Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  133 9806
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
Sitat av supermann
. Eg ville berre komma fram til at Gud og Jesus fist, ifølge mange. Ikkje kva kvar enkelt måtte tru og tenkja.
Vis hele sitatet...
Jo, det er etter kvar enkelt og ein måtte tru og tenkja..
Sjøl om ei halvstor folkegruppe av verden meine han/ho (fakktisk uneighet om jesus va ein mann eller ei dama) finst så betyr ikkje det at det gjer det..
Lurer på om eg satt meg ned og rabla ned noe om påskeharen på et gråpapir om det hadde blitt noe religion om 2000 år..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av supermann
Det var ikkje det eg sa. Eg meinar at kristne kontra muslimer oppfører seg bedre
Vis hele sitatet...
Den der var dagens, jeg må nesten le litt, er du virkelig så trangsynt?

Det finnes veldig gode eksemplariske borgere i begge religionene, i likhet med at det finnes fundamentalister som er en trussel for de rundt seg med andre livssyn.

Verden er ikke svart-hvitt selv om man noen ganger ønsker å tro det.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
Sitat av supermann
Det var ikkje det eg sa. Eg meinar at kristne kontra muslimer oppfører seg bedre
Vis hele sitatet...
Det er ikke så lenge siden de kristne tydde til drap for å omvende folket..
Den dag idag er det godtat å drepe i kristendommen så lenge man holder en bibel i handa, dette kalles noe ala helleig-krig..
sykt? ja..
som Eddie Izzard sa: "Christianity, it's not a religion, it's a philosophy, with some good ideas, and some fuckin' weird ones..."
Sist endret av aphex; 20. januar 2007 kl. 23:50.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Supermann: Du misforstår tydeligvis hva som diskuteres her. Det er snakk om det er riktig å ha en klar overvekt av kristendom i undervisningen i et fag i skolen, når skolen faktisk har mange ikke-kristne elever. Hvorvidt du mener at det finnes en gud eller ikke er revnende likegyldig i forhold til det spørsmålet. Dessuten har temaet vært diskutert sønder og sammen før, bl.a. her.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av supermann
Trur nok du er like kristen som båe meg og alle andre(kristne), men uansett. Forskarar har berre bekrefta delar av det som står i Bibelen. Og eg meinte ikkje at det var bevist at Jesus var Guds son, men at det står i Bibelen. Eg ville berre komma fram til at Gud og Jesus fist, ifølge mange. Ikkje kva kvar enkelt måtte tru og tenkja.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hvordan du kan påstå jeg er kristen?
I forhold til vekting av kristendom mot andre verdensreligioner i KRL er jeg enig i at kristendommen kanskje får litt stor plass av mange lærere. Men at det er hovedvekt på kristendom synes jeg er helt naturlig da den i større grad enn de andre verdensreligionene preger norsk (og forsåvidt vestlig) kulturarv.

Det viktigste er i alle fall at vi har et KRL fag som gir opplæring om de ulike verdensreligioner og livsanskuelser! Kunnskap er nøkkelen til forståelse og eneste botemiddel på fremmedfrykt og rassisme!

Supermann: Du er nok litt historieløs (eller muligens bare en smule naiv). Kristendommen var vel på mange måter like "ille" som islam er om man ser litt tilbake i historisk perspektiv.

amhx: Norge tilhører norrøn mytologi? Er du høy? Norge har historisk sett vært preget av norrøn mytologi! (ser du forskjellen?)
Er det en ting du kan være sikker på så er det at det norrøne ikke lengre preger det norske samfunnet (det kan vi vel "takke" kristendommen for forsåvidt...).
Sitat av PolkagrisLaila
Supermann:
Du sa det på en inndirekte måte..
Men en liten tankevekker anngående kristendommen:
Hvorfor blande de inn dette med at jesus gikk på vannet, delte vannet og gjorde vannet om til vin osv..
har dette noe med den gode troen å gjøre i bibelen?
Har alltid lurt på dette..
Vis hele sitatet...
Har ikkje sakt Jesus gjekk på vatnet, det einaste som skal til for å vera ein god kristen er å tru på Gud og Jesus
Sitat av PolkagrisLaila
Hvorfor blande de inn dette med at jesus gikk på vannet, delte vannet og gjorde vannet om til vin osv.. har dette noe med den gode troen å gjøre i bibelen?
Vis hele sitatet...
Siden du plutselig lurer på så mye og mangt om kristendommen, hvorfor vil du da ha fritak for et fag der du får muligheten til å stille slike spørsmål.

Forøvrig er ikke det å "blande inn" å fortelle historien om Jesus. De fire evangeliene skal være historien om Jesus fra fire synsvinkler, og ifølge disse kildene ble Jesus observert gjøre disse underverkene. Forstår ikke hvordan du kan synes mirakler er irrelevant. I det hele tatt at du blander Moses og Jesus kan jo vise at du i hvertfall ikke har fulgt med i timene da

Jeg forstår at salmer, gamle historier fra GT, kirkebesøk osv er kjedelig. Jeg er brennende kristen, og hadde sikkert synes det var kjedelig også. KRL-timene kan potensielt bli gode diskusjonstimer der dere kan gå til angrep på en gammel konservativ kristen. Kan sikkert bli artig i seg selv bare det.
før man kan mislike noe, burde man vite noe om det, så man ikke går rundt og sier at man "hater" ting uten å vite hvorfor. kristendom er en del av vår kulturarv og historie, men man behøver ikke være kristen for det. kristendomstimen på skolen er egentlig bare en "annerledes" historietime.
Sist endret av Hroar; 21. januar 2007 kl. 12:42.
Sitat av Hroar
før man kan mislike noe, burde man vite noe om det, så man ikke går rundt og sier at man "hater" ting uten å vite hvorfor. kristendom er en del av vår kulturarv og historie, men man behøver ikke være kristen for det. kristendomstimen på skolen er egentlig bare en "annerledes" historietime.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig der. Men når jeg gikk på barne-/ungdomsskolen så ble vi lært om kristendommen som om det var fakta, dette er jo såklart feil.
Men uansett, KRL faget som jeg opplevde det var ca 80% kristendom og 20% andre religioner, såklart kan dette være noe med den kristne læreren gjøre.

Konklusjon: Kom deg gjennom faget, prøv å gjør bra pga karakterer, så er det jo ikke så lenge til du er ferdig med det.

Ingen vits å terge på seg kristne. Folk må få tro hva de vil uten at de skal bli kritisert for det. selv tror jeg ikke, og har vært selv inn i en fase hvor jeg kritiserte religioner, men fant fort ut at det ikke er noe poeng i.
Sitat av supermann
Har ikkje sakt Jesus gjekk på vatnet, det einaste som skal til for å vera ein god kristen er å tru på Gud og Jesus
Vis hele sitatet...
Du glemte visst den hellige ånd..
Vent et par år til du evt. blir konfirmert. Kanskje du skjønner litt mer om kristendommen og kanskje du endrer meningene dine da?..

OT: Jeg må bare få bekreftet et par saker..
Jeg har hørt at Norge, om femti år, vil være et muslimsk land.. Altså, om 50 år vil over 50% av innbyggerene i Norge være muslimer.

Jeg har også hørt at om 20 år vil 50% av Olso's befolkning være muslimer..

Kan noen bekrefte/avkrefte disse påstandene?
Sist endret av Pope; 21. januar 2007 kl. 15:55.
Sitat av Pope
Du glemte visst den hellige ånd..
Vent et par år til du evt. blir konfirmert. Kanskje du skjønner litt mer om kristendommen og kanskje du endrer meningene dine da?..

OT: Jeg må bare få bekreftet et par saker..
Jeg har hørt at Norge, om femti år, vil være et muslimsk land.. Altså, om 50 år vil over 50% av innbyggerene i Norge være muslimer.

Jeg har også hørt at om 20 år vil 50% av Olso's befolkning være muslimer..

Kan noen bekrefte/avkrefte disse påstandene?
Vis hele sitatet...

Dette har med politikk å gjøre. Hvis SV og Arbeiderparti fremdeles sitter i regjering om så mange år, og de ikke innser at dette vil skje og at det er en fare for landet; JA. Både Frankrike og Danmark har begått disse feilene før oss. Der er det blitt for mange og landene vet nesten ikke hva de skal gjøre. Tror de har klart å stramme opp i Danmark men.

Jeg er ikke kristen selv. Men kristendommen og islam er så forskjellige på omtrent alle mulige måter, at når det er snakk om at så mange muslimer vil bo i dette landet om noen år, vil det bli katastrofe. Norge et muslimsk land? Vi driter oss ut akkurat slik noen land før oss har gjort. Hvor dumme skal vi bli? Ikke alle muslimer er terorister. Omtrent alle terorister er muslimer.
Sitat av pguitars
Dette har med politikk å gjøre. Hvis SV og Arbeiderparti fremdeles sitter i regjering om så mange år, og de ikke innser at dette vil skje og at det er en fare for landet; JA. Både Frankrike og Danmark har begått disse feilene før oss. Der er det blitt for mange og landene vet nesten ikke hva de skal gjøre. Tror de har klart å stramme opp i Danmark men.

Jeg er ikke kristen selv. Men kristendommen og islam er så forskjellige på omtrent alle mulige måter, at når det er snakk om at så mange muslimer vil bo i dette landet om noen år, vil det bli katastrofe. Norge et muslimsk land? Vi driter oss ut akkurat slik noen land før oss har gjort. Hvor dumme skal vi bli? Ikke alle muslimer er terorister. Omtrent alle terorister er muslimer.
Vis hele sitatet...
Dette var jo LITT trangsynt.... islam er en religion som tolkes på (tydeligvis) tusen måter.

Men fortsatt så er tanken skremmende, den muslimske stat norge. Men fortsatt så vet man ikke om dette blir tilfelle, tiden vil vise
Dette er kveldsnytt 50 år frem i tid:

I dag ble en hvit man observert i oslo området....
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Sitat av Pope
Jeg har hørt at Norge, om femti år, vil være et muslimsk land.. Altså, om 50 år vil over 50% av innbyggerene i Norge være muslimer.

Jeg har også hørt at om 20 år vil 50% av Olso's befolkning være muslimer..

Kan noen bekrefte/avkrefte disse påstandene?
Vis hele sitatet...
Ifølge CIA World Factbook er 1,8 prosent av Norges befolkning muslimer. Dvs at med dagens folketall må godt og vel to millioner nordmenn konvertere til islam, eller så må det komme noe sånt som fire og en halv millioner muslimske innvandrere hit. Jeg tror sannsynligheten for at noe slikt vil skje er omtrent lik null. Jeg tror heller ikke Oslo vil bli dominert av islam i overskuelig framtid.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hroar
før man kan mislike noe, burde man vite noe om det, så man ikke går rundt og sier at man "hater" ting uten å vite hvorfor. kristendom er en del av vår kulturarv og historie, men man behøver ikke være kristen for det. kristendomstimen på skolen er egentlig bare en "annerledes" historietime.
Vis hele sitatet...
Ja, mener av den grunn at vi ikke kan skade av krl timene på barneskolen, men på ungdomskolen har vi lært nok til at vi kan diskutere det..
På ungdomskolen er det egentlig bare opprammsing og litt fordypning i det som vi lærte på barnetrinnet..
KRL = kristendom og religions lære, dvs lære om alle religioner. men med størst fokus på kristendomen.
Foresten, jeg har lært om evolusjon på skolen, jeg har lært det som fakta, og det er heller ikke bevist, tvert i mot motbevist. (Kosmisk, kjemisk, Planet og stjerne, organisk og macro evolusjon. Micro evolusjon er bevist, og et faktum (naturlig seleksjon)
Mye av hendelsene i bibelen, GT, må man ta som historisk fakta. Men selv som kristen er jeg enig i at man ikke bør lære noen religion (inkludert evolusjon) som fakta, men det er jo bra å lære om dem, da slepper du konflikter.
Sist endret av Arthond; 23. januar 2007 kl. 17:49.
Spørsmålet er ; "Hvorfor er religionsundervisning obligatorisk?"

Kristendom er bare en liten del av "KRL".

Vi har forresten større del kristendom fordi at kristendom er statsreligionen vår. Deal with it.
Sist endret av connubialis; 23. januar 2007 kl. 17:52.
Synes det er greit, jeg. Dessuten er det alltid en eller annen kristen som blir ivrig og hiver seg inn i en diskusjon uten andre argumenter enn "fordi det står i bibærn, vel". Det skaper litt liv, ofte.

Dessuten er det, som flere har sagt, Kristendom - Religion - Livssyn. Egentlig litt spennende.
Sitat av Arthond
Foresten, jeg har lært om evolusjon på skolen, jeg har lært det som fakta, og det er heller ikke bevist, tvert i mot motbevist. (Kosmisk, kjemisk, Planet og stjerne, organisk og macro evolusjon.
Vis hele sitatet...
Det der gidder jeg ikke argumentere imot. Ærlig talt.

Sitat av Arthond
Mye av hendelsene i bibelen, GT, må man ta som historisk fakta. Men selv som kristen er jeg enig i at man ikke bør lære noen religion (inkludert evolusjon) som fakta, men det er jo bra å lære om dem, da slepper du konflikter.
Vis hele sitatet...
Nei det må man ikke. Sammen med andre religiøse og historiske skrifter så er bibelen et fragment av virkeligheten. F.eks. så var syndefloden en stor oversvømmelse i midt-østen som blir refferert til i flere religiøse skrifter fra området. Lignende går for flere av hendelsene i bibelen. En Jesuslignende figur går også igjen i flere religiøse tekster fra området.

Å påstå at evolusjon er religion er så ekstremt latterlig at det er trist. Kom deg ut av bedehuset.
Sitat av commie


Å påstå at evolusjon er religion er så ekstremt latterlig at det er trist. .
Vis hele sitatet...
Ikke når så mange debattanter har en tro på vitenskapens muligheter som nermest grenser til religiøs naivitet. Det gjelder f.eks folk som slenger ut intetsigende fraser som "vitenskaplig bevist" og annet svada hele tiden.

Og hvis du kaller deg commie fordi du er kommunist, så har du absolutt null troverdighet i din dissing av bedehuset. Politiske radikale møter er som regel like fjerne som vekkelsesmøtene på GodTv.
Sitat av Hrunz
Ikke når så mange debattanter har en tro på vitenskapens muligheter som nermest grenser til religiøs naivitet. Det gjelder f.eks folk som slenger ut intetsigende fraser som "vitenskaplig bevist" og annet svada hele tiden.
Vis hele sitatet...
Ser ikke sammenhengen. Å påstå at evolusjonsteorien er motbevist og som en religion å regne er i bestefall uvitenhet. Folk har prøvd å falsifisere evolusjonsteorien i 150 år, ingen har klart det. Hva andre debattanter sier forandrer ikke på det.
Synes ikke du det er viktig å kunne litt mer enn om deg selv og rett utenfor dørstokken din?

Norge er et kristent land. Om ikke religiøst, så kulturelt. Norge har dessuten en overvekt av kristne. Det betyr at du vil i løpet av livet ditt møte mange kristne. For at du da skal vite litt hva de tror på, hva de står for og hva det vil si, blir du undervist i det på skolen.

Jeg vil dessuten påpeke at KRL faget innebefatter flere religioner enn kristendommen. Du blir (eller skal bli i følge læreplanen) undervist i Islam, kristendommen, jødedommen, naturreligion, budhismen, human etisk livssyn og hinduismen.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
Jo, men det jeg missliker er ultra-kristne fanatikere som på død og vil skal påpeke at alt som står i bibelen er sant..
Kristendommen må da respektere de som ikke er kristne og aldri har tenkt å bli det, de begynner jo allerede i barnehagen å prakke på oss krsitendommen..
Allvorlig talt, selv om en stor folkegruppe i norge eller om norge er kristent kan vell de som ikke er intrisert i det slippe..
Synest kristendommen er innpåsliten.
Sitat av nikita
Jeg vil dessuten påpeke at KRL faget innebefatter flere religioner enn kristendommen. Du blir (eller skal bli i følge læreplanen) undervist i Islam, kristendommen, jødedommen, naturreligion, budhismen, human etisk livssyn og hinduismen.
Vis hele sitatet...
Problemet er at ikke alle har fått med seg dette, og de bøkene jeg har hatt innenom KRL er 80% kristendom/kristne tekster/osv og 20% andre religioner. Det blir helt feil. Spesielt som andre skriver her, at mange lærere tar helt av og mobber andre religioner.

Da hadde jeg og sagt stopp og nektet å møte i de timene. Blir det satt opp pensum med en jevn fordeling mellom alle religionene, så kan ikke lærerne gjøre dette mer. De MÅ undervise i alt om de vil eller ikke. Og heller ha et kapittel om hver religion + et kapitell om norges religionshistorie.
Sitat av PolkagrisLaila
Ja, vi har vert innom de forskjellige relegionene, men med en gang vi begynner med kristendommen igjen så er det som om alt hun sier er sant.
Jeg spurte henne en gang:
-Er dette sant det du sier?
-Ja.
Asså, det sier litt om hvor nøytral våres lærer er..
Det blir litt mer omvendings-arbeid enn å lære om dette..
Lurer på hvordan det hadde blitt om staten hadde gått ut av kristendommen nå for litt siden jeg..
Vis hele sitatet...
Så er det jo læreren du snakker om her, ikke konfirmasjon og kirken dette har noe med, når du snakker om hvor ''omvendende'' læreren din er men du har MANGE gode poenger flere steder... (Jeg er selv inne i konfirmasjonstida nå, også kristent)
Syntes tråden har blitt litt opptopic men...

På skolen min idag hadde vi KRL i en og en halv time. Det eneste vi skulle snakke om var "Jesus". Jeg mener...1.5 timer brukt på og snakke om en man som vist skulle ha "helbredet blinde og gjenopplivet døde". Tenk på alt det andre man kunne brukt den tiden på...jeg syntes idet minste at man skulle hatt et valg om man skulle følge faget eller bruke tiden på noe mer meningsfult. Jo da, respekt for andre kulturer er jo viktig men man trenger jo ikke og vite at "Jesus drakk vin og spiste brød" lignende ting.

Jeg syntes ikke at det er nødvendig overhodet med Kristendoms og relgionsfag på skolen. Eller at du i det minste kan VELGE det BORT.
Det er liten grunn til å klage over krl-fagets favorisering av kristendommen hvis man ikke bryr seg om at historiefaget favoriserer europa og vesten på samme måte. Slik som historiefaget først og fremst handler om vestens historie, slik handler krl-faget mest om vestens religion, kristendommen. Ser ingen grunn til å ha jevn fordeling mellom alle religionene, hallo, skjerp deg. Du trenger ikke tresifret iq for å se behovet for å vektlegge den største og mest relevante religionen.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
Kakebak:
Dette er gutten som har forstått det!
Hrunz:
nei, det er to vidt forskjellige ting..
Krl faget er den ingen som har noen andre beviser enn en bok..
Mens historien handler mest om det som fakktisk har skjedd..
Historien vektlegger Europa fordet vi bor i europa og er en del av det..
Ja, vet alle tenker norge er kristent osv. men som sagt er det vidt forskjellige ting, norge ble kristnet i 1000-eterleannet og har derfor ikke vert kristent siden tidenes morgen.
Sist endret av PolkagrisLaila; 23. januar 2007 kl. 20:01.
Sitat av PolkagrisLaila
Kakebak:
Dette er gutten som har forstått det!
Hrunz:
nei, det er to vidt forskjellige ting..
Krl faget er den ingen som har noen andre beviser enn en bok..
Mens historien handler mest om det som fakktisk har skjedd..
Historien vektlegger Europa fordet vi bor i europa og er en del av det..
Ja, vet alle tenker norge er kristent osv. men som sagt er det vidt forskjellige ting, norge ble kristnet i 18-eterleannet og har derfor ikke vert kristent siden tidenes morgen.
Vis hele sitatet...
Anbefaler deg å følge litt bedre med... norge har vært kristent siden vikingtida... da fløy de rundt og truet folk med øks om de ikke ville la seg døpe... idag flyr de bare rundt og truer folk som ikke vil tro .

Syns forresten dette bør gå begge veien.At vi lærer om vår egen tro, men og om andres tro. Vi forventer at innvandrerne setter seg inn i vår kultur så hvorfor ikke omvedt og. Altfor mange som tror at islam bare er terrorisme fremdeles, enda islam legger like mye, kanskje mer vekt på kjærlighet og fred enn kristendommen gjør. Og kristne har startet like mange kriger og gjort like mye faenskap, kanskje enda mer! enn det islam har.
Sitat av PolkagrisLaila
Kakebak:
Dette er gutten som har forstått det!
Hrunz:
nei, det er to vidt forskjellige ting..
Krl faget er den ingen som har noen andre beviser enn en bok..
Mens historien handler mest om det som fakktisk har skjedd..
Historien vektlegger Europa fordet vi bor i europa og er en del av det..
Ja, vet alle tenker norge er kristent osv. men som sagt er det vidt forskjellige ting, norge ble kristnet i 18-eterleannet og har derfor ikke vert kristent siden tidenes morgen.
Vis hele sitatet...

Det er ikke to vidt forskjellige ting. Det er to fag.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lille My
Anbefaler deg å følge litt bedre med... norge har vært kristent siden vikingtida... da fløy de rundt og truet folk med øks om de ikke ville la seg døpe... idag flyr de bare rundt og truer folk som ikke vil tro .

Syns forresten dette bør gå begge veien.At vi lærer om vår egen tro, men og om andres tro. Vi forventer at innvandrerne setter seg inn i vår kultur så hvorfor ikke omvedt og. Altfor mange som tror at islam bare er terrorisme fremdeles, enda islam legger like mye, kanskje mer vekt på kjærlighet og fred enn kristendommen gjør. Og kristne har startet like mange kriger og gjort like mye faenskap, kanskje enda mer! enn det islam har.
Vis hele sitatet...
Ja, der ser du hvor mye jeg bryr meg om faget..
ja, men islam er hakket verre når det gjelder troen..
Hva faen er vitsen med å steine ei dame for det hun fikk en unge?
Hvorfor tro at allah hjelper de med krigen, de ser jo ikke ut som det blri noe bedre.
Tror vi har nok fanatiske relegioner her i norge som det er.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Sitat av Hrunz
Det er liten grunn til å klage over krl-fagets favorisering av kristendommen hvis man ikke bryr seg om at historiefaget favoriserer europa og vesten på samme måte. Slik som historiefaget først og fremst handler om vestens historie, slik handler krl-faget mest om vestens religion, kristendommen. Ser ingen grunn til å ha jevn fordeling mellom alle religionene, hallo, skjerp deg. Du trenger ikke tresifret iq for å se behovet for å vektlegge den største og mest relevante religionen.
Vis hele sitatet...
Siden du velger å gjøre den sammenligningen. Skal vi da lære bibelen som fakta? Eller skal vi lære (vestlige)verdenshistorien som fiksjon?
Sitat av PolkagrisLaila
Ja, der ser du hvor mye jeg bryr meg om faget..
ja, men islam er hakket verre når det gjelder troen..
Hva faen er vitsen med å steine ei dame for det hun fikk en unge?
Hvorfor tro at allah hjelper de med krigen, de ser jo ikke ut som det blri noe bedre.
Tror vi har nok fanatiske relegioner her i norge som det er.
Vis hele sitatet...
Til nå har jeg støttet deg at det blir for mye kristendom og for lite annet, MEN FOR DIN EGEN SKYLD LES LITT MER OM KRISTENDOMMEN! De steiner faen meg folk ibibelen for mindre ting en barn utenfor ekteskap. Problemet er at mange islamske land lever i gamle dager, som vesten har utviklet seg fra. Steining er helt normalt i Bibelen og!!!

Jeg er ikke noen kristen fanatiker som ahr lest bibelen forlengs og baklengs, men jeg har lest såpass at jeg vet dette. Så ikke kom og si at jeg lyger. Les selv! Og det handler om åbry seg om hvorfor verden er som den er. Men klart det gir feil inntrykk når alt man hører er Jesus ditt og Jesus datt, jeg vil gjerne lære litt om Mohammed Moses og Buddha og.
Sitat av Wiggles
Siden du velger å gjøre den sammenligningen. Skal vi da lære bibelen som fakta? Eller skal vi lære (vestlige)verdenshistorien som fiksjon?
Vis hele sitatet...
Nei vi skal selvfølgelig ikke lære bibelen som fakta, men vi skal lære fakta om bibelen. Er du full eller?
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lille My
Til nå har jeg støttet deg at det blir for mye kristendom og for lite annet, MEN FOR DIN EGEN SKYLD LES LITT MER OM KRISTENDOMMEN! De steiner faen meg folk ibibelen for mindre ting en barn utenfor ekteskap. Problemet er at mange islamske land lever i gamle dager, som vesten har utviklet seg fra. Steining er helt normalt i Bibelen og!!!

Jeg er ikke noen kristen fanatiker som ahr lest bibelen forlengs og baklengs, men jeg har lest såpass at jeg vet dette. Så ikke kom og si at jeg lyger. Les selv! Og det handler om åbry seg om hvorfor verden er som den er. Men klart det gir feil inntrykk når alt man hører er Jesus ditt og Jesus datt, jeg vil gjerne lære litt om Mohammed Moses og Buddha og.
Vis hele sitatet...
jada, kan jo inrømme at jeg har ikke vert den mest ivrigeste bibel-leseren i klassen.
Poenget mitt som jeg har sagt 1000 ganger før er HVORFOR må vi birn pakka innpå kristendom enten på tv eller på skolen?
Hadde vi rent hypotetisk fjerna all slags relegion osv. pr. dags dato hadde det ikke vert så mangen kriger..Alt til ingen nytte.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Hrunz: Nei ikke så veldig.

PolkagrisLaila: Du kan være rimelig sikker på at man hadde klart å finne andre "gode" grunner å rettferdiggjøre kriger på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PolkagrisLaila
Ja, der ser du hvor mye jeg bryr meg om faget..
ja, men islam er hakket verre når det gjelder troen..
Hva faen er vitsen med å steine ei dame for det hun fikk en unge?
Hvorfor tro at allah hjelper de med krigen, de ser jo ikke ut som det blri noe bedre.
Tror vi har nok fanatiske relegioner her i norge som det er.
Vis hele sitatet...
Islamske ekstremistar er verre enn kristne moderater.
Kristne ekstremister er verre enn islamske moderater.

Det er et fåtall av muslimane i verda som går inn for steining afaik. Det er stortsett 3-4 land som praktiserer det.

Ekstremisme er et problem uansett kva det er ekstrimisme av...
Sitat av Hrunz
Nei vi skal selvfølgelig ikke lære bibelen som fakta, men vi skal lære fakta om bibelen. Er du full eller?
Vis hele sitatet...
Noen grunner til HVORFOR lære fakta om en gammel bok med masse salmer og fortellinger?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kakebak
Noen grunner til HVORFOR lære fakta om en gammel bok med masse salmer og fortellinger?
Vis hele sitatet...
Fordi det uansett korleis du vrir og vender på det er en del av verdigrunnlaget nordmenn har. Ein er kanskje ikkje kristen, men mange av dei kristne grunnverdiane ligg relativt sterkt i noreg. Det er også viktig å lære om si eiga historie, og sin kultur. I så måte er kristendommen også sentral.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av commie
Ser ikke sammenhengen. Å påstå at evolusjonsteorien er motbevist og som en religion å regne er i bestefall uvitenhet. Folk har prøvd å falsifisere evolusjonsteorien i 150 år, ingen har klart det. Hva andre debattanter sier forandrer ikke på det.
Vis hele sitatet...
Naturligvis, men det er ingen som har klart å validere den heller. Evolusjonsteorien er, som religionene, bare en teori. Men til dags dato kanskje den mest troverdige?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tias
Naturligvis, men det er ingen som har klart å validere den heller. Evolusjonsteorien er, som religionene, bare en teori. Men til dags dato kanskje den mest troverdige?
Vis hele sitatet...
No er det sånn med naturvitskaplege teorier at du kan aldri bevise dei, fordi det bare er en modell for å forklare noko. Ett einaste motbevis er nok til at teorien må gjennomarbeidast på nytt, medan alle observasjoner som samsvarer med teorien styrker teorien si slagkraft. Akkurat det er det forferdelig mange som misforstår, og trur at teori i naturvitskapleg betydning er samme som teori i dagligtale. En teori er omtrent det sterkaste beviset du har i naturvitskapen. Gravitasjon er bare en teori, men veldig bredt fundament, og veldig mange observasjoner som styrker den. Samme gjeld relativitetsteorien, som er ei forbedring av gravitasjonsteorien. Relativitetsteorien forutseier bana til venus meir nøyaktig enn gravitasjonsteorien, men uansett er det bare en teori...

Såvidt meg bekjent er det ingen som har presentert gode observasjoner av gud, som stemmer med teorien (bibelen). Derfor er det en teori som har få observasjoner å støtte seg på...
Sitat av kakebak
Noen grunner til HVORFOR lære fakta om en gammel bok med masse salmer og fortellinger?
Vis hele sitatet...
Med en gang du begynner å lese litteratur og generelt sett undersøke hva som ligger til grunn for mange av tingene her i samfunnet, så ser du at Bibelen og andre religiøse myter har hatt stor påvirkning på mange ting. Ingen ber deg å tro på det, men du bør ha et visst innblikk i det som er felles for alle kristne bevegelser (såvel som jødiske, muslimske og buddhistiske) fordi du kommer til å støte på dem før eller siden.

Som et eksempel så kan du jo trekke fram den klassiske kristus-symbolikken som går igjen i mye vestlig populærkultur. Gandalf i Ringenes Herre, for å ta et eksempel som de fleste sikkert har sett på kino.

Angående at evolusjon bare er en teori, så er tyngdekraft også "bare" en teori.
Sitat av Tias
Naturligvis, men det er ingen som har klart å validere den heller. Evolusjonsteorien er, som religionene, bare en teori. Men til dags dato kanskje den mest troverdige?
Vis hele sitatet...
Evolusjonsteorien er en vitenskaplig teori, religion oppfyller ikke engang kravene til ei hypotese. Det er en rimlig stor forskjell. Men dette er rimlig off-topic
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
commie: Akkurat det er jeg pinlig klar over, men hovedpoenget mitt er som vidarlo nevner; det trengs bare ett eneste motbevis for å falsifisere teorien.

vidarlo og ivioyner: Joda, klart det, men det gjør det ikke mindre en teori. Siden det er så forferdelig mange som støtter seg til religion så burde det absolutt være involvert i skolegangen, akkurat som evolusjonsteorien - og naturligvis PRESENTERES som dette - teorier. Men bare ikke som prekener...
Sist endret av Tias; 23. januar 2007 kl. 21:06.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tias
commie: Akkurat det er jeg pinlig klar over, men hovedpoenget mitt er som vidarlo nevner; det trengs bare ett eneste motbevis for å falsifisere teorien.

vidarlo og ivioyner: Joda, klart det, men det gjør det ikke mindre en teori. Siden det er så forferdelig mange som støtter seg til religion så burde det absolutt være involvert i skolegangen, akkurat som evolusjonsteorien - og naturligvis PRESENTERES som dette - teorier. Men bare ikke som prekener...
Vis hele sitatet...
Her er eg grovt ueinig med deg. Evolusjonsteorien er ikkje en teori slik du forstår det i dagligtalen. Det er så handfaste bevis for evolusjonsteorien som det går an å få!

Religion er det ingen falsifiserbare forsøk som bekrefter.

Religion bør ikkje undervisast fordi det er en teori - for det er det ikkje på nokon måte i nærheten av å vere. Det bør undervisast fordi det er viktig del av kulturen rundt om i verden.
jeg tror krl(kristendommen) er inkludert i grunnskolen pga. de vil inprente noe av den kristne filosofien og de kristne verdiene. Å begynne å gneldre om du får høre jesushistoreier på skolen er bare tull. historeine har som oftest en symbolikk som skal lære oss noe om hvordan vi bør å leve med oss selv og andre. nå sier jeg ikke at bibelen er ufeilbarlig, men en smart bok skrevet av svært smarte folk for å påvirke folk flest til å leve litt bedre(snillere).
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av vidarlo
Her er eg grovt ueinig med deg. Evolusjonsteorien er ikkje en teori slik du forstår det i dagligtalen. Det er så handfaste bevis for evolusjonsteorien som det går an å få!

Religion er det ingen falsifiserbare forsøk som bekrefter.

Religion bør ikkje undervisast fordi det er en teori - for det er det ikkje på nokon måte i nærheten av å vere. Det bør undervisast fordi det er viktig del av kulturen rundt om i verden.
Vis hele sitatet...
Religion svarer på mer enn bare evolusjonsteorien - og det er her jeg har gått på en smell; big bang og hele "pakken" er naturligvis ikke en del av evolusjonstorien.

Når det er sagt så fortsetter jeg å mene at religion bør ha en like stor plass innenfor skolesystemet som big bang, evolusjon og så videre, og at alt bør presenteres som (her velger jeg å skifte ordbruk for å gjøre alle fornøyde :P) forskjellige TROSRETNINGER. Poenget mitt er i alle fall at barna må lære alle delene uten at vitenskapsmenn trakker på religiøse trosretninger, eller at religiøse lærere lærer barna at SÅNN VAR DET NÅR GUD SKAPTE VERDEN! Ikke minst pga. kultur som du trekker frem.

Men ja, jeg ser at du har rett her, og beklager missbruk av terminologi. Men jeg holder enda fast på hele trenger bare et motbevis for å falsifisere noe, og sender mine tanker til "alle svaner er hvite" og den ene sorte som ødelegger alt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tias
Men ja, jeg ser at du har rett her, og beklager missbruk av terminologi. Men jeg holder enda fast på hele trenger bare et motbevis for å falsifisere noe, og sender mine tanker til "alle svaner er hvite" og den ene sorte som ødelegger alt.
Vis hele sitatet...
Då er vi einige Og ja, dersom du begynner å sveve så har du egenhendig falsifisert gravitasjonsteorien og den generelle relativitetsteorien