Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 7247
okays, noen spørsmål. Hvilken funksjon har egentlig gjærlåsen? Bortesett fra å lage vakkre lyder. Og skal jeg gjøre noe med den, annet enn å stappe den i sitt respektive hull?

Og så er det dette med hydrometret da, dunken jeg skal brygge i er pent lite gjennomsiktig. Skader det om jeg åpner lokket, under gjæringsprosessen, for å se hvor langt den er kommet?

Skål!
Du skal fylle litt vann i den (ikke for mye, ca. halveis). Den sørger for at du ikke får infeksjoner i form av bakterier, villgjær og fruktfluer. Det må være en gummisak i hullet fra før av, men det vet du sikkert. Det hender man må kjøpe det utenom.

Det er ganske normalt å åpne dunken underveis for å ta stikkprøver, men jo sjeldnere og mer kortvarig jo bedre. Det er ingen regel som sier at du MÅ åpne før det er ferdig, med mindre noe ser ut til å ha skjært seg.

Sjekk forumet på brygging.no.
Jepp, gummin er på plass den Kjøpte egen kork med gummihull jeg.
Hva med den lille røde "troppen" som sitter på gjærlåsen? Skal den takes av, eller forbli på?

Ellers virker det ganske bænkers, gelder meg til å drikke 25L med hjemmebrygg om et par uker, dog jeg tipper det kommer til å smake hestearsle.. Morro å prøve alikevell!

takker for tipeset, skal lese på brygging.no når prosenten går ned tiøl promille.

Schål!
Den røde toppen er sikkert for å stoppe fluer og annen drit, forutsatt at den slipper ut luft. Dersom den er tett må du ta den av.
Ølet må nok ettergjære et par uker på flasker hvis du vil ha kullsyre.
Men husk å ha ca en halv teskje med sukker (per 0.5 liter) i flaska før du setter den til ettergjæring.
ellers blir det ikke mye kullsyre
Yess, alt det har jeg klart for meg Lurte bare på det rent tekniske bak noe av utstyret.

Den troppa på gjærlåsen er vel tett, tror jeg.. Men den sitter meget løst, så jeg tror den kommer til å sprette av, av seg selv hvis det blir litt trykk i den. Litt usikker på om jeg bør la den være på eller ikke. Fluer finnes det lite av, så det er jeg ikke redd for, de må jo uansett komme seg gjennom vannet i låsen.
Det beste vil vel være å la den være på, evt lime den fast med sikaflex. Det burde holde i massevis.
Fluene er nok der, selv om du ikke ser dem Og troppa tetter igjen for bakterier oxo
Jaha ja. Skal den være på eller ikke 0.o Får motstridende svar her.

Hvis den er limt fast, hva skjer når dunken blir full av gasser da? Le'boom?
Hups, tror jeg har misforstått litt.

Trodde det var snakk om en pakning nederst på gjærlåsen(ved lokket til dunken) men det må selvfølgelig være tett der og

Gassen må selvfølgelig ut, men det må ikke komme noe inn i dunken.
Tror nok at det er ganske valgfritt med den røde troppen øverst på gjærlåsen, og hvis den sitter ganske løst er det helt sikkert løst nok at gassen kommer ut.
Det som kanskje hadde vært best er nok å la den være på.
Da er man på den sikre siden
Da er vi enige, takker! Setter 25 liter i morra jeg, så har jeg noe å fikkle med i bakrustimene.
God helg!
Hvis den er tett så tar du den av for sikkerhets skyld. Ellers får du la den sitte på på eget ansvar.
Da er prosessen godt i gang. Å ha på den troppen er bare å glemme hehe, i morres da jeg kom inn i rommet fant jeg troppa 3 meter fra dunken. Den hadde blitt skutt av pga trykket. Det bobbler som bare F neddi der nå, og gjærlåsen er blitt full av øl-skum 0.o! Mulig den ble litt veeell full den dunken altså. Har vist vært en liten eksplosjon der i natt, for det har kommet ut litt skum/el veske gjennom gjærlåsen. Lukter sats! hehe
Du burde vaske gjærlåsen i sprit. Ellers vil det kanskje gro bakterier inni låsen, og gjøre sånn at det kanskje blir villvekst i øllet
Da blir det ikke noe godt å drikke...
Hørtes ikke dumt ut det nei, takker.
Jeg er litt nyskjerrig på om du bruker et ferdigblandet "kit", eller om du blander alt selv?
Jeg har et kit stående i skapet som jeg kjøpte på europris for en hundrings
Jeg vet ikke om det er godt eller ikke, men det er jo værdt et forsøk..
Hey, jeg så en film om ølbrygging på youtube:P Sjekk ut den. En film fra nrk, meget spennende...
Tanga, en link hadde hjulpet..

Silent_Reaper: Ja, siden dette er første test, så buker jeg et ferdig kit. Også kjøpt på europris til 99kr. Var to varianter, jeg valgte den mørkeste da jeg helst drikker ølet mitt oljesvart. Men jeg er keen på å lage alt fra scratch når jeg blir mer varm i trøya. =)

Bluppblupp!
Vil bare nevne at å lage øl helt fra skratsj krever at du har guts til å la hele huset lukte av hvetegrøt i gjerne flere døgn i etterkant.

Men ølet blir sabla godt.
Kjempebra tiltak! Dette virker morsomt å prøve!

Rakkern: Nå er det dødsnødvendig at du gir oss tilbakemelding på hvordan ølet ditt blir! Jeg har stor tro på at du er glad i øl, og at du vet å verdsette god kvalitet! Så hvis du du mener at det du selv lager nå er godt så må vi få vite det... Er det fire uker til prøvesmaking eller? I will be waiting...
Dette høres meget interessant ut ja!

Hvis det er noen spørsmål som dukker opp om bakterier er det bare å spørre, jeg har litt erfarig med det...
Siden vi har det samme kittet så har jeg litt lyst å vente til du er ferdig med å brygge før jeg prøver meg, sånn at jeg kanskje kan få litt respons på ølet.
Jeg har heller ikke kjøpt inn utstyret jeg trenger for å begynne å brygge, siden jeg har et litt stramt budsjett... Jeg har kjøpt kittet for det lyset ølet, og er egentlig litt spent på det.
100 spenn for 25 liter potensielt godt øl er ganske billig spør du meg
Husk å spare opp 15-16 halvannen-liters flasker så du ikke blir sittende med skjegget i postkassa
Jack Dalton: Det skal nok kunne ordnes ja Holder denne posten oppdatert etter hvert som det skjer ting. Og ja, jeg er særdeles kritisk til øl! Og det skal man være. Jeg har drukket det aller meste av øl som fåes kjøpt på pol og butikk her i Norge, senest forrige helg hadde vi ølsmaking. Så det skal bli spennende å se om det minner om noen av de eksisterende ølsortene, eller om det blir helt noe nytt. Og smaker det høgg, så skal jeg ærlig innrømme det hehe. For å være helt ærlig så har jeg ikke verdens største forventninger fra en førstegangsbrygging med kit fra europris (det er importert fra skottland da). Men det skal bli spennende å se.

Kommer nok til å smake på det om drøye 2-3 uker, men forventer ikke full futt før etter enda en drøy uke.

Silent Reaper: Stramt budsjett eh? Vel, det koster jo en slikk og ingenting for det du trenger. Alt fåes kjøpt på samme sted som ølkittet (europris; Jekta) 25L dunk, 70kr. Gjærlås, ~20kr. Hydrometer, ~40kr. Si en 130kr, så er du berga.

Hadde vært greit med en alkomåler og et termometer også, så det skal jeg skaffe asap.

Status akkurat nå: I løpet av natta har det blitt temmelig hektisk i dunken. Når jeg kom dit i morges for å hilse på, stod den der og blåste brune øl/gjær-bobbler ut av gjærlåsen. Fant ut at jeg nok hadde blinksa litt med mengden i dunken, så måtte desverre helle ut ca en liter. Nå funker det som bare rakkern (no pun intended), og den står glad og fornøyd og bobbler som pokker. I går luktet det temmelig sats av dunken, men merker allerede at en maltaktig øl-lukt begynner å forme seg neddi der.

Nå har jeg iverksatt tvungen brusdrikking blant venner for å skaffe tomflasker. Liker ikke brus noe særlig selv, så det er greit å døtte slikt på andre Så kan jeg heller ta peset med å vaske dem.
Sitat av Rakkern
Silent Reaper: Stramt budsjett eh? Vel, det koster jo en slikk og ingenting for det du trenger. Alt fåes kjøpt på samme sted som ølkittet (europris; Jekta) 25L dunk, 70kr. Gjærlås, ~20kr. Hydrometer, ~40kr. Si en 130kr, så er du berga.
Vis hele sitatet...

Ok, da.
Jeg er litt lat. Jeg skulle egentlig ha gjort det for mange måneder siden, men det har ikke blitt noe av. Dessuten må jeg flytte snart, så der er enda en liten utsettelse..

Men det er ganske mye styr med å desinfisere alt utstyret på forhånd. Og det er mange plasser det kan gå galt(villvekst) hvis du ikke tenker deg om to ganger før du gjør noe..
skal lage øl på skolen i morra ! yee =D
men har hørt at det smaker piss og vi kan vel uansett ikke ta med noe hjem
men greit å vite hvordan man lager det da
Yes, der var ølet tappet på flasker

Nå skal det ettergjære i 5 til 10 dager, så første test blir vel til helga. Smakte på det under tapping, og det smake temmelig bæd.. Men det var jo bare halvferdig da, og pisslunka Håper det kommer seg etterhvert. Fargen ble også ganske interresang. Ikke så mørk som jeg hadde håpet, men heller en litt rødlig farge. Jule-øl
Hadde du sukker i flaskene slik noen nevnte tidligere? Hadde vært supert å sett et bilde av det ferdige resultatet på et halvlitersglass... Uansett så krysser vi fingrene for et bra resultat!
Jepp, hadde sukker i! Skal se om jeg ikke kan ordne et bilde i morra når vi prøvesmaker det. Må se om det er ferdig nok til å drikkes av til fest på lørdag

Alt grumset har lagt seg, så ølet er klart og pent nå, men fortsatt temmelig rødlig av seg. Virker som det er bra med trykk i flaska også, den er stein hard. Blir spennede:]
Høres spennende ut detta prosjektet her!
Lykke til videre : )

Litt OT: Jeg og en kamerat prøvde å brygge øl i sommer, men da det skulle være ferdig åpna vi flaskene og alt bunnfallet løsna fra bunnen og kom opp og det bruste over. Det stoppa så og si aldri å bruse før jeg helte det ut ute.
Noen som vet grunnen til dette?
Kan det være villvekst?
Høres bra ut dette, driver faktisk med samme greia selv nå, kjøpte ett kit jeg også på hobbylarsen, får se om det blir noe godt
Ok, so here's the verdict.

Brygget smaker slettes ikke værst, men det smaker heller ikke prima øl, (duh )
Smaker litt som en svak, søt tomtebrygg, for de som vet hva det er. Utover kvelden, etterhvert som promillen kom sigende, syntes jeg det smakte nesten som vin 0.o,

Det er kanskje ikke 100% ferdig enda heller, men nå begynner det å nærme seg bra. Setter det ut i kjellertemp i morra eller onsdag. Da skal det etter sigende være ferdig, men andre jeg har spurt sier at ting kan skje også i et par uker etter det settes kaldt. Mest med tanke på kullsyren.

Skal få gjort noe med de bildene ved neste anledning. Frister ikke max å åpne en ny flaske nå bare for å ta bilde. Er akkurat kommet over fyllesjuka

Schål!
Sitat av Boreas
Jeg og en kamerat prøvde å brygge øl i sommer, men da det skulle være ferdig åpna vi flaskene og alt bunnfallet løsna fra bunnen og kom opp og det bruste over. Det stoppa så og si aldri å bruse før jeg helte det ut ute.
Noen som vet grunnen til dette?
Kan det være villvekst?
Vis hele sitatet...

Villvekst?!
Klarte dere ikke å temme det??

Neida, når dere tappet øllet på flasker hadde dere litt for mye sukker i!
Dere ga bakteriene "litt" for mye mat....
Hehe...
Sitat av Silent_Reaper
Villvekst?!
Klarte dere ikke å temme det??

Neida, når dere tappet øllet på flasker hadde dere litt for mye sukker i!
Dere ga bakteriene "litt" for mye mat....
Hehe...
Vis hele sitatet...
Hehe, nei, slet litt med å få styr på disse enorme kreftene gitt

Da vet jeg det til nestegang, takk takk!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har det skjedd noe mere ølbrygging nå da?
Hvordan er kullsyre innholdet? Mye eller lite? Samme som vanlig øl?
Å pokker, hadde glemt denne jeg. Ølet ble som sagt helt greit, og mange syntes det var godt. Siste gang jeg smakte på det, hadde det begynt å bli litt bittert i smaken. Så lot det bare være, har drukket nok liter av det for denne gang hehe. Står vel 6 flasker igjen. Kullsyre omentrent som i vanlig øl ja! Litt mindre til å begynne med, men den kom seg betraktelig etter noen uker mer på flaske.

Neste brygging blir over jul, da skal jeg forsøke å gjøre mest mulig fra scratch, og gjøre det mørkere, litt søtere/rundere og sterkere. Har fått en del gode tips fra folk som har gjort dette lenge, og som har peil. Benytte honning som søtning/gjær-for i steden for en del av sukkeret, skal vist gi en mer rund smak på mørkt øl.

Her er to bilder tatt med mobil. Var mørkt, hadde ingen 0.5l glass og jeg var full, så kvaliteten er så som så..

Bilde 1
Bilde 2

Mrk: bildene er tatt ganske tidlig, ble bedre og mer futt i det en uke etterpå. Så det som står i bruksanvisningen stemmer ikke helt, gi det heller noen dager mer både her og der i prosessen.
Sist endret av Rakkern; 14. desember 2006 kl. 13:28. Grunn: La til bilder..
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Vet at dette er en gammel tråd, men orker ikke rote til forumet med nye tråder så skriver bare her:
Satt en dunk med 25 liter øl med et sett kjøpt fra europris, satte ølet for 2 dager siden og glemte å sette i hydrometer. Det jeg lurer på er om jeg bare skal fjerne gjærlåsen og legge i hydrometer? Og hvordan skal jeg bruke hydrometeret, bare legge det nedi dunken og la det være der eller?

Trenger svar.
▼ ... over et år senere ... ▼
jeg trenger litt hjelp til ølbrygging. Har kjøpt inn maltekstrakt, humle/pors, og tørrgjær. Hvor mye av hver ingrediens skal jeg bruke ? Hvis jeg har si 3 L vann, hvor mye humle? hvor mye malt? hvor mye gjær?

Trenger svar raskt !
Meget snålt at ingen har nevnt open-source ølen:

http://freebeer.org/blog/recipe/
kanskje jeg er dum, men der var det dårlig forklart !
noen andre som har en annen oppskrift ?
Etter å ha skumlest gjennom "tråden" så ser jeg at du har overfyllt dunken. Det som skjer er at gjæringen skaper skum på overflaten. Dette skummet / væsken fyller gjær-låsen helt opp, og skaper mer motstand, og så popper gjærlåsen utav gummiproppen. ( Bedre enn at spruten står i taket Har selv brygget flere dunker med øl. En gang så prøvde jeg med ca 8-9 kg sukker, da ble øl'et på ca 11% og smakte helt jævlig! Dest. det over steikeplata til slutt. Resulterte i en alternativ type whiskey, lol

Lykke t =)