Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 694
Jeg var nettopp hos en bekjent, og ble da spurt om jeg kunne fikse passord på nettet der, noe som i og for seg burde være en simpel sak.

Jeg logget meg in på ruteren, som for øvrig er en Siemens Gigaset SE551, deretter in på noe som het security-setup ( eller noe lignende), jeg fant menyen hvor jeg ordnet passord, og ordnet det.
Og da fikk jeg beskjed om at ruteren måtte restartes før det tredde i kraft.

Ruteren restartes, men ingen datamaskiner i huset finner noen form for trådløst nettverk?
Prøvde deretter å restarte både datamaskin og ruter igjen, men fremdeles samme problem.

Hva kan dette skyldes?

Ville vært fint om noen har forslag, så jeg kan prøve å rette opp etter meg.

På forhånd , takk
Du har muligens redigert på routerens channel? Evnt kommet borti "enable wlan"? Bare å koble seg til med kabel å feilsøke det
Sitat av PepsiCo
Du har muligens redigert på routerens channel? Evnt kommet borti "enable wlan"? Bare å koble seg til med kabel å feilsøke det
Vis hele sitatet...


Jeg tror ikke jeg har kommet borti "enable wlan". for det var liksom bare muligheter for å skrive in passord der, ikke noe channel-greier.

Men det hadde vært fint om du kunne forklart hvordan man feilsøker med kabel og evt fikser det etter man har funnet feilen?
Du kobler deg til routeren via kabel og prøver ut forskellige innstillinger. F.eks om du fjerner keyen igjen og det får wlanet til å fungere igjen så vet du at routeren er idiot og ikke vil bli beskytta :=)
Tråden kan slettes, fant ut problemet...
Sist endret av shitrich; 6. oktober 2008 kl. 18:01.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Da må du gjerne fortelle hva du gjorde, og hva som løste problemet.
Jeg koblet meg i ruteren via kabel, fjernet passordet jeg hadde laget.

Etter det var pc'n jeg brukte dette til, tilkoblet trådløst nettverk.
Men ingen av de andre pc'ene i huset fant noe nett, så jeg logget in på ruteren igjen, og fant ut at problemet var at nettet var skjult for andre brukere, var noe med at SS(D?)I'en var blitt endret.
Når jeg endret det tilbake, fikk alle nett igjen.
Tipper at nettet var satt til privat og ikke delt. *gjort samme feil*
Man tror logisk sett at et privat nettverk er privat og et delt, ikke er det, men det stemmer altså ikke fant jeg ut. :-D
Stemmer nok det ja. SSID broadcasting kalles det på faguttrykk. Det betyr at nettverkskort som står til roaming (altså søker etter nettverk) ikke skal finne dem. Derimot må man sette opp en egen tilkobling for å finne dem, evnt bruke et wlan-snifferprogram for å fange dem opp. Dette er en innstilling som sjeldent brukes, siden den gir lav sikkerhet i forhold til f.eks. wpa2-kryptering som per idag er den sikreste måten å beskytte nettet sitt på