Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3212
Heisann, kjøpe nylig (25.02) 7 headset fra proshop som var på 85% tilbud. Headsettet var Skullcandy PLYR 1.

I dag fikk jeg en telefon fra Proshop at de bare hadde 1 igjen på lager, så de spurte på om de skulle endre bestillingen til 1, eller slette bestillingen. Da begynte jeg å lure på om jeg egentlig hadde noe krav til å få alle 7 som jeg hadde betalt for for 4 dager siden.
Jeg sa jeg ikke hadde til til å snakke siden jeg var på jobb og endte opp med å legge på.

Da jeg kom hjem fra jobb så jeg at jeg hadde fått en mail fra proshop om at de hadde endret bestillingen til 1 isteden for 7, og at jeg måtte avbestille før kvelden er over hvis jeg ikke ville ha det likevel.

MEN her er den store tingen. Ikke bare hadde de endret antallet som jeg skulle få, men de hadde også endret varen til en billigere vare (Puma Bulldog).
Kan de gjøre dette? Ikke bare får jeg ikke antallet av headset jeg skulle få, men de sender noen billige ørepropper til 230kr...

Er det bare til å avbestille, eller har jeg noen som helst krav/rettigheter?
Sist endret av KevinE; 29. februar 2016 kl. 18:59.
Nei de kan nok ikke endre varen til en dårligere vare uten ditt samtykke.

Du bestilte og betalte for 7 par av en bestemt vare - og det er avtalen dere har inngått.
Du kan jo forsøke å kontre og skrive til dem at de får sette varene på restnotering og sende deg varene når de får inn nye.
Det var en lignende sak fremme for en stund siden. Den saken gjalt vel og merke varer som var feilpriset. For mye rabatt osv. Det endte med at butikken holdt tilbake varer som ble solgt før de fikk rettet feilen. Og det som da ble sagt var vel at dersom varen åpenbart var feilpriset kunne dette gjøres. En tv til 50.000 som selges til 5.000 f.eks. Men dersom dette ikke er tilfellet i denne saken så tror jeg du kan stå på krava dine.
Uvaksinert 👍
Stå på krava dine, det er vi andre som må betale for folks gjerrighet. Kan jo hende de har hatt ett forbehold om det var på lager?
Trådstarter
5 0
Problemet er at navnet på varen og varenummeret er dynamisk i ordebekreftelsen og har blitt endret i ettertid
https://gyazo.com/e645b628129880c3b97d79f194306917

Ikke mye for meg å gjøre uten bevis I guess.
Sist endret av KevinE; 29. februar 2016 kl. 19:47.
På prisjakt linken din vises det jo at de kostet 230 25 februar, det burde være nok til å bevise at de faktisk kostet 230,- når Puma greiene du fikk i tillegg er utgått blir det jo enda mer tydelig at det er noe funky på gang
Trikset er å ta kontakt med butikken før du oppretter en bruker på et nettforum for å klage over at du har blitt dårlig behandlet og spørre om hvilke rettigheter du har. Du har ikke engang prøvd å nøste opp i denne saken selv.
Sitat av KevinE Vis innlegg
Problemet er at navnet på varen og varenummeret er dynamisk i ordebekreftelsen og har blitt endret i ettertid
https://gyazo.com/e645b628129880c3b97d79f194306917

Ikke mye for meg å gjøre uten bevis I guess.
Vis hele sitatet...
Du fikk vel ordrebekreftelse på mail? Denne må da inneholde både produkt og antall, samt pris?
Trådstarter
5 0
Sitat av Deezire Vis innlegg
Trikset er å ta kontakt med butikken før du oppretter en bruker på et nettforum for å klage over at du har blitt dårlig behandlet og spørre om hvilke rettigheter du har. Du har ikke engang prøvd å nøste opp i denne saken selv.
Vis hele sitatet...
Det er feil. Jeg har sendt melding til proshop support, jeg har svart på meldingen jeg fikk fra Proshop hvor det stod bestillingen var endret fra 7 til 1. Jeg har sendt mail til forbrukerrådet og jeg holder på å snakke med en venn om det.
(Btw, har ikke fått noe svar fra noen enda)

Eneste grunnen til at jeg stresser over det er at jeg ikke er sikker på om jeg skal avbestille varen eller ikke. Det stod i mailen at jeg må avbestille i kveld hvis jeg ikke vil ha varen likevel, og jeg ønsker ikke å motta ørepluggene, eller å stresse med å sende dem tilbake hvis jeg ikke får noe for det likevel.

Grunnen til at jeg spør på forumet er å høre konkrete råd fra folk som vet noe om lignende situasjoner, ikke tro at det betyr at jeg ikke tar tak fra noen andre vinkler selv.

Sitat av Deezire Vis innlegg
Trikset er å ta kontakt med butikken før du oppretter en bruker på et nettforum for å klage over at du har blitt dårlig behandlet og spørre om hvilke rettigheter du har. Du har ikke engang prøvd å nøste opp i denne saken selv.
Vis hele sitatet...
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Du fikk vel ordrebekreftelse på mail? Denne må da inneholde både produkt og antall, samt pris?
Vis hele sitatet...
https://gyazo.com/bb59366863d845067269e3349454b4fc

Det var et bilde far ordrebekreftelsen. Varen er dynamisk :/
Sist endret av KevinE; 29. februar 2016 kl. 20:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du fikk den ikke i klartekst på mail altså? Du fikk ordrebekreftelse med en link? Jeg regner med at ordrebekreftelsen ikke er dynamisk i mailen din eller er det mulig?
Trådstarter
5 0
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Du fikk den ikke i klartekst på mail altså? Du fikk ordrebekreftelse med en link? Jeg regner med at ordrebekreftelsen ikke er dynamisk i mailen din eller er det mulig?
Vis hele sitatet...
Jeg sjekket nettopp gjennom mailene jeg har fra tidligere.
Butikker jeg har bestilt varer hos tidligere:
Proshop
Komplett
NetOnNet
GymGrossisten
Deal.no

Ut av alle ordrebekreftelsen fra disse butikkene, er det bare Proshop som har dynamiske varer i ordrebekreftelsen. De kan endre fullt som de vil.
Hva mener du med dynamiske varer i ordrebekreftelsen? De kan ikke endre teksten i e-posten du har fått. Da måtte de i så fall sendt deg en e-post med en iframe, men det har de neppe gjort ettersom veldig få e-postklienter støtter det. Hvis du har fått en ordrebekreftelse på e-post, og ikke bare en link til en ordrebekreftelse på siden deres, og denne ordrebekreftelsen sier at du har bestilt Puma-ørepropper, så er det vel mest sannsynlig du som har gjort en feil ved bestilling.
Proshop. De er noen jævla sleipe luringer, skal jeg si deg. Fant ut at julekalenderen de arrangerte var felles for hele norden, og at de kvoterte ca 80% av vinnerne til å være danske- siden de er basert i Danmark, tenker jeg.
Ikke noe big deal, de har vel "lov" til å gjøre som de vil, men syns allikevel hele opplegget deres var sleazy... Sier kanskje litt om mentaliteten deres, når de holder på med slikt taskenspill...

Skulle ikke forundre meg om de sleipe jævlene prøver å fucke opp bestillingen din, når de så at du utnytter tilbudet såpass som du gjorde.
De har ikke lov til å endre på det og nekte, så vidt jeg veit. I såfall måtte de ha skrevet at det var begrenset antall per kunde mens salget pågikk...

Er vel ikke stort anna å gjøre enn å stå på krava, send bilde av ordrebekreftelsen du fikk på mail (håper du fikk det?) og vift med noen lovparagrafer fra www.lovdata.no.
Sikkert noen freaks her som kan finne riktig paragraf (jeg suger i å finne frem i lovverket).
Håper du får orden på det, jeg syns proshop er noen sleipe jævler og fortjener å tynes for lureriet sitt.

For øvrig håper jeg freaks boikotter proshop, de er noen griske og sleazy motherfuckers... Som kommer tydelig frem i det tilfellet her også
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Fant ut at julekalenderen de arrangerte var felles for hele norden, og at de kvoterte ca 80% av vinnerne til å være danske- siden de er basert i Danmark, tenker jeg.
Vis hele sitatet...
Hvordan fant du ut dette? Hvor stor prosentandel av deltakerne var danske, og hvor stor prosentandel var norske/svenske?
Hvordan ble du sikker på at det var kvotering, og ikke tilfeldigheter?
Trådstarter
5 0
Sitat av Provo Vis innlegg
Hva mener du med dynamiske varer i ordrebekreftelsen? De kan ikke endre teksten i e-posten du har fått. Da måtte de i så fall sendt deg en e-post med en iframe, men det har de neppe gjort ettersom veldig få e-postklienter støtter det. Hvis du har fått en ordrebekreftelse på e-post, og ikke bare en link til en ordrebekreftelse på siden deres, og denne ordrebekreftelsen sier at du har bestilt Puma-ørepropper, så er det vel mest sannsynlig du som har gjort en feil ved bestilling.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan teksten i en e-post være dynamisk. Varen er satt opp som en link til siden hvor de selger varen, og tittelen av linken endres ettersom de endrer tittelen til siden det gjelder.
Nei, jeg har ikke gjort feil bestilling, jeg sjekket ordrebekreftelsen etter den var gjort og da hadde jeg bestilt headsettet. Noe du også kan se på siden deres der headsettet pleide å være, men ørepluggene er nå, er at de fremdeles har "Hodesett, 7,1-kanals, full størrelse, trådløs, hvit" som beskrivelse til ørepluggene. Denne beskrivelsen matcher headsettet, ikke ørepluggene.
https://www.proshop.no/Hodetelefoner...t-MIC1/2525633.
Tviler du fremdeles kan du jo sjekke tidligere i samtalen og trykke innpå linken til prisjakt hvor du ser headsettet var på tilbud den 25.

Ser ingen grunn til å tvile på dette annet enn bare å være negativ.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, Provo har fullstendig rett, og det er rimelig trivielt å sjekke. View source e.l i epostklienten vil vise e-posten slik den er motteken.
Her har du nok bestilt feil. Har jobbet som systemutvikler i snart 10 år, mye med web. En lenke fungerer ikke slik du beskriver. Teksen vil være den samme. Dersom ordrebekreftelsen skulle vært dynamisk så kunne de ikke sendt den på epost, da måtte de gitt deg en lenke til en side hvor alle varene ble listet ut.

En enkel måte å sjekke dette på er jo å sende en mail med en lenke til deg selv, så prøve å endre teksten på lenken ved å endre tittel på siden du lenker til. (Spoiler: det vil ikke ha noen effekt på eposten).
Sitat av KevinE Vis innlegg
Problemet er at navnet på varen og varenummeret er dynamisk i ordebekreftelsen og har blitt endret i ettertid
https://gyazo.com/e645b628129880c3b97d79f194306917

Ikke mye for meg å gjøre uten bevis I guess.
Vis hele sitatet...
Er dette klippet fra mailen, eller er det en ordrebekreftelse på nettsiden til Proshop?
Hvis det er fra nettsiden, har du mottatt en mail også?
Hvis det er fra mailen så har du bestilt feil vare.

Uansett, når man ser prisutviklingen på Prisjakt ser det ut som om det har skjedd en feil. F.eks. at noen har glemt siste siffer når de oppdaterte prisen.
Denne prisen er så avvikende at Proshop vil kunne dekke seg bak at du burde forstå at prisen kunne være feil.
Det er presendens for at butikken da kan kansellere ordren. De vil også kunne hevde at du har handlet i ond tro siden du har bestilt 7 headsett, og at du dermed forsøker å utnytte feilen.

Alt i alt tror jeg ikke du kommer noen vei med denne saken. Hadde prisen vært redusert med 500 kroner ville du fint kunne hevde at du trodde det var salg, men i dette tilfellet fremstår det åpenbart at noe er feil.
Sist endret av doseren; 1. mars 2016 kl. 12:40.
Det er riktig som de andre sier at de ikke kan endre på teksten i en sendt email. However, det Puma produktet ser skikkelig shady ut. Som du sier beskrivelsen er akkurat lik som hodesettet, og jeg tviler på at in ear til 230kr har 7.1 surround. Dessuten står det hvit i beskrivelsen, men sort på produktet rett over beskrivelsen.

På Prisjakt står det at de kosta 230kr, ja, men du skrev det var 85% rabatt, og 85% rabatt på et produkt som koster 2335 er 350kr. Mest sannsynlig har det skjedd en feil, eller så har du bare bestilt feil.