Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 3352
http://www.dagbladet.no/dinside/2005/12/05/451302.html
(Dagbladet.no): Snus øker risikoen for å få kreft, mener det svenske Folkehelseinstituttet. Det er ikke noen ny forskning som er grunnlaget for konklusjonen, men en gjennomgang av tidligere forskning gjort på området, ifølge Aftonbladet. Forskere ved Karolinska Institutet skriver i en rapport at en sammenfattet bedømming av de siste års forskning taler for at snus øker risikoen for kreft i munnhulen og i bukspyttkjertelen.

Det skal være størst risiko for kreft i bukspyttkjertelen. - Dette er også den krefttypen som gir dårligst prognoser.De fleste pasientene dør i løpet av kort tid, sier professor Olof Nyrén ved Karolinska Institutet til Aftonbladet. Bare to prosent av pasientene lever fem år etter diagnosen.

Forskerne kan ikke si noe om hvor mye snus øker risikoen for kreft - bare at risikoen øker.
Vis hele sitatet...
Var bare et spørsmål om tid -må jeg bare få legge til- før de kom ut med 'ny informasjon' om snusen.

Mange av dere kommer til å si nå "ja man får kreft av alt nå til dags", men jeg ser helst til at dere snusere bare åpner boksen med det søte, deilige, bløte stoffet som kalles General. Tar dere en klype med den himmelske jorda, baker dere en stor pris. Putte i leppa. Å si "hey. d sto ingenting om at man kunne få kreft av detta på boksn."

*hikk*

Fase^ - Snus power!
Jaja, vi skal jo alle dø en dag. Lev livet så lenge det vare
"Ja, man får kreft av alt nå til dags".
Du gjør jo nesten det da!
Snuser uansett ikke.
"I will survive"
Snus med måte, dø med stil
Får ikkje sånn ca 1 av 3 kreft anyway? Kreft er jo begynnt å bli en mindre og mindre farlig sjukdom no til dags (så klart, den ER farlig, men ikkje av den grad det var før). Før(70-80-talet) daua f.eks. 90% av alle som fikk testikkelkreft, no er dødeligheten på kun 5%.

Sitat av Rakettsau
"I will survive"
Snus med måte, dø med stil
Vis hele sitatet...
Når eg dør, så skal holet tettast igjen med General
Sitat av |) /-\ |\|

Når eg dør, så skal holet tettast igjen med General
Vis hele sitatet...
That's the spirit
Folk sier at snus er deilig. Er det smaken eller en følelse?
de sier jo at man får kreft av potetgull og andre frityrvarer også.. skal det komme svære svarthvite advarsler på de pakkene også nå da?

Nei allt det der kreft preiket er bare å drite i ja :d
Sitat av kristoffer2200
Folk sier at snus er deilig. Er det smaken eller en følelse?
Vis hele sitatet...
Det er en skikkelig avslappende følelse man får, man er skikkelig stresset helt til man får opp i en prell som roer deg ned:P
Forskerne har gått ut med at det er farlig, og motsatt i mange år. Så et en ny boms kommer ut av skapet med noe møl vi har hørt fra før av skremmer vel ingen.
Det kommer helt ann på hvor kreften sitter. Jeg hadde ei tante som hadde kreft i halsen, hun er død nå, men uansett. Hun måtte opperere bort halve halsen sin, så ut som en dinosaur eller no.

Kreft er ikke så ufarlig.

edit: forresten. Ja man får kreft av alt, ja man får kreft av å spise potetgull, ja man får kreft av å drikke fun light, ja man får kreft av å ta seg en fjert.. Men herregud. Det kommer jo helt ann på mengden. De som sitter hele dagen atmed pc'en sin å spiser potetgull å drikker cola, såklart er de jævli utsatt for kreft og alt annet lugubert som finnes.
Sist endret av Fase^; 6. desember 2005 kl. 21:28.
Å Herregud, jeg kommer til å få kreft! Ånei, ånei. Var det ikke så at advarslene om "farlig-ditt-farlig-datt" på snusen skulle fjernes på nyåret, fordi forskerne ikke hadde klart å påvise noe farlig ved snus?

Petterøes blå<3
Snus øker risikoen for å få kreft
Vis hele sitatet...
Ville bare utheve det...
Jeg mener for guds skyld at alle disse forskerne skal roe veldig ned på maset dems om kreft og snus! Sett store advarsler på potetgullposene hvor det står fett utover hele Potetgull dødar!
Denne potetgullvaren kan skade din helse og er kreft fremkallende
Sitat av Sture Dingo
Å Herregud, jeg kommer til å få kreft! Ånei, ånei. Var det ikke så at advarslene om "farlig-ditt-farlig-datt" på snusen skulle fjernes på nyåret, fordi forskerne ikke hadde klart å påvise noe farlig ved snus?

Petterøes blå<3
Vis hele sitatet...

Tidemanns Blå
Huff, er så lei av den "av\på" kreft surringen rundt snus.
Jeg snuser og er glad uansett om det står "UBUBUB KREFT" under boksen eller ikke..
Sitat av |) /-\ |\|
Jaja, vi skal jo alle dø en dag. Lev livet så lenge det vare
Vis hele sitatet...
Ja, alle skal dø en døg, men hvordan vil _du_ dø? Jeg vil helst leve alderdommen uten for mye plager, og det oppnår jeg ved å legge et sunt grunnlag som ung.
Sitat av Sture Dingo
Å Herregud, jeg kommer til å få kreft! Ånei, ånei. Var det ikke så at advarslene om "farlig-ditt-farlig-datt" på snusen skulle fjernes på nyåret, fordi forskerne ikke hadde klart å påvise noe farlig ved snus?

Petterøes blå<3
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvilken verden du lever i, men i over 1 år nå så har advarselen om kreft på snus-eskene vært fjernet. Det som nå står på dem er "Denne tokbakksvaren kan være helseskadelig og er avhengighetsskapende".
i 2003 ble advarselen om kreft fjernet fordi det manglet bevis.
Siste Stuten min med snus dette her.Jeg sa til meg selv når de fant ut det var kreftfremkallende (med ORDENTLIG bevis) med snus så skulle jeg slutte.Så nå er det slutt.Jo 1 av 3 som ikke lever ett Sunt liv dør.De som lever rett har 1/5 menne det var lest på trening.no så vet ikke hvor objektivt det er.
Hmm, det sier seg selv at snus ikke er bra for kroppen. Bare reaksjonene det gir til kroppen skulle bevise dette. Og det sier også seg selv at for mye av snus ikke er bra for snusern heller.

Når prisen settes under leppen stiger puls og blodtrykket umiddelbart. Dette fører til økt blodtrykk ved et par års snusbruk(...)Snus er rapportert å doble risikoen for skader ved fysisk trening.
(Dette er et utdrag av "Snus og Helseskader" av Tore Sanner og Erik Dybing.


Dette er vel en av hovedgrunnene jeg ikke snuser på fulltid.

Jeg snuser en og annen gang i lystig lag o.l., og har ingen planer om å begynne for fullt. Min konklusjon er vel at en kan snuse med måte og samtidig slippe unna skadene. Men det er lite som er så avslappende som en skruf og julebrus foran pc'en når en ser en prisonbreak.
kzkz
Man må gjøre alt med måte. Kan man ikke tenke så går det til helvette.
Det er jo kjent at hvis man tror noe sterkt nok, så kan det reelt oppstå. Dvs, om du kan overbevise deg selv om å få kreft, for så å få kreft. Moralrn burde da bli: Advarseler om kreft, øker risikoen for kreft.
"Here's news for you, folks. It's real important. Not a lot of people know this. Listen close. Ready? Here it comes. Ready? Sure? OK, here it is. NON SMOKERS DIE EVERY DAY!"

-Bill Hicks
bill hicks rocke.

- i'm turning in to a fish right now.
Sitat av Gilgamesj
"Here's news for you, folks. It's real important. Not a lot of people know this. Listen close. Ready? Here it comes. Ready? Sure? OK, here it is. NON SMOKERS DIE EVERY DAY!"

-Bill Hicks
Vis hele sitatet...
Vel, de fleste som ikke røyker spytter iallefall ikke svart snørr til de dør.
Dvs, jeg tror man kan få en langt bedre livskvalitet uten røyk, men det er opp til en hver.
Det eneste tobakken er nyttig til er å ha hasjisen sin i, og det er mest av rent praktiske årsaker.

Kan forresten noen nok en gang forklare meg hvorfor Cannabis, med de minimale skadevirkniningene den har, er ulovelig og ikke tobakk som tilsynelatende tar knekken på flere millioner i året?

Eller forresten ikke forklar meg, jeg får sansynligvis bare ett nytt uvitede, lite gjennomtenkt svar. Så... nei takk, bare glem det.

Uansett dreide denne threaden seg om skadevirkningene av snus, noe jeg ikke vet noe om, bortsett fra at det ser tett ut. Nøtte tett.

Piss out!
Til dei som seier at "det er så mange undersøkelsar, både for og imot", så bør du lese artikkelen. Dette er den største og mest omfattande svenske undersøkelse om snus, og den konkluderte med at snus var kreftfremkallande.

Eg ser på det på denne måten;
Potetgull er kreftframkallande. Folk et potetgull annankvar(?) dag.
Snus er mykje meir kreftframkallande. Folk snuser mangfoldige gangar til dagen.
Altså, bruk med måte.
Noe man også bør huske på i denne saken, skyt meg om jeg tar feil, men mente å lese da denne rapporten kom ut i desember i fjor, at det var 800svensker som fikk bukspyttkjertelkreft i året, og hvis man begynner å tenke på hvor mange som snuser over der, synes jeg tallene mine ser ganske allrighte ut

Skruf tranebær<3
Det har jo vært mye forsket på og først nå har de kommet frem til at det øker risikoen for kreft, tror det er snakk om minimal fare.
Den såkalte forskingen er bare en samling av gamle rapporter som de har publisert på nytt.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=110562 <--- ny billig snus ikke at den kommer til å bli like deilig som general men ;P
lurer på hvor mange som snuser som faktisk har fått kreft i munnhulen og i bukspyttkjertelen.
jeg slutta nettopp å røyke og begynte med snus.... føler nå i så fall at det er bedre...
bedre pust har jeg også fått
Sitat av Rakettsau
"I will survive"
Snus med måte, dø med stil
Vis hele sitatet...
Ja så jævlig stilig å dø av en klump med død og hælvette(kreft, ikke snus)... Liten, nesten ikke-eksisterende sjangse tho'... Gidder ikke å prelle. Finnes myyye diggere ting å gjøre.()
"Jo 1 av 3 som ikke lever ett Sunt liv dør."

Hva skjer me de andre 2? Hadde vert kult å levd evig
lev alle dager som at det skulle være din siste! snus fordi det er godt og ikke slutt fordi det kanskje er farlig både her og der, ta deg en pris and feel good, den dagen jeg slutter og snuse kan du lese om det i dødsannonsene,
og jeg har ingen planer om og slutte og snuse før det
That's the spirit Den billige snusen må vel prøves selv om jeg ikke pleier å snuse (røyker). Men snus kan være digg som F ^^
Snus er bedre enn mus!
Sitat av |) /-\ |\|
Jaja, vi skal jo alle dø en dag. Lev livet så lenge det vare
Vis hele sitatet...
Gleder meg til å pisse på graven din
Snus er ekkelt.

Er ikke det grunn nok til å slutte?
Kan man ikke bare la folk gjøre som de selv vil, så lenge de ikke skader noen andre enn seg selv?

Jeg er sikker på at alle dere som kommenterer mot snuserne/røykerne/andre selvdestruktive ting kan finne andre måter å forsterke egoet deres på.
Sist endret av Gilgamesj; 8. desember 2005 kl. 12:27.
Snusing er en av de tingene jeg synes er greit. Jeg snuser ikke selv men man slipper i allefall ting som passiv snusing. Slik som røyk osv.

Spytt snusen i søppla, ikke i vasken og du skal få snuse til overleppa faller av.
Sitat av Ragus

Kan forresten noen nok en gang forklare meg hvorfor Cannabis, med de minimale skadevirkniningene den har, er ulovelig og ikke tobakk som tilsynelatende tar knekken på flere millioner i året?

Eller forresten ikke forklar meg, jeg får sansynligvis bare ett nytt uvitede, lite gjennomtenkt svar. Så... nei takk, bare glem det.

Piss out!
Vis hele sitatet...
Følte for å prøve å forklare (selv om det er en smule off-topic), her goes:

Det var ganske kjent at de Mexikanske soldatene som sloss mot USA under krigen mot Spania røyket Marijuana.

Etter at krigen var slutt hadde Mexikanerne begynt å immigrere(SP?) inn i Sør-Øst USA, det var ikke så mange "rase-problemer" med de. Det var veldig mange ledige jobber inne i industrien og på landet som Mexikanerne var villige til å utføre billig. Når depresjonen kom og det ikke var så veldig mange jobber å få ble Mexikanerne plutselig i veien for alle de andre (amerikanere) som ville jobbe, men også ville ha litt høyere lønn enn det Mexikanerne var villige til å jobbe for, siden de jobbet for mye mindre.

Det ble sagt av politkerne (som prøvde å tilfredstille den hvite arbeiderklassen) at Mexikanerne var kilden til en voldsom krimbølge. Politistatistikken viste jo ikke noe sånt noe, faktisk så var Mexikanerne involvert i mindre kriminalitet enn de hvite.

Selvølgelig sa politikerne at det var Marijuana som skapte alt "trøbbelet" med Mexikanerne's "kriminalitetsbølge" OG "helseproblemer". Derfor lagde mange stater lover mot Cannabis bruk. (I nordstatene ble Marijuana også assosiert med de svarte jazz-musikerne)

FBNDD er organisjonen som DEA oppsto fra, og var ansvarlig for å opprettholde de nye nasjonale narkotika lovene mot heroin, opium og kokain. "Sjefen" for denne organisasjonen het Harry J. Anslinger. En av hans største oppgaver som leder for FBNDD var å få like narkotikalover i alle statene. Anslinger hadde også et personlig hat mot jazz-musikk og de svarte musikerne som lagde denne type musikk. Han hatet dem så mye at han brukte flere år på å jakte de ned, han drømte om å arrestere dem alle i en eneste stor landsdekkende politioperasjon. Anslinger brukte mye tid på å besøke foreldre- og lærermøter for å gi skumle taler om farene ved cannabis bruk. Denne perioden i USA sin historie er populært kalt "The Reefer Madness". Det var altså en del propaganda som florerte rundt omkring i denne perioden og vi er fremdeles ikke kvitt alle fordommene som oppsto.

Det er vel også viktig å ta med at det ble dannet en stor politistyrke under Alkohol forbudet for å ta seg av all kriminaliteten som oppsto under det, når alkohol ble lovlig igjen, hva skulle man bruke disse politimennene til da?

Men alt i alt så er det vel ulovlig på grunn av litt for mye innflytelse i fra USA tidligere og fordi noen ikke er like glade i andre folkeslag. Det kan vel også ha noe å gjøre med at det var en del papir-firmaer som var veldig for et cannabis/hemp forbud siden det var mye mer økonomisk å lage papir av dette og de ville jo ikke drite i all skogen de eide eller bygge om fabrikkene sine hvis det var nødvendig. De var derfor redd for heftig konkurranse i fra nye produsenter.

Konklusjonen er vel at det ble ulovlig på grunn av økonomiske og rasistiske grunner.

Ble kanskje litt lang og rotete den posten her, men jeg venter på bussen så det gjør meg ikke så veldig mye.

Kilder: Erowid, Lycaeum(Hvis jeg ikke husker feil),
men denne linken er hvor mesteparten av det jeg har skrevet er hentet i fra.

WHO hadde også en fin liten rapport om skadene ved alkohol, cannabis og tobakk bruk for en stund siden. Hvis jeg ikke husker feil ble det vel nesten konkludert med at cannabis var mindre farlig enn både alkohol og tobakk, men det er mulig hukommelsen min lurer meg her
Sist endret av syko16; 8. desember 2005 kl. 14:30.
Satan å sykt det bildet er.. Fikk nesten lattis..

Jeg snuser til jeg dør uansett, eller til jeg går lei. Skruf er tingen!
Sitat av Ragus
Vel, de fleste som ikke røyker spytter iallefall ikke svart snørr til de dør.
Dvs, jeg tror man kan få en langt bedre livskvalitet uten røyk, men det er opp til en hver.
Det eneste tobakken er nyttig til er å ha hasjisen sin i, og det er mest av rent praktiske årsaker.

Kan forresten noen nok en gang forklare meg hvorfor Cannabis, med de minimale skadevirkniningene den har, er ulovelig og ikke tobakk som tilsynelatende tar knekken på flere millioner i året?
Vis hele sitatet...
Det er en viss ironi når du siterer et innlegg hvor meningen stort sett er at folk dør uansett, og bør få gjøre som de vil, og så poste noe om cannabis. Det er ikke alle som lever i den verden hvor propagandaen for hasj har hjernevasket dem 100%: Det finnes farer ved det, til tross for at de er mindre dramatiske enn skolepropagandaen vil gi inntrykk av. Det dreper deg kanskje ikke, men er man uvettig kan det få visse konsekvenser for både mentale lidelser, sosialt liv og skolegang. Jeg liker å tro at de fleste mennesker over atten klarer å vurdere dette selv, og derfor har jeg ingen problemer med at voksne mennesker snuser og røyker hasj.

Ikke alle røykere spytter svart snørr til de dør, heller. Du vil bli overrasket over hvor mange grusomme skjebner som rammer folk uavhengig av samtlige rusmidler.