Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 1619
Hørte så vidt på radio tidligere i dag et forslag om å fjerne barnetrygd, dagpenger og sosialhjelp til foreldre som ikke klarer å lære barna sine norsk før skolestart.(gidder ikke nevne hvilket parti som kom med dette)

Kan ikke skjønne at det kan hjelpe. Alle forstår jo at man må kunne språket i det land man bor og skal utdanne seg, men det må da finnes andre virkemiddel enn å fra ta resurssvake mennesker det lille de har å rutte med.
Mhm, helt enig, jeg blir så kvalm av det..
Jeg syns nesten det bør være motsatt. Problemet i dag er ikke at barna ikke kan norsk, for de lærer det relativt fort på skolen. Det som er problemet er at foreldrene ikke gidder å lære seg norsk. Mange mødre er hjemme med barna, og har ikke det store behovet for å lære seg norsk. Og snakker bare på morsmålet med familien. Da blir det store problemer når foreldrene kommer på foreldremøte og ikke skjønner et ord av hva som blir sagt. Er ikke så lett å få hjelp til lekser heller. Så begynn i den andre enden mener nå jeg.
Var vel snakk om at de skulle dokumentere at de gjorde en innsats for å lære seg norsk. Og det sier seg selv at de skal kunne. Skal de bo, jobbe, ta utdanning osv, får de ta til takke med å bli behandlet som nordmenn flest, språklig og fagmessig. Er så møkk lei av "antirasister" som rakker ned på ethvert forslag som gjør at innvandrerne faktisk må gjøre enn innsats for å bli integrert.
Lærerne har en vanskelig nok jobb som de har, om de ikke må ha tolk i klasserommet, på grunn av "stolte" innvandrere som ikke kan nedlate seg å lære ungene sine språket i landet de bor i.
ikke for å være frekk eller rasistisk men, skal du bo i norge får du lære deg norsk.
Sitat av 9zlbed
ikke for å være frekk eller rasistisk men, skal du bo i norge får du lære deg norsk.
Vis hele sitatet...
Ingen er vel uenig idet, men det må da finnes mer effektive metoder enn å ta fra folk penene, slik at de da må bli kriminelle, prostiturte eller tiggere. Kan ikke skjønne at deres barn blir bedre i norsk av den grunn.
mente ikke at det var greit og ta fra dem penger. mener vel heller at vi skulle hatt ett intigrering kurs som alle måtte score en hvis sum for å få bo i norge. ble kanskje litt offtopic men
Sitat av 9zlbed
mente ikke at det var greit og ta fra dem penger. mener vel heller at vi skulle hatt ett intigrering kurs som alle måtte score en hvis sum for å få bo i norge. ble kanskje litt offtopic men
Vis hele sitatet...
Blir iike det litt urettferdig ovenfor dyslektikere og psykisk utviklingshemmede.

Uten sammenlikning forøvrig
jo men testene skulle jo blitt tilrette lagt etter slike ting.
Regner da sterkt med at det blir tatt hensyn til folk med sykdommer/problemer. Norge er jo ikke akkurat kjent for å kjøre de som har det vanskelig i grøfta, for å si det slik.

Å ta pengene fra folk er kanskje litt drøyt, men jeg skal si meg enig i at ett eller annet må gjøres. Jeg håper ikke det bare er meg som har lagt merke til den stadig værre norsken som brukes blandt yngre personer?
Sitat av B3nd1k
Regner da sterkt med at det blir tatt hensyn til folk med sykdommer/problemer. Norge er jo ikke akkurat kjent for å kjøre de som har det vanskelig i grøfta, for å si det slik.

Å ta pengene fra folk er kanskje litt drøyt, men jeg skal si meg enig i at ett eller annet må gjøres. Jeg håper ikke det bare er meg som har lagt merke til den stadig værre norsken som brukes blandt yngre personer?
Vis hele sitatet...
Jeg tror at de som fremmet dette forslaget helt og holdent mente at kun mørkhudete skulle rammes. Dermed vil det ikke gjøre større forskjell på de unge som er dårlig i norsk av andre grunner
Jeg syns ærlig talt at folk kan kalle meg hva faen de vil, rasist eller hva faen, men hvis man skal bo i Norge får man lære seg norsk og oppføre seg som folk, og det går ut til alle dere blonde som ikke kan forskjell på skj- og kj-lyd, og til alle dere etniske nordmenn som banker folk hver lørdag på fylla også!

Jeg slår hardt ned på alle! Vi går til helvete med all volden og gale norsken i samfunnet Og på enkelte ting er faktisk innvandrerne i klassen bedre enn blondinene
Sist endret av Gest; 5. februar 2007 kl. 23:02. Grunn: Typo
Nå skal du være forsiktig med dine utsagn her, Gest^^. At språket forandrer seg opp gjennom tidene er ikke til å komme unnav. skj- og kj-lydene er en helt naturlig forandring og det er ikke mange år til vi også vil skrive "skjøre".

Du skal heller ikke glemme at en god andel nordmenn flytter ut av Norge, f.eks. eldre og bosetter seg i tilnærmede kolonier i Spania. De har faktisk et eget parti som stiller til valg der nede. Burde vi ikke få skikk på egne problemer før vi klager på alle andre?

Personlig så tror jeg det er hele integreringspolitikken som slår helt feil. Se på danmark, der blir alle innvandrere strategisk bosatt langt vekke fra hverandre slik at de blir nødt til å ta kontakt med lokalbefolkningen for å få unnavgjort sine daglige behov. Men her i Norge så gir vi dem <sum penger> og ber dem finne seg en bolig selv. Og de fleste bosetter seg i tilnærmet ghettoliknende strøk hvor man som nordmann blir sett på som en minioritet.
for å være ærlig er det med norsk ofte mye på grunn av viljen. De jeg kjenner som er best i norsk er alle utlendinger som kom til Norge i yngre alder. De skriver generelt mye bedre enn mange av oss andre som faktis ker født i Norge =) Så syns ikke de skal komme å si det er så vanskelig å lære seg Norsk i hvertfall, for det går så mye på instilling og vilje. Syns de burde være slik at alel som kommer til Norge må gjennom et obligatorsk norsk kurs. Der språlket er mest i fokus, men hvordan oppføre seg her i landet og er litt av tema. Kurset skulle ikke hatt noen tester, men det skulle vøre obligatorisk å prøve i hvertfall.

Dette går for det meste egentlgi til de som ikke kan engelsk. Kan man engelsk kan man komme et stykke, men syns selv at om man flytter til et land skal man kunne lære seg språket de bruker.
Sist endret av etse; 5. februar 2007 kl. 23:12.
Syns også at vi ta pengene til alle søppelnerder, alle som uttaler kj- som skj-, alle som ikke kan å kjøre i rundkjøringer, alle som skriver med orddelingsfeil, alle som stammer, alle som ikke er enige i regjeringens vedtak, samene, rånerne, alle som ikke skjønner seg på enkel matematikk, idiotblondinene på vgs, alle som noensinne har postet i pyro-forumet på nff, alle fanatikere og zealots, alle religiøse og ikke minst: alle kvinner.
For utenlendinger som har bodd her hele livet, stemmer det masse av det du sier etse.. For utenlendinger som flytter inn i landet burde Norge å styret fått opp tester ja Nårr det gjelder hvordan oppføre seg her i lander er nokk et større problem.
Sitat av catch21
Ingen er vel uenig idet, men det må da finnes mer effektive metoder enn å ta fra folk penene, slik at de da må bli kriminelle, prostiturte eller tiggere. Kan ikke skjønne at deres barn blir bedre i norsk av den grunn.
Vis hele sitatet...
Det blir jo litt teit da...

Tøft valg: Lære norsk - prostituere meg, lære norsk - prostituere meg... tjah
Sitat av Hrunz
Var vel snakk om at de skulle dokumentere at de gjorde en innsats for å lære seg norsk. Og det sier seg selv at de skal kunne. Skal de bo, jobbe, ta utdanning osv, får de ta til takke med å bli behandlet som nordmenn flest, språklig og fagmessig. Er så møkk lei av "antirasister" som rakker ned på ethvert forslag som gjør at innvandrerne faktisk må gjøre enn innsats for å bli integrert.
Lærerne har en vanskelig nok jobb som de har, om de ikke må ha tolk i klasserommet, på grunn av "stolte" innvandrere som ikke kan nedlate seg å lære ungene sine språket i landet de bor i.
Vis hele sitatet...
Jeg må si meg enig med Hrunz her, integrering er ikke bare Staten Norge og det norske folks oppgave, men også våre nye landsmenn. Det er da ganske rimelig å kunne kreve dokumentasjon på at de har kontakt med og gjør et forsøk på å finne en plass i det norske samfunnet.

Men det er også viktig at det ikke ender opp som papirmølle, der evalusjonene blir ett problem. Når det er ment som en garanti på at ikke skattepenger gis ut i uandvendt støtte, og som en kanal for tilbakemeldinger på Norges integreringspolitikk.

Hvis forslaget overhodet blir vedtatt og/eller er av en positiv og funksjonell natur
Herregud...
La oss ønske flyktinger som kommer uten penger til et fremmed land, ved å straffe dem fordi de flykter fra krig.
De har ikke hatt det ille nok fra før.
Jævla rasister.
Er flau over å være norsk!

Edit - Å lære seg et språk tar tid!
Herregud, i klassen min er det folk som ikke kan en døyt engelsk, enda de har hatt opplæring på skolen siden førsteklasse, samt at alle TV-programmer er på engelsk.

Innvandrere er også mennesker!
Sist endret av Freeze; 7. februar 2007 kl. 19:40.
Sitat av Freeze
Herregud...
La oss ønske flyktinger som kommer uten penger til et fremmed land, ved å straffe dem fordi de flykter fra krig.
De har ikke hatt det ille nok fra før.
Jævla rasister.
Er flau over å være norsk!

Edit - Å lære seg et språk tar tid!
Herregud, i klassen min er det folk som ikke kan en døyt engelsk, enda de har hatt opplæring på skolen siden førsteklasse, samt at alle TV-programmer er på engelsk.

Innvandrere er også mennesker!
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg, men du kan jo ikke forvente å lære deg norsk om du sitter inne hele dagen og ikke vil være ute i det norske samfunnet? Dessverre er det mange, spesielt kvinner, som blir holdt hjemme, de får ikke ta jobb eller skole av mannen sin, og de er de som er mest med barna også. Dermed lærer ikke barna norsk av mor slik de burde.

Da våkner kanskje fedrene og "godtar" at mor tar seg arbeid, ellers mister de penger hver måned. Noen fedre har også den innstillingen av norske stat skal utnyttes og lærer seg ikke mer norsk enn å søke etter mer penger... det er de vi må få tak i, ikke de som bare sliter med språket men vil prøve og lære.

Når det gjelder medelevene dine som ikke kan engelsk, vel ta en ditt på forumet her, er ikke alle som greier å lære seg å skrive skikkelig norsk engang... det gjør meg flau over å være norsk, mangelen på å ville lære noe her i landet..
selvfølge at barna skal kunne NORSK når de begynner på skole i NORGE, unntak av diverse internasjonale skoler selvfølgelig.. enig med uttalelsen.. sjokk at SV kommer med uttalelsen: Rasistisk, haha, wtf?rasistisk med det da? lær dere norsk så slipper vi denne debatten..
Enig med dere, Lille My, Freeze, det tar tid og lære seg et språk.
Jeg tviler på at alle vi nordmen i spania snakker dere språl flytende, neida, vi danner nesten norske samfun der, stiller til valg, norske skoler, norske matvarer.

Fyfaen viss somalierne gjorde det i Norge, da hadde mange reagert.

Og når det kommer til det og sosialisere seg, her på landet feks, det er ingen arangementer, eneste sosiale er og gå til butikken og foreldre møter (1 gang i året).
Ja Torsken, Lille My og Freeze. Det tar veldig lang tid og lere ett spraak, er personlig i spania naa for ogsaa lere spansk, har vert her i 1 mnd og kan vel si det saann at jeg greier ikke aa ha en dagligdags samtale enda.... det blir vel barnespansk og "kebabspansk" for ogsaa si det saann, er vanskelig nok og gaa i en restaurang og bestille mat!!!

Og ja hadde somalierne her i landet faatt lov til det vi faar lov til her i spania saa hadde ola nordmann krevd ett kabinettsporsmaal paa flekken.
next: Alle som ikke kan "Ja, vi elsker" blir pålagt 10% ekstra i skatt.
Sitat av Tracker54
next: Alle som ikke kan "Ja, vi elsker" blir pålagt 10% ekstra i skatt.
Vis hele sitatet...
Dumeste jeg har hort.
Aner meg at de som er mot dette på grunn av at "vi ikke kan ta fra flyktninger som ikke har noe penger støtten sin, det er jo rasistisk" ikke helt har skjønt poenget.¨

Dette forslaget er jo for å få et slags pressmiddel for å få folk som sannsynligvis kommer til å bo her resten av livet sitt til å lære norsk. Det er jo ingen som sier at kontrollører skal gå fra dør til dør og ta språktester akkurat, dette er for at alle i det minste skal PRØVE å lære seg språket. Er ikke dette en positiv ting?
Jeg synes de burde lære seg norsk så de kan fungere i samfunnet. Hva hvis de er syke? Hvordan skal de forklare det til en lege, eller helt vanlige ting som feks å spørre om veien til et sted. Et Norsk kurs før man får permanent oppholdstillatelse ser jeg ingen feil med.
Sitat av Tobb
Aner meg at de som er mot dette på grunn av at "vi ikke kan ta fra flyktninger som ikke har noe penger støtten sin, det er jo rasistisk" ikke helt har skjønt poenget.¨

Dette forslaget er jo for å få et slags pressmiddel for å få folk som sannsynligvis kommer til å bo her resten av livet sitt til å lære norsk. Det er jo ingen som sier at kontrollører skal gå fra dør til dør og ta språktester akkurat, dette er for at alle i det minste skal PRØVE å lære seg språket. Er ikke dette en positiv ting?
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at det kommer fra FrP som stemmer mot å øke bevilgningene til norskkurs og andre positive tiltak for å hjelpe innvandrere. Dette forslaget er rett og slett latterlig og lukter stemmesanking lang vei!