Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1432
taw
omflakkende agitator
9 1
God aften


Visstnok er det mange anti-histaminer som er OTC/reseptfrie i utlandet, t.o.m. de fleste (!! ?) andre land, men som det kreves resept for her i kongeriket.

Noen som vet noen raske kilder for info om dette uten å måtte ringe rundt, eller har sikre fakta (så jg helst unngår å dra tomhendt fra apoteket da)..

har prøvd Alimemazin (her populært kjent under navnet "Vallergan"), og det funket tydeligvis greit (mot kvalme ved bruk av opioider), men vet fra før jeg har 'testet' det (i annen sammenheng) at - ihvertfall ved 'større' doser (30mg++), og muligens til en viss grad ved mindre doser, og, at jeg blir sløv, apatisk, og mulig litt døsig og slapp hele dagen etter! Vet ikke helt sikkert at det var dette (forårsaket av Alimemazin, og om evt. kun ved større doser), men om så helst noe jeg vil unngå.

Vil ikke at anti-histaminen(e) skal ha mange andre bi-effekter (døsighet, apati, el.l.. - helst ikke noe jeg merker 'rus' av på noen måte i seg selv, som sløver nervesystemet (på toppen av evt. sløving fra opioider og Benzodiazepiner)),

Vurderer generelle anti-histaminer spesifikt for deres "anti emetic" (aka. kvalmestillende) effekt, som er hva jeg egentlig ser etter. Anti-histaminer har visstnok som felles egenskap at de er kvalmestillende, i forskjellig grad. Gjetter at de alle stilner kvalme på samme måte (dog muligens i forskjellig grad, og små forskjeller .. )
Jeg vet ikke særlig om typer kvalme (hvordan det forårsakes, årsak, osv., og hvordan de forskjellige medisinene hjelper for å forhindre dette) er forskjellig, og om andre kvalmestillende medisiner (annet enn anti-histaminer (om det er noen kvalmestillende som ikke er anti-histaminear.. (?)) har lik effekt (for å forhindre kvalme ved bruk av opioider).. så jeg tror anti-histaminer (generelt, hvilke som helst egentlig... - det jeg (lettest) kan få tak i (mengder av, helst. og helst billig .. )) er det som er best å satse på. Det at de hjelper mot kløe er et bra pluss (ved bruk av opioider), men hovedsakelig er det kvalme som er problemet og jeg søker løsning for.

Har altså prøvd Alimemazin/Vallergan, og var ikke helt fornøyd med bieffekter, i tillegg tror jeg (usikker..) at det muligens trenger en del timer for å oppnå full effekt. (igjen usikker - ) , men håper det muligens kan tilby en fordel ved at virkningen varer ekstra lenge, sammenlignet med andre anti-histaminer.
En stor ulempe er at det krever resept..

Har også prøvd (såvidt, litt/par ganger) Meklozin (markedsført i Norge under merket "Postafen", som reisesyketabletter, tror jeg.)
Bare brukt små doser så ikke lett å si noe om evt. bi-effekter jeg kanskje kan ha av det. Burde muligens lese litt rundt først for å finne ut mer om det..
Usikker på hvor lett det er å få tak i dette..

Den siste anti-histamin typen av medisiner jeg har prøvd er Hydroxyzine ("Atarax"). Usikker, men denne er - i motsetning til mange andre (som f.eks Diphenhydramine) - visstnok også reseptbelagt i mange andre land, også.
Tok relativt store doser, nok til å unngå kvalme, og merket ingen ubehagelige bivirkninger, og kunne ta store doser Heroin, Fentanyl og annet uten noe kvalme (yay!). Eneste mulig liten ulempe er kort varighet.. våkner opp og kaster opp.. ugh.
Muligens litt risikabelt ved bruk av store doser, så går virkningen ut mens jeg sover, så kaster opp i søvne uten å våkne, og blir kvalt... ? =S

Uansett, Hydroxyzine er den jeg har best erfaring med så langt. Jeg har lite erfaring generelt, med alle disse medisinene, så mulig en er bedre enn en annen. Kort varighet er en stor ulempe...


Uansett, jeg er sikker på det finnes mange flere typer anti-histaminer rundt om.

- Noen som vet om noen (anti-histaminer, hvilke som helst (oral bruk da altså), eller annet som kan brukes mot samme type kvalme, som ikke er reseptbelagte?

Hvis det ikke finnes slik i Norge vil jeg ha tilgang på små mengder, sannsynligvis ikke pålitelig forsyning av disse (i min nåværende situasjon), og det vil være (relativt) dyrt.. :/

- Hvis alt er på resept her i landet, hvilke diagnoser bør jeg lese meg opp om for å kunne få en jevnlig forsyning av slikt fra legen (om mulig)?
Tror slikt bør være ganske lett å få tak i.. korrekt? Om så, stabil forsyning relativt billig og i store mengder mulig, noen som vet?

altså.. selv om jeg ikke har allergi, søvnproblemer eller noen plager av noen slag (er egentlig aldri hos legen anyway.. årevis siden sist; husker ikke .. ), det skal være lett å få tak i dette uten for mye planlegging og juging.. hm?



Best hadde vært noe som ikke var reseptpliktig, slik det er med mange av disse medisinene i de fleste andre land!!! helst ikke for dyrt heller, for spiser altså relativt store mengder av de (ifht. "anbefalt dose" iflg. pakningsvedlegg.), og i tilfeller som Hydroxyzine, flere ganger om dagen (ugh), ettersom kvalmen melder seg. . . :/



Mulig det er et lett og 'opplagt' og velkjent svar på dette. Er ikke involvert i bruker-samfunn og kultur selv, bruker alene og i hemmelighet (opioider, altså).

Bare kraftig irritert over ikke å kunne nyte opioider ordentlig (særlig i det hele tatt), siden jeg blir lett kvalm av selv små doser -- med mindre jeg har tatt anti-histaminer. Andre på nett fra utlandet snakker om det som det var en selvfølge at man kjøper slikt i hauger på apoteket... så søker jeg det opp her men neida, som så mye annet, krever resept... :/

noen veier rundt, alternativer, el. evt. råd for å skvise noe slikt ut av legen, da?



.. pfh takk for svar uansett!


mvh
Jeg tar ikke subutex uten å ha tatt postafen.