Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 9864
Hei.

Var hos en kompis i går som bor 20 min unna meg ca. Jeg kjøpte en luftpistol av han til 150 kr, og når jeg dro la jeg den i døra på bilen min. Når jeg nesten er hjemme så kommer det popo, og stopper meg.

De spør om førerkort osv, spør om jeg har røyka hasj osv, og tar masse tester. Noe jeg nekter for, men de mener jeg er rusa på cannabis, noe jeg ikke er. Har har ikke siden april nå. Sa også at jeg heller aldri har rørt narkotika...

Så skal de begynne å gå igjenom meg, og bilen. De finner ingenting på meg osv, og ikke i bilen. Så finner den ene politimannen, denne luftpistolen i døra, og setter håndjern på meg.

Jeg fortalte med engang at dette var en luftpistol, og som jeg kun fraktet fra denne kompisen, og hjem til meg. Det var ikke gass, eller kuler, eller noe i den.... de kjører meg til stasjonen for pisseprøve, og jeg pisser reint.

Jeg har veldig politi angst, fordi jeg har blitt stoppa, og plaga så syyykt mye av politi fra før! aldri noengang blitt tatt for noe... Derfor var jeg veldig nervøs hele tiden.

Men jeg ble da anmeldt for denne luftpistolen... jeg husker ikke akuratt paragrafen, min de tok luftpistolen, og jeg ble anmeldt for det... den skal deusriterus eller hva det heter.

Jeg skjønner virkelig ikke helt greia. .. De spurte om jeg erkjente straffeskyld, og jeg sa først nei flere ganger, men han tvang meg så og si til å si ja... så det endte med at jeg sa ja til slutt.

Jeg har ganske sterk angst i dag etter det som skjedde i går. de sier jeg får en bot. Det jeg lurer på, er om de kan gjøre det? Luftpistolen var ikke gasspatroner, eller kuler i, og den lå bare i førerdøren. Kanskje ikke beste stedet og legge den, men skulle bare fraktes fra kompis til meg, så jeg bare la den der uten å tenke mere over det..

Jeg skjønner egentlig ikke hva saken er...

Det jeg lurer på er om de kan anmelde meg for det, og gi meg bot?

eller kan jeg klage på anmeldelsen, og få luftpistolen tilbake?

Takk for svar.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er noko du ikkje fortel.

Eg har køyrt bil i omlag ti år - og aldri vorte stoppa. Eg har faktisk aldri vorte stoppa av politet utanom masseundersøkelser som promillekontroll. Og då har dei aldri gjort meir enn å sjekke førarkort, vognkort, promille og bilbelte.

Så om du vert stoppa så ofte som du antyder, og politiet oppfører seg slik som dei gjer, så sit eg igjen med sterk følelse av at du ikkje gir oss det fulle biletet her.
Jo, det er helt sant. Hvorfor skal jeg juge om det?

Jeg har hatt kompiser i bilen før, som har blitt tatt for cannabis når vi har blitt stoppa. Da står vel disse sakene på bilen min, og da har de vel en mistanke for å stoppet den.. men jeg har aldri blitt tatt for noe før, ikke så mye som bilbelte.

Men uansett saken her, er det jeg forteller med luft pistolen, og som jeg lurer på.
nekt nekt og nekt!!!! kontakt advokat.
men er enig i at dette høres fishy ut.
men hør med advokat, er du heldig så med mye om og men så kan det faktisk hende at du får tilbake gunneren. eller cash om den allerede er destruert.
men du må være forberet på en laang sak...
høres fishy ut på begge sider om de du sier er sant. spørs vel litt om hvilke "kompiser" du omgåes med og
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tjeh. Brot på våpenlova §27, og våpenforskrifta §84:
Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods, skal en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen uten forsvarlig tilsyn, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte.
Vis hele sitatet...
Det skal altså oppbevarast slik at det ikkje er lett tilgjengeleg, og det skal vere nedpakka. Hadde du hatt det i en sekk i bagasjerommet hadde det vore innanfor.

Så ja, du er skuldig, og du har ingenting å tape på å erkjenne straffeskuld her. Vent på eit forelegg for brot på våpenlova. Det er ditt ansvar å settje deg inn i reglane før du skaffer deg våpen, og det kunne du gjort ved ein telefon til politiet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tjeh. Brot på våpenlova §27, og våpenforskrifta §84:

Det skal altså oppbevarast slik at det ikkje er lett tilgjengeleg, og det skal vere nedpakka. Hadde du hatt det i en sekk i bagasjerommet hadde det vore innanfor.

Så ja, du er skuldig, og du har ingenting å tape på å erkjenne straffeskuld her. Vent på eit forelegg for brot på våpenlova. Det er ditt ansvar å settje deg inn i reglane før du skaffer deg våpen, og det kunne du gjort ved ein telefon til politiet.
Vis hele sitatet...
Ok, takk..!

"skytevåpenet" var jo tømt for "ammunisjon"... Det var jo ikke noe våpen, kun plastikk. Vil det si at om det var en leke pistol fra lekebutikken, så kan den fortsatt ikke ligge "løst" i bilen? at det ville blitt samme utfall.

Den var jo gjemt i bilen, og lå ikke løst. Skulle bare fraktes fra a til b, klokka 1 på natta... så synes det er rart. La den jo skjult, den lå ikke løst i sete eller noe.

Uansett, skal høre med advokat.

Sitat av 240turbovo Vis innlegg
nekt nekt og nekt!!!! kontakt advokat.
men er enig i at dette høres fishy ut.
men hør med advokat, er du heldig så med mye om og men så kan det faktisk hende at du får tilbake gunneren. eller cash om den allerede er destruert.
men du må være forberet på en laang sak...
høres fishy ut på begge sider om de du sier er sant. spørs vel litt om hvilke "kompiser" du omgåes med og
Vis hele sitatet...
Ok takk..

men skjønner ikke hva dere mener at dette høres så fishy ut.

Det har skjedd meg mye rart. Har havna på glattcella flere ganger, fordi de har hatt mistanke om at jeg har røyka hasj. Det er begrunnelsen. Tatt med på stasjonen, pisse prøver, og må vente på cella til de har fått svar. Pissa reint hver eneste gang.

Jeg kan si en ting. Dette er i Konsvinger. Om noen bor der, så skjøenner dere kanskje hva jeg mener.
Sist endret av tayloerBB; 4. september 2015 kl. 21:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av tayloerBB Vis innlegg
Vil det si at om det var en leke pistol fra lekebutikken, så kan den fortsatt ikke ligge "løst" i bilen? at det ville blitt samme utfall.
Vis hele sitatet...
Såfremt det ser ut som et ekte våpen, og ikke er en åpenbar lyseblå vannpistol, ja.
Sitat av moridin Vis innlegg
Såfremt det ser ut som et ekte våpen, og ikke er en åpenbar lyseblå vannpistol, ja.
Vis hele sitatet...
Okei, skjønner den.

men som sagt, den lå ikke løst i bilen. Den lå sjult i førerdøra. Det tok jo faktisk en god stund før politiet fant den, selvom de lyste ned der med lommelykt flere ganger. å den var tømt for alt av kuler og gasspatroner.
Sist endret av tayloerBB; 4. september 2015 kl. 21:04.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tayloerBB Vis innlegg
Okei, skjønner den.

men som sagt, den lå ikke løst i bilen. Den lå sjult i førerdøra. Det tok jo faktisk en god stund før politiet fant den, selvom de lyste ned der med lommelykt flere ganger. å den var tømt for alt av kuler og gasspatroner.
Vis hele sitatet...
Ok. Da var den muligens tildekt, men den var definitivt lett tilgjengeleg for deg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ok. Da var den muligens tildekt, men den var definitivt lett tilgjengeleg for deg.
Vis hele sitatet...
Ja, var lett tilgjengelig for meg. men det var fortsatt helt ubrukelig, selvom det kanskje så ut som en ekte pistol..

men jeg skal ikke kverulere mere, vet det var dumt. typisk at den eneste gangen jeg har hatt et "Våpen" i bilen min, så skal jeg bli stoppet.

men det er jo bare et forenkla forelegg, vist jeg får bot. vil det få noe konsenkvenser?? eller er det som å få en fartsbot liksom?

om politet spør meg neste gang, om jeg har hatt kontakt med politet før. da sier jeg jo alltid nei. men må jeg si ja neste gang da? eller gjelder det straffer osv, og ikke forenklet forelegg?

kan godt betalte den boten, men håper jeg ikke får noe mere stress liksom.
Sitat av tayloerBB Vis innlegg
om politet spør meg neste gang, om jeg har hatt kontakt med politet før. da sier jeg jo alltid nei. men må jeg si ja neste gang da?
Vis hele sitatet...
Selvsagt bør du det!.. For hvis dem sjekker deg, og avslører løgnen din, hvis du sier "nei", så blir dem ganske mistenksomme. Da er det bedre å fortelle historien, slik den var, og si du har lært.
Du hadde noe som kan forveksles med et skarpt ekte skytevåpen, og det var lett tilgjengelig. Det er med andre ord ikke tvil om at du har brutt våpenloven.

Skulle gjerne sett noen regne ut hvilken odds som skal til for at politiet tilfeldigvis stoppet deg denne ene gangen du transporterte våpenet.
Mer sannsynlig at du regelmessig kjører rundt med noe lett tilgjengelig som du vet kan brukes til å true andre med. Hvorvidt det var ladd eller 'kun' luftvåpen har ikke noe å si fra et juridisk standpunkt. Ingen har noen gang ranet en bank og sluppet unna straff fordi våpenet ikke var ladd eller ubrukelig..
Reinert med beine !
griped's Avatar
Samtidlig var pistolen skjult i førerdøren, med vitale deler som gasspatron og kuler fjernet. Man kan jo ikke fjerne et sluttstykke akkurat på en slik pistol som man kan på et vanlig våpen..
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er noko du ikkje fortel.

Eg har køyrt bil i omlag ti år - og aldri vorte stoppa. Eg har faktisk aldri vorte stoppa av politet utanom masseundersøkelser som promillekontroll. Og då har dei aldri gjort meir enn å sjekke førarkort, vognkort, promille og bilbelte.

Så om du vert stoppa så ofte som du antyder, og politiet oppfører seg slik som dei gjer, så sit eg igjen med sterk følelse av at du ikkje gir oss det fulle biletet her.
Vis hele sitatet...
Hvorfor må det være noe ts holder skjult?
Har faktisk oppleved akkurat som TS, politiet ble fastbestemt at jeg var ruset, dessverre hadde jeg thc spor i urinen fra 3 dager siden..
Men i blodet var jeg 100% rein, fikk førekortet tilbake 5 uker etter juristen trodde meg! Juristen mente politiet gjorde det som faenskap/arroganse. Til og med legen beviste at jeg var edru, men neida politiet kan ikke innrømme at de muligens tar feil.

Fikk svar på prøven som viste 0 microgram verdi i blodet, politiet mente det var en lærepenge, og politiet håper jeg har lært leksa min... Egentlig slapp jeg unna førekort beslag, så er glad men fordeom litt skuffet over svikten.
Teoretisk sett kunne du ha sikta på folk fra bak rattet. Sett de gjøre det i Russland for å komme frem i køer når medtrafikkanter ikke vil kjøre glidelås. Putt den i en pose i en sekk og legg den i baksetet neste gang.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er noko du ikkje fortel.

Eg har køyrt bil i omlag ti år - og aldri vorte stoppa. Eg har faktisk aldri vorte stoppa av politet utanom masseundersøkelser som promillekontroll. Og då har dei aldri gjort meir enn å sjekke førarkort, vognkort, promille og bilbelte.
.
Vis hele sitatet...

Jeg tror også det er noe som ikke kommer frem her. Men når det er sagt så må jeg legge til at jeg ble i en periode også stoppet nesten daglig. Dette var over en periode på ca 3 uker. Hadde i tillegg politi stående utenfor der jeg bodde jevnt i de ukene. Det var jo selvfølgelig tydlig at de spanet og stoppet meg på bakgrunn av noe tips eller misstanke. Jeg hadde ingen svin på skogen eller skjelett i skapet, så det plaget meg ikke nevneverdig. Ble alikevel litt stresset av det da jeg jo ikke visste hva politiet misstenkte. Jeg spurte de selvfølgelig flere ganger om hvorfor de sto utenfor der jeg bodde og hvorfor de stoppet meg og fulgte etter meg uansett når på døgnet jeg var ute, men det kan de jo selvfølgelig ikke fortelle.

Jeg misstenker at de hadde noe tips på en bil som var lik min, eller noe narkorelatert basert på hvem jeg omgikk på den tiden.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Du hadde noe som kan forveksles med et skarpt ekte skytevåpen, og det var lett tilgjengelig. Det er med andre ord ikke tvil om at du har brutt våpenloven.

Skulle gjerne sett noen regne ut hvilken odds som skal til for at politiet tilfeldigvis stoppet deg denne ene gangen du transporterte våpenet.
Mer sannsynlig at du regelmessig kjører rundt med noe lett tilgjengelig som du vet kan brukes til å true andre med. Hvorvidt det var ladd eller 'kun' luftvåpen har ikke noe å si fra et juridisk standpunkt. Ingen har noen gang ranet en bank og sluppet unna straff fordi våpenet ikke var ladd eller ubrukelig..
Vis hele sitatet...
Hvorfor i helvete skulle jeg ha jugd om det her på freakforum?? Du burde kanskje slutte å anta masse piss ut i fra noe du ikke veit en dritt om.

Det er jo tydelig at folk blir helt neper av og røyke bønne.
Jeg spurte om jeg kunne bli straffet for det, noe jeg har fått svar på. Boten er betalt, og ingen problem. Herregud!
Sitat av tayloerBB Vis innlegg
Hei.

Jeg skjønner virkelig ikke helt greia. .. De spurte om jeg erkjente straffeskyld, og jeg sa først nei flere ganger, men han tvang meg så og si til å si ja... så det endte med at jeg sa ja til slutt.

Det jeg lurer på er om de kan anmelde meg for det, og gi meg bot?

Takk for svar.
Vis hele sitatet...
Hvordan ble du egentlig tvunget til å godta straffeskyld??
Hvis vi ser KUN på innehav av luftpistolen, og transporteringen (den skal være stuet vekk i bil) kan de KUN ta deg på at du ikke har fulgt bestemmelsene om transportering på en skikkelig måte. Det er lov å inneha luftpistol så lenge du er gammel nok, og det er lov å frakte den. På dette grunnlaget alene høres det ut som et far stretch at de beslaglegger.
Sist endret av Lotuspotus; 9. oktober 2015 kl. 10:20.
til TS: Hvorfor i all verden snakker du ikke med en advokat om disse tingene????
Learning by doing
Undef's Avatar
for å si det sånn;

Softgun/airsoft går under våpenloven.
Paintball går under våpenloven.
luftvåpen går under våpenloven.

selv om det ikke er et ekte våpen, og kanskje er en replika av noe som er laget, så er det din jobb å sette deg inn i våpenloven. jeg har vært sløv på dette selv, men glemmer ikke at hvis jeg blir stoppa og de blir oppmerksom på det så vil det svi på pungen littegran.
Enig med at historien din høres litt fishy ut
Fikk selv hjertet i halsen her om dagen.

Ble stoppet av UP etter å ha kjørt litt for fort.
"Vogn og førerkort takk".

Softgunnen lå jo naturligvis i hanskerommet, oppå mappen til vognkortet. (Og ellers ganske så fult hanskerom).

Var ikke bare-bare å få ut mappen :'D Både Co2 patroner og en beholder med metallkuler falt ut i prosessen.

Heldigvis så ikke / reagerte ikke UP-mannen på softgunnen som lå der, så jeg slapp billig unna det (Med unntaket av boten jeg fikk da )
Jeg har også opplevd å bli stoppet av politiet ofte, ca 14 ganger på 1år, og 2 ganger på 4 dager i den perioden.

Dette var som regel etter midnatt i helgene, uten at jeg var beruset eller hadde gjort noe annet enn å kjøre bilen min sent på kvelden.

Den ene gangen hadde de stått utfor Rema1000 og sett at jeg kom ut med en yoghurt, de valgte da å følge etter meg til jeg parkerte for så å komme bort og pirke på vinduet (sivil politi). Det viste seg at siden jeg da var av typen med langt hår så skulle de følge etter meg og se om dette kunne føre til noe, som det ikke gjorde. De sjekket kun førerkort og vognkort, har aldri fått bilen gjennomsøkt så hva de mistenkte er ikke godt å si.

Det virker på meg som om de generelt er ute etter folk som er ute og kjører etter midnatt, og at de tar avgjørelser basert på trynefaktor. Noen har bare et mistenkelig oppsyn av natur
Bare legge til noe: når det påpekes at andre ting enn kruttvåpen er underlagt våpenloven er det litt komplisert. Hvis du for eksempel truer / skremmer noen med "våpen eller våpenlignende gjenstand" kan du i teorien dømmes som om våpenet var dødelig (altså selv om det dreier som en replika eller luftvåpen). Men tas du med et dødelig våpen (kruttvåpen) ulovlig er selvfølgelig straffen mye strengere enn om du tas med en softgun eller en luftpistol.
Kanskje litt obvious, men kan jo være greit å ha det i bakhodet (no pun intended)
Hvorfor lot du dem se igjennom bilen? Du vet du kan nekte?
Sitat av winkeesalami Vis innlegg
Hvorfor lot du dem se igjennom bilen? Du vet du kan nekte?
Vis hele sitatet...
Når du er ung kjenning av politiet?

Lykke til.

Så lenge du fører et kjøretøy og uansett ikke innehar særlig kredibilitet får du pent danse etter onkel sin pipe.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er noko du ikkje fortel.

Eg har køyrt bil i omlag ti år - og aldri vorte stoppa. Eg har faktisk aldri vorte stoppa av politet utanom masseundersøkelser som promillekontroll. Og då har dei aldri gjort meir enn å sjekke førarkort, vognkort, promille og bilbelte.

Så om du vert stoppa så ofte som du antyder, og politiet oppfører seg slik som dei gjer, så sit eg igjen med sterk følelse av at du ikkje gir oss det fulle biletet her.
Vis hele sitatet...
Nå er jeg ikke uenig med deg på noen måte, syntes bare det er interessant hvordan politi oppleves så forferdelig forskjellig av "ordentlige folk" og "småskurker", satt veldig på spissen. Samme gjelder eksempelvis NAV og barnevern.

Det er helt utrolig hvor forskjellig virkeligheten er i disse sammenhenger avhengig av hvem du er og hvordan du oppfattes. Det å få bilen sin vilkårlig ransaket på grunnlag av profilering alene er noe folk opplever daglig over hele landet.

Er det riktig? Forsåvidt ikke.

Får politiet stort sett napp når de gjør disse sånn halvveis lov-hjemlede inngrepene i borgeres privatliv? Så absolutt.

Stort sett er profileringen et resultat av at politiet plukker opp veldig tydelige signaler som småkjeltringer av en eller annen grunn føler en trang for å sende ut.

Folk flest derimot vil aldri måtte finne seg i slikt..
Sist endret av Tøffetom; 10. oktober 2015 kl. 20:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg kan bare skyte inn, at jeg har kjørt over 21 år. Har vært i én promillemassekontroll, og blitt stoppet én gang, da jeg kjørte hjem fra en kompis kl. 2 om natta. Tror det har mye med "utstråling", som Tøffetom er inne på, om du er observert sammen med mer eller mindre kriminelle personer av politiet og om du har rulleblad.