Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 17268
Sitat av Remien
moonlord skrev:
*Arbeidshansker blir fort våte og fulle av dritt, og vil lede som bare pokker.

-energimontører bruker hansker ? her snakker vi om spenning litt høyere en 230v ?

joda det er sant, men det går fint an å ta på en leder med bare hendene som har mer enn 230V, så lenge du ikke er i kontakt med jord, annen ledende del eller den andre fasen. Med andre ord, man kan henge i et luftspenn etter bare hendene (teoretisk, ikke det at jeg ville gjort det) saken her er at så lenge begge lederene, og jord er nermt hverandre, så kan du lett ta på alle 3 samtidig, og det er ikke godt. men å ta på en leder alene, går fint an
Vis hele sitatet...
ok.. det er mulig det. Kan du ikke heller forklare prinsippet med 3 strømledende ledninger, å ingen strømfare der ? Slik jeg forstår deg er det ikke noe fare, om noen kler på seg klatremus drakta og slenger seg rundt kablene på høyspentstolpppen.
Sitat av moonlord
ok.. det er mulig det. Kan du ikke heller forklare prinsippet med 3 strømledende ledninger, å ingen strømfare der ? Slik jeg forstår deg er det ikke noe fare, om noen kler på seg klatremus drakta og slenger seg rundt kablene på høyspentstolpppen.
Vis hele sitatet...
Tenk på fuglene, de sitter fint på kablene. Tar man på en lede uten kontakt til jorde vil ikke strømmen gå gjennom deg, siden den har ingen plass å gå. tar du på 2 ledere vil strømmen gå fra en leder, gjennom deg og til den andre lederen.
Det vill funke! Tok en skjøteledning 200meter en gang og gikk fint det

Jeg brukte både elektrisk sag, drill og spikerpistol samtidig.
Sist endret av vidarlo; 1. mai 2007 kl. 14:36. Grunn: Fiksa språket.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av ostergodt
Det vill funke! Tok en skjøteledning 200meter en gang og gikk fint det

Jeg brukte både elektrisk sag, drill og spikerpistol samtidig.
Vis hele sitatet...
Denne er jeg litt skeptisk til du....
Enten så var de skikkelig spinke de greiene du hektet innpå skjøteledningen, eller så hadde du noe *sinnsyk* diameter på kabelen din. Du kommer ikke unna spenningstap pga. kabel lengden/diameteren, så du har ikke hatt 230V i enden på den i hvertfall.
Sitat av ostergodt
Jeg brukte både elektrisk sag, drill og spikerpistol samtidig.
Vis hele sitatet...
Dæven!! Imponerende!

Dette er ikke så veldig vanskelig.. Resistiviteten (gresk rho) til kobber er 17.2 nΩm.. R=(ρ·l)/A.
La oss si at du har en 2.5 mm² leder på 100 m, som foreslått. Det gir:
R=(17.2*10^-9 Ωm * 100 m)/(2.5*10^-3 m^2)=~688 μΩ.
Ganger med 2, fordi det vil bli som to seriemotstander (live og nøytral), og får ~1.38 mΩ

Hvis du setter på vannkokeren din på 2000 W (en jævel av en vannkoker, forresten!), vil det innebære et strømtrekk på (ser bort i fra det evt. spenningstapet i lederen):
P=1/2 * i * v => i=P * 2 / v=2000 W * 2 / 230 V=~17.4 A.

Spenningstapet i lederen vil bli:
v=i*R=17.4 A * 1.38 mΩ=~24mV.
Altså fullstendig uvesentlig.

Effekten i lederen vil bli;
P=1/2*v*i=1/2 * 24 mV * 17.4 A=~200 mW
Som blir 2 mW per meter kabel, og med andre ord 100% problemfritt.

Kan vi la det ligge da?

EDIT: Forumet likte visst ikke bokstaven gresk rho, så den faktiske bokstaven ble erstattet med teksten "gresk rho".
Sist endret av Provo; 10. mai 2007 kl. 21:01.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du *MÅ* ha bomma med en faktor på tusen der.

Eg rekna kjapt gjennom slik eg lærte på vgs (0.0173 * 200m)/2.5mm^2 og kom til 1.34 Ohm.

Eg er iallefall 100% sikker på at verdien du provo kom fram til er feil. Så rho'en din har du nok bomma på med en faktor på 1000.
Helt riktig at jeg bommet med en faktor på 1000. Slurv førte til at jeg anså 2.5 mm² å være 2.5*10^-3 m², men det er selvfølgelig feil, ettersom jeg glemte å ta med begge dimensjonene i potensen. Det vil si at 2.5 mm²=(2.5*10^-3)^2 m²=2.5*10^-6 m².
Men "rho"-verdien er riktig. Resistiviteten til kobber er 1.72*10^-8 Ωm, altså 17.2*10^-9 Ωm, eller 17.2 nΩm.
Likningen du bruker er en modifisert variant, hvor du kan putte kvadratmillimeter som areal, hvor det er kompensert for faktoren på 10^-6, ved å flytte den opp i telleren og skifte fortegn på potensen, og gange den inn i resistivitetsverdien. Altså 1.72*10^-8*10^6=1.72*10^-2=0.0172.
Personlig er liker jeg ikke den modifiserte varianten, ettersom den hverken følger faktiske resistivitetsverdier, eller har grunnleggende SI-enhet som areal. Likningen, og de faktiske forholdene er gitt som:
R=(ρ*l)/A
Hvor R er resistans i Ω, ρ er resistivitet i Ωm, og A er areal i m².

OK, men de nye verdiene blir altså endret. Resistansen blir 1.38 Ω, spenningstapet 24 V, og effekt-tapet i lederen 2 W/m. Faktisk vil dette også bli litt unøyaktig ettersom i ved 2000 W ble regnet ut ved 230 V.

Konklusjonen blir altså at det spørs hva slags apparat du kobler i andre enden. Lederen tåler det nok helt fint. 2W/m vil nok ikke på så mye oppvarming. Så hvis apparatet tåler litt lavere spenning (det gjør det nesten garantert) bør det gå fint. Men noe særlig over 2000W bør du nok ikke gå. Og følg med på temperaturen på kabelen.

Jepp, sånn kan det gå når man glemmer av en aldri så liten dimensjon.

(La plutselig merke til at bokstaven rho (ρ) fungerte et sted, men ikke et annet, i posten min over.. Rart..)
Sist endret av Provo; 10. mai 2007 kl. 21:56.