Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1277
Hei og hå!
Har en litt kinky husleiekontrakt med noen kompiser, og vil gjerne ut av denne. Det vil vi forsåvidt alle sammen. Så vi lurer på om brudd på §5-4 er grunn for heving av leieforhold. (Husleieloven, http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17) Noen som har peiling?

Det er snakk om et rom av ganske vesentlig størrelse i huset (en langgang) som vi ikke lenger har tilgang til fordi "handymannen" til utleier (Utleiemekleren), skal nå plutselig bruke dette som verktøysbod/lager.
Det første spørsmålet her blir om dette rommet er/var en del av avtalen? Og hva har dere brukt rommet til?
Du kunne helt klart ha droppet "herregud" -biten for å ikke høres så frustrert ut, helt klart.
Håpet egentlig på en litt konstruktiv samtale rundt emnet, men neivell.

Tidsbestemt spiller ingen rolle, og om det var i bruk eller ikke spiller heller ingen rolle siden vi disponerte dette rommet og som sagt, er det en del av huset vi leier. Hadde vi godtatt det ELLER fått lavere husleie hadde jeg ikke hatt noen grunn for å poste her i det hele tatt siden vi da, hadde hvert informert om, og godtatt at rommet ble brukt av noen utenfor leieforholdet.

Jeg er ikke ute etter juridiske "tips-å-triks", da hadde jeg gått på et annet forum. Men det kunne hende noen hadde hvert i samme situasjon som oss.

Rommet er brukt til lagring av eiendeler. Sykkel/moped+div.
Sist endret av winkeesalami; 22. september 2014 kl. 09:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av winkeesalami Vis innlegg
Tidsbestemt spiller ingen rolle, og om det var i bruk eller ikke spiller heller ingen rolle siden vi disponerte dette rommet og som sagt, er det en del av huset vi leier. Hadde vi godtatt det ELLER fått lavere husleie hadde jeg ikke hatt noen grunn for å poste her i det hele tatt siden vi da, hadde hvert informert om, og godtatt at rommet ble brukt av noen utenfor leieforholdet.

Jeg er ikke ute etter juridiske "tips-å-triks", da hadde jeg gått på et annet forum. Men det kunne hende noen hadde hvert i samme situasjon som oss.

Rommet er brukt til lagring av eiendeler. Sykkel/moped+div.
Vis hele sitatet...
Vel, det første som skjer er at dere havner i forliksrådet (ved en evt konflikt) og da (etter egen erfaring) betyr ikke lovene like mye da blir tolket litt friere i praksis.
Det er ikke sikkert det er nok til å heve kontrakten. Og alt jeg nevnte er viktig informasjon.
Ved en tidsbestemt avtale som feks utgår om 2 mnd vil dere sannsynligvis ikke vinne frem i forliksrådet. Det er også andre lover som gjelder ved de forskjellige avtalemåtene. Om dette er ett rom som ikke blir brukt vil dere mest sannsynlig bare få mindre husleie. Om det kun brukes til lagring av utendørs "leker" og huseier kan la dere disponere ett alternativt rom blir saken avvist.
Og om noen i husstanden noen gang har JA til at dette er greit så har dere ingenting å komme med. Vi bor ikke i USA og dette er ikke en alvorlig sak så den blir nok løst ved at dere får si opp leiligheten med vanlig oppsigelsestid.

Så det å diskutere en sak uten å vite noe av bakgrunnen er jo umulig.