Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  144 7787
Sitat av vidarlo
Merk at å bryte ned tabu rundt noko merkeleg nok ikkje er det samme som å oppfordre til det. Å bryte ned tabu rundt noko vil sei å gjere det stuereint å diskutere det emnet. Og det bør jo vere ein fordel uansett kva side du står på?

Tsk tsk. Kva du meiner om DonTomasso går neppe veldig inn på han.

Nei, eg trur ikkje dei involverte *ØNSKER* å gå gjennom dette, men kanskje det er betre enn alternativet? *ØNSKER* du å gå gjennom langvarig og smertefull kreftbehandling? Neivel. Men det er kanskje bedre enn å ende 6 fot under...?

Å støtte abort vil ikkje sei å ønske at det skal bli kvardagsleg. Det vil iallefall ikkje eg. Men det skal vere ei mogelegheit.

Enkelt og greit fordi det er ei avveining mellom kvinna og samfunnet sine forventinger. Vi har den moralske holdninga at det under 12 uker ikkje er et utvikla menneske, og dermed ikkje har den samme juridiske beskyttelsen (det vil ikkje vere i stand til å leve sjølvstendig utan morkroppen). Den grensa kunne antakeleg vore flytta til 20 uker uten alt for store moralske problem.

Men argumentet ditt om at det er urettferdig heng ikkje på greip. Det er fleire liknande ting i samfunnet som er lovleg i et vist omfang, og dei aller fleste forhold i samfunnet er ei avveining av individets mot fellesskapets rettar.

Det har da han på ingen måte sagt. No legger du ord i munnen på vedkommande, som eg nekter å tru at han ville ytra.

Meiner du virkelig at det er rimelig å sammenligne en celleklump uten evne til å leve sjølvstendig med et utvikla spedbarn på 9mnd?

Og meiner du virkelig at DonTommassa skreiv det? Det såg aldri eg.

Nope. Hitler forbau abort for å utvikle den tyske staten. Det var lovpålagt å få barn i nazityskland.

Nazityskland var forøvrig første som fant sammenhengen mellom røyking og kreft. Bør vi fordømme antirøyke-kampanjer fordi dei åpenbart er nazistiske?

Jeremias2, du tillegg folk hårreisande meininger som eg er sikker på at dei aldri har hatt, du dreg konklusjonar som er i beste fall basert på mangelfull forståing av emnet, og du greier ikkje å forholde deg til enkle fakta-opplysninger, og drar Hitler inn i debatten. Godwinsons law tilseier at du har tapt debatten med umidelbar virkning.

Jeremias2, du bør også lese følgande...: http://en.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_Hitlerum

Liker du hunder? Det gjorde hitler også... Liker du blonde kvinnfolk? Det gjorde hitler også...
Vis hele sitatet...
Jada, her har vi en friskus som gjerne ønsker å si sin mening om et tema som tilsynelatende er touchy for mange sarte sjeler der ute. Ingenting er bedre enn det. I ytringsfrihetensnavn kan jo det meste passere i våre dager.

La oss så begynne med begynnelsen. (BB-kode er utenfor min kjernekompetanse, så jeg bare svarer litt i hytt og pine, uten at det reflekterer manglende respekt for min meddebattant, altså deg.)

Du skriver at å bryte ned tabuer rundt abort ikke er ensbetydende med å oppfordre til/fremelske abort. Gratulerer med å sparketinn en hel korridor med åpne dører, vidarlo. Mitt poenget var, som de fleste andre antakeligvis har fått med seg, at det er en betydelig sammenheng mellom hvilke normer man former gjennom den offentlige diskurs og hva som generelt blir akseptert ellers i samfunnet.

Videre argumenterer du for at abort ofte er bedre enn "alternativet" (uten at du forklarer nærmere hva dette alternativet er). Poenget mitt her er at det å skulle gå gjennom en abort veldig ofte vil være en stor følelsesmessig påkjenning. Dersom du velger å trøste en aborterende kvinne med at hun tross alt kan fortsette sitt utesvevende og usunne seksual-/partyliv i 18 år til uten å tenke på å oppdra et barn, får dette stå for din regning.

Deretter beveger du deg inn på det juridiske aspektet av abort-spørsmålet. Et dristig valg, men jeg respekterer det likefullt.

Du skriver at "Vi har den moralske holdninga at det under 12 uker ikkje er et utvikla menneske, og dermed ikkje har den samme juridiske beskyttelsen". Til dette er det først og fremst å si: Snakk for deg selv. Langt i fra alle respekterer denne absurde grensen. Du skal likevel ha klapp på skulderen for å påpeke at grensen like gjerne kunne vært satt til 20 uker. Du har åpenbart fortstått poenget mitt og jeg anser oss som enige her.

Du skriver videre i den teksten som jeg i mitt eget hode (og i mitt innlegg) vil referere til som "ABORTMANIFEST FRA FREKK FYR 2007" (heretter AFFF-07): "Meiner du virkelig at det er rimelig å sammenligne en celleklump uten evne til å leve sjølvstendig med et utvikla spedbarn på 9mnd?"

Oi, et direkte spørsmål, som faktisk kunne vært intelligent dersom det ikke formulert som av en 12-åring. Dette gir meg nærmest bakoversveis.

Nei, jeg mener selvfølgelig ikke at man skal sette likhetstegn mellom "en celleklump" og et normalt spedbarn. Når du skriver ni måneder, regner jeg med at du mener et barn som er født etter ni måneders (normalt) svangerskap? Derimot mener jeg at her må abort-lovgivningen reformeres i betydelig omfang.

Når det gjelder Adolf Hitler og hans virke kan man mene hva man vil om han, og hans rolle som et "virkemiddel" i diskusjoner. Dersom du tror jeg er avhengig av billig retorikk for å utkonkurrere dilettanter i freakforum-diskusjon har du imidlertid tatt smertelig feil.
Sist endret av jeremias2; 22. januar 2007 kl. 17:17.
Sitat av ivioyner
Det klarer fint å overleve i en time eller to uten å sitte fast i livmoren til noen og kan lett adopteres vekk.


Jeg vil si at grensa er fornuftig fordi et barn på 12 uker ikke har noen kognitive funksjoner eller et velutvikla nervesystem, men du må gjerne la være å abortere eventuelle barn du får hvis du mener det.
Vis hele sitatet...
Føler ikke du hadde noe bra poeng i det første du skrev, så jeg lar det jeg har skrevet stå med god samvittighet.

Men du mener fysiske egenskaper bestemmer ens verdi? Mener du fysisk utviklingshemmede er mindre verdt?





Sitat av vidarlo
Et spedbarn på 9 månader kan haldast i live av et vilkårleg menneske. Et embryo på 12 veker kan ikkje haldast i live av andre enn mora p.t..
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke den prinsipielle forskjelen her, og hvorfor det er relevant i forhold til om abort er rett eller galt.

Sitat av vidarlo
Og nei, det finst ingen spesifikke grunner på 12 veker afaik, men medisinsk ekspertise som har utforma denne delen av lova har komme til at det er et kompromiss mellom utviklinga til fosteret og rettane til kvinna. Og i slike spørsmål så har ikkje eg nok kompetanse til å overprøve lovmakarane, og vel difor å ha tillit til at dei har gjort ei rett beslutning.
Vis hele sitatet...
Rettene til kvinnen er kun abstrakte og konstruerte. De kan forandres. Men det er ingen tvil om at det du kaller "foster", tilhører arten menneske. Jeg finner det litt betenkelig at du vil la "medisinsk ekspertise" ta seg av moralske spørsmål. Det er greit at et menneske kan ha ulike retter alt etter hvor langt det har kommet i sin utvikling. Vi er jo vant med at barn, voksne og pensjonister har ulike retter, men hvorfor skal ikke et menneske på 11 uker ikke engang ha den mest grunnleggende retten av alle; rett til liv? Fortell meg hvorfor.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jeremias2
Jada, her har vi en friskus som gjerne ønsker å si sin mening om et tema som tilsynelatende er touchy for mange sarte sjeler der ute. Ingenting er bedre enn det. I ytringsfrihetensnavn kan jo det meste passere i våre dager.
Vis hele sitatet...
Det der anser eg som på grensa til et personangrep, og eg set lite pris på det.
Sitat av jeremias2
Du skriver at å bryte ned tabuer rundt abort ikke er ensbetydende med å oppfordre til/fremelske abort. Gratulerer med å sparketinn en hel korridor med åpne dører, vidarlo. Mitt poenget var, som de fleste andre antakeligvis har fått med seg, at det er en betydelig sammenheng mellom hvilke normer man former gjennom den offentlige diskurs og hva som generelt blir akseptert ellers i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Det er en sammenheng, ja. Men den sammenhengen må ikkje få hindre en sakleg debatt. Uansett kva emne det er. Og eg trur heller ikkje nedbryting av tabu fører til spesielt mykje endring. Du ser jo kva som 'skjer der abort er forbode: folk tar illegale aborter. Sjølv i katolske land, der fleirtalet ser på slikt som fy-fy dør ekstremt mange kvinner unødvendig fordi dei ikkje har et legalt aborttilbud. Det tyder på at en god del er rimelig desperate, og seier klart ifra om at dei faktisk ikkje vil ha den ungen.
Sitat av jeremias2
Videre argumenterer du for at abort ofte er bedre enn "alternativet" (uten at du forklarer nærmere hva dette alternativet er). Poenget mitt her er at det å skulle gå gjennom en abort veldig ofte vil være en stor følelsesmessig påkjenning. Dersom du velger å trøste en aborterende kvinne med at hun tross alt kan fortsette sitt utesvevende og usunne seksual-/partyliv i 18 år til uten å tenke på å oppdra et barn, får dette stå for din regning.
Vis hele sitatet...
Alternativet: ein unge utan ein heim. Eit born utan ei mor. Dårlege oppvekstsvilkår. Slik skaper kriminielle (ja. Statistikk fra USA viser at kriminalitetsrata endrar seg 15-20 år etter abortrata). Slikt skaper en ny generasjon av håpeslause, som ikkje har ei framtid ofte. Vil vi det?

Vil vi at eit menneske (=mora) skal få ødelagt si utdanning?

Eg vil ikkje det.
Sitat av jeremias2
Deretter beveger du deg inn på det juridiske aspektet av abort-spørsmålet. Et dristig valg, men jeg respekterer det likefullt.
Vis hele sitatet...
Eg set lite pris på at du prøver å psyke meg ut ved å påpeike kor modig eg er. Det viser at du er en umoden debatant. La argumenta dine få tale.
Sitat av jeremias2
Du skriver at "Vi har den moralske holdninga at det under 12 uker ikkje er et utvikla menneske, og dermed ikkje har den samme juridiske beskyttelsen". Til dette er det først og fremst å si: Snakk for deg selv. Langt i fra alle respekterer denne absurde grensen. Du skal likevel ha klapp på skulderen for å påpeke at grensen like gjerne kunne vært satt til 20 uker. Du har åpenbart fortstått poenget mitt og jeg anser oss som enige her.
Vis hele sitatet...
Eg skreiv at eg har tiltru til dei medisinske sakkunnige som har utforma denne delen av lova, og at eg vel å stole på deira ekspertise, samt at eg ikkje kan overprøve det ein lege eller professor i medisin seier i så måte. Det står eg fast på. Eg er *IKKJE* einig i at grensa like gjerne kunne vore sett til 20 veker.
Sitat av jeremias2
Du skriver videre i den teksten som jeg i mitt eget hode (og i mitt innlegg) vil referere til som "ABORTMANIFEST FRA FREKK FYR 2007" (heretter AFFF-07): "Meiner du virkelig at det er rimelig å sammenligne en celleklump uten evne til å leve sjølvstendig med et utvikla spedbarn på 9mnd?"

Oi, et direkte spørsmål, som faktisk kunne vært intelligent dersom det ikke formulert som av en 12-åring. Dette gir meg nærmest bakoversveis.
Vis hele sitatet...
Igjen, gi faen i bruke hersketeknikker. Det bit ikkje på meg, og gjer meg berre irritert.

Du svarer ikkje på spørsmålet. Du unngår det. Du svarer at sjølvsagt er det ikkje likhetstegn, men dog... du seier aldri kva du meiner:
Sitat av jeremias2
Nei, jeg mener selvfølgelig ikke at man skal sette likhetstegn mellom "en celleklump" og et normalt spedbarn. Når du skriver ni måneder, regner jeg med at du mener et barn som er født etter ni måneders (normalt) svangerskap? Derimot mener jeg at her må abort-lovgivningen reformeres i betydelig omfang.
Vis hele sitatet...
Sitat av jeremias2
Når det gjelder Adolf Hitler og hans virke kan man mene hva man vil om han, og hans rolle som et "virkemiddel" i diskusjoner. Dersom du tror jeg er avhengig av billig retorikk for å utkonkurrere dilettanter i freakforum-diskusjon har du imidlertid tatt smertelig feil.
Vis hele sitatet...
Det var du som drog inn Hitler i debatten, ikkje eg.

Og med mindre du kan venne deg av med hersketeknikker så er ikkje eg spesielt interessert i å diskutere dette meir.

Sitat av Hrunz
hvorfor skal ikke et menneske på 11 uker ikke engang ha den mest grunnleggende retten av alle; rett til liv? Fortell meg hvorfor.
Vis hele sitatet...
Då er eg freista til å svare med et motspørsmål: kvifor skal ein elleve veker gammal celleklump få ødelegge livet til den kroppen celleklumpen er festa i?
Sitat av Hrunz
Føler ikke du hadde noe bra poeng i det første du skrev, så jeg lar det jeg har skrevet stå med god samvittighet.
Vis hele sitatet...
Nå setter jeg det bevisst på spissen: Så du mener altså at en spermie har like stor rett til å utvikle seg til et menneske som et spedbarn har til å overleve? Den er tross alt avhengig av ca like mange forutsetninger som et foster på 12 uker for å bli "ferdig".


Men du mener fysiske egenskaper bestemmer ens verdi? Mener du fysisk utviklingshemmede er mindre verdt?
Vis hele sitatet...
Du legger ord i munnen på meg. Fysiske utviklingshemmede har fullstendig fungerende kognitive evner og kan være like intelligente som deg og meg (kanskje mer, hva vet jeg). Når noen har sterkt nedsatte evner til å tenke, eller ingen evne til tanker i det hele tatt (som tilfellet med fostre i 12-ukersstadiet) så er de i mine øyne ikke verdt det samme som andre mennesker. Noe lovverket og folk generelt er enig med meg i, da vi ikke gir folk med intelligens lik dyr stemmerett.

Jeg ser for meg at du kommer til å hoppe på meg og si at jeg mener vi burde skyte folk med downs syndrom el, men husk på at jeg her snakker om folk med langt dårligere kognitive evner enn folk med downs syndrom.
Mine innlegg ser ut til å bli fortløpende sensurert.

Takk skal dere ha, moderatorer, for at dere bidrar til en fruktbar debatt ved å kneble brukerne.
Sitat av jeremias2
Mine innlegg ser ut til å bli fortløpende sensurert.

Takk skal dere ha, moderatorer, for at dere bidrar til en fruktbar debatt ved å kneble brukerne.
Vis hele sitatet...
Hold nå kjeft. Det du skrev inneholdt ikke et eneste vettugt argument og var på grensen til trolling. Å si at noen debatterer "som det svake kjønn" er å be om å la det gå fra opphetet diskusjon til regelrett flaming. Du må gjerne poste mer, bare sørg for at du har argumenter i postene og ikke bare sutrer over politisk korrekte meninger.

Jeg kan poste svadaet jeg slettet her, slik at folk kan selv avgjøre om jeg sensurerer:
Ja, du kan jo selv forsøke å finne ut av hvor stor gjennomslagskraft de pinlig politisk korrekte meningene dine har på dette forumet. Be my guest, som de sier i Englang og/eller USA.

Og det du forsøker å gjøre, når du forsøker å fremstille meg som en urettferdig debattant fordi jeg etter sigende benytter sjofle knep og personangrep, det anser jeg som en siste krampetrekning fra den synkende skuta som er din moralsk tvilsomme agenda i denne diskusjonen.

Noen må ta bladet fra munnen og si høyt det alle mener: Du diskuterer som et medlem av det svake kjønn, vidarlo.

Uten ryggmarg og selvrespekt; slik kan jeg best beskrkive din lusete argumentasjon.
Vis hele sitatet...
Sist endret av ivioyner; 22. januar 2007 kl. 17:52.
Sitat av vidarlo
Då er eg freista til å svare med et motspørsmål: kvifor skal ein elleve veker gammal celleklump få ødelegge livet til den kroppen celleklumpen er festa i?
Vis hele sitatet...
Du kaller det "celleklump", og det er helt greit. Mora er da også en celleklump. Men ikke tro at jeg lar meg lure av din ordbruk. For at ordet skal ha betydning for debatten, må du kunne påvise at denne celleklumpen ikke tilhører arten menneske, og at det frem til en... ja - la oss si 12 uker - kan enten fordufte av seg selv, bli til et egg, bli til en blindtarm eller kansje en kattunge, og at det frem til dette punktet er umulig å si om det er et menneske eller ikke.

Men vi vet hva denne "celleklumpen" er, gjør vi ikke? Jo, et lavt utviklet eksemplar av menneskearten. Ikke prøv å dekke over dette faktumet ved å bruke mer eller mindre ladede ord.

Jeg mener ikke at dette vesle menneske (jeg bruker ordet "menneske" fordi jeg mener det er ganske nøytralt) bør kunne ødelegge livet til mora. Jeg bør heller ikke kunne ødelegge livet til noen. Men jeg vil fortsatt at du svarer på spørsmålet mitt, siden jeg ikke ser hvilke medisinske eller biologiske fakta som skulle tilsi at et 11 uker gammelt "foster" ikke er et menneske.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hrunz
Du kaller det "celleklump", og det er helt greit. Mora er da også en celleklump. Men ikke tro at jeg lar meg lure av din ordbruk. For at ordet skal ha betydning for debatten, må du kunne påvise at denne celleklumpen ikke tilhører arten menneske, og at det frem til en... ja - la oss si 12 uker - kan enten fordufte av seg selv, bli til et egg, bli til en blindtarm eller kansje en kattunge, og at det frem til dette punktet er umulig å si om det er et menneske eller ikke.
Vis hele sitatet...
Kan den puste på eigen hand? Kan den overleva utanfor mora? Nei. Skal den då ha mogelegheiter til å øydeleggje livet til mora? IMHO, nei. Men eg skal heller ikkje tvinge deg til å ta abort, men eg vil at du skal ha respekt for mitt syn.
Sitat av Hrunz
Men vi vet hva denne "celleklumpen" er, gjør vi ikke? Jo, et lavt utviklet eksemplar av menneskearten. Ikke prøv å dekke over dette faktumet ved å bruke mer eller mindre ladede ord.
Vis hele sitatet...
I så fall, er drap på ein sau feil? Det er akkurat samme grunnstoffa, karbon, hydrogen, oksygen og nitrogen.

Sauen har *MEIR* utviklar sjelsemner og er garantert meir intelligent enn et embryo på 11 veker. Den er dessuten fullt ut i stand til å overleve sjølv.
Det bør nevnes at en av de værste abortprestene var på intervju av Mina på NRK P3, der kom det etterhvert frem at den over 50 år gamle abortpresten var jomfru.

Da kan det jo kanskje tenkes at en god del av grunnlaget til hans sterke synspunkt er at han bare er en bitter gamling.

Med sin store påvirkningskraft av religiøse som prest, er jo dette virkelig skummelt.

Ganske tragisk at slike folk ikke forstår hva dem gjør, de må være virkelig dumme som ikke klarer å tenke seg til de konsekvensene uønskede barn kan ha for unge mennesker. Og at sex ikke skal forekomme utenfor ekteskapet er bare enda mer latterlig.
Sist endret av BakkiZ; 22. januar 2007 kl. 18:07.
Sitat av ivioyner
Nå setter jeg det bevisst på spissen: Så du mener altså at en spermie har like stor rett til å utvikle seg til et menneske som et spedbarn har til å overleve? Den er tross alt avhengig av ca like mange forutsetninger som et foster på 12 uker for å bli "ferdig"..
Vis hele sitatet...
Et spermie er bare et spermie. Den er avhengig av mange flere forutsetninger som et foster på 12 uker. Ikke ca like mange, men mange,mange flere. Et ronk er verken massedrap eller abort. Et spermie er ikke verdt en dritt. Greit at du setter det på spissen, men du bommer litt her.

Sitat av ivioyner
Vis hele sitatet...
<@:-p

Sitat av ivioyner

Jeg ser for meg at du kommer til å hoppe på meg og si at jeg mener vi burde skyte folk med downs syndrom el, men husk på at jeg her snakker om folk med langt dårligere kognitive evner enn folk med downs syndrom.
Vis hele sitatet...
Hvorfor må de ha "langt dårligere" kognitive evner? Hvor mye? Det er du som bruker kognitive evner som argument, så jeg vil gjerne vite akkurat hvorfor rett til liv avhenger av kognitive evner og ikke f.eks artstilhørighet. Og hvem skal bestemme hvor gode kognitive evner en kan ha og likevel få leve? Du snakker som om disse evnene kan brukes til å rangere mennesker. Mener du virkelig det?
Sitat av Hrunz
Et spermie er bare et spermie. Den er avhengig av mange flere forutsetninger som et foster på 12 uker. Ikke ca like mange, men mange,mange flere. Et ronk er verken massedrap eller abort. Et spermie er ikke verdt en dritt. Greit at du setter det på spissen, men du bommer litt her.
Vis hele sitatet...
Den inneholder samme gener og grunnstoffer som et foster gjør. Spørsmålet er vel strengt tatt hvor du trekker linja for å avlive, eller snarere la dø, noe som har samme gener som en selv - jeg synes det er greit å kverke barn før de har utviklet seg nok til å føle smerte, tenke og ha en bevissthet. Du synes ikke det. Det er greit, så lenge du lar meg drepe barn hvis jeg vil det.





Sitat av Hrunz
Hvorfor må de ha "langt dårligere" kognitive evner? Hvor mye?
Vis hele sitatet...
Så og si fraværende. Eller helt fraværende - når jeg skriver "så og si" mener jeg under forutsetning at noen skal påstå at man ikke kan utelukke en bevissthet i et svært ungt foster. Så gjerne, tilsvarende fraværende kognitive evner medfører i mine øyne at noe er mindre verdt enn et menneske som kan føle og reagere på verden rundt seg.

Det er du som bruker kognitive evner som argument, så jeg vil gjerne vite akkurat hvorfor rett til liv avhenger av kognitive evner og ikke f.eks artstilhørighet.
Vis hele sitatet...
Fordi et menneske ikke er en person før det kan tenke eller har sanser. I mine øyne.

Og hvem skal bestemme hvor gode kognitive evner en kan ha og likevel få leve? Du snakker som om disse evnene kan brukes til å rangere mennesker. Mener du virkelig det?
Vis hele sitatet...
Ikke legg ord i munnen på meg. Jeg vil ikke rangere mennesker, men et sted må man lage et skille mellom et menneske og noe som har potensiale til å bli et menneske.
Sitat av vidarlo
Kan den puste på eigen hand? Kan den overleva utanfor mora? Nei. Skal den då ha mogelegheiter til å øydeleggje livet til mora? IMHO, nei. Men eg skal heller ikkje tvinge deg til å ta abort, men eg vil at du skal ha respekt for mitt syn.
Vis hele sitatet...
Jeg savner prinsippielle begrunnelser. Altså hvorfor det å kunne puste på egenhånd skal være avgjørende for om en skal få leve. Det finnes da folk som er avhengige av oksygentanker. Er de f.eks mindre verdt? Hvis ikke, hvorfor er pusteevner avgjørende bare når det gjelder barn i magen?

Det med å kunne overleve utenfor livmoren ser jeg ikke på som prinsipielt avgjørende siden det beror på teknologisk nivå og kapasitet.


Sitat av vidarlo
I så fall, er drap på ein sau feil? Det er akkurat samme grunnstoffa, karbon, hydrogen, oksygen og nitrogen

Sauen har *MEIR* utviklar sjelsemner og er garantert meir intelligent enn et embryo på 11 veker. Den er dessuten fullt ut i stand til å overleve sjølv.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke på det som feil. Men jeg kjenner en del som gjør det. Det gjør sikert du og.
Grunnen til at jeg ikke syntes det er galt, er rett og slett fordi jeg mener at bare mennesker kan ha spesielle rettigheter.

Men jeg forstår ikke hvorfor du nevner sauens sjelsevner siden jeg ikke aksepterer sjelsevner som verdimarkør. Mener DU at sauen er mer verdt enn et barn på 2 måneder? Sauen vil da ennå ligge et hestehode foran barnet med tanke på tenkning og overlevelsesevner.

Sitat av ivioyner
jeg synes det er greit å kverke barn før de har utviklet seg nok til å føle smerte, tenke og ha en bevissthet. Du synes ikke det.
Vis hele sitatet...
Endelig et klart og ærlig svar. Det pleier ofte mangle i slike debatter.


Sitat av ivioyner
Ikke legg ord i munnen på meg. Jeg vil ikke rangere mennesker, men et sted må man lage et skille mellom et menneske og noe som har potensiale til å bli et menneske.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor må man det? Fordi det er praktisk mtp at man da kan legitimere abort?
Sitat av Hrunz
Men hvorfor må man det? Fordi det er praktisk mtp at man da kan legitimere abort?
Vis hele sitatet...
Fordi begrepet menneske i mine øyne er meningsløst uten en klar linje man kan krysse for å oppnå den statusen.
Sitat av jeremias2
Si meg en ting, herr DonTomaso, kan du med hånden på hjertet si at du ikke ser et eneste bekymringsverdig trekk ved å "bryte ned tabuene rundt abort", og dermed indirekte oppfordre til abort?
Vis hele sitatet...
Nei. Ingen. Tabuene bør brytes ned for å hindre at enkelte jenter som avbryter svangerskapet vil slite psykisk i ettertid. Men som jeg sier, abort bør ikke bli oppfattet som et prevansjonsmiddel siden inngrepet innebærer visse risikoer for kvinnen.

Sitat av jeremias2
En ting er hva ditt forkvaklete sinn måtte tenke å mene om en provosert abort, men tror du dette er en prosess som de involverte selv ønsker å gå gjennom? Tror du virkelig det? Ønsker du at det å ta en abort skal "hverdagslig"-gjøres, slik at flere velger dette alternativet?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ingen ønsker å gjennomføre en abort, på lik linje som at ingen egentlig ønsker andre legeinngrep, men det er ingen argument mot abort.

Når det gjelder dine andre "argumenter" synes jeg du skal holde deg til VG Nett. nFF er faktisk moderert for å holde oppe et visst nivå på diskusjonen. Forøvrig et nivå du er milevis under. En ting bare :

Sitat av jeremias2
Vet du hvem som også likte å drepe spedbarn, DonTomaso? Det var en nasjonalsosialist som var populær i Tyskland på 30-tallet.
Vis hele sitatet...
Vet du hvilken tysk ideologi som hadde sin storhetstid på 40-tallet i Norge, som stengte de såkalte mødrehygienekontorene og som kriminaliserte aborter?
Sitat av DonTomaso
Når det gjelder dine andre "argumenter" synes jeg du skal holde deg til VG Nett. nFF er faktisk moderert for å holde oppe et visst nivå på diskusjonen. Forøvrig et nivå du er milevis under.
Vis hele sitatet...
Grunnet inhabile modertatorer vil jeg avstå fra å ta del i den videre diskusjonen rundt dette emnet.

Men, la meg få påpeke en liten ting. Det at du henviser meg til VG Nett (regner med det er debatt-seksjonen der du sikter til) viser dette en uovertruffen manglende evne til å heve blikket fra din egen bakevje av internettet. Det at et aktivt medlem av freakforum.nu anser dette forumet for å ha større grad av seriøsitet/god argumentasjon enn andre tilsvarende fora, det blir bare absurd.

Vær for all del klar over at dette nettstedet er kjent (i den grad det kan kalles kjent) for tråder som "0,5 gram hasj og en melkesjokolade - the trip report!" og "NYTT TRIX: HVORDAN FÅ GRATIS COLA UT AV COLAAUTOMATEN."

Utover de totalte useriøse emnene som kommer opp, synes de fleste innleggene stort sett å være forfattet av folk med viderekommende former for dysleksi og en total mangel av forståelse for samfunnet rundt seg.

Når du så anbefaler meg å holde meg til "VG Nett", oppleves dette som rett og slett helt på trynet, for å si det på godt norsk.
Sist endret av jeremias2; 23. januar 2007 kl. 11:54.
Sitat av jeremias2
pisspreik
Vis hele sitatet...
Så du mener at "OMG en kvize!" postene på vg nett er så mye mer saklige? I det minste så er rus og hacking av colaautomater saklig. Ikke en masse bullshit som er diskutert i hjel andre steder på forumet. Ja, det er mye dysleksi og søppelnerder her, men derfor har vi moderatorer som fjerner det verste! Det har ikke vg tror jeg, ser ihvertfall ikke sånn ut.

Og denne diskusjonen her mister totalt sammenhengen pga deg ditt troll. Håpte dette kun bli en flott diskusjon som kanskje kan endre et syn eller 2 på abort, men så kommer du og vet alt . Søppelnerd!

Burde virkelig ikke synke ned på ditt nivå og svare deg, men nå gidder jeg ikke høre mer fra deg... skaff deg et forum der folk faktisk syns pisspreik er intressant. SOL diskusjon f eks
Sist endret av Lille My; 23. januar 2007 kl. 11:59.
Sitat av jeremias2
Når du så anbefaler meg å holde meg til "VG Nett", oppleves dette som rett og slett helt på trynet, for å si det på godt norsk.
Vis hele sitatet...
Men når skal du da klare å skrive et innlegg uten å komme med personangrep og satire?

Kan du ikke la argumentene få snakke? Jeg er for at du skal få bli her på forumet, fordi du i hvertfall gidder å ta deg tid til å skrive noe. Men om du fortsetter den tåpelige tonen, så ønsker jeg i hvertfall deg ut herfra. Vi gidder ikke diskutere med kjekkaser.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jeremias2
Grunnet inhabile modertatorer vil jeg avstå fra å ta del i den videre diskusjonen rundt dette emnet.
Vis hele sitatet...
Dei tok vekk innlegget ditt fordi det var blotta for sakleg innhold, og et reint angrep på meg. Denslags er svært uhøflig i en debatt.

Du bruker gjennomført hersketeknikker, inkludert grove personangrep. Det tyder på at du veit du er på sviktande grunnlag, og nekter å godta det. At du viare skulder på moderatorane, som har sagt i klartekst at dei ikkje vil finne på å slette saklig innhold, og heller aldri har sletta saklig innhold som er iht. reglane, så..
Sitat av jeremias2
Vær for all del klar over at dette nettstedet er kjent (i den grad det kan kalles kjent) for tråder som "0,5 gram hasj og en melkesjokolade - the trip report!" og "NYTT TRIX: HVORDAN FÅ GRATIS COLA UT AV COLAAUTOMATEN."
Vis hele sitatet...
Then that be it. Nokon må tilby ting som ikkje er mainstream, men det handler ikkje bare om undergrun her. Det er andre fora, m.a vanlig diskusjon, der slikt er on topic.
Sitat av jeremias2
Utover de totalte useriøse emnene som kommer opp, synes de fleste innleggene stort sett å være forfattet av folk med viderekommende former for dysleksi og en total mangel av forståelse for samfunnet rundt seg.
Vis hele sitatet...
Du har også vist total mangel på forståelse for samfunnet, idet du ikkje har sett at samfunnet har utvikla seg og endra synspunkt på seksualitet og seksuell oppførsel. Du vil ikkje ta innover deg at endringane skjer.

Og ja, her er useriøse emner her, men det vil ikkje sei at alt er useriøst. Slik som dette emnet er vel gjerne seriøst? Du vil altså dømme alt på grunnlag av et subset av heilheita?

Kanskje du burde gå i deg sjølv og gjere det du kan for at dette skal bli et betre forum?

Og ikkje ta dette som et personangrep. For det er det ikkje. Eg peiker berre på din litt rare måte å argumentere på, som stinker for å sei det mildt.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Der setter vi strek for diskusjon som ikke vedrører det emnet handler om.

Til informasjon,
administrator
Sitat av Lille My
Og denne diskusjonen her mister totalt sammenhengen pga deg ditt troll. Håpte dette kun bli en flott diskusjon som kanskje kan endre et syn eller 2 på abort, men så kommer du og vet alt . Søppelnerd!
Vis hele sitatet...
Får jeg lov å arrestere deg litt her lille my? JEg trodde denne diskusjonen var rundt siden abort.no for det første. Og for det andre så har du delvis rett. Det er mange gode inneleg ang abort her. men hvis du bare er ute etter å "endre" meninger er du på vei mot abort.no(missforstå meg rett her, du er ikke herved sammenlikned i sådan forstand)

Det jeg mener er at denne diskusjonen burde ikke gå ut på å "endre" noe som helst. Den burde heller gjøre valget litt enklere for de som leser den. Jeg personlig vil ikke ta abort beslutningen for noen. Altså mener jeg det er galt å drive å missjonere både for og imot. Men en saklig diskusjon er bare sunt

Håper du skjønte hva jeg mente
Sitat av murloc
Får jeg lov å arrestere deg litt her lille my? JEg trodde denne diskusjonen var rundt siden abort.no for det første. Og for det andre så har du delvis rett. Det er mange gode inneleg ang abort her. men hvis du bare er ute etter å "endre" meninger er du på vei mot abort.no(missforstå meg rett her, du er ikke herved sammenlikned i sådan forstand)

Det jeg mener er at denne diskusjonen burde ikke gå ut på å "endre" noe som helst. Den burde heller gjøre valget litt enklere for de som leser den. Jeg personlig vil ikke ta abort beslutningen for noen. Altså mener jeg det er galt å drive å missjonere både for og imot. Men en saklig diskusjon er bare sunt

Håper du skjønte hva jeg mente
Vis hele sitatet...
Ja det er det jeg vil fram til, at folk forstår at denne sida er BS, og at de ikke skal la gamle stygge menn bestemme hva de skal syns om sin agjørelse. Hva de velger å gjøre er deres problem, ingen skal bestemme over dem. Verken vi eller Nessa-klovnen. Det jeg håper er at dette spres litt, at flere og flere får med seg at sida er juks (som vi er blitt delvis enige om, at vi ihvertfall er enige at det er feil å gi den sida til de som vurderer abort) og dermed tenker SELV hva de vil gjøre, ikke la noen endre deres avgjørelse.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lille My
Ja det er det jeg vil fram til, at folk forstår at denne sida er BS, og at de ikke skal la gamle stygge menn bestemme hva de skal syns om sin agjørelse. Hva de velger å gjøre er deres problem, ingen skal bestemme over dem. Verken vi eller Nessa-klovnen. Det jeg håper er at dette spres litt, at flere og flere får med seg at sida er juks (som vi er blitt delvis enige om, at vi ihvertfall er enige at det er feil å gi den sida til de som vurderer abort) og dermed tenker SELV hva de vil gjøre, ikke la noen endre deres avgjørelse.
Vis hele sitatet...
Poenget er vel at sida er et partsinnlegg. IMHO er det uheldig at ei side med det domenenavnet er et så kraftig partsinnlegg, og innehar lite reell informasjon.

Det skal seiast at abort.no ikkje ligg spesielt høgt på søkeratingane eg sjekka (kvasir, sesam, google). Det er også relativt klart at det er et partsinnlegg.

Når det gjeld innholdet så er det uheldig, men vi har ytringsfrihet, altså frihet til å kritisere uønska forhold i samfuwnnet. Det er det det dei gjer på abort.no. Dersom NORID skulle gå inn og redelegere domenet til nokon andre så hadde det veldig fort blitt partsinnlegg fra den andre sida, som er for abort (slik norske myndigheter si offisielle linje er...). Så eg ser store problem med å "sensurere" abort.no sin rett til det domenet.

Beste som kan gjerast er IMHO ei informasjonskampanje som seier klart ifra om at det er et partsinnlegg, og har ganske grafiske bilder... Ved å spre informasjon om det, kan folk få eit reelt val om dei vil besøke sida eller ikkje. Difor er det viktig med slike tråder som denne, som informerer.

Vart kanskje mykje på grensa til redundant svada, men det er sånn meir eller mindre mitt syn på det.
prakket det på deg gjør du vel ikke.. du har jo et valg... la være å besøke siden.
Sitat av Mech
prakket det på deg gjør du vel ikke.. du har jo et valg... la være å besøke siden.
Vis hele sitatet...
Du vil ikke skjønne hva vi har skrevet du? Om du f eks var medlem på et forum som handlet om abort og noen postet denne linken til deg, hadde du gått inn om du aldr hadde hørt om sida før? Det er slik Marthe her fikk linken, den ble postet på et forum uten noen advarsler om hva sida inneholdt. Slik blir sida prakket på folk som ikke trenger å se det. Så ja, vi kan la være og besøke den vi som VET HVA DEN INNEHOLDER. Men de som ikke gjør det da, hva skal de gjøre? Man gjetter ikke at sida inneholder slik dritt som den gjør.
Sitat av Lille My
Du vil ikke skjønne hva vi har skrevet du? Om du f eks var medlem på et forum som handlet om abort og noen postet denne linken til deg, hadde du gått inn om du aldr hadde hørt om sida før? Det er slik Marthe her fikk linken, den ble postet på et forum uten noen advarsler om hva sida inneholdt. Slik blir sida prakket på folk som ikke trenger å se det. Så ja, vi kan la være og besøke den vi som VET HVA DEN INNEHOLDER. Men de som ikke gjør det da, hva skal de gjøre? Man gjetter ikke at sida inneholder slik dritt som den gjør.
Vis hele sitatet...
Whine heller til vedkommende som postet linken uten advarseler da..
Sitat av Mech
Whine heller til vedkommende som postet linken uten advarseler da..
Vis hele sitatet...
Har jeg whinet direkte til deg at jeg ikke liker sida? Nei jeg har delt min mening på et forum hvor mange andre og har delt sine meninger. Ser ikke helt hvorfor det er whining?

Feffy: Tja det kan kanskje funke å hacke sida og endre innholdet en liten stund, spørs hvor ofte Nessa sjekker at sida er oppe og at det står det han har skrevet der...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Feffy
Vis hele sitatet...
Fungerer somregel dårlig. Gjer bare at dei står sterkare og kan hevde at motdebatanter vil sensurere dei... Dessuten er faktisk det ei ulovleg handling...
Sitat av Marthe
Bildene av fostrene utenfor livmoren er manipulerte. Og jeg sier ikke at jeg blir påprakket en side, men BILDENE.. Men jeg har forsåvidt ikke sett de bildene selv.
Vis hele sitatet...
okay.. hva har du røyka for noe liksom? Du har ikke sett på bildene selv men mener bestemt at de er manipulerte. Åssen kan du vite det da? Har du en hemmelig super jeg-avslører-manipulerte-bilder-uten-og-se-de radar eller?
Sitat av magziii
okay.. hva har du røyka for noe liksom? Du har ikke sett på bildene selv men mener bestemt at de er manipulerte. Åssen kan du vite det da? Har du en hemmelig super jeg-avslører-manipulerte-bilder-uten-og-se-de radar eller?
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan ikke folk lese alt som blir skrevet... hun har svart flere ganger på dette. Hun er medlem på et forum for gravide/som har mistet osv.. og det var der denne linken dukket opp. Andre medlemmer der vet hvordan dette ser ut og mener bestemt at disse bildene må være manipulerte. de på forumet med erfaring der mener de er manipulerte. Jeg vet ikke hvordan et dødt foster og et abortert-med-vilje foster ser ut, men disse kvinnene vet.

Feffy: vet du hvordan et dødt foster ser ut i motsetning til et som er blitt fjernet med abort? Nei tenkte meg det. Kvinnene på dette forumet vet så jeg tror faktisk vi bør ta dem seriøst når de sier at disse bildene ikke kan stemme?
Sist endret av Lille My; 28. januar 2007 kl. 16:58.
Så du antyder altså at fordi at disse kvinnene sier det, er det absolutt ingen sjanse for at det ikke er sant?
Sitat av Feffy
Så du antyder altså at fordi at disse kvinnene sier det, er det absolutt ingen sjanse for at det ikke er sant?
Vis hele sitatet...
å fy faen så jævli vanskelig du er da.... hør her, hvorfor skal vi tror at noe er sant her på forumet? At (sett inn navn på et program) ikke er et virus bare pga folk her sier at de har hatt det selv og programmet gjorde sånt og sånt med pcen og dermed oppførte seg som et virus?Da er det ikke et virus fordi det bare var noens personlige erfaring??

Skal man ikke tro på personlig erfaring? Hva faen er vitsen med forum hvor man kan dele meninger om man ikke skal få PERSONLIG erfaring som svar? Skjønner du hva jeg mener?

Jeg har ingen anelse om bildene er ekte nei og de kan godt være ekte, men de har ikke noe med SELVBESTEMT ABORT å gjøre. pga jeg har aldri abortert bort et foster, jeg har aldri sett et abortert foster pga jeg jobber ikke med det, og jeg har heller aldri opplevd at barnet jeg bærte døde sent i svangerskapet!

Men kvinnene på det andre forumet HAR OPPLEVD DETTE SELV og jeg syns derfor vi skal ta deres mening svært alvorlig, siden de kan se på det eldste barnet der og si at den ungen er for gammel til å ha kommet ut med abort, den er dødfødt sendt i svangerskapet. Og da har ingen den ungen noe med selvbestemt abort å gjøre. Fostrene som blir abortert bort ser ikke sånn ut, de er ikke så menneskelige og de er ikke så utviklet. Det ermitt poeng, jeg vet ikke, men de med erfaring vet.

Neste gang du påstår noen her på forumet skal jeg da la være og tro på deg pga jeg ikke har opplevd dette selv? Skal jeg ikke tro på din personlige erfaring?
Disse fanatikerne med skremselspropagandaer mot abort er levende bevis på at man i mange tilfeller bør ta abort allikevel..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Feffy
Så du antyder altså at fordi at disse kvinnene sier det, er det absolutt ingen sjanse for at det ikke er sant?
Vis hele sitatet...
Ho har ikkje antyda det. Det er din konklusjon. Det ho seier er at ho trur dei er manipulerte, og støtter seg på andre sine utsagn. Du står da fritt til å etterprøve påstanden istaden for å kritisere nokon for å meine noko.
Sitat av Melkekartong
Disse fanatikerne med skremselspropagandaer mot abort er levende bevis på at man i mange tilfeller bør ta abort allikevel..
Vis hele sitatet...
Godt argument. Hvis man ikke tar abort kan det hende ungen din vokser opp til å bli en ny Ludvig Nessa.
Sitat av Lille My
Hvorfor kan ikke folk lese alt som blir skrevet... hun har svart flere ganger på dette. Hun er medlem på et forum for gravide/som har mistet osv.. og det var der denne linken dukket opp. Andre medlemmer der vet hvordan dette ser ut og mener bestemt at disse bildene må være manipulerte. de på forumet med erfaring der mener de er manipulerte. Jeg vet ikke hvordan et dødt foster og et abortert-med-vilje foster ser ut, men disse kvinnene vet.

Feffy: vet du hvordan et dødt foster ser ut i motsetning til et som er blitt fjernet med abort? Nei tenkte meg det. Kvinnene på dette forumet vet så jeg tror faktisk vi bør ta dem seriøst når de sier at disse bildene ikke kan stemme?
Vis hele sitatet...
sorry det står liksom 180 innlegg. gadd ikke og lese alt nei... Men jeg må jo ærlig innrømme at jeg har forståelse for de personer som missliker abort, men det og lage denne siden er litt i drøyeste laget spørr du meg. Men min mening er at det er ett liv selv om det er inne i magen, så dette med abort er ett vanskelig tema i og med at det er mange 14år gamle jenter som blir dopa ned og voldatt på fest, og senere finner ut at de er gravid, og det kan jeg bare tenke meg selv er en helt forferdelig situasjon, og da har de ett meget vanskelig og stort valg og ta. Mange velger abort, og jeg mener at selv om barnet er i magen til mor så er det fortsatt ett liv, MEN det har ikke begynt LIVET. Så det blir jo en vesentlig forskjell fra og drepe et foster og drepe mannen i gata. Men tenk deg disse småjentene som har gått gjennom en abort og så ung og usikker skal bli proppa med sånn dritt er rett og slett ufattelig korttenkt og helt idiotisk. Fanatikerne må faen steike meg tenke lenger enn som så. Hva om det 2 av disse jentene blir så deprimert og får så dårlig samvittighet at de tar sitt eget liv. Da har plutselig de også liv på samvittigheten.
magziii: Det du sier er helt rett å jeg er helt enig med deg. De fleste her er det å det er flott du har de meningene å alt det dær. Men når du quoter noen så forventer man iallefall at du skal argumentere/komentere noe eller alt som du har valgt å quote. Det du nettop skrev har INGENTING med det Lille my sa å gjøre. Å det ser mest ut som om du prøver å dekke over at du tapte den diskusjonen så det SA-A-A-NG etter.
Btw, angående den lastebilen som jeg ser står parkert like ved riksvei 109 på skoleveien min som det står "abort.no" på. Jeg tittet under presenningen som er på sidene av lastebilen, og æsj. Der har de store fine trykk av ting som er diskutert i denne tråden...kvalmt.

Den står parkert ved siden av kirkegården og en karmelbygning, noen som veit noe mer?
Sitat av Viva la Opium
Den står parkert ved siden av kirkegården og en karmelbygning, noen som veit noe mer?
Vis hele sitatet...
Tar jeg ikke helt feil er Nessa østfolding? mener å ha lest det.. Og da kan det godt være meningheten hans, hva er en karmelbygning ? Kan være der de holder til. Han ble fratatt godkjenningen som prest og han og andre prester som mener det samme har dannet egen menighet, ingen kan jo stoppe dem i det..

Nimrad: det kan godt være, fanatisk kristne er ofte fanatisk glad i israel.
Sist endret av Lille My; 31. januar 2007 kl. 12:41.
Karmel er vel noe israelsgreier?
Aner ikke hva den bygningen er for noe, den er ved siden av kirkegården, og det står "Karmel" over døra dit. Tenkte alle utenom meg visste hva karmel var, så jeg kalte det karmelbygning.

Kan ta bilde av lastebilen og bygningen etterpå når jeg vender snuten hjemover.
Marthe's Avatar
Trådstarter
40 4
Der var jo telefonnummer og mailadresse til nessa'n og jo!:P Skulle nesten sendt en krass mail til ham og vel så det!;P
Sitat av Marthe
Der var jo telefonnummer og mailadresse til nessa'n og jo!:P Skulle nesten sendt en krass mail til ham og vel så det!;P
Vis hele sitatet...
Tja da får han oppmerksomhet... Du får sikkert bare piss til svar, i form av bibelsitater.
Marthe's Avatar
Trådstarter
40 4
Sitat av Lille My
Tja da får han oppmerksomhet... Du får sikkert bare piss til svar, i form av bibelsitater.
Vis hele sitatet...
Da skal han få sitater tilbake også! Nei, jeg kommer ikke til å skrive noe til ham, da jeg ikke er den aller beste til å formulere meg på en "formell" måte..:P