Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1339
Hei, har nettopp blitt ferdig med og bygge meg en pc, men den slår seg ikke på. Har selvfølgelig dobbelt sjekket alt flere ganger, men alikevel får jeg ikke maskinen på når jeg slår på strømmen kommer led lysene på hovedkortet og på skjermkortet på. Men da jeg trykker på "start knappen" skjer det absolutt ingenting... Det jeg da lurer på er om jeg kanskje kan ha ødelagt noe via statisk elektrisitet eller noe slikt, eller om det er en vesentlig del jeg har oversett. Har følgt manualen til punkt og prikke, og har og googlet som bare det.
vil på forhånd takke for svar!
dobbeltsjekk igjen
EDIT: har du sjekket at 4 pins strømkabelen sitter ordentlig i?
Sist endret av DataFreak96; 23. juli 2011 kl. 21:41.
Du har sjekket at ledningen til påknappen står riktig vei? Alså mtp. pluss og minus? Prøv å snu den andre veien, er mange som gjør den feilen.
Trådstarter
27 0
4 pins er den som gir strøm til psu, sant? og sitter oppe til venstre? i så fall ja, og takk for svar.
Mener du da at ledningen fra av og på knappen skal på samme plass men motsatt vei, altså skriften ned (skrifte står nå opp) takk for svar, er bare redd jeg har ødelagt noe siden det ikke virker uansett hva

Vil også si at det er en på knapp og reset knapp direkte på hovedkortet, men det slår seg fortsatt ikke på da jeg prøver og trykke på disse.
På forhånd takk for svar!
Cookie Monstah ^_^
lyser noe på HK inni pcen? i så fall gjør som dimergon sier og sjekk ledningen til påknappen

Edit: Velkommen til freak
Sist endret av lordstian; 23. juli 2011 kl. 23:01.
Trådstarter
27 0
ja, det lyser på hk. Skal sjekke ledninge, og takk for det!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Prøv minimal oppsett, med kun 1 ram brikke(prøv å bytt om litt her) og reseat komponentene,.
Trådstarter
27 0
ok, skal prøve, takk for svar! Men synest det er meget rart at det ikke kommer den minste antydning til respons når jeg trykker pc'en på, selvom alt skal da være koblet riktig opp :/
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Du har sjekket at ledningen til påknappen står riktig vei? Alså mtp. pluss og minus? Prøv å snu den andre veien, er mange som gjør den feilen.
Vis hele sitatet...
Kall meg dum, men fungerer ikke påknappen som en helt vanlig bryter som fungerer som en åpen krets/kortslutning avhengig av hvilken tilstand bryteren står i? Altså spiller det ingen rolle hvilken vei knappen står. En knapp har ikke pluss og minus.
Trådstarter
27 0
Hmmmmm, fortsatt ingen respons fra pc'en, visst dere har flere råd så bare fyr løs. Vil sette pris på all hjelp!
ta bilder av det du har da så kan vi se om noe er galt
Kompisen min bygde seg ny PC med Asus HK, Phenom II X4 BE, 8GB Kingston HyperX, Rdeon HD6870, INGENTING hjalp Vi prøvde annet skjermkort, annen PSU, annet HK, bytta RAM brikker, kjørte minimalt oppsett selvfølgelig, men det nytta ikke.. Det viste seg at CPU var defekt....

Hadde forresten vært greit å vite hardwaren din
Sitat av Bartulf Vis innlegg
Kall meg dum, men fungerer ikke påknappen som en helt vanlig bryter som fungerer som en åpen krets/kortslutning avhengig av hvilken tilstand bryteren står i? Altså spiller det ingen rolle hvilken vei knappen står. En knapp har ikke pluss og minus.
Vis hele sitatet...
I følge manualen til hovedkortet mitt spiller det en rolle hvilken vei knappen står. Ene pin-en er for PWR og andre pin-en er for GROUND.

Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Du har husket avstandstykker/spacere, og isåfall plassert disse så de passer med skruehullene i HK? Hvis ikke kan og vil det oppstå en kortslutning. På hovedkortet har du som nevnt også en power-knapp. Denne skal lyse rødt når hovedkortet får strøm, men jeg tipper det ikke lyser da du ikke får noen respons overhodet.

Du vet det er en liten på-knapp bak på PSU? Denne lønner det seg å slå på Du har sikkert gjort det, men man kan glemme mye rart. Det kan jeg skrive under på. Forøvrig så tviler jeg sterkt på at du har kverket noe med statisk elektrisitet. Jeg har faktisk til nå ikke hørt om noen tilfeller blant de jeg kjenner, men det kan jo selvfølgelig skje hvis du står å stepper på et nybonet linoleumsgulv samtidig som du klår på kretsene på hovedkortet el. Statisk-skader oppstår også gjerne over tid og forårsaker såvidt jeg vet svært sjeldent det du opplever nå.
Trådstarter
27 0
Ok, takk for langt og fylldig svar 83leo, knappen på HK lyser rødt, reset knappen lyser også blått mener jeg, så det får strøm. Men problemet kommer da jeg skal skru den på, og ingenting skjer, men skal se og få tatt noen bilder og legge ut om ikke så lenge. Så stay tuned!
Edit: har også husket spacere, ja. Men når sant skal sies glemte jeg dem i begynnelsen, men det var før jeg koblet til strøm til maskinen osv.
Sist endret av Wagner; 24. juli 2011 kl. 14:10.
Er CPU vifta kobla til riktig viftekontakt?
Skjermkort sitter skikkelig i PCI Ex. x16 sporet?
RAM sitter skikkelig i sporet?

Ville prøvd å ta ut CPU og sette den inn igjen!
Bytt plass på ram'en, altså fra 2 av rambankene til de andre 2.
Var problemet mitt en gang

Sitat av Gr0nvold Vis innlegg
Ville prøvd å ta ut CPU og sette den inn igjen!
Vis hele sitatet...
IKKE gjør det før du vet 99% at det er tilfellet, ellers må du vaske vekk kjølepasta og ha på ny.
Sist endret av SSH; 24. juli 2011 kl. 18:53.
noen burde virkelig lage en troubleshooting-guide som burde stickies
Trådstarter
27 0
Fant det endelig ut, med og bytte plass på rambrikkene, først bytte plass, så ta ut en av brikkene. Da slo den seg på, so kobla jeg ut igjen strømmen og satt i den andre og funker nå! Men nå får jeg selvfølgelig ikke kontakt med monitoren... noen som vet hva dette kna skyldes monitoren er av type: http://www.dustinhome.no/benq-g2420h...uct/5010335322 og bruker DVI input. På forhånd takk for svar!

Edit: Takk til dere som har ledet meg på rett spor angående ram brikkene
Sist endret av Wagner; 24. juli 2011 kl. 19:04.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Jeg mekket en i 2005, men vet ikke helt om den er relevant enda. Kan jo være noen av svarene i den er matnyttige, dog.

http://freak.no/forum/showthread.php?t=47472

edit**: Too late, obviously! **
Sist endret av Wiggles; 24. juli 2011 kl. 19:07. Grunn: For sen
Sitat av Wagner Vis innlegg
Fant det endelig ut, med og bytte plass på rambrikkene, først bytte plass, så ta ut en av brikkene. Da slo den seg på, so kobla jeg ut igjen strømmen og satt i den andre og funker nå! Men nå får jeg selvfølgelig ikke kontakt med monitoren... noen som vet hva dette kna skyldes monitoren er av type: http://www.dustinhome.no/benq-g2420h...uct/5010335322 og bruker DVI input. På forhånd takk for svar!

Edit: Takk til dere som har ledet meg på rett spor angående ram brikkene
Vis hele sitatet...
Har du prøvd å koble DVI kabelen i hovedkortet? Kan hende du må installere skjermkortdrivere før DVI porten fungerer på skjermkortet ditt. Skjedde med meg!
Trådstarter
27 0
Det er i hovedkortet jeg har koblet den. Eneste som kommer opp er start bildet, og så "no signal detected" og deretter går den i sovemodus.

Fant ut problemet, måtte koble til skjermkort. Endelig!! takk for all hjelp folkens SUPERT forum dette her. Vet hvor jeg skal spørre om råd neste gant