Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 981
Hei!
Jeg holder for tiden på med noen forskjellige filmprosjekt, og jeg har en miniDV filmtape som jeg har prestert å ryke. Selve tapen var skadet, og da jeg skulle skru tilbake filmen manuellt så gikk det skeis. Jeg har vært innom en fotobutikk og fått råd om å gå til videospesialist, men før jeg får noe utgifter på dette, lurte jeg på om noen her tilfeldigvis har noen kjerringråd til hvordan dette kan fikses? Jeg har begge endene av filmen, må bare få festet de sammen skikkelig!

Anyone?
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Det finnes en spesiell type tape som man bruker ved "god gammeldags" redigering, altså fysisk klipping. Denne festes på baksiden av filmtapen, og skal holde någenlunde brukbart. Har vært borti at kinoen her i byen har en del slik tape liggende, i tilfelle det skal skje noe med filmer de har inne. Du kan jo høre etter om de har noen få cm. til deg.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Det er så vidt jeg vet fullt mulig å bare tape endene sammen, med vanlig tape også!
Du vil selvsagt miste det som ligger akkurat der tapebiten sitter, og må gjerne manuellt gå forbi dette punktet under avspilling. Men ellers tror jeg ikke det skulle være noe problem!
Vill ikke akkuratt anbefale vanlig husholdningstape.
Jeg prøvde en gang å teipe et røket lydbånd men teipen(hvit papirteip) ble visst for tykk for kasetthuset så tapen stoppet å spille like før stedet hvor den var teipet sammen kom ut av kassetthuset. (gikk ann å lirke den forbi manuelt da)
Hvis du glemmer hvor du har teipet sammen tapen og det roterende videobåndet kjører over teipen kommer det kanskje lim og gørr i videohodet...
Det kan bli dyrt hvis ikke renseteipen får fjernet det
Det Marken sier er det beste. Hør med kinoen, eller ei vellasotert videosjappe, om de har skjøtetape for 8mm film. Hvis du får tak i slik tape, bruk den KUN på baksiden. Hvis du bruker den på den andre siden kan den henge seg fast i videohodet og gi deg masse trøbbel..
MannY's Avatar
Trådstarter
Prøvde med vanlig husholdningstape nå, fungerte sånn halvveis... Kameraet liker å stille seg inn til der den sist var før den ble avsluttet på filmen, slik at den automatisk spolte fram til der tapen var ødelagt og litt senere en teipbit, men den stopper heldigvis på den ødelagte videotapen (er litt av det på begge sider av selve husholdningstapen) så jeg fikk ingen videohodeproblemer.

Det eneste jeg må gjøre er å spole ca 30s. før/etter bruddet for å få stanset denne automatiske tilbakespolingen ved startup.

Nå har jeg ihvertfall fått filmen innpå maskinen, selvom det faktisk ser ut til at det er noen andre problemer med selve filmen og den mangler ca 50% lyd (lyden detter ut hele tiden og skurrer).
Dette fikser jeg vel ved å bare legge litt musikk over så går alt fint, stor takk til dere