Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3586
Vær hilset Freakforum! Dette må være det eneste Norske debattarena hvor jeg virkelig føler meg hjemme!

jeg har endelig fått rævva i gir grunnet en ganske kinkig situasjon og laget meg en account. Anyways

Jeg har fullført utredning til ADHD/ADHD-PI (AttentionDeficitHyperActivityDisorder-PrimarilyInnattentive som det heter nå)
og psykologen min er rimelig sikker på at dette er en diagnose som passer meg. Jeg slo ut på absolutt alle områder. Videre vil han snakke med foreldrene mine om hvordan jeg var i oppveksten, sende meg til diverse iq og helsetester etc.

Et av kriteriene for å få medisiner er som mange av dere vet den beryktede pisseprøva.
Jeg har dessverre vært så inderlig dum at jeg har løyet til min psykolog (dvs originalt til min tidligere psykolog, får bare studenter så jeg bytter psykolog med jevne mellomrom) om at jeg har vært rusfri lenge. Dette er ikke sant, fakta er at jeg sluttet å røyke både siggarett og bongewes for litt over 2 uker siden, har også trent styrke i litt over en uke, spiser over dobbelt så mye som før og føler meg fysisk bra.

Har røykt cannabis hardt og iherdig siden jeg var 16 år. har hatt et par uker uten her og der blandt annet i 2014 og rundt juletider. Har ikke en dato på denne urinprøven men regner med at det ikke er så altfor lenge til.

Jeg har mer enn nokk av info i forhold til hvordan man kan "speede" opp denne prossessen med økt metabolisme, eller "Jukse på prøven" ved hjelp av Vitamin B og Creatin etc.

Det jeg lurer på er: Kan jeg få utsatt denne testen uten å ødelegge grunnlaget for den utredningen meg og min psykolog har hatt? Er det fastlegen eller psykologen min som bestemmer når og hvor dette skal testes? hvor masse har psykologen min med dette å gjøre? Fastlegen har taushetsplikt, men er redd for at hun ikke vil skrive ut medisiner ettersom "cannabisbruk kan gi symptomer på ADD" og at jeg må igjennom en ny utredning, en haug med papirer og søknader noe jeg føler jeg absolutt absolutt ikke har evne, tålmod eller vilje for.


Er redd for å fortelle psykologen min sannheten ettersom jeg merker en hvis stigma og skepsis til alt som er relatert til rus, utenom alkohol "merkelig" nokk, og jeg vil helst ikke "røre mer ved det" eller sette fokus i den rettning, ettersom jeg allerede har "svaiet den psykedeliske fane" kanskje litt høyt i samtalene med psykolog.
Merker at det Norske samfunnet kanskje ikke er like forståelsefullt som gutta og Erowid, selvom psykologen min ikke er helt konservativ og nesevis heller.

Denne diagnosen og denne typen medisinering tror jeg VIRKELIG kunne hjulpet meg, har lest masse om langtidsvirkningene til teraputiske doser amfetamin, og har svart så ærlig jeg overhodet kan på utredningen. De to mest stimulerende midler jeg har vært borti (utenom nikotin og koffein) er MDMA og psilocybin (tror jeg leste at psilocybin slekter på amfetamin?). Dette er lenge siden.

Etter å ha trent (og trener enda) såkalt "mindfulness" meditasjon klarer jeg meg veldig greit uten hasj, føler at dette hjelper på dagdrømmingen og impulsivitet og kompulsivitet til en hvis grad også. Det gir meg et rom i meg selv.

har ikke problemer med å gå nøktern og har egentlig bestemt meg for å ikke røyke noe som helst igjen i hele mitt liv, hverken Salvia Divinorum (selv om dette er en fantastisk opplevelse) eller Prince Mild.
har allikevel fortsatt store disiplin-vansker og konsentrasjonsvansker som jeg også hadde før jeg begynnte å røyke. føler at alt jeg har snakket om med psykolog fortsatt appellerer til det mennesket jeg er uten hasj.

Kan jeg be om en utsettelse av urinprøve, uten at psykologen min nødvendigvis må vite at dette faktisk ER en utsettelse? Har jeg noen som helst makt i forhold til når denne prøven forekommer, uten å ødelegge noe for meg selv? Er det dumt å innrømme at jeg brukte cannabis under utredning av ADHD-PI til fastlegen min, og isåfall vil dette gjøre det vanskeligere å bli medisinert, SELV når jeg tisser reint og holder meg rein? Vil virkelig bare tisse reint og fortsette med livet mitt, komme meg i jobb og skole etc.

Skulle virkelig ønske at jeg hadde innrømt dette FØR utredningen av ADHD-PI, det var ufattelig dumt gjort av meg. Var ikke klar over at dette var noe de ville sjekke. Løgn suger.

Beklager for ramblin WallOf.txt

Plz freaks, plz!
Kan vell bare si at du skal jobbe mye/trene eller en annen unnskyldning til at du ikke kan/rekker å møte opp. Si at du vil utsette noen uker slik at du ikke trenger å utsette/hoppe over trening og stresse deg ihjel for å nå timen. Urinprøvene regner jeg med at er frivillige, ettersom du selv ønsker å starte på nye medisiner, så regner med at du ikke er tvungen til å ta pissings 'Right here, right now'
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Kan vell bare si at du skal jobbe mye/trene eller en annen unnskyldning til at du ikke kan/rekker å møte opp. Si at du vil utsette noen uker slik at du ikke trenger å utsette/hoppe over trening og stresse deg ihjel for å nå timen. Urinprøvene regner jeg med at er frivillige, ettersom du selv ønsker å starte på nye medisiner, så regner med at du ikke er tvungen til å ta pissings 'Right here, right now'
Vis hele sitatet...
Haha! Veldig enkelt men, egentlig et veldig bra forslag! Tusen takk for tanken! Tenker å utsette neste psykologtime og teste meg selv så jeg vet hva jeg går til! Har bare vært veldig redd for folk som snakker om at thc sitter i kroppen i 3 måneder! Har hørt at det ikke skal være lurt å være veldig fysisk aktiv rett før (eller et par dager før) testen, men å trene hardt et par uker i forveien må da være bra? Få dat metabolizm movin?
Snakket faktisk med psykiateren om dette forrige gang. Ut i fra hva jeg forstod var han ganske mye mer urolig for å skrive ut ADHD medisin til folk som har tidligere "rusmisbruk". Jeg har så klart ikke fortalt han at jeg røykte litt cannabis en gang i blant, selv om det var veldig små doser.

Dette må du for all del ikke ta som en garanti på noen måte, men da jeg måtte gjennom pisse prøven et par år siden ble jeg rimelig tatt på sengen. Jeg visste ikke at noe slikt kreves, men fastlegen min sa de skulle ikke overvåke så mye siden jeg ikke hadde noen historie av rusmisbruk. Jeg hadde ingenting å skjule egentlig, men klarte bare ikke ta urinprøve foran noen. Har aldri gjort det, og sa bare til dem at det er flaut men jeg klarer det ikke. Jeg spurte om jeg bare kunne komme ned igjen senere i uken og gjøre det, og det var helt ok. Glemte å stikke ned, og hele prøven ble utsatt til jeg husket det en to uker senere. Så i min mening, så lenge du ikke har legen på nakken allerede, burde du kanskje kunne klare å få den utsatt uten noen problemer.

Det var også forresten psykiater på sykehus som måtte skrive ut for meg, fastlegen har ikke lov til å skrive ut ADHD medisiner ble jeg fortalt.

Men, for å avslutte. Jeg ville nok kanskje bare unnlatt å nevne cannabis bruken. Du klarer sikkert å utsette prøven med en blanding av "klarte ikke tisse" og "var syk" i en uke eller kanskje to før de blir mistenksomme. Du har jo ADHD også og er uten medisiner, og det hadde jo ikke vært så overraskende om du glemte timen eller hadde så dårlig motivasjon/konsentrasjon at du ikke klarte å komme deg dit! Om du nevner at du har brukt det i lengre tid så vil nok kanskje legen grave litt dypere for å se om du er der for å score drugs, eller faktisk få hjelp.

Klarer du ikke utsette lenge nok til at du får ren urinprøve og du blir tatt, er det også kanskje bedre å be om unnskyldning for at du "handlet før du tenkte" (adhd symptom) og røykte noe du fikk tildelt på en fest i påsken, enn at du flatt ut innrømmer å ha vært "avhengig" av cannabis i lengre tid. Men ja, meld tilbake om hvordan det går!
Sitat av billybob86 Vis innlegg
Snakket faktisk med psykiateren om dette forrige gang. Ut i fra hva jeg forstod var han ganske mye mer urolig for å skrive ut ADHD medisin til folk som har tidligere "rusmisbruk". Jeg har så klart ikke fortalt han at jeg røykte litt cannabis en gang i blant, selv om det var veldig små doser.

Dette må du for all del ikke ta som en garanti på noen måte, men da jeg måtte gjennom pisse prøven et par år siden ble jeg rimelig tatt på sengen. Jeg visste ikke at noe slikt kreves, men fastlegen min sa de skulle ikke overvåke så mye siden jeg ikke hadde noen historie av rusmisbruk. Jeg hadde ingenting å skjule egentlig, men klarte bare ikke ta urinprøve foran noen. Har aldri gjort det, og sa bare til dem at det er flaut men jeg klarer det ikke. Jeg spurte om jeg bare kunne komme ned igjen senere i uken og gjøre det, og det var helt ok. Glemte å stikke ned, og hele prøven ble utsatt til jeg husket det en to uker senere. Så i min mening, så lenge du ikke har legen på nakken allerede, burde du kanskje kunne klare å få den utsatt uten noen problemer.

Det var også forresten psykiater på sykehus som måtte skrive ut for meg, fastlegen har ikke lov til å skrive ut ADHD medisiner ble jeg fortalt.

Men, for å avslutte. Jeg ville nok kanskje bare unnlatt å nevne cannabis bruken. Du klarer sikkert å utsette prøven med en blanding av "klarte ikke tisse" og "var syk" i en uke eller kanskje to før de blir mistenksomme. Du har jo ADHD også og er uten medisiner, og det hadde jo ikke vært så overraskende om du glemte timen eller hadde så dårlig motivasjon/konsentrasjon at du ikke klarte å komme deg dit! Om du nevner at du har brukt det i lengre tid så vil nok kanskje legen grave litt dypere for å se om du er der for å score drugs, eller faktisk få hjelp.

Klarer du ikke utsette lenge nok til at du får ren urinprøve og du blir tatt, er det også kanskje bedre å be om unnskyldning for at du "handlet før du tenkte" (adhd symptom) og røykte noe du fikk tildelt på en fest i påsken, enn at du flatt ut innrømmer å ha vært "avhengig" av cannabis i lengre tid. Men ja, meld tilbake om hvordan det går!
Vis hele sitatet...
Hmm, takk for god og informativ post! Psykologen og legen min vet at jeg har en tidligere historie med daglig cannabisbruk, men de virker ikke negativ til å skrive ut medisiner av den grunn. De, som sagt, tror jeg har sluttet (og det har jeg jo og, bare at jeg løy om at jeg var clean før jeg faktisk var det). Nå snuser jeg bare (lol) og de virker ikke negativ til medisiner. Tisseprøve vil de ha for å konfirmere dette, men jeg tror det skal gå bra. Nå er det snart 3 uker, og har enda ikke fått en dato, + har kjøpt meg en Narkotikatest jeg sparer til før neste psykologtime.

Igjen, takk for et utfyllende svar!
Urinprøve er ikke et kriterie for å få utskrevet sentralstimulerende eller andre adhd-medisiner. Har fått flere typer sentralstimulerende skrevet ut ved forskjellige perioder, både av forskjellige leger og forskjellige legesentre (inkludert et av de største sykehusene i Norge), og det har aldri noen gang vært snakk om urinprøve.

Nå går jeg på dextroamfetamin, som både er mer potent og med mye høyere misbrukspotensiale enn metylfenidat, og likevel var det ikke snakk om noen urinprøve. EKG og blodtrykk er det som er standard de fleste steder. EKG er gjerne noe man bare gjør aller første gangen, mens blodtrykk måler de jevnlig.


Har du historie med bruk av ulovlige rusmidler er det derimot stor sjanse for at du må gjennom en urinprøve. Men som flere nevner over så er det ikke verre enn å vente lenge nok til at du garantert er ren. Det er fullstendig innafor for en med ADHD og glemme en time eller to... Tar du kontakt 1-2 uker etter du har glemt timen så vinner du også mye tid. Det er i alle fall ikke noe poeng å ta en urinprøve om det er sjans for at den ikke blir ren.
Hvis du har ambisjoner om å bli "bedre" (du virker oppegående nok, dog), så vil jeg på vennlig måte anbefale deg å være 100% ærlig med psykologen om alt. Det er ikke fordi jeg ønsker deg negative konsekvenser, men fordi hvis du er ærlig om rusbruk og lignende, så kan det hende dere finner ut -hvorfor- du bruker det etter hvert. Det kan være forskjellige grunner til det, grunner som du kanskje ikke er helt klar over selv. Og når man finner ut "rotårsaker", så kan man ta grep for å gjøre noe med dem og bli sunnere psykisk, og få mer ro.

Psykologer ser mange ting vi vanlige ikke ser. De har svært mange års utdannelse og ofte like mange års erfaring. Ikke spill "mind checkers" med dem, de er der for å hjelpe deg til et bedre liv Bare mine "two cents". Ønsker deg alt det beste.
Sist endret av Oro; 10. april 2015 kl. 09:13.
De fleste psykologer med litt bakkekontakt vet at de med ADD har en tendens til å ha en lang historikk med selvmedisinering, derfor pleier de å være mest opptatt av om du bruker rusmidler gjevnlig og om du eventuellt har et rusproblem.

Hvis du bruker det sporadisk og generellt har lite forbruk av rusmidler er det ihvertfall få privatpraktiserende psykologer som gidder å be om urinprøve.

Som sagt så skal de ta en vurdering om du har nytte av medisinering med stimulanter, hvis du bruker andre rusmidler ved siden av kan det fort bli vanskelig å vurdere om behandlingen faktisk hjelper. Et annet moment er at rusmidler kan forsterke bivirkninger, derfor ber de deg oftest om ikke å bruke alkohol eller nikotin i tilvenningsperioden som varer de første 2-3 månedene etter at du har startet med ritalin.
Sitat av Legrys Vis innlegg
Et annet moment er at rusmidler kan forsterke bivirkninger, derfor ber de deg oftest om ikke å bruke alkohol eller nikotin i tilvenningsperioden som varer de første 2-3 månedene etter at du har startet med ritalin.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk beskjed om å ikke drikke sprit før medisinene gikk ut av kroppen, 12 timer etter inntak, men at det gikk bra med øl og vin bare jeg drakk rolig. Jeg røyket masse men det fikk jeg aldri noen kommentar på.
Trådstarter
19 8
Sitat av randomize Vis innlegg
Urinprøve er ikke et kriterie for å få utskrevet sentralstimulerende eller andre adhd-medisiner. Har fått flere typer sentralstimulerende skrevet ut ved forskjellige perioder, både av forskjellige leger og forskjellige legesentre (inkludert et av de største sykehusene i Norge), og det har aldri noen gang vært snakk om urinprøve.

Nå går jeg på dextroamfetamin, som både er mer potent og med mye høyere misbrukspotensiale enn metylfenidat, og likevel var det ikke snakk om noen urinprøve. EKG og blodtrykk er det som er standard de fleste steder. EKG er gjerne noe man bare gjør aller første gangen, mens blodtrykk måler de jevnlig.


Har du historie med bruk av ulovlige rusmidler er det derimot stor sjanse for at du må gjennom en urinprøve. Men som flere nevner over så er det ikke verre enn å vente lenge nok til at du garantert er ren. Det er fullstendig innafor for en med ADHD og glemme en time eller to... Tar du kontakt 1-2 uker etter du har glemt timen så vinner du også mye tid. Det er i alle fall ikke noe poeng å ta en urinprøve om det er sjans for at den ikke blir ren.
Vis hele sitatet...
Takk, dette er min instilling! Har nå over en måned (hvis jeg husker korrekt?) fri fra både marijuana og siggaretter, begynt å trene fast og føler meg bra egentlig! ADD-symptomene mine er dog nesten mer prevalente nå. Tror ikke det er noen nødvendighet i å fortelle psykologen min om min løgn når den er ute av verden. skal heller fokusere på å være ærlig fra nå av

Sitat av Legrys Vis innlegg
De fleste psykologer med litt bakkekontakt vet at de med ADD har en tendens til å ha en lang historikk med selvmedisinering, derfor pleier de å være mest opptatt av om du bruker rusmidler gjevnlig og om du eventuellt har et rusproblem.

Hvis du bruker det sporadisk og generellt har lite forbruk av rusmidler er det ihvertfall få privatpraktiserende psykologer som gidder å be om urinprøve.

Som sagt så skal de ta en vurdering om du har nytte av medisinering med stimulanter, hvis du bruker andre rusmidler ved siden av kan det fort bli vanskelig å vurdere om behandlingen faktisk hjelper. Et annet moment er at rusmidler kan forsterke bivirkninger, derfor ber de deg oftest om ikke å bruke alkohol eller nikotin i tilvenningsperioden som varer de første 2-3 månedene etter at du har startet med ritalin.
Vis hele sitatet...
Hmm jeg er klar over alt dette, har gått til psykolog lenge og har lest masse på internett om diagnosen, hvordan de stiller diagnosen, kriterier for diagnosen etcetera. Har også gjennomført utredning for ADHD(eller kanskje ADHD-PI, husker ikke helt). Psykologen min og jeg har en god dialog og jeg får all den informasjonen jeg trenger. Jeg visste dog ikke at de vill råde meg fra å bruke nikotin i oppstartsfasen! Når jeg fikk wellbutrin av fastlegen min fikk jeg ikke noe beskjed på dette, selvom bupropion og nikotin har en effekt på hverandre. Er sikker på at vi skal finne en løsning på det.

Spørsmålet mitt dreide seg i om hvorvidt jeg skulle "fortelle at jeg hadde røykt hasj når jeg sa at jeg ikke hadde gjort det" tiltross for at jeg hadde vært rein i 2-3 uker når jeg fikk høre om denne urinprøven, om det gikk ann å gå til legen for å få seg testet uten at dette ville gå ut over min troverdighet til helsevesenet også videre også videre.

Har uansett over en måned uten en eneste siggarett eller noe THC i det hele tatt, så dette er ikke en relevant problemstilling for meg lenger. Tenker å være ærlig fra nå av og unngå alt som har med narkotika og offentligheten å gjøre, og heller fokusere på å trene og å kjøre i gang matten fra VGS (lol).

Takk for svar!

Fant foresten ut, takket være FreakForum at det fantes en såkalt "NARKOTIKATEST" (med store bokstaver ja). De skulle ha 300 blodige kroner for den, så sparer den til før urinprøven min, just in case. Thanx Fellow Freax!

Sitat av Arne_J Vis innlegg
Hvis du har ambisjoner om å bli "bedre" (du virker oppegående nok, dog), så vil jeg på vennlig måte anbefale deg å være 100% ærlig med psykologen om alt. Det er ikke fordi jeg ønsker deg negative konsekvenser, men fordi hvis du er ærlig om rusbruk og lignende, så kan det hende dere finner ut -hvorfor- du bruker det etter hvert. Det kan være forskjellige grunner til det, grunner som du kanskje ikke er helt klar over selv. Og når man finner ut "rotårsaker", så kan man ta grep for å gjøre noe med dem og bli sunnere psykisk, og få mer ro.

Psykologer ser mange ting vi vanlige ikke ser. De har svært mange års utdannelse og ofte like mange års erfaring. Ikke spill "mind checkers" med dem, de er der for å hjelpe deg til et bedre liv Bare mine "two cents". Ønsker deg alt det beste.
Vis hele sitatet...
Jeg spiller ikke noe "mind checkers", og jeg har blitt bedre. Jeg trener vær dag, spiser sunt og har ikke røykt noe som helst på over en måned. Jeg ser ikke helt grunnen til å begynne å ruminere i et dårlig valg nå. vil heller fokusere på framtiden. Har alerede hatt god terapi og fått god hjelp til å forstå hva som har motivert mitt rusbruk, har taklet det med all kraft og nyter nykternhetens goder den dag i dag.

Har stor respekt for psykolog-yrket, min egen mor er faktisk utdannet psykolog, synes feltet er veldig interessant og viktig!

Det er ikke meningen å høres barsk ut, ville bare informere deg om at jeg er inne i en desidert god prosess og har tatt et godt løft, og fått masse hjelp Din post ville nokk vært mer relevant (veldig relevant altså!) for kanskje 2 år siden ! Takk for svar!
Sist endret av Sheepmafya; 14. april 2015 kl. 04:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
( ͡° ͜ʖ ͡°)╭∩╮
samot's Avatar
Flott at du har klart å slutte å røyke
Høres ut som du er på god vei inn i ett "nytt og bedre liv"!

I bunn å grunn er det kun du selv som kan hjelpe deg, ved å gjøre slik du har gjort, og fortsette behandling/samtaler med leger.

Keep it up!
Trådstarter
19 8
Sitat av samot Vis innlegg
Flott at du har klart å slutte å røyke
Høres ut som du er på god vei inn i ett "nytt og bedre liv"!

I bunn å grunn er det kun du selv som kan hjelpe deg, ved å gjøre slik du har gjort, og fortsette behandling/samtaler med leger.

Keep it up!
Vis hele sitatet...
Thanks man!! Akkurat den vibben jeg er på!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
19 8
Sitat av randomize Vis innlegg
Urinprøve er ikke et kriterie for å få utskrevet sentralstimulerende eller andre adhd-medisiner. Har fått flere typer sentralstimulerende skrevet ut ved forskjellige perioder, både av forskjellige leger og forskjellige legesentre (inkludert et av de største sykehusene i Norge), og det har aldri noen gang vært snakk om urinprøve.

Nå går jeg på dextroamfetamin, som både er mer potent og med mye høyere misbrukspotensiale enn metylfenidat, og likevel var det ikke snakk om noen urinprøve. EKG og blodtrykk er det som er standard de fleste steder. EKG er gjerne noe man bare gjør aller første gangen, mens blodtrykk måler de jevnlig.


Har du historie med bruk av ulovlige rusmidler er det derimot stor sjanse for at du må gjennom en urinprøve. Men som flere nevner over så er det ikke verre enn å vente lenge nok til at du garantert er ren. Det er fullstendig innafor for en med ADHD og glemme en time eller to... Tar du kontakt 1-2 uker etter du har glemt timen så vinner du også mye tid. Det er i alle fall ikke noe poeng å ta en urinprøve om det er sjans for at den ikke blir ren.
Vis hele sitatet...
Hei randomize! Du svarte i tråden min for et par måneder siden ang. utredning til ADHD, og den relaterte urinprøven. Nå skal jeg snart ha min første urinprøve, har vært fri fra all røyk i 2, 2 og en halv måneder, og å være rein og rusfri er ikke et problem!.

Du sa i tråden min at du ikke måtte ta disse urinprøvene. visste din lege/psykiater om tidligere rusbruk? og hadde du foresten tidligere erfaringer med ulovlige rusmidler? (Dette er litt personlig spørsmål, håper ikke du tar deg nær av det!)

De vil nemlig muligens dokumentere meg rusfri i 3 måneder før de skriver ut stiumlant-medisiner og jeg skal begynne med realfag nå i sommer. Hadde vært ekstremt kult å ha det nå som jeg snur hele livet mitt rundt.

Vet du kanskje noe om rettigheter, om jeg kan få kuttet ned denne tiden foreksempel, eller om dette er "standard" praksis?
Sitat av Sheepmafya Vis innlegg
Hei randomize! Du svarte i tråden min for et par måneder siden ang. utredning til ADHD, og den relaterte urinprøven. Nå skal jeg snart ha min første urinprøve, har vært fri fra all røyk i 2, 2 og en halv måneder, og å være rein og rusfri er ikke et problem!.

Du sa i tråden min at du ikke måtte ta disse urinprøvene. visste din lege/psykiater om tidligere rusbruk? og hadde du foresten tidligere erfaringer med ulovlige rusmidler? (Dette er litt personlig spørsmål, håper ikke du tar deg nær av det!)

De vil nemlig muligens dokumentere meg rusfri i 3 måneder før de skriver ut stiumlant-medisiner og jeg skal begynne med realfag nå i sommer. Hadde vært ekstremt kult å ha det nå som jeg snur hele livet mitt rundt.

Vet du kanskje noe om rettigheter, om jeg kan få kuttet ned denne tiden foreksempel, eller om dette er "standard" praksis?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri benyttet meg av rusmidler på fast basis. Jeg drikker ikke alkohol, men benytter meg av MDMA og psykedelika en gang i blant (max en gang i mnd).

Så ja, jeg hadde tidligere erfaringer med ulovlige rusmidler, men ingen av dem som har skrevet ut medisiner har spurt meg om dette. Som person fremstår jeg ikke som en typisk rusbruker (eller misbruker), så det er muligens en av grunnene til at det liksom ikke har vært noe tema. De har kun informert om avhengighets og misbruksfaren, som jeg kjapt har gitt utrykk for at jeg er klar over.

Det er ikke godt å si noe om standard praksisk rett og slett fordi det ikke er noen standard praksis. Jeg tror ikke det finnes noen rettigheter her heller, legen/psykiateren gjør faktisk rett i å ikke skrive ut om de mener det er fare for misbruk av medisiner (og som regel blir all ulovlig rusbruk oppfattet som misbruk). Og da er det lite annet du kan gjøre enn å bevise at du ikke lenger bruker ulovlige rusmidler. Du kan forsøke å begrunne det med det du sier her. Du har lagt om livet ditt, du ønsker å starte på utdanning og begynner på dette allerede i sommer, og medisiner vil gi deg en større sjans for å lykkes. Utdanning er noe de fleste instanser setter høyt. Du kan jo foreslå å fortsette med urinprøver, slik at de i alle fall kan avdekke om du benytter deg av andre rusmidler. Lykke til
Trådstarter
19 8
Sitat av randomize Vis innlegg
Jeg har aldri benyttet meg av rusmidler på fast basis. Jeg drikker ikke alkohol, men benytter meg av MDMA og psykedelika en gang i blant (max en gang i mnd).

Så ja, jeg hadde tidligere erfaringer med ulovlige rusmidler, men ingen av dem som har skrevet ut medisiner har spurt meg om dette. Som person fremstår jeg ikke som en typisk rusbruker (eller misbruker), så det er muligens en av grunnene til at det liksom ikke har vært noe tema. De har kun informert om avhengighets og misbruksfaren, som jeg kjapt har gitt utrykk for at jeg er klar over.

Det er ikke godt å si noe om standard praksisk rett og slett fordi det ikke er noen standard praksis. Jeg tror ikke det finnes noen rettigheter her heller, legen/psykiateren gjør faktisk rett i å ikke skrive ut om de mener det er fare for misbruk av medisiner (og som regel blir all ulovlig rusbruk oppfattet som misbruk). Og da er det lite annet du kan gjøre enn å bevise at du ikke lenger bruker ulovlige rusmidler. Du kan forsøke å begrunne det med det du sier her. Du har lagt om livet ditt, du ønsker å starte på utdanning og begynner på dette allerede i sommer, og medisiner vil gi deg en større sjans for å lykkes. Utdanning er noe de fleste instanser setter høyt. Du kan jo foreslå å fortsette med urinprøver, slik at de i alle fall kan avdekke om du benytter deg av andre rusmidler. Lykke til
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Ingen dum ide å foreslå å startere tidligere men levere prøver en stund!