

I ditt tilfelle hvor du vil sette opp en bod på ca 9m² så er det bare å kjøre på da maks grensen for uten søknad er 15m². Boden må også bygges 4m fra nabogrensen, da 8m (4m+4m) er sikkerhets avstand med tanke på brann. Den må også bygget 1m borte fra andre bygg som du har på eiendommen, huset, garasje etc.

EDIT: kan også kanskje være lurt å gå rundt nabovarsel, bare i tilfelle noen har noe å si om den stenger for utsikt eller sol.
Sist endret av Poetmos; 25. april 2013 kl. 23:56.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Tror nok kvadratmeter prisen ferdig isolert å med montert strøm i dag ligger på rundt 10K, å da gjør du mye av arbeidet med å bygge den selv. Så å få en bod på 2.5m² for 8K tviler jeg på du klarer, det er nok i mer 30K klassen.

Og ja du må søke staten byggetillatelse selv for å sette opp en liten bod.
Vis hele sitatet...
2,5 x 2,5 = 6,25 m²

Men ja du må nok ut med ganske mye mer en 8K for en slik isolert bod.
Ja du må nok opp i 30 k hvis du skal ha noe smooth, for det vil du vel ha?
Når det gjelderbygge tilatelse har potetmos rett, bare å bygge men hold deg innenfor reglene på hvor og hvordan.

Jeg bygget redskapsbod for noen år siden og da støpte jeg en såle rett på grunn og så ringte jeg moss vgs og lurte på om de hadde noen elever på tømrelinja som trngte noe å gjøre. Læreren bli drit glad og tok med seg hele klassen og bygget bod. Tror jeg kom unna med rundt 15 papp. Denne ble da ikke isolert men med vindu og dør. Skikkelig arbeid gjorde de også.
Takk for hjelpsomme svar!

Ser ut som jeg har vært litt optimistisk med tanke på prisen. Har sett litt på denne på maxbo nå, la oss si at jeg hadde kjøpt den. Hva slags isolasjon burde jeg valgt da (type og tykkelse) og hvor mye burde jeg regne med at dette vil koste.

Til deg Hassel: Forventet de noe for arbeidet, eller var de bare glade for å ha noe å gjøre? Og var det de som ordna med materialer sånn at du slapp å finne ut hva du trengte?
Umulig å si, da dimensjonene på reisverk ikke er oppgitt. En pleier å bruke samme breddde som resverk (normalt ca 10 cm p.g.a. reisverk er oftest 5 x 10 cm eller 2 x 4 '' i moderne hus).
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Umulig å si, da dimensjonene på reisverk ikke er oppgitt. En pleier å bruke samme breddde som resverk (normalt ca 10 cm p.g.a. reisverk er oftest 5 x 10 cm eller 2 x 4 '' i moderne hus).
Vis hele sitatet...
Mange år siden det ble brukt 48x98mm i moderne hus. Nå er 48x148 med 48x48 lekter innvendig det som er vanelig for å følge minstekravet som er 20cm isolasjon i yttervegg.

Men i en slik bod er 48x98m perfekt.
De ordna alt, kom med lastebil og lessa av, ingen ting for arbeidet. De var glade for å ha en "ekte" jobb på gang. Tipper læreren lagde en slags oppgave der de skulle regne på material forbruk å bestille og handle. Som sagt han læreren var dødshappy for prosjektet.

Isolasjonen: jo mer jo mindre oppvarmningskostnader , men ikke noe vits å over drive.

o jo han ville ha tegninger... mål nøyaktige tegninger.
The Merciful One
mr5050's Avatar
kjøp deg en billig arbeidsbrakke på finn
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html...save_term=true

I Holmestrand, ikke langt unna. Ferdig isolert og greier
Er dette en bod for dyrking av hasj?
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Er dette en bod for dyrking av hasj?
Vis hele sitatet...
Problemer med å lese trådstarters FØRSTE innlegg? Han holder på med kjemi og pyro eksperimenter og trenger plass som er sikrere enn gutterommet.
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Er dette en bod for dyrking av hasj?
Vis hele sitatet...
Spar deg...
Sitat av creavator Vis innlegg
Problemer med å lese trådstarters FØRSTE innlegg? Han holder på med kjemi og pyro eksperimenter og trenger plass som er sikrere enn gutterommet.
Vis hele sitatet...
Åja... naive guttunge som tror på alt du leser
Boder kan settes opp uten tillatelse dersom det er innenfor en størrelser og avstand fra huset. (Husker ikke regelen nå, men om du vil så finner du det).

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare bygget det selv fra bunnen av
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Åja... naive guttunge som tror på alt du leser
Vis hele sitatet...
Eller noen som klarer å rive tankene bort fra hasj, en gang i blant? Eller kanskje ikke tenker på hasj i det hele tatt?
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Åja... naive guttunge som tror på alt du leser
Vis hele sitatet...
Hmm... kansje han har fått med seg at TS faktisk driver med Pyro, og at ikke all pyro/kjemi er tryggt å gjøre på gutterommet?
Takk for enda flere hjelpsomme svar. Da tenker jeg at jeg kanskje går for finn.no hvis det ikke blir vanskelig/dyrt å frakte det hit, eller så bygger jeg kanskje et fra bunn av.

Og til deg Mr.NicePrice: Man dyrker ikke hasj...
Å bygge en bod er ingen heksekunst. Lær av denne fyren, og du vil trolig unngå de verste brølerne.
Sist endret av Myoxocephalus; 28. april 2013 kl. 15:56.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Å bygge en bod er ingen heksekunst. Lær av denne fyren, og du vil trolig unngå de verste brølerne.
Vis hele sitatet...
Hahaha, lurer på hvordan det står (eller ligger) til med det skuret nå
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Ved en såppas liten bod trenger du kun å levere nabovarsel og byggemelding til kommunen, ikke søknad.