Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4253
Jeg skjønner hvordan en radio funker i prinsippet, men jeg har aldri skjønt hvordan en kan sende informasjon gjennom bølger. For, en bølge er jo en bølge? Hvor putter man inn informasjonen?

Noen som har lyst å forklare meg dette?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvis man ser på radio, har man to vanlige måter: AM og FM. AM, amplitudemodulasjon, går ut på at man sender ei bølge med konstant frekvens, men skifter amplitude ("kraft" i bølgesvingningen) etter hvordan signalet ser ut.

Frekvensmodulasjon skifter frekvens etter samme prinsipp, og amplituden er konstant.

Se wikipedia-artiklene om AM og FM for mer utdypende info.
Sist endret av robhol; 22. oktober 2011 kl. 21:02.
Radio bruker som sagt AM og FM, men vi skaffer også informasjon fra bølger på andre måter hele tiden: synet vårt fungerer ved at vi tolker elektromagnetiske bølger med forskjellig styrke og frekvens som lys med forskjellig lysstyrke og farge. På samme måte fungerer hørselen ved at vi tolker lydbølger/trykkbølger med forskjellig styrke, frekvens og bølgeform som lyd med forskjellig lydstyrke, tonehøyde og klang.
En bølge kan skrives på følgende form:
s(t) = A sin(2 π f t + φ)
Hvor A er amplituden på bølgen, f er frekvensen til bølgen og φ er fasen til bølgen. Ved å endre en (eller flere) av disse parameterne kan man sende informasjon med bølgen. Dette kalles modulasjon.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Litt som morse. De fleste skjønner jo hvordan en overfører informasjon på den måten selvom det bare er klikk.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Radiosignalene er basert på en konstant bærebølge som "preges" med variasjoner, og radioapparatet er et apparat som er laget for å ta imot disse variasjonene og omsette dem til lyd. Når bærebølgen ikke er "preget" med variasjoner hører man bare statisk stillhet. Det er altså ikke "ord eller siffer" i signalene som mottas, bare variasjoner som med riktig mottager kan omsettes til lyd man gjenkjenner.
I all enkelhet.
hva med sonar?? slik som blir brukt på ekkolodd og radarer?
Et bilde som forklarer konseptet for AM, FM er samme konseptet men en annen måte å legge inn signalet på :P
http://wdict.net/img/carrier+wave.jpg
Sist endret av Frenor; 27. november 2011 kl. 02:37.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av skittskyter Vis innlegg
Radio bruker som sagt AM og FM, men vi skaffer også informasjon fra bølger på andre måter hele tiden: synet vårt fungerer ved at vi tolker elektromagnetiske bølger med forskjellig styrke og frekvens som lys med forskjellig lysstyrke og farge. På samme måte fungerer hørselen ved at vi tolker lydbølger/trykkbølger med forskjellig styrke, frekvens og bølgeform som lyd med forskjellig lydstyrke, tonehøyde og klang.
Vis hele sitatet...
Så... Synet fungerer slik at hvis jeg ser på et tre og treet sender elektromagnetiske bølger som øynene mine oppfatter, vil det på netthinnen min åpenbare seg et tre?
Dvs. at alt sender ut elektromagnetiske bølger hele tiden.. Men hvor får en fyrstikk bølgene sine fra? Eller evenen til å sende bølger.

Jeg blir skikkelig mindfucked.
Sitat av Timmy Turner Vis innlegg
Så... Synet fungerer slik at hvis jeg ser på et tre og treet sender elektromagnetiske bølger som øynene mine oppfatter, vil det på netthinnen min åpenbare seg et tre?
Dvs. at alt sender ut elektromagnetiske bølger hele tiden.. Men hvor får en fyrstikk bølgene sine fra? Eller evenen til å sende bølger.

Jeg blir skikkelig mindfucked.
Vis hele sitatet...
Når det kommer til synet vårt tolker vi de lysbølgene som blir reflektert av gjenstanden. Gress, for eksempel, vil inneholde pigmenter som absorberer enkelte av frekvensene og reflekterer resten. Det som reflekteres oppfattes av oss som grønt, men gresset er egentlig alle andre farger enn grønt.
Sitat av Timmy Turner Vis innlegg
Så... Synet fungerer slik at hvis jeg ser på et tre og treet sender elektromagnetiske bølger som øynene mine oppfatter, vil det på netthinnen min åpenbare seg et tre?
Vis hele sitatet...
Treet utstråler lys fordi solen skinner på det. Du ser de lysbølgene som reflekteres tilbake fra treet, altså det lyset som atomene i treet ikke klarte å absorbere.

Når lyset kommer gjennom øyet ditt omdannes det til elektriske signaler, som tolkes som et bilde bak i hjernen.

Sitat av Timmy Turner Vis innlegg
Dvs. at alt sender ut elektromagnetiske bølger hele tiden.. Men hvor får en fyrstikk bølgene sine fra? Eller evenen til å sende bølger.

Jeg blir skikkelig mindfucked.
Vis hele sitatet...
En fyrstikk produserer sitt eget lys fordi atomene i den gjennomgår en reaksjon som omdanner lagret energi til lys. Elektronene hopper mellom forskjellige plasseringer eller energinivåer i atomet, og denne energiutladningen blir til både lys og varme. Det er i praksis det samme som skjer i solen. Alt lys kommer fra bevegelse i atomer.
Men hvorfor reflekterer treet lyset fra sola, mens fyrstikken produserer sitt eget? De er jo av samme materiale?

Edit: Jeg mente upåtent fyrtiskk. Jeg ser nå at du kan ha ment påtent. Jeg burde sagt tannpirker i stedet.
Sist endret av Timmy Turner; 15. desember 2011 kl. 00:07.
Sitat av Timmy Turner Vis innlegg
Men hvorfor reflekterer treet lyset fra sola, mens fyrstikken produserer sitt eget? De er jo av samme materiale?

Edit: Jeg mente upåtent fyrtiskk. Jeg ser nå at du kan ha ment påtent. Jeg burde sagt tannpirker i stedet.
Vis hele sitatet...
Jeg mente påtent, ja.
Men er det slik at lyd ikke er lyd før lydbølgene treffer øret mitt? At det er helt stillt frem til øret mitt omgjør det til lyd?

Sitat av natursvin Vis innlegg
Når det kommer til synet vårt tolker vi de lysbølgene som blir reflektert av gjenstanden. Gress, for eksempel, vil inneholde pigmenter som absorberer enkelte av frekvensene og reflekterer resten. Det som reflekteres oppfattes av oss som grønt, men gresset er egentlig alle andre farger enn grønt.
Vis hele sitatet...
Er du sikker?
Men kan vi finne ut hvilken farge gresset egentlig har? Kan vi også dermed si at det er tilfeldig hvilken farge noe har? Og åpner dette for at det kan finnes flere farger enn de vi har sett, bare at de alltid er blitt absorbert?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
En fyrstikk produserer sitt eget lys fordi atomene i den gjennomgår en reaksjon som omdanner lagret energi til lys. Elektronene hopper mellom forskjellige plasseringer eller energinivåer i atomet, og denne energiutladningen blir til både lys og varme. Det er i praksis det samme som skjer i solen. Alt lys kommer fra bevegelse i atomer.
Vis hele sitatet...
Kommer ikke alt lys (foton) fra elektronene som hopper inn mot kjernen? Når de gjør det så mister de energi, og den energien skyter de ut i form av fotoner.
Sitat av Timmy Turner Vis innlegg
Men er det slik at lyd ikke er lyd før lydbølgene treffer øret mitt? At det er helt stillt frem til øret mitt omgjør det til lyd?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hvordan du definerer "lyd" i den forbindelse. Hvis du definerer lyd som en sanselig opplevelse i din bevissthet, så er lyd kun et fysisk fenomen helt til du hører det, og integrerer det i din opplevelse. I fysikkens verden derimot, så er lydbølger det samme uavhengig av om noen hører det eller ikke.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Kommer ikke alt lys (foton) fra elektronene som hopper inn mot kjernen? Når de gjør det så mister de energi, og den energien skyter de ut i form av fotoner.
Vis hele sitatet...
Det stemmer.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det stemmer.
Vis hele sitatet...
Men det jeg ikke skjønner, et foton må jo ha masse (siden lys blir påvirket av gravitasjon), så vil ikke det være begrenset hvor mange fotoner et elektron kan sende ut?
Sitat av natursvin Vis innlegg
Det som reflekteres oppfattes av oss som grønt, men gresset er egentlig alle andre farger enn grønt.
Vis hele sitatet...
Det blir feil å si at gresset er alle andre farger enn grønt. Det lyset som ikke reflekteres omdannes til varme og anvendes i eksempelet med planter til å drive fotosyntese. Denne energien er ikke lenger lys, og representerer derfor ikke lenger noen farger.
Sitat av Timmy Turner Vis innlegg
Er du sikker?
Men kan vi finne ut hvilken farge gresset egentlig har? Kan vi også dermed si at det er tilfeldig hvilken farge noe har? Og åpner dette for at det kan finnes flere farger enn de vi har sett, bare at de alltid er blitt absorbert?
Vis hele sitatet...
En farge er egentlig bare en viss bølgelengde innenfor spekteret vi kaller "synlig lys". Naturlig lys (f.eks. sollys) inneholder en kombinasjon av flere bølgelengder, og objekter kan absorbere enkelte av disse bølgelengdene og reflektere resten. Siden gresset opptrår grønt når det blir bestrålt av sollys, vil det derfor si at gresset absorberer alle bølgelengdene untatt kombinasjonen som gir grønn. Hvis du i stedet for sollys hadde brukt lys som kun inneholdt røde bølgelengder ville gresset sett svart ut.

De ulike typene farger vi kan oppfatte som mennesker er basert på de 3 ulike typene fargesensitive organene vi har i øyet (har også en fjerde for sort-hvitt). En gitt kombinasjon av bølgelengder oppfattes som en spesifikk farge for oss. Men det er ikke bare øyne som kan "oppfatte" farger, for det finnes nøyaktige instrumenter som kan gjøre det samme. På denne måten kan vi generere og verifisere at en elektromagnetisk bølge har en gitt frekvens, og så se hvilken farge et menneske oppfatter denne som. Det viser seg at mennesker kun kan se det vi kaller "synlig lys", men det er viktig å forstå at det finnes andre typer stråling som også kan oppfattes av enkelte dyr og moderne teknologi. Eksempler er infrarød og ultrafiolett stråling. Disse frekvensene brukes ofte i moderne branndeteksjonssystemer, da det viser seg at åpne flammer særlig utstråler visse frekvenser i dette (for oss) usynlige spekteret.
Sist endret av Dyret; 15. desember 2011 kl. 00:51.
Sitat av Timmy Turner Vis innlegg
Men er det slik at lyd ikke er lyd før lydbølgene treffer øret mitt? At det er helt stillt frem til øret mitt omgjør det til lyd?

Er du sikker?
Men kan vi finne ut hvilken farge gresset egentlig har? Kan vi også dermed si at det er tilfeldig hvilken farge noe har? Og åpner dette for at det kan finnes flere farger enn de vi har sett, bare at de alltid er blitt absorbert?
Vis hele sitatet...

Farger er bare definert ut i fra hva slags elektromagnetiske bølger vi ser, og hvordan øynene våre oppfatter dem som forskjellige fra hverandre. Hvis du leser her: http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_spectrum ser du at vi mennesker bare kan se en liten del av de elektromagnetiske strålene. Radiobølger, mikrobølger, ultrafiolette og infrarøde e.m.-bølger ligger utenfor vårt synlige spektrum, men er strengt tatt det samme som synlig lys(bare med forskjellig bølgelengde og frekvens) Det fins dyr som kan se lysbølger utenfor menneskers synlige spektrum.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xernox Vis innlegg
Men det jeg ikke skjønner, et foton må jo ha masse (siden lys blir påvirket av gravitasjon), så vil ikke det være begrenset hvor mange fotoner et elektron kan sende ut?
Vis hele sitatet...
Nei, fotonet har ikkje masse, bare energi. Forøvrig kan du få partikler med masse til å oppstå av energi, iht. E=mc^2. Tilfører du eit atom nok energi til å eksitere atoma, vil dei falle inn igjen, og sende ut eit foton. Det er det som skjer i t.d. lysrør eller neonlys - elektrisk energi sparker elektrona ut i ein orbital med større energi, og når det faller inn igjen mot kjerna blir overskotsenergien sendt ut som foton. Bølgjelengda (fargen) er bestemt av energimengda.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Men det jeg ikke skjønner, et foton må jo ha masse (siden lys blir påvirket av gravitasjon), så vil ikke det være begrenset hvor mange fotoner et elektron kan sende ut?
Vis hele sitatet...
Fotoner har ingen masse, men de følger kurvene i rom-tid, som igjen påvirkes av gravitasjon.
Sist endret av mentalmelt; 15. desember 2011 kl. 00:58.
Så for å produsere maling må man finne en kombinasjon av stoffer som reflekterer den ønskelige fargen?
Du har selvsagt helt rett, setningen var uheldig formulert fra min side.
Men det jeg ikke skjønner, et foton må jo ha masse (siden lys blir påvirket av gravitasjon), så vil ikke det være begrenset hvor mange fotoner et elektron kan sende ut?
Vis hele sitatet...
Det holder ikke med Newtons teorier. Man må bruke Einsteins relativitetsteori for å beskrive gravitasjonen til fotoner ettersom de ikke har masse. I relativitetsteorien tenker man ikke på gravitasjonen som en kraft, men som endringer i fasongen til space-time. Jeg skal prøve å forklare med en analogi:

Tenk deg at du har et utstrukket laken, en stor ball og en liten ball. Lakenet er universet, den store ballen en planet og den lille ballen en komet.

Hvis du triller den lille ballen rett over lakenet vil denne fortsette rett frem og samtidig lage en midlertidig fordypning rundt seg i lakenet underveis. Denne fordypningen tilsvarer gravitasjonsfeltet til kometen.

Hvis du nå legger den store ballen på høyre siden av lakenet vil det være en stor fordypning rundt ballen. Hvis du igjen triller den lille ballen vil den nå trille mot høyre. Hvis den lille ballen veier nok eller farten er for liten vil den bli fanget av fordypningen til den store ballen og de vil kollidere. Hvis ikke vil den trille av lakenet som før, men kursen vil være påvirket av fordypningen til den store ballen. Den store ballen vil også trille mot den lille ballen. Hvor mye avhenger av fordypningen rundt den lille ballen.

Men nå til lyset. Tenk deg at lyset er en så liten ball at den ikke har noen fordypning i det hele tatt. Den vil allikevel trille inn mot den store ballen selv om den ikke selv har en fordypning.
Sitat av kurt kåre jonny Vis innlegg
hva med sonar?? slik som blir brukt på ekkolodd og radarer?
Vis hele sitatet...
Disse bygger på at lydbølger blir sendt ut fra en sender. Så blir de reflektert tilbake til en mottaker. Så lager de kart utifra tidsbruken til de forskellige bølene. (en radiobøle som treffer en fisk på veien bruker kortere tid enn en som går helt til bunns). Og ja, de sender ut veldig mange bølger...
Du fikk forresten KP siden jeg er på mobilen og trykket på feil knapp...
Mente ikke noen/en forsker(e) at stråling, altså lysbølger/radiobølger/infrarød etc etc IKKE bestod av atomer? Tror dette hadde noe med quantum physics å gjøre. For vi hadde alltid trodd at atomer var noe fysisk som bare befant seg på ett sted av gangen, men så kunne et atom være på to steder samtidig?

Mulig jeg blander noe her, men husker også at en forsker, på vitenskapelig bevis, kunne bevise at et atom kunne reise raskere enn lyset, noe som motstrider med vitenskapens lover.
Sist endret av KingJay; 15. desember 2011 kl. 01:52.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KingJay Vis innlegg
Mente ikke noen/en forsker(e) at stråling, altså lysbølger/radiobølger/infrarød etc etc IKKE bestod av atomer? Tror dette hadde noe med quantum physics å gjøre. For vi hadde alltid trodd at atomer var noe fysisk som bare befant seg på ett sted av gangen, men så kunne et atom være på to steder samtidig?
Vis hele sitatet...
Atomer er sett saman av partikler, og lys er definitivt ikkje atomer, men fotoner. Men du har bølge/partikkeldualiteten som seier at ting er både partikler og bølger. På små partikler blir det meiningsfyllt, og dei kan difor oppføre seg som både partikler og bølger.

Eit artig ekspriment i så måte er jo double-slit expirment (wikipedia it).