Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 2919
Vel, jeg blir som regel ikke sjokkert eller rystet så jevlig fort. Denne saken har vært i media noen dager. Men dette kom ut idag: Han drepte sin egen datter med slegge. Stump vold mot hodet sier de.

Link til Dagbladet
Bilde av jenta

En uskyldig jente på 5 år.
Mannen må ha hatt et psykisk breakdown, det kan ikke være noen ved sine fulle fem som gjør noe sånt.
Han får vell et klapp på skulderen å 3-5 år på ei psykiatrisk avdeling.
Sånne ting kan på noen måte ikke forsvares! Han slipper vel unna med psykisk ustabil elns han og...
Sist endret av Butchern; 9. mai 2008 kl. 14:02.
Sitat av TheButcher
Sånne ting kan på noen måte ikke forsvares! Han slipper vel unna med psykisk ustabil elns han og...
Vis hele sitatet...
Man ER jo psykisk ustabil hvis man gjør noe sånt.
Argh... ble litt forr sein;p

Mener det samme som Fortune
Sist endret av shitrich; 9. mai 2008 kl. 14:13.
Desværre er det nok slike tragedier som må til for å få behandling for psykiske lidelser her i Norge.
Alt for mange "gærninger" som vimser rundt i dette landet, og som trenger sårt noen måneders terapi istedenfor noen sukkertabletter og en vurderingstime med psykolog...

Snakker av erfaring fra en kompis som har jobbet som nattevakt på Åsgård sykehjem i Tromsø.
Selv om man blir regnet for utilregnlig i gjerningsøyeblikket slipper man ikke lett unna, man kan bli dømt til forvaring og der kan man bli holdt mye lenger enn en vanlig fengselsstraff.
Sitat av Fortune
Man ER jo psykisk ustabil hvis man gjør noe sånt.
Vis hele sitatet...
Ja selvfølgelig er han det! Men ser alt for ofte drittsekker som han slipper unnå med 4-5 år på institusjon! Og ja, selvom de er ustabile syns jeg det er på tryne... Josef Frietzl eller hva han het er jo også et eksempel på dette! Ikke at vi har sett hva som skjer med han, men hva advokaten hans prøver å få han unna med!
Sist endret av Butchern; 9. mai 2008 kl. 14:37.
Spør du meg, så sier jeg at dette er en ikke-sak i nyhetssammenheng og stort sett så unngår jeg konsekvent å lese om sånne saker.
Sitat av UngarEffect
Mannen må ha hatt et psykisk breakdown, det kan ikke være noen ved sine fulle fem som gjør noe sånt.
Han får vell et klapp på skulderen å 3-5 år på ei psykiatrisk avdeling.
Vis hele sitatet...
Tror du 3-5 år på psykiatrisk avdeling er a walk in the park? Er hodet ditt et helvete, og du har en samvittighet og sorg som spiser deg fra innsiden er nok det det siste stedet jeg ville vært.

Sitat av TheButcher
Ja selvfølgelig er han det! Men ser alt for ofte drittsekker som han slipper unnå med 4-5 år på institusjon! Og ja, selvom de er ustabile syns jeg det er på tryne... Josef Frietzl eller hva han het er jo også et eksempel på dette! Ikke at vi har sett hva som skjer med han, men hva advokaten hans prøver å få han unna med!
Vis hele sitatet...
Som skrevet over - De slipper nok ikke unna med noe som helst. Hva vet DU om hva som skjer med de? Ingenting. Det er det nok ingen av oss som gjør. Jeg har tro på rettsystemet vårt i slike saker. Og når var forresten sist gang du så noen "slippe unna" i slike saker? Som nevnt i tråden om Fritzl - Det er ingen som tviler på at de er skyldige, men man prøver å forstå hvorfor, og hvordan dette kan skje.
Sist endret av Keyser Söze; 9. mai 2008 kl. 15:10.
Fullstendig enig med Gud. Mannen handlet tydeligvis i affekt eller tilsvarende, og mediedekning av en sådan familietragedie fører absolutt ingenting godt med seg. Folk på andre fora har jo allerede identifisert mannen med full navn og bilde. Men men, dagspressen har jo en forkjærlighet for det sensasjonelle og spekulative.
Sist endret av Franklin; 9. mai 2008 kl. 15:06.
Nydelig. Vi trenger så absolutt enda en tråd hvor vi heldige uten et spesielt forhold til psykiske problemer eller behandlingen av dette kan sette oss på gjerdet og anta, selvfølgelig ut fra tabloidenes dekning av saken, hva hans motiv var, hvilken straff han bør få, og andre spekulasjoner. Og er straffen mindre enn å bli hakket ihjel gjennom øynene av en ravn, så må vi påpeke hvor lett «han slipper unna».

Men for all del, stygg sak. Jeg misunner ikke de som skal avgjøre straffespørsmålet i retten.
Sitat av Franklin
Fullstendig enig med Gud. Mannen handlet tydeligvis i affekt eller tilsvarende, og mediedekning av en sådan familietragedie fører absolutt ingenting godt med seg. Folk på andre fora har jo allerede identifisert mannen med full navn og bilde. Men men, dagspressen har jo en forkjærlighet for det sensasjonelle og spekulative.
Vis hele sitatet...
Med en gang du trykket på denne linken støttet du selv det faktum at slike saker blir populære og får inn penger til tabloidene.
Jeg valgte å åpne og svare på emnet for å ytre min mening om mediedekningen. Jeg ser ikke helt hvilket belegg du har for å bastant uttale deg om mine intensjoner.
Det er jo sant det han sier. Vi aner ingenting om saken, ingenting om motivet, de fleste her har ingen erfaring med psykiske problemer og tråden består alerede i hovedsak om hvor "lett han slipper unna".
Dere som mener at mediene grafser i unødvendige ting her, har ikke folk en rett til å få vite hva som skjer rundt om i samfunnet? Tror ikke ting hadde blitt noe bedre dersom man hadde tiet ned ting som dette akkurat. Ser den delen med fullt navn og bilde osv, men...
Det problematiske med dagens mediedekning av groteske sensasjonssaker (som denne, eller Fritz), er at man går ganske langt bort ifra den objektive dekningen enhver nyhetsformidler burde strebe etter. Men det er en kjennsgjerning at aviser selger bedre om de vekker følelser hos sine lesere, og derfor må man regne med forsider som skriker høyt om vitneskildringer, sitater fra de etterlatte, og så videre.

Og selvfølgelig, når en sak er så populær som disse, så vil alle artikler rundt emnet, uansett relevans, bli mer eller mindre populære som en følge av dette. Derfor får vi plutselig en egen artikkel om tegningene de andre barna i barnehagen tegnet, pent signert med et sitat av en fireåring. Jeg kan ikke si at det ikke påvirker meg, men om jeg prøver å reflektere over slikt, så finner jeg ikke mye som kan forsvare det rent journalistisk.

Vi bør selvfølgelig oppdateres om stygge saker, men vi trenger ikke nødvendigvis all informasjonen som gjerne følger rundt slikt. Dog, objektiv nyhetsdekning er en utopi så lenge vi må betale for den, selv om noen gjør et bedre arbeid enn andre.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Fortune
Man ER jo psykisk ustabil hvis man gjør noe sånt.
Vis hele sitatet...
Ja, og fortjener solide slag i pungen med den samme slegga. Gjerne rødglødende. Dette er for jævlig ille til å unnskyldes ved psykisk sykdom IMO.
Det virker som om du har ekstremt stor innsikt i psykiske lidelser, gitt. For en primat du er.
Sitat av Krister
Dere som mener at mediene grafser i unødvendige ting her, har ikke folk en rett til å få vite hva som skjer rundt om i samfunnet? Tror ikke ting hadde blitt noe bedre dersom man hadde tiet ned ting som dette akkurat. Ser den delen med fullt navn og bilde osv, men...
Vis hele sitatet...
?! Tenk nå over hva du sier, for du har i grunn ganske rett mener jeg. Det å opplyse folk om hva som skjer i samfunnet er, etter mitt skjønn, en grunnstein som nyhetsmedia skal hvile tungt på. Men slike saker har et potensiale til å gi et helt forskrudd bilde av samfunnet som helhet! Dette er en svært trist enkeltsak som handler om et lite ytterpunkt av samfunnet som alltid vil være der.
Selvfølgelig kan ikke en sak gi et bilde på hvordan hele vårt samfunn er. Men mange saker om forskjellige deler av samfunnet (også de mest ytterliggående) kan være med på å danne et bilde.
Uansett. Hvis jeg på en eller annen måte ender opp i samme fengsel som han i en nær fremtid. Så vil jeg drepe han. Dette mener jeg, av alle mine prinsipper og alt det jeg står for. Så vil jeg drepe han. Det vil mest sannsynlig ikke skje, men hvis jeg for muligheten så vil tillintetgjøre han. Er egentlig ikke noe å diskutere, det er sånn jeg føler. Ta det som en dødtrussel. Jeg føler selv at jeg har evne og vilje til dette.

Det ville sikkert fått deg til å føle deg bedre, og det er jo viktigst ikke sant?
Sitat av x3m187
Uansett. Hvis jeg på en eller annen måte ender opp i samme fengsel som han i en nær fremtid. Så vil jeg drepe han. Dette mener jeg, av alle mine prinsipper og alt det jeg står for. Så vil jeg drepe han. Det vil mest sannsynlig ikke skje, men hvis jeg for muligheten så vil tillintetgjøre han. Er egentlig ikke noe å diskutere, det er sånn jeg føler. Ta det som en dødtrussel. Jeg føler selv at jeg har evne og vilje til dette.

Vis hele sitatet...
Det hjelper absolutt ingen om du dreper han.
Du viser tegn til å være psykisk ustabil du også når du sier sånn. Det blir bare for dumt.
Det finnes mange som gjør lignende og værre ting.
Men det er ekstremt trist og uforståelig at noen kan gjøre noe slik.
Sitat av Kinseek
Det ville sikkert fått deg til å føle deg bedre, og det er jo viktigst ikke sant?
Vis hele sitatet...
Ja, hadde faktisk følt meg mye bedre. Fordi det er så jevlig uaktuelt å drepe dattera si på 5 år med slegge!
Sitat av x3m187
Ja, hadde faktisk følt meg mye bedre. Fordi det er så jevlig uaktuelt å drepe dattera si på 5 år med slegge!
Vis hele sitatet...
Så da hjelper det at du dreper han?
Om du tror at du blir en helt av den grunn tar du helt feil.
Skjønner ikke hva du mener at det hjelper mot. Blir rett og slett sur når noen sier sånn.
Sitat av sum_user
Så da hjelper det at du dreper han?
Om du tror at du blir en helt av den grunn tar du helt feil.
Skjønner ikke hva du mener at det hjelper mot. Blir rett og slett sur når noen sier sånn.
Vis hele sitatet...
Fordi da føler jeg at hu jenta ikke døde forgjeves! At drapsmannen til hu jenta fikk samme skjebnen som hun lille jenta! At han fikk vondt, og at han skal oppleve de siste sekundene før han dør!
Sitat av x3m187
Fordi da føler jeg at hu jenta ikke døde forgjeves! At drapsmannen til hu jenta fikk samme skjebnen som hun lille jenta! At han fikk vondt, og at han skal oppleve de siste sekundene før han dør!
Vis hele sitatet...
For all del, om du vil risikere opp til 21 års fengsel så kommer ihvertfall ikke jeg til å stoppe deg. Jeg vil ihvertfall ikke møte deg en sen kveld på byen, for du virker ikke helt stabil.
Sitat av x3m187
Fordi da føler jeg at hu jenta ikke døde forgjeves! At drapsmannen til hu jenta fikk samme skjebnen som hun lille jenta! At han fikk vondt, og at han skal oppleve de siste sekundene før han dør!
Vis hele sitatet...
Helt ærlig tror jeg ikke du er så tøff som du prøver å være. Men saken er forferdelig og jeg kan forstå hvorfor du reagerer slik du gjør - men jeg er ikke enig med deg. Og jenten vinner fint lite på om du lager hakkemat av gjerningsmannen og sprer over graven hennes.
Sitat av jOkKeJacKaL
Helt ærlig tror jeg ikke du er så tøff som du prøver å være. Men saken er forferdelig og jeg kan forstå hvorfor du reagerer slik du gjør - men jeg er ikke enig med deg. Og jenten vinner fint lite på om du lager hakkemat av gjerningsmannen og sprer over graven hennes.
Vis hele sitatet...
Er ikke noe tøff, er en gjennomsnittelig borger. Har tjenestegjort for Norge i 3 år. Er helt vanlig. Men dette er en sak som jeg har tenkt lenge og godt over, har faktisk tenkt på det i 2 dager nå. Og etter mange vurderinger og tanker. Så kom jeg fram til min konklusjon.

Men, igjen. Dette er internett og ballene vokser noen cm når man sitter her foran skjermen. Men dette er noe jeg står for og vil fortsette å stå for.
Han slipper unna, so what? Hva skal du gjøre med det? Ingenting.
De siste 2 ukene har jeg gang på gang fått dét i trynet at det finnes større makter enn meg selv og at jeg må leve med det. Ingen andre options, tror du kan endre en hel lovverk ? Nei, så lev med det.
... .. . . .
Sist endret av BaJa; 9. mai 2008 kl. 19:59.
Sitat av x3m187
Fordi da føler jeg at hu jenta ikke døde forgjeves! At drapsmannen til hu jenta fikk samme skjebnen som hun lille jenta! At han fikk vondt, og at han skal oppleve de siste sekundene før han dør!
Vis hele sitatet...
For hvis gjerningsmannen hadde blitt banket med en stump gjenstand så ville alt vært bra igjen, AMIRITE? Hvis drap kan rettferdiggjøres som du påstår, hvem skal leke gud?
Sitat av Lootfisk
For hvis gjerningsmannen hadde blitt banket med en stump gjenstand så ville alt vært bra igjen, AMIRITE? Hvis drap kan rettferdiggjøres som du påstår, hvem skal leke gud?
Vis hele sitatet...
Drap kan ikke rettferdiggjøres, men det er i menneskenaturen: Hvis noen gjør deg djevlig vondt, vil du prøve å få andre til å oppleve det du har vært gjennom. Kanskje for å rettferdiggjøre... jeg vet ikke.
Kommer snart oppfølgerne til Grand Theft Auto nå montro?

Grand Theft Kragerø?

Grand Theft Austria?
Sitat av ...|...
Drap kan ikke rettferdiggjøres, men det er i menneskenaturen: Hvis noen gjør deg djevlig vondt, vil du prøve å få andre til å oppleve det du har vært gjennom. Kanskje for å rettferdiggjøre... jeg vet ikke.
Vis hele sitatet...
Drap kan rettferdiggjøres.
Ref, Rules of engagement: Assaultive (Lethal Force). The subject usually has a weapon and will either kill or injure someone if he/she is not stopped immediately and brought under control. The subject must be controlled by the use of deadly force with or without a firearm or weapon.

Også i nødverge.
Sitat av x3m187
Ja, hadde faktisk følt meg mye bedre. Fordi det er så jevlig uaktuelt å drepe dattera si på 5 år med slegge!
Vis hele sitatet...
For det er så mye mer aktuelt å gi seg ut med en som har slått datteren sin ihjel med slegge ?
Kuren for vold er nok mer vold.
Sitat av x3m187
Drap kan rettferdiggjøres.
Ref, Rules of engagement: Assaultive (Lethal Force). The subject usually has a weapon and will either kill or injure someone if he/she is not stopped immediately and brought under control. The subject must be controlled by the use of deadly force with or without a firearm or weapon.

Også i nødverge.
Vis hele sitatet...
Nå er det ganske stor forskjell på å rettferdiggjøre drap i en "drep eller bli drept" situasjon og det å rettferdiggjøre drap som straff etter å ha utført en forbrytelse i en rettsstat.
Jeg forstår at mannen kan være psykisk syk, men mener fortsatt at han bør få en meget streng straff. Personer som dette bør ikke få lov til å gå løst i samfunnet, og det er absolutt ingen unnskyldning for det han har gjort. Vet at mangen kommer til å være i uenige med meg om dette, og vil begrunne dette med at han er psykisk syk. Jeg mener at å slå datteren sin ihjel med slegge er en så pass brutal og syk handling at jeg ser helst at han ikke kommer tilbake i samfunnet, uansett hvilken måte de velger å gripe an saken på.
Ok, alle er enig at dette er grusomt. Det er ingen tvil om det.

Men hva skjedde? Hvordan kunne det skje? Selvfølgelig kan vi si at mannen var syk i hodet og at han var svak i sjelen, men jeg sitter fremdeles her og sier "Hææ?"
Hva har vi lært? ingenting. Hva kunne vi ha lært? Jeg vet ikke. Burde vi ha lært noe? Antageligvis, han slo sin datter med slegge. Hva er motivet? Ble han bare så sint? Hva skjer i hodet på folk vi sier "klikker"? Det mest frustrerende for meg er at de åpne spørsmål gjør at jeg lettere kan generalisere folk. For er det to ting jeg er imot er det anti-individualisme og anti- ytringfrihet. Jeg vet ikke svarene, men la oss ikke late som vi gjør heller. Stakkars lille jente.