Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  92 7231
Hei, imorra er det skole og jeg må få lagt meg og våkne 7.00
Men problemet er at jeg uansett ikke våkner, mamma prøver å vekke meg, iphonen min og alt men ender opp med at jeg sier ok til mamma og sover videre og at jeg trykker på avslutt alarm på iphonen min.. Hvordan kan jeg våkne? Nå som det har vært påskeferie la jeg meg stort sett 4-5 på natta, våknet 12-14.00

Men jeg liker å våkne rundt 10.00 tiden når det er helger og c.a 7 når det er skole.. Hva burde jeg gjøre? F.eks joggetur før jeg legger meg, gjøre noe aktiviter, hva slags alarm skal jeg sette opp og alt det der.. takk! )
Du trenger bare å lære deg disiplin. En joggetur kan desværre ikke fikse det
Stå opp når du blir vekket. Det er ikke vanskeligere for deg enn det er for oss andre, og du er spesielt heldig som har en person som vekker deg.
ha alarmen til å ringe hvert minutt i 10 min og bare rett og slett stå opp og ha disiplin!
Be moren din om å dra deg ut av senga, da våkner du
Legg deg så du får 8 timer søvn, ikke ha persienner foran vinduet, så du kan få inn litt dagslys, eventuelt skaff ei lampe som starter å dimme seg opp i 5-6 tiden så kroppen kan våkne. Å være litt i aktivitet på dagen funker ofte bra så du får lagt deg tidligere.

Ikke la alarmen ligge i senga, legg den en plass så du må reise deg opp for å slå den av.
Trådstarter
Når burde jeg legge meg når det er skole?
Sitat av vodkaa Vis innlegg
Når burde jeg legge meg når det er skole?
Vis hele sitatet...
10-11 tiden
Sett på alarm på telefonen som du legger på andre siden av rommet. Sett på en spesielt irriterende ringetone.
Sitat av vodkaa Vis innlegg
Når burde jeg legge meg når det er skole?
Vis hele sitatet...
Vi aner ikke når du starter.
Selv står jeg opp 06:00 da jeg må forlate huset 07:10 for å være på skolen 08:00.
Kan legge meg fra 21 til 24, men idealet er 22:00.
Trådstarter
Okei men hva kan jeg gjøre for å sovne fortere? våkna klokka 14..00 idag
Når jeg skal stå opp til f.eks skole så setter jeg telefonen et sted der jeg må stå opp av sengen for å nå den, men jeg gjør også den feilen at jeg legger meg ned igjen avogtil..

Sitat av vodkaa Vis innlegg
Okei men hva kan jeg gjøre for å sovne fortere? våkna klokka 14..00 idag
Vis hele sitatet...
Ta å våke en natt også er du aktiv neste dagen, da blir du sliten å sover veldig lett =)
Sitat av vodkaa Vis innlegg
Okei men hva kan jeg gjøre for å sovne fortere? våkna klokka 14..00 idag
Vis hele sitatet...
Sliter med søvnproblemer i perioder jeg også. Du kan prøve ut Valerina Natt som fåes kjøpt reseptfritt på apoteket, jeg tar 3-4 tabletter ca. 30 min før sengetid og det funker rimelig greit for meg. Det er et naturlegemiddel og hjelper deg med å sovne inn.

Melatonin er en annen type pille, usikker på om du får kjøpt den i Norge (i så fall er det nok på resept), men den fåes ihvertfall kjøpt i USA, muligens over nett. Melatonin er kroppens eget søvnhormon og hjelper deg med å sovne inn og slappe av. Jeg har aldri prøvd dette selv, men pappa (som også sliter med søvnproblemer i perioder) har brukt det og sier det funker veldig bra.

Vekkeklokkelampe som begynner å lysne 30 min før du skal opp funker veldig bra for meg på vinteren i og med at det er lettere å stå opp i et lyst rom.

En siste metode jeg kommer på i farta er å holde seg våken hele natta, men da er det veldig viktig at du ikke sover dagen etter da dette kan snu hele døgnrytmen din så kroppen følger USA-tid. Etter dette våkendøgnet er det nok lettere å sovne til en fornuftig tid kvelden etter og forhåpentligvis gi deg en grei døgnrytme.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Tren litt på kvelden, slit deg ut litt drikk ett glass melk og hør på noe musikk hvis det hjelper deg med innsovingen. Så har du alarm på ett kvarter før du egentlig må opp, så når den da ringerh ar du ett kvarter og 'dra deg' på i senga før alarmen ringer igjen og du må stå opp.

Pleier hvertfall funke for meg. Lykke til.
Trening på kvelden er sjelden en god idé hvis man sliter med å sovne, selv blir jeg kun mer våken og gira av å trene før jeg skal legge meg. Vil da heller anbefale å trene tidligere på dagen. Men det å trene regelmessig kan ha en positiv innvirkning på søvnen og døgnrytmen.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Sitat av RødFlue Vis innlegg
Trening på kvelden er sjelden en god idé hvis man sliter med å sovne, selv blir jeg kun mer våken og gira av å trene før jeg skal legge meg. Vil da heller anbefale å trene tidligere på dagen. Men det å trene regelmessig kan ha en positiv innvirkning på søvnen og døgnrytmen.
Vis hele sitatet...
Ja du sier noe der, trening er kanskje lurere tidligere på dagen, sa bare utfra personlig erfaring så blir jeg trøtt og sliten etter trening på kvelden.. Men er helt rett som du sier, så man ikke blir 'gira' når man skal legge seg, men snakket om timer før man skal legge seg da, ikke halvtime før. hehe
Det er disiplin i et par dager/uker til du har en rutinemessig døgnrytme, så blir det hele mye greiere, men du må ikke forvente at noen liker å stå opp om morgenen. Innse at du MÅ.
les bøker fra ett pensum du synes er kjedelig. Da slår du to fluer i en smekk, mer forberedt og mer våken.. (om du sovner av det da)..
Sitat av vodkaa Vis innlegg
Hei, imorra er det skole og jeg må få lagt meg og våkne 7.00
Men problemet er at jeg uansett ikke våkner, mamma prøver å vekke meg, iphonen min og alt men ender opp med at jeg sier ok til mamma og sover videre og at jeg trykker på avslutt alarm på iphonen min.. Hvordan kan jeg våkne? Nå som det har vært påskeferie la jeg meg stort sett 4-5 på natta, våknet 12-14.00

Men jeg liker å våkne rundt 10.00 tiden når det er helger og c.a 7 når det er skole.. Hva burde jeg gjøre? F.eks joggetur før jeg legger meg, gjøre noe aktiviter, hva slags alarm skal jeg sette opp og alt det der.. takk! )
Vis hele sitatet...
Veit hvordan det føles. Er helt jævlig og stå opp tidlig om morran! Det og komme ut a senga føles ut som værdens største prosess. Men du bør tvinge deg opp og gå rett på badet og vaske ansiktet i kaldt vann. Evt ta ti spensthopp på morran forran speilet, så vokner du litt!
Eller legge tlf såpass langt unna på kvelden at når den ringer på morran MÅ du ut a senga for å få skrudd den a. Og skru på en alarm som er så ille å høre på at det gnager i øra, om ikke så kan man jo bare vende seg til lyden og sove med alarmen på Og sett den slik at den ringer hvet 5 minutt. Altså MASER SKIKKELIG! Trust me, that helps :P
Jeg pleier og ta 50 sit-up i senga sånn at jeg sliter meg ut og da sovner jeg lett.
Sitat av Samhot79 Vis innlegg
Jeg pleier og ta 50 sit-up i senga sånn at jeg sliter meg ut og da sovner jeg lett.
Vis hele sitatet...
Deilig å sove svett og god i senga da eller?
Det som hjelper for meg er å spise. Hvis jeg legger meg og våkner mekker jeg bare mat, så sovner jeg etterpå!

EDIT: Kjøttkaker på natta er digg også. gogogogo
Sist endret av Bl1zzarD; 9. april 2012 kl. 22:08.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
På morran så lønner det seg bare og bite i det sure eplet og hoppe ut av senga. Ta morra siggen og kaffen og 20 situps 20 pushups, hoppe i dusjen, så en liten frokost, så er man våken og klar for dagens eventyr
Du får vekkeklokke som kjører random rundt på gulvet.
Eneste måten å skru den av er å stå opp og fange den.
Tror den er på enklere liv.
det er lett å si "du må få mer displin når du står opp", men når du står opp er det akkurat som det kun er underbevistheten din som styrer deg, selv om du selv vet at du skal stå opp og vet hvor viktig det er så virker det som at du ikke bevist nok til å tenke logisk på den måten virker det som.. hvordan kan en overbevise underbevistheten om at det faktisk er jævlig viktig å stå opp tro.. veldig irriterende problem
Glemte våknedelen...

Du kan be moren din helle en bøtte vann over deg. Da burde du våkne. Hvis ikke burde det hjelpe å bare tvinge seg selv opp av senga og hoppe i dusjen.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Har en syk kamp med meg selv hver morgen, noen ganger tar jeg tak i skuldra mi og drar meg utenfor senga. Det funker faktisk..
Som nevnt tidligere, sett vekkerklokka på andre siden av rommet, gjerne flere også.
Kan jo be moren din gjemme den for deg eller noe, så du må lete etter den.

Off-topic:
Sliter noe jævlig med å sovne inn sjæl, har prøvd alt av beroligende te og Valerina natt men synes ikke det funker i det hele tatt. Kan ligge våken i 3-4 timer før jeg sovner, men jeg kommer meg alltids opp om morgenen da, heldigvis. Kan kanskje ha noe å gjøre med at jeg gleder meg til å dra på den skolen jeg går på nå
Ha et eple klart ved siden av senga som du spiser med en gang du våkner. På meg funker det fjell, jo surere eple jo bedre:P
Jeg har bedt pappa om å stikke av med dyna når jeg skal stå opp. Vekkerklokke funker ikke da resten av familien bare blir irriterte siden jeg ikke våkner og skrur den av.
Er så jævelig deilig å våkne midt på natta og tenke "faen, nå må jeg sikkert stå opp", men så ser du at den er tre, og detter tilbake i senga igjen.
Sist endret av Lapskaus; 9. april 2012 kl. 23:24.
Finnes hvertfall en vekkeklokkeapp på Android som er slik at du må løse et regnestykke for å kunne skru av alarmen. Finnes sikkert en lignende app for Iphone også.

Om du kombinerer dette med å ha telefonen din på andre siden av rommet så kanskje det blir lettere å ha seg opp av senga om morgenen.
Sitat av Xeon Vis innlegg
Du får vekkeklokke som kjører random rundt på gulvet.
Eneste måten å skru den av er å stå opp og fange den.
Tror den er på enklere liv.
Vis hele sitatet...
hahaha heeeftiiig! det vil jeg ha:P
Sove? = Ta en varm dusj så runke, eller runke så dusj
Våkne? Alarm på telefonen, legge den i en skuff.

Håper det funker, funka fint for meg.
Sitat av evn123 Vis innlegg
Finnes hvertfall en vekkeklokkeapp på Android som er slik at du må løse et regnestykke for å kunne skru av alarmen. Finnes sikkert en lignende app for Iphone også.

Om du kombinerer dette med å ha telefonen din på andre siden av rommet så kanskje det blir lettere å ha seg opp av senga om morgenen.
Vis hele sitatet...
Jeg er sikkert ikke den eneste som ikke klarer å løse matte før jeg har vært våken en times tid?
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
Jeg er sikkert ikke den eneste som ikke klarer å løse matte før jeg har vært våken en times tid?
Vis hele sitatet...
Regner ikke med at det står 27 x 38

Tror heller personlig at det står f.eks 10+10+5= ?
Sitat av Xeon Vis innlegg
Du får vekkeklokke som kjører random rundt på gulvet.
Eneste måten å skru den av er å stå opp og fange den.
Tror den er på enklere liv.
Vis hele sitatet...
Det vil jeg ha! Synd soverommet mitt er så lite at den ville gjemt seg under senga eller i skapet...

Sitat av Micki Vis innlegg
Regner ikke med at det står 27 x 38

Tror heller personlig at det står f.eks 10+10+5= ?
Vis hele sitatet...
Det har minst 10 minutter før jeg vet om man bruker skje, gaffel eller kniv for å skjære brød...
legg deg sånn at du får 7-9 timers søvn(som nevnt tidligere) og før du sovner tenk flere ganger at du SKAL stå opp på det tidspunktet og at du skal ha en fin dag. f.eks vist du skal stå opp kl.8 på morgenen så tenker du "jeg skal stå opp kl.8 i morgen tidlig og ha en fin dag"

jeg har selv slitt veldig mye med søvn, og har mistet 2 år skole på grunn av d, og eneste som har funka for meg er d her.
og nå har jeg kontroll over min egen døgnrytme og klar å til å bynne skole igjenn
Sitat av vodkaa Vis innlegg
Okei men hva kan jeg gjøre for å sovne fortere? våkna klokka 14..00 idag
Vis hele sitatet...
Helt ærlig, ta deg en runk før du skal sove! Det funker fjell

Men ellers, er det viktig å være litt aktiv om dagen, hvis man kun sitter å sturer foran pc'n hele dagen, er det lett å sitte de ekstra timene etter man egentlig burde lagt seg.
be mor di kaste ei bøtte med iskaldt vann over deg hvis du ikke gidder å stå opp, etter første dagen med iskaldt vann over deg står du automatisk opp når klokka ringer!
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
Jeg er sikkert ikke den eneste som ikke klarer å løse matte før jeg har vært våken en times tid?
Vis hele sitatet...
Er forskjellige vanskelighetsgrader å velge mellom om jeg ikke husker feil
e nok en klisje, men en sunnere livsstil hjelper. var morgentrøtt før jeg og, men startet og trene og har byttet ut brus med vann, og godteri med epler,pærer o s v. har mye mer overskudd nå og kommer meg opp om morgenen. i starten pleide jeg og ligge og se i taket at fra en halvtime til 1 time før jeg sovnet, men om du bare legger deg i sengen og chiller max - uten pc i 9-10 tiden så sovner du til en normal tid.

er ikke så ille, du bør være glad du har noen som kommer og vekker deg.
Sitat av evn123 Vis innlegg
Er forskjellige vanskelighetsgrader å velge mellom om jeg ikke husker feil
Vis hele sitatet...
Finner jeg noen som bruker denne appen skal jeg sette den til ekstra vanskelig uten å si noe...
du kan jo bare sitte oppe i hele natt og døgne. Når klokken blir 10-11 i morra så er du sikkert drit trøtt
Snakk om stort problem, hahahaha.

Men en idè er å sette telefonen i andre enden av rommet om morningen, slik at du må opp av sengen for å slå den av.
http://sleepyti.me/

Alle mennesker har søvnsykluser, om du klarer å beregne det slik at du våkner i overgangen mellom to sykluser vil det være lettest å våkne. Science bitch!

Edit: Når du først har våknet så er det beste blålig lys eller et eple. Forskning viser at man blir mer våken av blått lys på morgenen enn f.eks kaffe.
Sist endret av maxphone; 9. april 2012 kl. 23:50.
http://www.youtube.com/watch?feature...&v=MoEpTkkVJ5k

Du kan sjekke ut dette, den kommer for salg om en stund tror jeg. Men hvis du "pledger" (altså betaler en sum på forhånd, slik at han får midler til å utvikle produktet), så er du sikker på å få en
Melatonin fåes på resept.
Jeg har hatt forsinket søvnfase syndrom og det hjalp meg :-)
For min del sliter jeg nå med å sovne tidlig...