Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 7576
We got machetes!
kjapt å enkelt.. Har fått meg ny stor fin tattoo på brystet.. Og er nå ganske optatt av at den skal holde seg like fin.. har en på armen den ble ganske så stygg etter hvert.. (dårlig rutiner på smøring bla bla.. ).

Folk sier Spenol.. har hørt fra en at Solkrem faktor 50 (da slipper du skorpa osv).
Bare kjøre på med spenol? eller fins det bedre greier.
Spenol er best å bruke når du skal sove eller være inne. Bruk plastfolie eller noe lignende når du skal sove så du slipper å skrape opp skorpa. Skal du være ute i sola så er solfaktor 50 bra å bruke da den legger et tynt hvitt lag over tatoveringa så sola ikke tørker den ut eller blekner den.

Det er bra å smøre tatoveringa ofte så skorpa ikke tørker. Jo lengere du har skorpe på dess bedre!

Hva har du tatovert og hvor?
Sist endret av JackVagabond; 25. juli 2010 kl. 05:30.
jeg tok tattovering i tyrkia for noen år siden...fekk "tattoo vaseline" og smurte på jeg...idag er litt av tatooen hvit
We got machetes!
Trådstarter
hm.. har en kompis som fikk en "NICE" krem i tyrkia han nevnte det idag.. håper ikke det er den .. Men ja bruker Spenol.. Men man bør vel ikke være i sol i det hele tatt med tattoveringen før så så lenge? samme med saltvann...

"Walk the Line"

http://img718.imageshack.us/img718/2406/tattoous.jpg
Sist endret av Junglemafia; 25. juli 2010 kl. 05:45.
Spenol funker helt greit det, har brukt det noen ganger da jeg har tatt tattovering. Men anbefaller helosan heller, da den er litt mer "behagelig" å bruke.
Anbefaller deg ikke å rote i sola med ny tattovering, solkrem eller ei.
Tok ein mellomstor tatovering på ryggen i fjor sommar og fekk då beskjed om å ikkje smøre, samt halde unngå sol dei første månadane. Etter hans erfaring var da den beste måten å ta vare på tatoveringa. Tok tatoveringa hjå Thomas Brudvik som eig Lets Buzz i Bergen.
Sist endret av Tosxy; 25. juli 2010 kl. 07:40.
Det vanlige er å bruke Spenol eller Helosan. Helosan har den fordelen at det er antiseptisk, så den er nok å anbefale. Kremer med solfaktor, merkbare mengder parfyme og den slags er visstnok ikke bra. Tatoveringen skal uansett ikke i solen før den har grodd skikkelig (og vel så det), så solfaktor er bare bortkastet. Du skal heller ikke bade før den er grodd skikkelig, og heller ikke dusje veldig lenge, ettersom det kan gjøre at sårskorpen går i oppløsning og faller av for tidlig. En god del av blekket sitter i sårskorpen, så hvis den detter av før den skal kan det føre til flekkete og blasse tatoveringer.

Å ikke smøre er veldig dumt, ettersom det fører til at sårskorpen tørker ut, sprekker opp og faller av før den skal.
alovera skal også funke, har en kompis som sverger til det. Ser også merkbart forskjell på de han har brukt alovera på og den ene han ikke har brukt det på. Men ikke vet jeg, aldrig tatt tatis selv så 0 erfaring sån egentlig :P
Freak Trooper
Joey's Avatar
Eg brukar Helosan på sleeven min, men tatovören min sa at det var betre viss eg brukte minst mogleg og heller vaska ofte slik at tatoveringa ikkje törka ut. Så eg brukar berre Helosan för eg legger meg, samt når eg skal plassar der eg ikkje har moglegheit for å vaske. Har funka fjell hittils. Brukar å få noken kvite flekkar der blekket ikkje setter seg, men trur det er vanskeleg å kome utanom og eg får det fiksa på siste timen min.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Personlig har jeg alltid brukt helosan, og som nevnt i tråden her, ikke opphold deg i solen med blottet tattovering på en veldig god stund.
Jeg brukte aquaphor. Jeg tok tatoveringen min nede i USA da, så det kan hende man ikke får kjøpt den i Norge. Tatoveringen min er ihvertfall like bra som den var da jeg først fikk den nå 3år senere. =)
Shea butter! Uparfymert. Du får det på helsekosten.
Helosan Salve

Bruker jeg hver gang etter en tattis


Helosan inneholder fuktighetsbevarende og mykgjørende stoffer (bl.a glycerin). Den inneholder ikke parfyme eller fargestoffer, og har en frisk duft som kommer fra eukalyptusolje. På grunn av sitt høye innhold av parafinolje, som er nærmest identisk med hudens eget barriere-fettstoff, er den særdeles velegnet til tørr, sart og irritert hud. Helosan legger seg som et midlertidig lag utenpå huden, fordampingen nedsettes, og huden får tid til å hele og bli motstandsdyktig overfor ytre påvirkninger.

I overhudens tynne fettlag lever mikroorganismer, som bl.a. er med på å uskadeliggjøre uønskede bakerier. Disse mikroorganismene trives best på hudens naturlige lett sure overflate. Ved vask med alminnelig såpe fremkommer et basisk miljø, som ødelegger mikroorganismenes livsbetingelser for en periode. Helosan stimulerer og beskytter hudens egen bakterieflora og hjelper således huden med å bekjempe mindre infeksjoner.

Selv om Helosan er en salve, inneholder den også vann, som gjør at den er enkel å smøre på og trenger lett inn i huden. Helosan kan vaskes av huden igjen med vann og eventuelt mild såpe.

Helosan kan anvendes på hele kroppen – men er særdeles velegnet til daglig pleie av spesielt utsatte steder – hender, føtter, albuer og knær.
Sist endret av handal; 25. juli 2010 kl. 14:51.
Etterbehandling:

Etter 3-4 timer kan du fjerne bandasjen fra tatoveringen. Vær forsiktig.
Vask tatoveringen grundig, men skånsomt, med lunkent vann og grønnsåpe. Bruk hånden, ikke klut.

Tørk tatoveringen med tørkepapir som ikke loer (f.eks Torky).
Påfør Helosan-salve 2-3 ganger daglig. Husk at tattooen ikke skal lære å svømme. Tynt lag for å holde den fuktig er nok.

Unngå sol og salt/klorvann de første 2-3 ukene etterpå
Det er også fint om tattooen får mest mulig luft, da vil den gro fortere.
Heisann!

Som andre her sier så er svaret Helosan. Du skal ta på et tynt lag og smøre inn til den er helt vekk, hvis ikke kommer ikke tattoveringa til å få puste, og du kveler den isteden.

Derimot- Har du veldig mye små detaljer på liten plass så er A-derma Skin repair saken. Den reparerer huden samtidig som den tar hakket bedre vare på detaljene enn Helosanen. Begge fås kjøpt hos Apoteket for en billig penge.
Vanlig vaseline funker også hest!
We got machetes!
Trådstarter
Helosan it is ..
Tusen takk for alle svar!
Tattoo etterbehandling


1. Fjern plasten etter 2-4 timer.
2. Vask det så med mild ikke parfymert såpe(selv anbefaler jeg DR.greve.
3. Vask bort all overflødig såpe og blekkrester.
4. Tørk forsiktig med tørt papir og la det luft tørke i 2-3 min.
5. Smør så på et tynt lag med helosan og masser det forsiktig inn. For mye helosan vil øke faren for bakterier og stopper oksygentilførsel. Oksygen er ekstremt viktig for en naturlig groprosses.
6. Repeter disse stegene 3 ganger om dagen i en uke.
7. Etter den første uken stopper du med helosan og bruker heller en fuktighetskrem uten parfyme flere ganger om dagen(spenol er anbefalt her).
8. I løpet av de første 2 ukene skal du ikke bade i saltvann eller klorvann, å ikke utsette tattoeringen for sterkt solys eller solarium.
Jeg fikk en liten beholder med tattoo goo hos tatovøren. (Tror det var det)
Fungerer i allefall utmerket =)