Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 4209
Hei og hopp i stua, og sånn!
Jeg har rett og slett gått tom for sanger å lære meg på gitar, og gidder ikke å sitte i timevis å høre på alt mulig rart for å kanskje finne noe som kan være kult å spille, så derfor lurer jeg på om noen her har forslag til en liten gitarist med kløe i fingrene?
Jeg hører hovedsaklig på metal, men også en del mer rolige greier.
Jeg liker å spille f.eks. Avenged Sevenfold, Children of Bodom, Bullet for my Valentine og Trivium, så noe i den duren.

Noen som har forlag?
Spirit Of The Radio - RUSH
Radio/Video - System Of A Down
Full Of Regret - Danko Jones

Kan ikke å spille selv, men synes disse sangene har fett gitarspill! Prøvde å holde det innen litt samme musikken som du nevnte, og jeg må si jeg blir imponert om du får til Sprit Of The Radio.
Brusmisbruker
Trådstarter
Sitat av Flaskepost Vis innlegg
Spirit Of The Radio - RUSH
Radio/Video - System Of A Down
Full Of Regret - Danko Jones

Kan ikke å spille selv, men synes disse sangene har fett gitarspill! Prøvde å holde det innen litt samme musikken som du nevnte, og jeg må si jeg blir imponert om du får til Sprit Of The Radio.
Vis hele sitatet...
Hørte litt på den første du nevnte, og jeg fikk til en en god del av det bare ved å høre den en gang, så den er ikke SÅ vanskelig
Skal sjekke ut de andre også! Takk!

Og bare kom med mer folkens!
Jeg startet som metallgitarist i mine yngre dager, og har derfra beveget meg over til klassisk/akustisk musikk. Et av favorittbandene mine å spille var Parkway Drive. De aller fleste sangene deres er innenfor rimelighetens grenser mtp. vanskelighetsgrad. Hvis du vil ha noe litt mer krevende, sjekk ut All That Remains. Begge er innenfor sjangeren melodisk metall.

Hvis du liker litt hardere metall, kan du sjekke ut Every Time I Die, litt kaotisk, men veldig bra.

Mine favoritt akustiske/klassiske sanger:

Cavatina - John Williams
Horizon - Genesis
Asturias - Isaac Albeniz
Tears in the rain - Joe Satriani
Classical Gas - Mason Williams (liker versjonen til Tommy Emmanuel svært godt, men den er krevende)

Listen kunne fortsatt svært lenge, send meg en PM hvis det faller i smak og du vil ha mer.
Brusmisbruker
Trådstarter
Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg startet som metallgitarist i mine yngre dager, og har derfra beveget meg over til klassisk/akustisk musikk. Et av favorittbandene mine å spille var Parkway Drive. De aller fleste sangene deres er innenfor rimelighetens grenser mtp. vanskelighetsgrad. Hvis du vil ha noe litt mer krevende, sjekk ut All That Remains. Begge er innenfor sjangeren melodisk metall.

Hvis du liker litt hardere metall, kan du sjekke ut Every Time I Die, litt kaotisk, men veldig bra.

Mine favoritt akustiske/klassiske sanger:

Cavatina - John Williams
Horizon - Genesis
Asturias - Isaac Albeniz
Tears in the rain - Joe Satriani
Classical Gas - Mason Williams (liker versjonen til Tommy Emmanuel svært godt, men den er krevende)

Listen kunne fortsatt svært lenge, send meg en PM hvis det faller i smak og du vil ha mer.
Vis hele sitatet...
Spiller ikke så mye akustisk, men kan hende jeg tar en kikk på det Men Parkway Drive er jo rimelig kult det!
Takk!

Spiller forresten ikke noen rolle hvilken tuning sangene er i, siden jeg har gitarer i alle tenkelige tuninger, og noen til
Tja, du kan jo forsøke deg på: Jon Gomm - Passionflower eller Ain't Nobody.

Du liker mye metall sier du, ikke akkurat det, men fy pokker, Jon Gomm er sjef.

Jon Gomm.
Sist endret av stagg; 19. august 2013 kl. 20:44.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Gi oss gjerne noen klipp av de du 'mestrer' sånn at vi kan anslå hvilket nivå du er på.
Det blir ikke mye bedre enn Bright Eyes - First day of my life.
Elliott Smith har også mye fint, denne sangen har en av de fineste og morsomste soloene jeg har hørt.
Brusmisbruker
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Gi oss gjerne noen klipp av de du 'mestrer' sånn at vi kan anslå hvilket nivå du er på.
Vis hele sitatet...
Har ikke noen klipp bortsett fra et bedritent konsertopptak jeg ikke vil legge ut siden det er så mange andre med. Og det er jo fint å være sånn nogenlunde anonym her inne?

Men jeg har ikke vært borti noe av Avenged Sevenfold jeg ikke får til f.eks. Du kan jo høre på gitaren i denne. Håper det hjelper noe!

Kanskje et litt dårlig eksempel, men denne her sitter nesten etter et par dager med øving!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av valentino_942 Vis innlegg
Har ikke noen klipp bortsett fra et bedritent konsertopptak jeg ikke vil legge ut siden det er så mange andre med. Og det er jo fint å være sånn nogenlunde anonym her inne?

Men jeg har ikke vært borti noe av Avenged Sevenfold jeg ikke får til f.eks. Du kan jo høre på gitaren i denne. Håper det hjelper noe!

Kanskje et litt dårlig eksempel, men denne her sitter nesten etter et par dager med øving!
Vis hele sitatet...
Du eier vel noen effektpedaler og en maskin med line in? Hvis ikke kan jeg anbefale deg en guitarport eller toneport.
Da må du kose deg med Dream Theater, for eksempel The count of Tuscany:

Full tab finnes på nettet

http://www.youtube.com/watch?v=E4yzYKIiV9Y
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Du eier vel noen effektpedaler og en maskin med line in? Hvis ikke kan jeg anbefale deg en guitarport eller toneport.
Vis hele sitatet...
Ja, kom igjen! Ta opp, og legg ut noe!
Hva med Smoke on the water av Deep Purple, Denne er ikke lett. Men etter noen timer kan man greie den om man er flink nok, får mange babes når jeg spillær'n :P
Foreslår 9th MovementDeath's Design av Diabolical Masquerade. Utsøkt stykke komposisjon. De mest fremtredende gitarpartiene er å finne i siste del, Keeping Faith, som starter ved 1:52-merket.

Tabs finner man etter et enkelt søk.
Sjekk ut et band som heter Rise Against!
Brusmisbruker
Trådstarter
Sitat av ormebol Vis innlegg
Ja, kom igjen! Ta opp, og legg ut noe!
Vis hele sitatet...
Har ikke noe mulighet akkurat nå, men jeg og bandet mitt har tenkt å spille inn noe greier, så hvis tråden fortsatt lever kan jeg legge ut noe!

Og takk til alle for forslag!

Sitat av Iluwu Vis innlegg
Hva med Smoke on the water av Deep Purple, Denne er ikke lett. Men etter noen timer kan man greie den om man er flink nok, får mange babes når jeg spillær'n :P
Vis hele sitatet...
Tuller du?
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Opeth med Hope Leaves!
sjekk ut Synyster Gates på youtube
Erotomania - Dream Theater kan du prøve deg på, litt annen stil enn det du nevner, men jeg lover deg, Petrucci vet å gjøre det utfordrende.
Det meste av oslo ess er jo ganske bra, de har alt fra punk til balader egentlig
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av ErnieBall Vis innlegg
Da må du kose deg med Dream Theater, for eksempel The count of Tuscany
Vis hele sitatet...
This

Sitat av Dillinger Vis innlegg
Opeth med Hope Leaves!
Vis hele sitatet...
And this

Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Erotomania - Dream Theater kan du prøve deg på, litt annen stil enn det du nevner, men jeg lover deg, Petrucci vet å gjøre det utfordrende.
Vis hele sitatet...
Again, this!!!!

I min tid som gitarist er det alltid Opeth og Dream Theater jeg ender opp med å falle tilbake til å spille. Musikken er variert og det gjør at den blir sykt gøy å spille. Det er ikke bare random chugging og power chords, men teknisk krevende og megagøy!

Anbefaler å starte med Ghost Of Perdition av Opeth, hvis du er litt flink da. Overture 1928 av Dream Theater syns jeg er megagøy å spille.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Siden jeg ikke har noe formening om hvilket nivå du ligger på kan jeg heller legge ut mitt siste frelsesobjekt som alle andre skrullingene her inne.

Magic Pie, i min mening en av norges beste band og en av de beste progrockbandene jeg har vært borti, også kåret til album of the year av Sea Of Tranquility.


http://www.magicpie.net/

http://www.seaoftranquility.org/article.php?sid=498

http://open.spotify.com/artist/0ABvgllZiW792ERHXuJlGz
▼ ... noen uker senere ... ▼
Utfordring

http://m.youtube.com/watch?v=0o8vszqVL2U
Sist endret av gulunderstrek; 15. september 2013 kl. 22:30.