Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 6860
Hei, jeg har nylig begynt å arbeide på en stasjon hvor arbeidsgiveren er sjef på to stasjoner. Det som skjedde var at jeg fikk telefon av han hvor han var sint på meg pga jeg sa jeg ikke kunne jobbe den dagen pga andre planer ( det var ikke en av mine arbeidsdager, og stasjonen jeg ikke jobber på ). Og han truet til slutt med å gi meg sparken hvis jeg ikke kom på jobb den dagen. På jobb interjuvet spurte han meg om det ble et problem hvis han spurte meg om jeg kunne jobbe å da svarte jeg nei hvis jeg ikke har noen planer så går det helt fint. Men det jeg lurer på er da om han har lov til å tvinge meg på jobb på stasjonen jeg jobber på å stasjonen jeg ikke jobber på(han er sjef på begge stasjonene). Og om han har lov til å gi meg sparken. Kan legge til at det er Statoil stasjoner.

Jeg måtte jo gå ner på jobben i frykt får å miste den. Så nå neste uke er jeg innkalt til et møte med han pga han mener jeg ikke forsto opplæringen å da er ta mest sansynelig at han drar opp dette. Er det noe jeg kan si i mot han da får å beskytte meg å sørge får det ikke skjer igjen. Eller må jeg legge meg på alle fire å godta at han kan tvinge meg på jobb ?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg fikk samme beskjed som deg da jeg jobbet på en bensinstasjon på sørlandet.
Denne ene helgen hadde jeg avtalt å ha venner på besøk langveisifra med grilling, en fest og whatnot.
Kødden ringte torsdag kveld og sa jeg måtte komme på jobb lørdag og søndag. (en av de få frihelgene gjennom hele sommeren)
Jeg fikk beskjed om å komme meg på jobb eller få sparken..

Jeg forklarte situasjonen med at jeg fikk besøk og at han vil slite like mye som meg hvis jeg fikk fyken da stasjonen allerede var underbemannet. Han fant noen andre han, men jeg tror han hadde sparka meg på flekken han hvis ikke stasjonen var underbemannet. Drittjobb var det uansett. Skal ikke tilbake dit denne sommeren nei.

Men jau, det er flere sjefer som holder på slik. Om det er direkte lovlig vet jeg ikke, men de aller fleste ansatte vet nok ikke bedre og møter opp i frykt for å få sparken. Uansett mye stress å følge opp en slik sak da selv om du får beholde jobben så har du en evig pissed sjef på nakken. Er det en jobb du har planer om ha en stund, så gjør som sjefen sier, hvis ikke så bytter du jobb til en mer bedagelig sjef.
Sist endret av Bombasa; 19. april 2012 kl. 17:12.
Ja finnes noen av de sjefene som er noen *host*rauhål*host* men vet du om han har loven i sin hånd når han sier dette eller har han ikke rett til det?
Sitat av Arbeidsmiljøloven
"§ 60. Vern mot usaklig oppsigelse
Arbeidstaker kan ikke sies opp uten at det er saklig begrunnet i virksomhetens, arbeidsgiverens eller arbeidstakerens forhold…"
Vis hele sitatet...
Altså han må ha en god grunn for å sparke deg, den grunnen han bruker nå er ikke en god grunn.

Hun forteller imidlertid at skulking, uredelighet, stadige forsentkomminger, beruselse på jobb og ordrenekt er eksempler på gyldig oppsigelsesgrunn.
Vis hele sitatet...
Har du ikke gjort noen av de nevnte så er du ganske så trygg.

http://www.dinside.no/843/kan-du-faa-sparken

Her kan du lese litt mer.
Sist endret av SemiColon; 19. april 2012 kl. 17:14.
Det spørs rett og slett hva som står i kontrakten din.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Det er vel ikke direkte lov med mindre det står i kontrakten at du må forvente å gå på jobb på kort notis.
Sjefen kan sparke deg som han vil og de aller fleste vil aldri gidde å ta en slik sak videre uansett, og det vet sjefen godt.
Sist endret av Bombasa; 19. april 2012 kl. 17:16.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Det spørs rett og slett hva som står i kontrakten din.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen skriftelig kontrakt med han, han har aldri sakt noe om den og jeg har ikke tenkt noe over det. Har jobbet der i litt over en mnd så da tenker jeg at han kan gi meg sparken hvis han vil ?

gløm det jeg skreiv der. Men jeg er på prøvetid å har da ikke fått noe skriftelig kontrakt. Har jeg rett på skriftelig kontrakt når jeg er i prøvetid å kan han gi meg sparken av den grunn jeg har skrevet her hvis jeg er i prøvetid ( uten noen kontrakt )
Du har alltid krav på skriftlig kontrakt.
Sist endret av Morden78; 19. april 2012 kl. 17:29.
Men også det jeg ikke har fått svar på enda er om han har noen som helst rett til å tvinge meg til å gå på jobb på den stasjonen jeg ikke er ansatt på. Han er sjef på begge stasjonene men den ene er på plass nr1 å den andre er på plass nr2 kan han da tvinge meg til å jobbe på den andre stasjonen så lenge han styrer dem begge eller kan han ikke det siden jeg er ansatt på kun den ene ?
Det kommer an på hva kontrakten din (som du ikke har fått) sier. Uten en kontrakt er du egentlig ikke ansatt og kan ikke tvinges til å gjøre noe som helst, men du kan heller ikke kreve noe av jobben. Muntlig kontrakt er så klart bindende men det er ikke alltid så enkelt å bevise...
Sitat av Sup3rn0va123 Vis innlegg
Men jeg er på prøvetid å har da ikke fått noe skriftelig kontrakt. Har jeg rett på skriftelig kontrakt når jeg er i prøvetid å kan han gi meg sparken av den grunn jeg har skrevet her hvis jeg er i prøvetid ( uten noen kontrakt )
Vis hele sitatet...
Ja du har rett på skriftlig kontrakt når du er på prøvetid. Under prøvetiden så er det lettere å bli sagt opp enn etter at det har gått 3 måneder, men han må fortsatt ha en grunn til hvorfor han vil si deg opp.

Antar du er ansatt som ekstrahjelp/tilkalling/deltid og da står det som regel i kontrakten at du må kunne være fleksibel med å møte opp om bedriften trenger ekstra folk selv om det ikke er din arbeidsdag.

Si for eksempel at du var opptatt med å se på TV eller skulle på trening og derfor du ikke kunne møte opp på jobb så er det på ganske tynt grunnlag fra din side. Om du har bestilt deg flytur til københavn f.eks blir det noe helt annet eller en date ++ som er avtalt i lang tid i forveien.

Viktig og gi godt inntrykk, i hvertfall de 3 første månedene! :-)

Sitat av Sup3rn0va123 Vis innlegg
Men også det jeg ikke har fått svar på enda er om han har noen som helst rett til å tvinge meg til å gå på jobb på den stasjonen jeg ikke er ansatt på. Han er sjef på begge stasjonene men den ene er på plass nr1 å den andre er på plass nr2 kan han da tvinge meg til å jobbe på den andre stasjonen så lenge han styrer dem begge eller kan han ikke det siden jeg er ansatt på kun den ene ?
Vis hele sitatet...
Er mange ganger man blir bedt om å jobbe på en annen butikk i samme kjede. Dette er også noe som skal stå i en kontrakt. Men hadde det vært en Shell stasjon istedet for en Statoil stasjon han hadde bedt deg om å jobbe på, hadde det vært litt annerledes
1. Skaff deg en arbeidskontrakt.
2. Om du skal jobbe på en eller begge stasjonene og når du skal jobbe bør stå i kontrakten.
Er disse statoilstasjonene tilfeldigvis i Mo i Rana?
Hadde samme problemet med min sjef, da min kjæreste hadde fødselsdag, og jeg skulle i selskap hos henne en av mine få fridager.
Endte opp med at jeg skaffet meg ny jobb, og ba om å få gå på dagen.
Det er ikke lov, det er vel ofte en forventer at nye ansatte skal jobbe ekstra - noe de fleste nye synes er flott, mere $$$ - men av og til har man jo andre ærend, og da må det bli forstått at en faktisk har et LIV på siden av jobben.
Han kan ikke gi deg oppsigelse med det som grunnlag! Men er du deltidsansatt så får du vel ikke noen flere vakter.

Så han kan i teorien ikke gi deg sparken, men i praksis så jobber du ikke mer for han.
Det er ikke lov. Du har ingen plikt til å møte på jobb når du ikke er satt opp. Han kan ikke true med å sparke deg og uten arbeiskontrakt er det bare å ta en telefon til arbeidstilsynet og si ifra. Han kan bli bøtelagt for ikke å ha gitt deg skriftlig kontrakt. Jeg føler at jeg blir ekstremt sinna når jeg hører om sånne sjefer, fordi kjæresten min også jobber på en bensinstasjon og sjefen er like dan der. Jeg har kontakter innenfor Handel og Kontor som jobber med saker som dette. Er stasjonen medlem av en organsisasjon? Hvis de er under f.eks HK så kan du til og med få en person derfra som kommer og krangler med sjefen din for deg.

Hvis han sparker deg, går du direkte til Arbeidstilsynet og forteller dem saken, nevn også at du ikke har kontrakt. Han vil da bli bøtelagt og du vil mest sannsynlig få erstatningskrav.
Sitat av aerospacemaker Vis innlegg
Er disse statoilstasjonene tilfeldigvis i Mo i Rana?
Hadde samme problemet med min sjef, da min kjæreste hadde fødselsdag, og jeg skulle i selskap hos henne en av mine få fridager.
Endte opp med at jeg skaffet meg ny jobb, og ba om å få gå på dagen.
Det er ikke lov, det er vel ofte en forventer at nye ansatte skal jobbe ekstra - noe de fleste nye synes er flott, mere $$$ - men av og til har man jo andre ærend, og da må det bli forstått at en faktisk har et LIV på siden av jobben.
Vis hele sitatet...
Nei dette er ikke i Mo i Rana, er i Strand kommune ^^

Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Han kan ikke gi deg oppsigelse med det som grunnlag! Men er du deltidsansatt så får du vel ikke noen flere vakter.

Så han kan i teorien ikke gi deg sparken, men i praksis så jobber du ikke mer for han.
Vis hele sitatet...
Tror ikke jeg er deltidsansatt ( hvet ikke siden jeg har null papirer å lese på :P ) jeg har jo en turnus der det står når jeg jobber på et mellomrom på 3 uker :P
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Det er vel ikke direkte lov med mindre det står i kontrakten at du må forvente å gå på jobb på kort notis.
Sjefen kan sparke deg som han vil og de aller fleste vil aldri gidde å ta en slik sak videre uansett, og det vet sjefen godt.
Vis hele sitatet...
Dersom noen føler at en sjef oppfører seg mot lovens endelige dom, eller gir sparken på usaklige begrunnelser, vil jeg personlig anbefale alle å følge saken opp, da det er viktig å luke ut den arrogante stilen. Hvis ikke du står opp for deg selv så vil neste som blir ansatt sitte med samme problemstilling.

Det at man også kan gjøre gode penger i en eventuell saksøkelse er alltids en grei bonus.
Sitat av Sup3rn0va123 Vis innlegg
Tror ikke jeg er deltidsansatt ( hvet ikke siden jeg har null papirer å lese på :P ) jeg har jo en turnus der det står når jeg jobber på et mellomrom på 3 uker :P
Vis hele sitatet...

Du har ikke kontrakt, og du jobber sannsynligvis ikke 37,5 timer i uken? Jeg troooor det defineres som deltids. Det er ingenting som kan forhindre sjefen din i å ikke gi deg noen timer på neste timeplan, bare så du vet det. Han vil heller ikke få noe pes for det, det kan enkelt bortforklares av han.
Du er som ringe til-vikar hvis du blir ringt av sjefen hver gang du skal jobbe, men hvis du blir satt opp på en liste er du deltidsansatt (som regel) Kan jo hende at du blir satt opp på vakter, men ikke så ofte. Da kan du også kalles ringe til-vikar :P
Sitat av kaffetrakter17 Vis innlegg
Du er som ringe til-vikar hvis du blir ringt av sjefen hver gang du skal jobbe, men hvis du blir satt opp på en liste er du deltidsansatt (som regel) Kan jo hende at du blir satt opp på vakter, men ikke så ofte. Da kan du også kalles ringe til-vikar :P
Vis hele sitatet...
Da er jeg deltidsansatt får jeg har en liste med arbeidstider :P men vil det da si at han kan gjøre hva F*** han vil med meg ? :P som å ikke gi meg mer timer uten jeg kan komme noen som helst vei med det ?
Sitat av Sup3rn0va123 Vis innlegg
Da er jeg deltidsansatt får jeg har en liste med arbeidstider :P men vil det da si at han kan gjøre hva F*** han vil med meg ? :P som å ikke gi meg mer timer uten jeg kan komme noen som helst vei med det ?
Vis hele sitatet...
Dessverre har du ikke krav på timer, med mindre det står i kontrakten din (som du ikke har). Har dere en muntlig avtale om når du skal jobbe? Ettersom dere ikke har noen kontrakt, er det den muntlige avtalen som gjelder. Men ja, sjefen kan bare slutte å gi deg timer. Søk dem om jobb et annet sted, høres ikke ut som en fin arbeisplass uansett :P
Jobba under samme omstendigheter på en Statoil da jeg var rundt 18. En sjef som offentlig grilla de ansatte, og en nest-leder av samme kaliber. De ringte fks når man var sykemeldt og sa at "du er faen ikke sjuk du vetu. Kom på jobb!". Det var helt jævli der og da husker jeg, men når jeg ser jeg tilbake på det som en god læring og en slags oppdragelse innen arbeidslivet. Jeg ble utrolig flink til å holde avtaler og generelt gjøre en over normalt god jobb overalt hvor jeg har jobbet senere.
Sist endret av Source; 19. april 2012 kl. 23:07.
Permanent idiot
Schileru's Avatar
Anbefaler at du bare gjør som du får beskjed om helt til du får arbeidskontrakt. Så får dere heller bli enige om hva som skal stå i kontrakten, og da kan du jo gi klar beskjed om når du kan og ikke kan jobbe slik at dette blir tatt med. Å lage noen stor sak ut av dette er unødvendig, og vil bare gjøre ting verre.

Om du vil jobbe under en sånn sjef er vel kanskje og noe å tenke på.
Ingen sjef som har krav til å sparke deg for slike ting. Når det er sagt er det utrolig dumt å ikke ha kontrakt, noe du burde kreve omgående. Meld deg også inn i en fagforening, det vil hjelpe deg betraktelig pluss at sjefen din vil tenke seg om før han truer deg igjen.
Sist endret av Dumpventil; 19. april 2012 kl. 23:14.
Takk får alle svar Da får jeg vente til Onsdag å se hva som skjer på det møte Skal skrive her hva det ble til osv
Nå, hvordan gikk møtet med sjefen din?
Sitat av Sup3rn0va123 Vis innlegg
Hei, jeg har nylig begynt å arbeide på en stasjon hvor arbeidsgiveren er sjef på to stasjoner. Det som skjedde var at jeg fikk telefon av han hvor han var sint på meg pga jeg sa jeg ikke kunne jobbe den dagen pga andre planer ( det var ikke en av mine arbeidsdager, og stasjonen jeg ikke jobber på ). Og han truet til slutt med å gi meg sparken hvis jeg ikke kom på jobb den dagen. På jobb interjuvet spurte han meg om det ble et problem hvis han spurte meg om jeg kunne jobbe å da svarte jeg nei hvis jeg ikke har noen planer så går det helt fint. Men det jeg lurer på er da om han har lov til å tvinge meg på jobb på stasjonen jeg jobber på å stasjonen jeg ikke jobber på(han er sjef på begge stasjonene). Og om han har lov til å gi meg sparken. Kan legge til at det er Statoil stasjoner.

Jeg måtte jo gå ner på jobben i frykt får å miste den. Så nå neste uke er jeg innkalt til et møte med han pga han mener jeg ikke forsto opplæringen å da er ta mest sansynelig at han drar opp dette. Er det noe jeg kan si i mot han da får å beskytte meg å sørge får det ikke skjer igjen. Eller må jeg legge meg på alle fire å godta at han kan tvinge meg på jobb ?
Vis hele sitatet...
Det står sansyneligvis i kontrakten din at du kan benyttes på en annen stasjon. Om du har fri en dag, og han spør om du kan ta en vakt så har du lov til å si nei, men har han (regner med det står 2 uker i kontrakten din) i forveien satt deg opp på denne lista, så er det din vakt og du skal dekke den, eller god tid i forveien informere om at dette ikke er mulig e.l
Du finner andre jobber! Du må sette litt krav selv også, hvis du skal i et nytt jobbintervju et annet sted, og de spør hvorfor sjefen sparka deg, kan du jo bare si det som det er, hvis du mener at du har rett i den saken.

Det som er kjernen er at han vil slite veldig hvis han ansetter hver eneste ungdom i bygda, og sier dem opp, fordi han ikke tåler at de sier ja hver eneste gang han spør. Da må han ha flere i hånda som han kan spørre, ikke bare èn.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Det står sansyneligvis i kontrakten din at du kan benyttes på en annen stasjon.
Vis hele sitatet...
Hadde du lest videre hadde du sett dette;

Sitat av Sup3rn0va123 Vis innlegg
Men jeg er på prøvetid å har da ikke fått noe skriftelig kontrakt.
Vis hele sitatet...
Du har fortsatt rettigheter selv om du er uten kontrakt. Arbeidsgiver må fortsatt finne seg i å følge AML.

Ta en titt på: Rettigheter og Plikter. Her får du nok svar på det meste, ellers kan du jo lese AML på lovdata
fikk sparken på dagen en gang selv. fikk tak i en advokat som ordnet og fikset for meg. fikk tilbake jobben siden det var en usakelig oppsigelse. skal en oppsigelse skje, så skal man ha 2 skriftlige advarsler fra sjefen din. Før den kan kalles sakelig. med mindre du har du har driti deg skikkelig ut da.
beklager jeg har glemt å skrive det. Men møte gikk slik: Han begynte med å skjelle meg ut får jeg hadde jort div feil der han hadde tvunget meg på jobb, å ja jeg hadde jort feil men det var pga jeg ikke har blitt opplært på den stasjonen, jeg var der uten uniformen pga hadde ikke anledning til å vaske klærna på den korte tiden ( har ikke fått mer en et sett med klær ) å han mente det var mitt ansvar å gå ned der kl 11 får å se hvordan de stenger. Jeg mener det er hans ansvar å gi meg en dag opplæring der får å hvite hvordan det funker der. Og siden han kjenner meg så godt gidde han meg ikke sparken sa han får vis dette hadde våre noen andre hadde de ikke fått jobbet der lenger. Så jeg sa ja til og jobbe der videre da så får vi se hvor lenge jeg orker. Skal selfølgelig spre ordet rundt til de som har tenkt til å jobbe der av venner og kjente.