Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1463
For en stund siden fikk tollen fatt i min Salvia. Jeg var egentlig ikke noe overrasket, men det er et par ting jeg lurer på.

1.
Pakken jeg bestilte kostet rett over 300nok, og som sikkert alle vet som har bestill noe over nettet så er tollgrensa på 200 SMÅ! nok.
Men det er ikke noe kvittering eller noe annet tegn som påpeker at et lite brev med salvia-extract går over tollgrensa.
Hvordan sjekker de slike små pakker? Åpner de det helt random?

2.
Vell jeg kan være meget uheldig, men ifølge de som sendte salvia til meg så har de prøvd å få det gjennom 2 ganger, og spør meg om hva vi skal gjøre.
Jeg viste ikke at de hadde sendt pakken 2 ganger, og jeg ble litt overrasket pga jeg fikk det et brev fra posten om at en pakke ventet på fortolling og at jeg må vise resept for å få den...
Men hvor sannsynlig er det å ta den samme ''lille'' pakken 2 ganger nå det ikke er et eneste spor som hinter til at innholdet er reseptpliktig og at det koster over 200kr.
Har tollen blitt flinkere til å snuse ut pakker? Eller roter dem gjennom alt?
Eller er det jeg som skal ha så uflaks?...

Tilsynelatende så blir det ikke noe salvia på meg. De snuser jo på alle pakkene mine de svina. hehe.
Jeg synes tollerne er meget påpasselige med pakker for tiden. Bestiller en del ting fra utlandet og nesten alt er blitt "rota igjennom" .
har ikkje merket noe, men må påpeke at det kommer litt ann på kor du bestiller fra og.
deva er veldig flinke til å få det gjennom tollen, og er sida som eg får salvian min fra.

evryonedoesit har mykje større pakker, og legger meir opp til kva som er inni.


edit: trur egentlig at det er pga pakken kostet over 200kr, og da er det lett å finne pakker som kan virker misstenklige. og ein posjon "bad luck"
Sist endret av itZsaiN; 23. mai 2007 kl. 19:41.
Du får nesten starte å bestille fra seriøse sjapper som veit hvordan de skal sende pakkene/brevene sine til Norge. Du har bare hatt uflaks, har selv opplevd at en av to like forsendelser med sopp ble stoppet.
Sist endret av Nichotin; 23. mai 2007 kl. 20:54.
Sitat av Nichotin
Du får nesten starte å bestille fra seriøse sjapper som veit hvordan de skal sende pakkene/brevene sine til Norge. Du har bare hatt uflaks, har selv opplevd at en av to like forsendelser med sopp ble stoppet.
Vis hele sitatet...
Hva ble resultatet fra loven sin side?
Henleggelse, såklart. Er jo ikke mye de skulle ha sagt.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nichotin: Tja... Hvis de stopper en forsendelse med narkotiske stoffer og finner det plausibelt at adressaten har bestilt pakken (i.e. han har en narkotikadom fra før eller lignende) så er det ikke helt utenkelig at en person faktisk kan bli domfelt for dette - til tross for at de ikke har direkte papirer på at personen har bestilt stoffet. Dette har jeg forstått er vanlig rettspraksis; så mye for uskyldig inntil det motsatte er bevist, eh? :-/
Mitt beste råd er å bestille ekstrakter fra Deva, kan ikke forestille meg at noen skulle finne på å sjekke sendinger derfra...
Sitat av Tias
Nichotin: Tja... Hvis de stopper en forsendelse med narkotiske stoffer og finner det plausibelt at adressaten har bestilt pakken (i.e. han har en narkotikadom fra før eller lignende) så er det ikke helt utenkelig at en person faktisk kan bli domfelt for dette - til tross for at de ikke har direkte papirer på at personen har bestilt stoffet. Dette har jeg forstått er vanlig rettspraksis; så mye for uskyldig inntil det motsatte er bevist, eh? :-/
Vis hele sitatet...
Det er vel heller lite sannsynlig at man blir domfelt uten bevis. Hvis politet ikke har konkrete beviser, blir det sjelden eller aldri kjørt sak. Det som derimot kan hende, er at de skriver ut et forenklet forelegg. Dette gjøres ofte uten særlige bevis, og er meget vanlig rettspraksis. Det man kan gjøre da er å ikke vedta boten, og vente på at saken skal bli henlagt.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ah, ja, du har sikkert rett der. Det juridiske vokabularet mitt er heller svakt...

Edit: Hmm, ikke helt sikker allikevel. Sakset fra en diskusjon på norcan.org:
Sitat av advokathjelp
Jeg må dessverre si meg enig med ovenstående. I teorien skal enhver rimelig tvil komme tiltalte til gode, og det er slik at politiet har bevisbyrden. Men i praksis er det nok slik at "i små krimsaker vurderer retten tiltaltes troverdighet på temmelig subjektivt vis, og hvis denne er dårlig, blir vedkommende dømt".

Det koker som regel ned til et troverdighetsspørsmål. Har en mottatt noe ulovlig i posten, og hverken bestilling eller betaling kan linkes opp mot mistenkte, og denne heller ikke har noe på rullebladet som styrker mistanken, bør en ha en ok sak. I ren godvilje kan jeg vurdere å forsvare vedkommende gratis i tingretten, dersom en ikke aksepterer forelegget.
Vis hele sitatet...
Tyder jo litt på at man faktisk blir dømt, og ikke bare får et forelegg.
Sist endret av Tias; 23. mai 2007 kl. 23:56.
Da jeg sa "såklart" mente jeg selvsagt i mitt tilfelle, eller rettere sagt mottakerens tilfelle. Man bestiller jo selvsagt ikke noe til en narkodømt, med mindre man vil at han skal få problemer, da.
Har bestilt "litt av hvert" på nettet, derav det meste har kommet igjennom, men noe ikke.
Det som har funket best etter min erfaring er at pakken blir merket med noe som dette:

Value: **$ (et eller annet lavt, og ihvertfall under 200 nok )
Det er også fint å få på ting som "Product samples" og/eller "Gift"

Jeg har funnet at nettstedene ofte ikke har noe problem med å påføre disse tingene om du ber om det, men det er jo uansett lurt å forhøre seg litt om hva slags pakkerutiner de har før du eventuelt bestiller noe som helst.

Har opplevd å få en pakke stoppet, deretter fått avsender til å skrive på ting som nevnt ovenfor, for så å få denne pakken i posten noen dager senere.... Samme pakke, samme avsender, samme mottaker, men et par ekstra skriblerier på utsiden
Sist endret av Hexagon; 24. mai 2007 kl. 00:28.
Orker ikke finne link nå, mener dette sto i Aftenposten eller Budstikka. For litt siden fikk en person 10 000 i bot for å ha bestilt oppunder 40 "narkotiske tabletter". Så det er fullt mulig å bli dømt for det.
Jeg har aldri påstått at man ikke kan bli dømt for det, men så lenge man unngår de vanlige fellene som å bestille til en narkodømt, bruke sitt eget VISA/MasterCard, innrømme lovbruddet ovenfor politiet eller bestille fra en sjappe som ikke veit hvordan ting skal sendes til Norge, er man rimelig trygg. Hadde vært flott om du fant frem saken, jeg har vondt for å tro at vedkomne hadde tatt de forhåndsregler som _bør_ tas når ting bestilles.
Dømt for å bestille tabletter på internett: http://www.budstikka.no/sec_nyheter/...icle131266.ece