Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 23784
Det er mye diskusjon rundt disse flyktningene som kommer til Norge om dagen. Mange norske statsborgere misliker selvfølgelig dette fordi de mener de er mer en byrde enn en ressurs for samfunnet. I tillegg er det en del som frykter for at velferdssystemet vi har i dag skal svekkes pga. at det er så mange flyktninger som lever på trygd. En stor andel av flyktningene som kommer havner jo innenfor NAV siden de mangler utdanning, arbeidserfaring eller kan norsk.

Men; Hva har de egentlig rett på hos NAV og hvor mye kan de få utbetalt hver måned? Er det en myte at flyktninger får mer fra NAV enn norske statsborgere?
For å få såkalt sosialhjelp/økonomisk stønad så må man jo ha vært norsk statsborger de siste 3 årene, så hva slags stønad er det flyktningene får isåfall..?

Synes det er et legitimt spørsmål å stille siden kommentarfeltene på både facebook, VG og andre medier fylles opp av ekstremt mye feil fakta og påstander. Mange av disse påstandene blir skrevet i rent hat og redsel siden de tror "utlendingene" skal ta jobbene våre og tømme NAV-kassa. Hadde vært fint med saklige svar, gjerne kilder også.
Sist endret av Molekyl; 8. oktober 2015 kl. 08:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du må ikkje ha vore statsborgar for å få sosialhjelp. Kravet er at du har lovleg opphald i landet. Kor mykje vil variere etter behovet og kostnadsnivået. T.d. er bolig dyrare i Bergen enn i Tana.

Litt meir om regelverket finn du her
Sist endret av vidarlo; 8. oktober 2015 kl. 08:58.
Det et veldig vanskelig regnestykke og kommer helt an på flyktningen, utdannelse alder og deres yrkesdeltakelse. I "livsløpskostnad" varierer snittet mellom 1 million og 9 millioner 2013 kroner avhengig av hvilket land flyktningen kommer fra.

(Dette er forøvrig MYE mindre enn hva en uføretrygdet norsk 20 åring vil koste)
Sist endret av petterpan2; 8. oktober 2015 kl. 10:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
det kan umulig stemme, får en norsk 20-åring MYE mer enn 9 millioner fra nav?
Snakket med noen som nettopp hadde kommet fra Syria i forige uke. De får bo gratis, men får kun 1500,- pr mnd.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
det kan umulig stemme, får en norsk 20-åring MYE mer enn 9 millioner fra nav?
Vis hele sitatet...
Si vedkommende er ufør hele livet og blir 80 år og at ytelser fra det offentlige gjennomsnittlig er 300.000 i året. Da har du 24 millioner i løpet av livet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Oshugon Vis innlegg
det kan umulig stemme, får en norsk 20-åring MYE mer enn 9 millioner fra nav?
Vis hele sitatet...
Tjeh. Kjem åpenbart litt an på korleis du regner. Har vedkommande 40 yrkesaktive år, med 350k i snittinntekt og 30% skatt (som er rimelig lågt anslag) så er jo berre det 4.2 millioner i tapt skatteingang ved uførheit. I tillegg kjem jo direkte utgifter, om ein anslår 60 år med 200k i kostnad så vert det minimum 12 millioner.

Så summen av tapt skatteingang og kostnad blir jo fort 15 millioner i eit relativt nøkternt scenario. Du kan sjølvsagt velje å halde tapt skatteinngang utanfor, og då får du eit litt penare bilete av kostnaden. I tillegg fører jo låg utdanning (som mange i gruppa har) med seg ei rekke helseplager, som gjer at kostnaden vert høgare enn for utdanna folk i jobb.
Sist endret av vidarlo; 8. oktober 2015 kl. 13:14.
Jojo ser den, men de færreste som er 20 år er vel vanligvis ikke trygda livet ut, vet ikke hva gjennomsnitt perioden for en ung trygder er, men 99% er vel ikke trygda livet ut vil jeg tro.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Jojo ser den, men de færreste som er 20 år er vel vanligvis ikke trygda livet ut, vet ikke hva gjennomsnitt perioden for en ung trygder er, men 99% er vel ikke trygda livet ut vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
http://ulo.no/for-de-fleste-er-lopet-kjort/

99% er garantert feil. Eg greide ikkje å finne nøyaktige tal på kor mange uføretrygda som kjem tilbake i jobb, men det er nok nærare ein-siffra tal enn tresiffra tal ut frå t.d. artikkelen eg lenker til over.

Dette er forøvrig totalt på sida av tråden, så eg foreslår at du starter ein eigen tråd om du ynskjer å diskutere det.
Sist endret av vidarlo; 8. oktober 2015 kl. 14:01.
Litt på siden dette og da kanskje, men uføretrygd skattes som vanlig lønnsinntekt, så tapt skatteinngang blir det ikke.
Klem fra Betty
Sitat av Molekyl Vis innlegg
. Mange av disse påstandene blir skrevet i rent hat og redsel siden de tror "utlendingene" skal ta jobbene våre og tømme NAV-kassa. Hadde vært fint med saklige svar, gjerne kilder også.
Vis hele sitatet...
Om de sier dette kan du jo greit påpeke en aldri så liten selvmotsigelse. Sist jeg så noen tall på hva flyktninger kostet var det vel omtrent i overkant av 400 milliarder for 100.000 flyktninger. Dette var da en livstidsberegning (noe de om benytter tallet som oftest utelater), så tallet er derfor omtrentlig.

Helt personlig synes jeg det er rimelig forkastelig å snakke om penger så lenge folk dør på grensene.
Hver syriske flyktning belaster samfunnet med 4,7 millioner i løpet av deres levetid ifølge tall fra SSB. Hvis 100 000 syriske flykninger får permanent opphold, som tidligere arbeids- og administrasjonsminister Victor Normann har foreslått, kan totalkostanden komme opp i 470 miliarder kr. Dette er en utgift som sannsynligvis må taes fra bla fremtidige pensjoner og velferdstjenester.

http://www.abcnyheter.no/penger/okon...liarder-kroner

Den anerkjente Hans Rosling som er professor i internasjonal medisin ved Karolinska Sykehus, antyder at det koster mer enn 10 ganger så mye å hjelpe en flyktning i Sverige som å hjelpe dem i nærområdet, så spørsmålet er hvorfor norske og svenske myndigheter velger å gjøre noen til "lottovinnere" på andre flyktningers bekostning.

http://stavrum.blogg.no/1444217385_h...ingene_i_.html

http://stavrum.blogg.no/1444112123_30000_asylskere.html

I tillegg har vi utfordringene med å integrere syrerne som kommer fra en annen kulturbakgrunn og som har andre verdier enn de som gjelder i sekulære Norge.

Norges ambassade i Syria nedbrent

Demonstranter stormet og satte fyr på den norske ambassaden i Syria i dag. Utenriksdepartementet ber alle nordmenn om å forlate landet.
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/verden/norges-amba...brent-1.590689
Sitat av belisarius Vis innlegg
Hver syriske flyktning belaster samfunnet med 4,7 millioner i løpet av deres levetid ifølge tall fra SSB. Hvis 100 000 syriske flykninger får permanent opphold, som tidligere arbeids- og administrasjonsminister Victor Normann har foreslått, kan totalkostanden komme opp i 470 miliarder kr. Dette er en utgift som sannsynligvis må taes fra bla fremtidige pensjoner og velferdstjenester.m kommer fra en annen kulturbakgrunn og som har andre verdier enn de som gjelder i sekulære Norge.
Vis hele sitatet...
Det tallet må nok dessverre revideres. Det viser seg nemlig at de syriske flyktningene som ankommer Norge har mye lavere utdanning enn ventet. Lavere utdannelse fører til langt lavere yrkesdeltakelse og dermed mye høyere kostnader. Vi kan nok fort komme opp i 10 millioner per flyktning.

http://www.dn.no/nyheter/politikkSam...-enn-forventet
Sitat av belisarius Vis innlegg
Hver syriske flyktning belaster samfunnet med 4,7 millioner i løpet av deres levetid ifølge tall fra SSB. Hvis 100 000 syriske flykninger får permanent opphold, som tidligere arbeids- og administrasjonsminister Victor Normann har foreslått, kan totalkostanden komme opp i 470 miliarder kr. Dette er en utgift som sannsynligvis må taes fra bla fremtidige pensjoner og velferdstjenester.

http://www.abcnyheter.no/penger/okon...liarder-kroner

Den anerkjente Hans Rosling som er professor i internasjonal medisin ved Karolinska Sykehus, antyder at det koster mer enn 10 ganger så mye å hjelpe en flyktning i Sverige som å hjelpe dem i nærområdet, så spørsmålet er hvorfor norske og svenske myndigheter velger å gjøre noen til "lottovinnere" på andre flyktningers bekostning.

http://stavrum.blogg.no/1444217385_h...ingene_i_.html

http://stavrum.blogg.no/1444112123_30000_asylskere.html

I tillegg har vi utfordringene med å integrere syrerne som kommer fra en annen kulturbakgrunn og som har andre verdier enn de som gjelder i sekulære Norge.



http://www.nrk.no/verden/norges-amba...brent-1.590689
Vis hele sitatet...
Hvorfor må det ene utelukke det andre?

Hvis man mener det er for dyrt så får man stå for det. Da får man si at jeg mener vi skal prioritere penger fremfor mennesker.

Man kan si vi ikke har penger til det. Noe jeg isåfall vil utbe deg om kilder på, for hvis ikke det rikeste landet i verden har råd å bruke 430 milliarder på menneskeliv så vet ikke jeg. Vi bruker forøvrig i overkant av 50 milliarder på forsvar i året. Med det mener jeg at vi bruker penger på blant annet å delta i NATO eller FN operasjoner for å redde liv. Men så snart man vil bruke penger direkte for å redde liv så er det et problem?

For meg fremstår all økonomisk argumentasjon som skalkeskjul for hva man egentlig ønsker å si - Nemlig at man ikke liker syrer og man vil ikke ha dem hær. Og det må man for all del mene, det er idet minste ærlig.
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Litt på siden dette og da kanskje, men uføretrygd skattes som vanlig lønnsinntekt, så tapt skatteinngang blir det ikke.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Det er det. La meg forklare det enkelt: uføretrygd utbetales av staten, som så tar inn skatt igjen. Det betyr at de først går f.eks 200 000 i minus, for deretter å få inn noen småkroner i skatt. Staten går minst 160 000 i minus.

Så har man de i arbeid - der får de utbetalt f.eks 350 000 fra en arbeidsgiver for verdien de gir til selskapet, og de betaler f.eks 30% skatt, da går staten 105 000 i pluss. Edit: ta også med at staten helst ser alle i arbeid, og de er i mitt fiktive regnskap 265 00 i minus pga. tapt inntekt og utgift.

Dette er selvfølgelig forenklet, men enhver trygdet eller som på annen måte lever på staten er et minusprosjekt, at de skatter gjør de til et mindre minusprosjekt. En analogi: om du tar 200kr fra kassa og legger tilbake 30 er ikke kassa i pluss for å si det sånn.
Sist endret av Xasma; 8. oktober 2015 kl. 17:12.
Sitat av murloc Vis innlegg
Om de sier dette kan du jo greit påpeke en aldri så liten selvmotsigelse. Sist jeg så noen tall på hva flyktninger kostet var det vel omtrent i overkant av 400 milliarder for 100.000 flyktninger. Dette var da en livstidsberegning (noe de om benytter tallet som oftest utelater), så tallet er derfor omtrentlig.

Helt personlig synes jeg det er rimelig forkastelig å snakke om penger så lenge folk dør på grensene.
Vis hele sitatet...

Herregud, du er jo helt borte. Har du ikke fått med deg alle som kommer kun for å få et bedre liv? Mange rømmer ikke fra krig engang.
Velferdssamfunnet vi har i dag kommer til å kollapse. Vi må stå lengre i jobb, å gå av med AFP når du er par-å-seksti kan du bare glemme i fremtiden! I tillegg må vi skatte mer, vi mister mer og mer velferd. Dette er bare starten.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Herregud, du er jo helt borte. Har du ikke fått med deg alle som kommer kun for å få et bedre liv? Mange rømmer ikke fra krig engang.
Velferdssamfunnet vi har i dag kommer til å kollapse. Vi må stå lengre i jobb, å gå av med AFP når du er par-å-seksti kan du bare glemme i fremtiden! I tillegg må vi skatte mer, vi mister mer og mer velferd. Dette er bare starten.
Vis hele sitatet...
Tvert imot er det vel heller bred enighet om at vi trenger flere folk i fremtiden, nettopp for å sikre blant annet pensjonen min. Men igjen det er et sidepoeng. Om vi får 100.000 (det er vel innberegnet over noen år i tillegg til til familiegjenforening) så er det jo ikke slik at alle vil bli her heller. Men om de ønsker det så er det helt ok.

Det er helt klart utfordringer knyttet til å få dem integrert og i arbeid, slik som med alle med en veldig annerledes kultur. Men det kommer seg. Så oppsummert; Ikke alle blir her, ikke alle blir sosialklienter. Slutt å påstå at 100.000 flyktninger = 100.000 sosialklienter.
Sitat av murloc Vis innlegg
Man kan si vi ikke har penger til det. Noe jeg isåfall vil utbe deg om kilder på, for hvis ikke det rikeste landet i verden har råd å bruke 430 milliarder på menneskeliv så vet ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg tror rett og slett ikke du forstår hvor mye penger 430-1000 milliarder kroner er. Dette er så voldsomme summer at hvis vi fortsetter på den måten så vil det true velferdsstaten slik vi kjenner den i dag.

Vi trenger en strategi for å få slutt på borgerkrigen i Syria og stabilisere regionen, å flytte hele Syrias befolkning ut av landet er en meget dårlig løsning på problemet.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av murloc Vis innlegg
Helt personlig synes jeg det er rimelig forkastelig å snakke om penger så lenge folk dør på grensene.
Vis hele sitatet...
Noen må snakke om det også. Det handler ikke bare om å være snill, det handler også om å faktisk få ting til å fungere, noe jeg sier som ganske nøytral i saken.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Jeg tror rett og slett ikke du forstår hvor mye penger 430-1000 milliarder kroner er. Dette er så voldsomme summer at hvis vi fortsetter på den måten så vil det true velferdsstaten slik vi kjenner den i dag.

Vi trenger en strategi for å få slutt på borgerkrigen i Syria og stabilisere regionen, å flytte hele Syrias befolkning ut av landet er en meget dårlig løsning på problemet.
Vis hele sitatet...
Jeg utmerket kontroll på hvor mye penger det er. Hvorfor du drar inn tall som 1000 milliarder skjønner jeg derimot ikke.

Det koster omlag 8,6 milliarder i året dersom vi får 100.000 nye landsmenn som er utelukkende sosialklienter. Det har vi faktisk råd til.

Vi er selvsagt enig om at man trenger en løsning i Syria. Men enn så lenge det ikke finnes må vi faktisk hjelpe de som blir affektert av situasjonen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Jeg tror rett og slett ikke du forstår hvor mye penger 430-1000 milliarder kroner er. Dette er så voldsomme summer at hvis vi fortsetter på den måten så vil det true velferdsstaten slik vi kjenner den i dag.
Vis hele sitatet...
430 milliarder er 0.42 statsbudsjett. Fordeler ein det utover 50 år, er det ca. 0.85% av statsbudsjettet. Det er ikkje fryktelig mykje penger. Frå nordsjøen budsjeterer vi for 2016 med over 200 milliarder i inntekt. Militæret får t.d. ~40 milliarder i året, og det ser ut til å vere fullstendig ukontroversielt - mange haller mot at vi nytter for lite.

For å settje det litt i perspektiv, så vil det tilsvare at vi aukar momsen til 25.82%, istadenfor 25%. Velta det å gå frå 24% til 25% MVA velferdsstaten?

Eg kan ikkje heilt forstå at ein auke på eit par hundre til opp mot ein tusen milliarder skal vere nok til å true velferdsstaten. Då er eg meir bekymra for folk utanfor arbeidslivet generelt.

Det sagt så må jo det vere eit absolutt mål å få flest mogeleg ut i lønna arbeid. Det endrer jo fort reknestykket rimeleg mykje. Og i så måte har vi ein veg å gå når det kjem til integrering.
Sist endret av vidarlo; 8. oktober 2015 kl. 18:23.
Sitat av robhol Vis innlegg
Noen må snakke om det også. Det handler ikke bare om å være snill, det handler også om å faktisk få ting til å fungere, noe jeg sier som ganske nøytral i saken.
Vis hele sitatet...
Hvis vi måtte ha tatt penger direkte fra ting som sykehus osv. så hadde jeg vært enig. Det trenger vi selvsagt ikke.

Vei er en viktig ting, noe vi brukte 55 milliarder kroner på i 2015. Jeg er helt sikker på at situasjonen mange steder ikke er så livstruende at man ikke kan bruke 8 av de milliardene på å hjelpe folk. Dette er bare ment som et eksempel på noe vi kunne tatt penger fra.

Sitat av slashdot Vis innlegg

Det sagt så må jo det vere eit absolutt mål å få flest mogeleg ut i lønna arbeid. Det endrer jo fort reknestykket rimeleg mykje. Og i så måte har vi ein veg å gå når det kjem til integrering.
Vis hele sitatet...
Dette er jo et meget viktig poeng. Det ser ut som om at dersom man mener man har råd til å å ta imot flyktninger så mener man også at det blir helt problemfritt. Noe det selvsagt ikke er. Men man snakker altså om integreringsutfordringer, ikke om dommedag og slutten på brunosten.
Sist endret av murloc; 8. oktober 2015 kl. 18:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av murloc Vis innlegg
Hvorfor må det ene utelukke det andre?

Hvis man mener det er for dyrt så får man stå for det. Da får man si at jeg mener vi skal prioritere penger fremfor mennesker.

Man kan si vi ikke har penger til det. Noe jeg isåfall vil utbe deg om kilder på, for hvis ikke det rikeste landet i verden har råd å bruke 430 milliarder på menneskeliv så vet ikke jeg. Vi bruker forøvrig i overkant av 50 milliarder på forsvar i året. Med det mener jeg at vi bruker penger på blant annet å delta i NATO eller FN operasjoner for å redde liv. Men så snart man vil bruke penger direkte for å redde liv så er det et problem?

For meg fremstår all økonomisk argumentasjon som skalkeskjul for hva man egentlig ønsker å si - Nemlig at man ikke liker syrer og man vil ikke ha dem hær. Og det må man for all del mene, det er idet minste ærlig.
Vis hele sitatet...

Hvis argumentet ditt er at vi skal redde menneskeliv, kan vi i det minste være enige om at vi redder flere liv ved å hjelpe i nærområdet enn ved å gi folk permanent opphold i høykostlandet Norge?

Hvor mange ønsker du å redde livet til? Det er 20 millioner flyktninger i verden, og et betydelig større antall fattige og velferdsflyktninger som kunne tenkt seg å bo i velferdsstaten Norge. Skal vi bare øse av oljefondet og statskassen til den er tom? Hva med bærekraften i den norske økonomien og det enorme behovet for infrastruktur i forhold til veier, sykehus, skoler osv osv?

Dette handler ikke bare om økonomi, men selvsagt også om faren for at mange flyktninger ikke blir verdimessig integrerte og at det dannes ghettoer, no go soner og parallelle samfunn. Ytringsfriheten er allerede under sterkt press, og man kan ikke ha en konferanse om muhammedtegningene i dag uten bevæpnet vakthold.

Hvis du ønsker at Norge skal ofre sin økonomiske bærekraft og sine verdier for å gi en brøkdel av flyktningene i verden en norsk levestandard så er det greit, men vær i det minste ærlig om konsekvensene av ubegrenset innvandring, og hva dette har å si for dem som ikke har råd til å reise fra Syria og andre land i Midtøsten og Afrika til lille Norge langt der nord.
Sitat av slashdot Vis innlegg
430 milliarder er 0.42 statsbudsjett. Fordeler ein det utover 50 år, er det ca. 0.85% av statsbudsjettet. Det er ikkje fryktelig mykje penger. Frå nordsjøen budsjeterer vi for 2016 med over 200 milliarder i inntekt. Militæret får t.d. ~40 milliarder i året, og det ser ut til å vere fullstendig ukontroversielt - mange haller mot at vi nytter for lite.

For å settje det litt i perspektiv, så vil det tilsvare at vi aukar momsen til 25.82%, istadenfor 25%. Velta det å gå frå 24% til 25% MVA velferdsstaten?

Eg kan ikkje heilt forstå at ein auke på eit par hundre til opp mot ein tusen milliarder skal vere nok til å true velferdsstaten. Då er eg meir bekymra for folk utanfor arbeidslivet generelt.

Det sagt så må jo det vere eit absolutt mål å få flest mogeleg ut i lønna arbeid. Det endrer jo fort reknestykket rimeleg mykje. Og i så måte har vi ein veg å gå når det kjem til integrering.
Vis hele sitatet...
Du har faktisk aldeles rett 100.000 flyktninger er ikke nok til å knekke velferdsstaten. Men jeg tror fortsatt det viktigste er å få slutt på borgerkrigen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Du har faktisk aldeles rett 100.000 flyktninger er ikke nok til å knekke velferdsstaten. Men jeg tror fortsatt det viktigste er å få slutt på borgerkrigen.
Vis hele sitatet...
Definitivt, og flyktningane er problematiske av ei anna årsak: dei er utarming av livsviktige ressurser for ein ustø nasjon. Syria treng folk med utdanning og ressursar, og dei gjer meir nytte for seg i Syria enn i Noreg.
En flykning må jo få tak over hodet i Norge, ellers fryser de ihjel om vinteren.

En enslig person i Norge klarer knapt å komme inn på boligmarkedet alene, og dersom det lykkes tar det 25 år med arbeid å nedbetale boligen for en som er FERDIG utdannet.

Hvis vi tar imot 100.000 flyktninger som støre vil, så søker de familiegjenforening og går gravide i et sett. Da snakker vi om 500.000 personer. Hver mann henter sin kone, og de får 3 barn som er vanlig der.

Jeg lurer på hvem som skal bygge de 100.000 boligene, det blir ikke meg
Etterpå må det skapes 100.000 arbeidsplasser slik at de kan nedbetales.

Dette går ikke med vår modell.
Sist endret av Tekniker2; 8. oktober 2015 kl. 18:58.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
En enslig person i Norge klarer knapt å komme inn på boligmarkedet alene, og dersom det lykkes tar det 25 år med arbeid å nedbetale boligen for en som er FERDIG utdannet.
Vis hele sitatet...
Det er ei sannhet med modifikasjoner, og har i stor grad med prioriteringer å gjere. Samt ein tradisjon for at folk skal eige, og ekstremt høg boligstandard samanlikna med relativt mange andre land. Du skal ikkje lenger enn til t.d. England for å sjå markant lågare standard.
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Hvis vi tar imot 100.000 flyktninger som støre vil, så søker de familiegjenforening og går gravide i et sett. Da snakker vi om 500.000 personer. Hver mann henter sin kone, og de får 3 barn som er vanlig der.
Vis hele sitatet...
Nåh. For det første kjem det ein del familier, og langt frå alle søker om familiegjenforening, så det vert ikkje akkurat ein halv million til saman. Viare er det ein del krav, som sannsynleggjer at det ikkje vil skje i så stort omfang, m.a. at søknaden må vere inne innan eit år etter at opphaldstillatelse er gitt, dersom inntektsgrensene på vel 300k ikkje skal gjelde. Tal ungar varierer og etter folkegruppe og utdanningsnivå. Syria ligg midt på treet, med eit snitt på 2.6 ungar per kvinne - langt under t.d. Somalia
Sitat av slashdot Vis innlegg
Militæret får t.d. ~40 milliarder i året, og det ser ut til å vere fullstendig ukontroversielt - mange haller mot at vi nytter for lite.

...

Det sagt så må jo det vere eit absolutt mål å få flest mogeleg ut i lønna arbeid. Det endrer jo fort reknestykket rimeleg mykje. Og i så måte har vi ein veg å gå når det kjem til integrering.
Vis hele sitatet...
Budsjettet for 2016 har ~11 milliarder til integrering. At vi er villig til å benytte, i forhold til det, så lite på å forsvare oss, som er en så grunnleggende forutsetning for alt det andre, er for meg en gåte.
Sist endret av 0x6D; 8. oktober 2015 kl. 19:47.
Må ikke glemme at ganske mange av de blir kriminelle i Norge og få kostnader derretter også.. De havner bakerst i jobbsøkerkøen og fattigdom avler dessverre kriminalitet.

kulturkræsj blir det fort også.., hvorfor reiser de helt til Norge? Og ikke til nabolandene? Jo pga å dykke i velferden og da er de ikke lengre flyktninger.. De sluttet å være flyktninger når de dro fra landet de først registrerte seg.

vi må i hvertfall sende de rett hjem igjen når det har stabilisert seg der nede!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Må ikke glemme at ganske mange av de blir kriminelle i Norge og få kostnader derretter også.. De havner bakerst i jobbsøkerkøen og fattigdom avler dessverre kriminalitet.

kulturkræsj blir det fort også.., hvorfor reiser de helt til Norge? Og ikke til nabolandene? Jo pga å dykke i velferden og da er de ikke lengre flyktninger.. De sluttet å være flyktninger når de dro fra landet de først registrerte seg.

vi må i hvertfall sende de rett hjem igjen når det har stabilisert seg der nede!
Vis hele sitatet...
1: Ganske mange vert ikkje kriminelle. Eit mindretal vert kriminelle. Forøvrig har du heilt rett i at fattigdom og arbeidsløyse avler kriminalitet. Difor er det viktig med integrering.

2: Dei reiser ikkje heilt til Noreg. Om du ser på statistikken så er det ei rimeleg klar avskaling jo lenger nordover ein kjem, og t.d. Sverige har og relativt mange asylsøkjarar - så den påstanden er gal.

3: Står i kontrast til integrering. Varig opphald etter ei periode er ein motivator til å etablere seg i det nye landet. Å leve på vent er stor psykisk påkjenning, og neppe spesielt motiverande mtp. integrering, så det står i kontrast til ynskjet om å integrere. Eg haller litt mot at når ein først innvilger asyl, så må ein gjere det permanent innan relativt kort tid, og satse maksimalt med energi på integrering - framfor å la folk leve på vent. Både av respekt for individet og av hensyn til samfunnet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av murloc Vis innlegg
Helt personlig synes jeg det er rimelig forkastelig å snakke om penger så lenge folk dør på grensene.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår moralen, men det frustrerer meg at man er så innkonsekvent. Mennesker i nød har det aldri vært mangel på, tusenvis av barn dør hver dag på grunn av mangel på noe så tilsynelatende trivielt som rent drikkevann. Tusenvis, hver dag. Hvorfor dette plutselige voldsomme engasjementet?

Jeg forstår ikke hvordan dette har utviklet seg til at man er hjerteløse drittsekker om man påpeker utfordringer eller at man er kritisk til åpnede grenser. Selv rosabloggerne kaster seg på og kritiserer i den politiske korrekthetens navn.

Det provoserer meg at media på et mesterlig vis klarer å splitte folket i to grupper, den politisk korrekte, og den politisk ukorrekte. Dette vil på ingen måte bidra til noen løsning på problemet, det skaper riktignok engasjement, men engasjementet vi ser nå er i form av hets og stigmatisering, preget av uvithenhet og sterke følelser.

Daglig ser jeg facebook innlegg som er helt på venstresiden, som i de aller fleste tilfeller viser total mangel på kritisk tenking og refleksjon, det minner veldig om MDG på mange måter. Det er idealistisk og høres fint ut i en perfekt verden, men i realiteten så er det et hav av utfordringer man ikke engang snakker om. Det hender også en gang iblandt at noen på vennelisten drister seg til poste noe på høyresiden - reaksjonene på de to meningene utarter seg totalt forskjellig. Personlig er jeg ekstremt forsiktig med å si noe i hele denne konflikten, da jeg risikerer "public shaming".

Jeg synes forøvrig denne bloggen skriver det veldig bra:
http://motmassene.blogg.no/


Jeg savner å se en fruktbar debatt i denne konflikten, her på Freak har det imidlertid holdt seg bra Tommel opp!
Sitat av simchris Vis innlegg
Jeg forstår moralen, men det frustrerer meg at man er så innkonsekvent. Mennesker i nød har det aldri vært mangel på, tusenvis av barn dør hver dag på grunn av mangel på noe så tilsynelatende trivielt som rent drikkevann. Tusenvis, hver dag. Hvorfor dette plutselige voldsomme engasjementet?

Jeg forstår ikke hvordan dette har utviklet seg til at man er hjerteløse drittsekker om man påpeker utfordringer eller at man er kritisk til åpnede grenser. Selv rosabloggerne kaster seg på og kritiserer i den politiske korrekthetens navn.

Det provoserer meg at media på et mesterlig vis klarer å splitte folket i to grupper, den politisk korrekte, og den politisk ukorrekte. Dette vil på ingen måte bidra til noen løsning på problemet, det skaper riktignok engasjement, men engasjementet vi ser nå er i form av hets og stigmatisering, preget av uvithenhet og sterke følelser.

Daglig ser jeg facebook innlegg som er helt på venstresiden, som i de aller fleste tilfeller viser total mangel på kritisk tenking og refleksjon, det minner veldig om MDG på mange måter. Det er idealistisk og høres fint ut i en perfekt verden, men i realiteten så er det et hav av utfordringer man ikke engang snakker om. Det hender også en gang iblandt at noen på vennelisten drister seg til poste noe på høyresiden - reaksjonene på de to meningene utarter seg totalt forskjellig. Personlig er jeg ekstremt forsiktig med å si noe i hele denne konflikten, da jeg risikerer "public shaming".

Jeg synes forøvrig denne bloggen skriver det veldig bra:
http://motmassene.blogg.no/


Jeg savner å se en fruktbar debatt i denne konflikten, her på Freak har det imidlertid holdt seg bra Tommel opp!
Vis hele sitatet...
Media lyger i den gode saks tjeneste.

NOKUT: Stor andel av syriske flyktninger har høyere utdannelse
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...se/a/23440964/

Virkeligheten ser imidlertid litt annerledes ut. Som den ofte gjør i innvandringsspørsmål.

– Syrere har lavere utdanningsnivå enn forventet
Flere av de syriske flyktningene som har ankommet Norge har lavere utdanningsnivå enn forventet, viser nye tall fra SSB.
Vis hele sitatet...
http://www.dn.no/nyheter/politikkSam...-enn-forventet

I tillegg lyger media om hvem som kommer. Offisiell statistikk viser at det er 75-80% menn, men media retter fokus mot kvinner og barnefamilier. Her noen tilfeldig valgte bilder fra db.no.

http://gfx.dagbladet.no/labrador/390/390727/39072778/jpg/active/978x.jpg

http://gfx.dagbladet.no/labrador/407/407845/40784569/jpg/active/978x.jpg

Media lyger også om betegnelsen på de som kommer. Media omtaler migrantene konsekvent som flyktninger, men flyktning er en betegnelse du får når du har søkt om asyl og fått innvilget flyktningestatus.

Media lyger videre om hvilke land migrantene kommer fra. Media framstiller det som om de fleste kommer fra Syria eller har et beskyttelsesbehov, men sannheten er at under halvparten sier de kommer fra Syria.

Nå viser det seg at det kan koste 750 milliarder å ta imot disse migrantene. Sannsynligvis vil det komme enda flere da slke prognoser ofte viser seg å underdrive. Spørsmålet er hva regjeringen ønsker å kutte. Om det er eldreomsorgen, skolene eller helsevesenet. Hva med å kutte i pensjonsfondet, også kalt oljefondet. Fremtidens gamle kan sitte igjen med lommerusk, og bli nødt til å suge på labben i alderdommen, om de får noe økonomisk støtte fra staten i det hele tatt fordi hele forumen er brukt opp på velferdsmigranter.

Det norske folk tror de lever i et evig velferdsparadis der pengetreet vokser inn i himmelen, og media kjører på med propaganda for å legge til rette for en videre folkestrøm av velferdsmigranter til Norge.

Jeg vil oppfordre den siste nordmann til å slukke lyset før han går.
Har ikke lest tråden enda, men jeg ser ofte folk som missforstår hvordan dette fungerer.
Er bare å se på facebook, hvor mange statuser man ser om "ulovlige innvandrere som får 20.000 per barn i mnd" eller hva enn de skriver, de vet egentlig ikke hva de snakker om. De ser kanskje naboen demmes som er av arabisk opprinnelse pakker ut en ny sykkel til datteren sin, og bare dèr tenker de "Hvordan faen får de råd til det?!" også er det i gang.

Har to søskenbarn som jobber i NAV. De forklarte meg kort og gæli at innvandrere må somregel i samme mengde om ikke større papirmølle som nordmenn, og nei, de får ikke mer enn nordmenn.

Utenom det, så virker det som at mange som drar inn dette med at de bare er utgifter ikke tenker på at disse kan bli arbeidene som betaler skatt tilslutt.
Sist endret av Bruskork1; 24. oktober 2015 kl. 14:41.
Jeg lurer på; Hvor går egentlig grensen..? Hvor mange flyktninger skal vi ta inn før vi sier stopp? Akkurat nå er jo portene vid åpne for alle og enhver, men hvor lenge? Det er spørsmål om tid før resten av Syria og alle andre land får vite om Norge og våre goder. Det er ikke kun syrere som kommer, og får folk nyss i at de kan få gratis penger uten å jobbe så kan jeg godt skjønne at de risikerer livet sitt med å sette seg i en stappfull båt over havet. Det hadde jeg gjort.

Politikerne råder oss til å ta flyktningene inn i våre hjem. And then what? Hvor lenge skal vi la dem bo der? Skal vi la dem bo i huset vårt uten at de trenger å betale noe? Og hvis vi ikke har utleiedel i huset, kan vi bare stue dem bort i en bod med en enkelt madrass? Gjelder vanlige regler og forskrifter ang. brann og nødutganger om man skal huse flyktninger..?

Verden lar ISIS vinne. Dette problemet må løses i deres respektive land. Det blir å ende med at verden får en flyktningstrøm ingen har sett maken til! Hvis man tror at 200 flyktninger over norskegrensa per dag er mye, da tror jeg man kan glede seg til fremtiden. Husk at dette bare er begynnelsen. Det bor 18 millioner folk i Syria. En bitteliten brøkdel av disse er på "flukt" rundt om i Europa for å finne det beste landet å slå seg ned i.
Sist endret av Molekyl; 24. oktober 2015 kl. 15:06.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Jeg lurer på; Hvor går egentlig grensen..? Hvor mange flyktninger skal vi ta inn før vi sier stopp? Akkurat nå er jo portene vid åpne for alle og enhver, men hvor lenge?
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder for denne påstanden? For mitt inntrykk er at dette absolutt ikke er sant. Det er veldig strenge regler for å få oppholdstillatelse i Norge. Eller er det rett og slett bare noe du tror, uten å egentlig vite hva som er kravet for å få oppholdstilatelse?

Det som derimot er en ting mange ikke forstår er at menneskeritthetene sier alle mennesker har rett til å søke om asyl. Det betyr ikke at søknaden trenger å bli godkjent - men de har rett til å i det minste søke og få søknaden behandlet. Og mens vi behandler søknaden kan vi ikke kaste dem ut. Og grunnet våre strenge regler gjør vi en kraftig bakgrunnssjekk for å finne ut om folk har rett på opphold. Dette kan da ta litt tid.
Sist endret av etse; 24. oktober 2015 kl. 15:10.
Sitat av etse Vis innlegg
Og grunnet våre strenge regler gjør vi en kraftig bakgrunnssjekk for å finne ut om folk har rett på opphold. Dette kan da ta litt tid.
Vis hele sitatet...
Litt?! Du er klar over at det er folk som sitter mange mange år og venter på oppholdstillatelse i Norge? Personlig vet jeg om en her i byen som har vært asylsøker i 6 år uten å få oppholdstillatelse. Hvem betaler for tak over hodet hans, og hvem er det som skal huse alle de andre som kommer over grensa hver dag? Boligmarkedet i Norge er allerede sprengt. Det vil kreve massive investeringer i boligblokker og hus for at disse skal få tak over hodet, som NAV igjen betaler for dem.

Problemet er ikke at de får oppholdstillatelse eller ikke, problemet er at vi har en økende flyktningestrøm som vi ikke har plass til å huse. Folk i næringslivet som driver med hotell, campingplasser og turisthytter gnir seg i hendene over flyktningene for det er staten som betaler.

Jeg klandrer ikke flyktningene, for jeg hadde også dratt til Norge om jeg visste det var trygt og at jeg fikk gratis penger. Det er regjeringen og politikerne som er blind og naiv.
Sist endret av Molekyl; 24. oktober 2015 kl. 15:21.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Utenom det, så virker det som at mange som drar inn dette med at de bare er utgifter ikke tenker på at disse kan bli arbeidene som betaler skatt tilslutt.
Vis hele sitatet...
Hva slags jobb får en ufaglært innvandrer som kanskje ikke kan lese eller skrive? Han kan hverken norsk eller engelsk.

Jobbmarkedet for ufaglærte blir stadig strammere i Norge, så det er på tide å innse at ufaglærte analfabeter fra Syria eller Somalia mest sannsynlig blir en økonomisk byrde for samfunnet for all fremtid og ikke en ressurs.
Molekyl: du nevner masse problemer, men jeg forstår ikke helt hvor du vil. Økt flyktningstrøm er det du klager over. Men hva vil du Norge skal gjøre med det?

Slik situasjonen er vil selvfølgelig flere fra Syria flykte - det er ikke akkurat noe man kan fikse uten å først få fikset opp i problemene der. Det vil ta lang tid. I mellomtiden må vi forholde oss til menneskerettighetene og internasjonale avtaler. Dette betyr å la folk kunne søke asyl, samt ta i mot kvote flyktninger fra FN.

Kunne du vært mer spesifikk i hva du faktisk synes er feil med norsk innvandring og asylpolitikk og komme med forslag til hva du mener kunne vært en bedre løsning?

Vi kan ikke bare stenge grensene, internasjonale avtaler hindrer oss mot det.
Sist endret av etse; 24. oktober 2015 kl. 17:19.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Kan vi ikke bare slippe inn hele Afrika og Midtøsten da, så blir vi ferdig med en gang. Dette blir dommedagen for Norge uansett. Det er trist å se min 2 år gamle datter og vite at hun neppe får samme velferdsgoder som jeg har opplevd da jeg vokste opp. Men men, sånn er det nå en gang.
Vis hele sitatet...
Hvilke velferdsgoder er det hun kommer til å gå glipp av trur du? I tillegg er det ikke litt overraskende for deg at hele Afrika og Midtøsten allerede ikke har dratt til Norge? Skulle nesten tru at folk ikke ville sette ut på en livsfarlig reise der de etterlater så og si alt de har jobbet for i hjemlandet, bare for å komme til Norge og leve på staten. Å flykte er noe veldig få vil, det er ikke en så mye et valg om å reise eller ikke, mer et valg mellom og dø eller å ikke dø.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Hvilke velferdsgoder er det hun kommer til å gå glipp av trur du? I tillegg er det ikke litt overraskende for deg at hele Afrika og Midtøsten allerede ikke har dratt til Norge? Skulle nesten tru at folk ikke ville sette ut på en livsfarlig reise der de etterlater så og si alt de har jobbet for i hjemlandet, bare for å komme til Norge og leve på staten. Å flykte er noe veldig få vil, det er ikke en så mye et valg om å reise eller ikke, mer et valg mellom og dø eller å ikke dø.
Vis hele sitatet...
Dessverre er det ingen her til lands som kryssjekker at den aktuelle asylsøker faktisk kommer fra et risikoområde. I tillegg finner de falske IDer etter veiene blant annet ved grensen i Tyskland. Hvorfor har ikke de andre 18 millioner av Syrere flyktet fra landet hvis det var så farlig der? Syria er stort og ISIS kontrollerer ikke alle områdene. Hvorfor kan ikke de som bor i risikoutsatte områder flytte seg til et annet sted i landet som er tryggere?

Det er ingen som stiller disse spørsmålene. Jeg tror det er greit for folk å vite at begrepet flyktning blir feil i mange tilfeller da det i realiteten er en god del som er lykkejegere. Jeg kan godt forstå at mennesker ønsker penger, strøm og innlagt vann i boligen sin, men jeg er ikke for å ta inn halve Syria i Norge på godvilje. Som sagt er dette bare begynnelsen på flyktningestrømmen, og ISIS rekrutterer flere medlemmer for hver dag. Det betyr at flere og flere vil dra fra landet sitt.

Landet vårt består av mye skog og ubrukt mark, men per nå har vi ikke kapasitet til å ta inn så mange som vi gjør nå. Regjeringen har heller ikke satt av penger for å bygge boligkomplekser til disse flyktningene. Det blir dermed å ende med at mange av disse må bo ute på gata i kulda og under broer fordi det ikke fins steder for dem å bo. Hvis denne trenden fortsetter i 2-3 år vil flere fryse ihjel på gatene. Den norske vinteren er lang, kald og brutal. Det er uforsvarlig rett og slett.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Dessverre er det ingen her til lands som kryssjekker at den aktuelle asylsøker faktisk kommer fra et risikoområde.
Vis hele sitatet...
Bullshit. Kva trur du asylintervju og asylregistrering går ut på? Det går ut på å finne ut kva grunnlag vedkommande ber om asyl på, og om det er plausibelt. Det vert nytta t.d språktestar for å avgjere om historia er truverdig i tvilstilfeller.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
I tillegg finner de falske IDer etter veiene blant annet ved grensen i Tyskland.
Vis hele sitatet...
Utvilsomt, men å anta at UDI og PU ikkje er klar over at falske IDer finst er ufatteleg naivt. Dei sjekker nok slikt.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Hvorfor har ikke de andre 18 millioner av Syrere flyktet fra landet hvis det var så farlig der?
Vis hele sitatet...
Kombinasjon av mange faktorer, m.a. har ressurser til å komme seg vekk, ha lite nok knytning til at det er reelt alternativ, og tilstrekkeleg utsett til at det er verdt risikoen. Det var ikkje alle nordmenn som flykta i 1940 heller, sjølv om nokon gjorde det.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Syria er stort og ISIS kontrollerer ikke alle områdene. Hvorfor kan ikke de som bor i risikoutsatte områder flytte seg til et annet sted i landet som er tryggere?
Vis hele sitatet...
Antakeleg fordi dei ser på det som farleg, ettersom det er relativt stor sjans for at IS kan komme til å få kontroll over områda, og gjerne fordi ein god del flyktar frå staten og - samt at SYria ikkje har ressursar til å ta unna interne flyktningar.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Det er ingen som stiller disse spørsmålene.
Vis hele sitatet...
Er det ikkje?

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...a-8137288.html
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e-8153129.html
http://nernett.no/article/38084

Tilfeldig kjapt utval.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Jeg tror det er greit for folk å vite at begrepet flyktning blir feil i mange tilfeller da det i realiteten er en god del som er lykkejegere.
Vis hele sitatet...
I så fall er det påfallande at det er såpass stor korrelasjon i tid med at IS ekspanderer. Delar er sjølvsagt lykkejegere, men mange er nok reelle flyktninger og.

Argumentasjonen din tyder på at du ikkje har sett deg så veldig godt inn i korleis det faktisk fungerer.
Og ikke tror jeg du heller har satt deg inn i hvordan det fungerer fra en IKKE-NORSK side. Det fins folk som betaler opptil flere tusen euro bare for å få en mellommann til å ordne falske papirer, ID og bakrunnshistorie.

Noe som er rein fakta er at det er mest unge menn som kommer til Norge. Hvor er alle disse barna og kvinnene? Var vel ikke så farlig hjemme i Syria at de heller ble sittende der og vente på at NAV-pengene skal bli sendt.


Du har ikke svart meg på hvordan vi skal kunne huse alle disse flyktningene. Vi sliter per dags dato, og dette er bare de første månedene. Hvordan er ståa om 1 år når ryktet har spredt seg? Jeg kan fortsatt ikke se at regjeringene har boligutbygging for flyktninger i planene sine.
Sist endret av Molekyl; 24. oktober 2015 kl. 18:09.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Og ikke tror jeg du heller har satt deg inn i hvordan det fungerer fra en IKKE-NORSK side. Det fins folk som betaler opptil flere tusen euro bare for å få en mellommann til å ordne falske papirer, ID og bakrunnshistorie.
Vis hele sitatet...
Ja, men påstanden din var altså at norske myndigheiter ikkje sjekka historiene og kryssjekka identitetspapir. Den påstanden er gal.

Du kan t.d. lese følgjande:
Sitat av https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop-1-s-20102011/id617449/?ch=1
Etableringen av det nasjonale identitets- og dokumentasjonssenteret (NID) fra høsten 2010 vil styrke arbeidet med å avklare identiteten til utlendinger som søker seg til eller oppholder seg i Norge. Senteret skal også sikre et bedre grunnlag for målrettet innsats mot kriminalitet. NID plasseres administrativt under Politiets utlendingsenhet, og vil arbeide for hele utlendingsforvaltningen.
Vis hele sitatet...
Så det er fullstendig åpenbart at det er kjent av myndighetene.

Andre lenker som kan vere av interesse for deg å lese:
http://www.nrk.no/norge/kritisk-til-...est-1.11953743
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/v...ekere/a/51586/
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Noe som er rein fakta er at det er mest unge menn som kommer til Norge. Hvor er alle disse barna og kvinnene? Var vel ikke så farlig hjemme i Syria at de heller ble sittende der og vente på at NAV-pengene skal bli sendt.
Vis hele sitatet...
For det første er det lettare å flykte når ein er fysisk sterk, og slepp å dra på ungar. At det ikkje er dei svakaste som flyktar er desverre tilfellet.

Viare har unge menn få knytninger til landet. Kvinner har ofte omsorgsrolle, og det å flykte frå landet er ein ting, å flykte frå foreldre ein har omsorgsansvar for er gjerne ikkje like enkelt?
Dust diskusjon, typisk nordmenn å være så jævla naive det er synd på flyktningene, ja. Det finnes millioner av mennesker som har det dårlig men ansvaret legges på oss som har vært heldige å bli født her i landet å ta vare på alt og alle. Jeg sammenligner denne situasjonen med alt annet, hvis jeg skal snakke i metafor, la oss si du er heldig å vinner i lotto(som å bli født i norge) har du da plikt til å dele hele premien med alle som vil ha en bit av kaka? Nei.

Jeg ser på denne flyktningkrisen som egentlig ikke er noen krise i den forstand at dette har pågått i evig tid, kjipt for dem de vant ikke lotto i livet. Sikkert noen rødstrømper som hater det jeg skriver, dette koster samfunnet mye både økonomisk og sisialt, 3% av de vi tar til oss er IS soldater, så terror blir vel dagligdags om sosialistene får det som de vil, flyktningen og stedet de kommer fra er kanskje ikke problemet men islam er som en kreftsvulst som bare vokser seg større og større på vårt samfunn, spesielt i de store byene.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Bullshit. Kva trur du asylintervju og asylregistrering går ut på? Det går ut på å finne ut kva grunnlag vedkommande ber om asyl på, og om det er plausibelt. Det vert nytta t.d språktestar for å avgjere om historia er truverdig i tvilstilfeller.

Utvilsomt, men å anta at UDI og PU ikkje er klar over at falske IDer finst er ufatteleg naivt. Dei sjekker nok slikt.
Vis hele sitatet...
Alle som kommer inn til landet skal igjennom prosedyrer for innhenting av informasjon om vedkommende, men det er utrolig naivt å tro at sprengt kapasitet i forbindelse med flyktningskrisen ikke påvirker denne prosessen i negativ forstand. UDI har selv før flyktningskrisen fått kritikk for at de ikke får utført bakgrunnsjekker godt nok. Hva skal de gjøre med mennesker som har kastet passene sine og filt bort fingeravtrykkene sine? PU/UDI kan ikke trylle.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Dust diskusjon, typisk nordmenn å være så jævla naive det er synd på flyktningene, ja. Det finnes millioner av mennesker som har det dårlig men ansvaret legges på oss som har vært heldige å bli født her i landet å ta vare på alt og alle. Jeg sammenligner denne situasjonen med alt annet, hvis jeg skal snakke i metafor, la oss si du er heldig å vinner i lotto(som å bli født i norge) har du da plikt til å dele hele premien med alle som vil ha en bit av kaka? Nei.

Jeg ser på denne flyktningkrisen som egentlig ikke er noen krise i den forstand at dette har pågått i evig tid, kjipt for dem de vant ikke lotto i livet. Sikkert noen rødstrømper som hater det jeg skriver, dette koster samfunnet mye både økonomisk og sisialt, 3% av de vi tar til oss er IS soldater, så terror blir vel dagligdags om sosialistene får det som de vil, flyktningen og stedet de kommer fra er kanskje ikke problemet men islam er som en kreftsvulst som bare vokser seg større og større på vårt samfunn, spesielt i de store byene.
Vis hele sitatet...
Det er ikke ditt ansvar, det er Norges og alle andre land som har råd til å ta inn flyktninger sitt ansvar å ta inn flyktninger og hvorfor skal du som ikke har gjort en dritt for å bli født i Norge ha rett til å bestemme om andre skal få lov til å bo her eller ikke? Du betaler sikkert skatt og syntes sikkert det er kjipt at noe av dette går til flyktninger, men det har blitt vårt ansvar, man kan ikke sende flyktningene tilbake, siden det er ikke noe å sende dem tilbake til.

Kilder på 3% av flyktninger er IS soldater forresten?
Sist endret av Ekvivokk; 24. oktober 2015 kl. 19:12.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Det er ikke ditt ansvar, det er Norges og alle andre land som har råd til å ta inn flyktninger sitt ansvar å ta inn flyktninger og hvorfor skal du som ikke har gjort en dritt for å bli født i Norge ha rett til å bestemme om andre skal få lov til å bo her eller ikke? Du betaler sikkert skatt og syntes sikkert det er kjipt at noe av dette går til flyktninger, men det har blitt vårt ansvar, man kan ikke sende flyktningene tilbake, siden det er ikke noe å sende dem tilbake til.

Kilder på 3% av flyktninger er IS soldater forresten?
Vis hele sitatet...
Dette var ment som ironi... eller? så det har blitt mitt ansvar som nordmenn å ta vare på hele verden? jøss, kanskje det man ikke har det så godt i norge likevel om man er pliktig til å ta på seg ansvret for verden. Nei du har rett, jeg har ikke gjort en ditt for å bli født i norge, det var mine foreldres valg. Skal jeg bli straffet for det både økonomisk og sosialt? Kom deg ut av bygdehuset ditt å dra til Oslo så kanskje du får et annet syn. Idiot
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Dette var ment som ironi... eller? så det har blitt mitt ansvar som nordmenn å ta vare på hele verden? jøss, kanskje det man ikke har det så godt i norge likevel om man er pliktig til å ta på seg ansvret for verden. Nei du har rett, jeg har ikke gjort en ditt for å bli født i norge, det var mine foreldres valg. Skal jeg bli straffet for det både økonomisk og sosialt? Kom deg ut av bygdehuset ditt å dra til Oslo så kanskje du får et annet syn. Idiot
Vis hele sitatet...
Det er ikke vårt ansvar å hjelpe hele verden - men vi har et ansvar for å hjelpe så mange som vi kan. Både et moralsk ansvar, men også et ansvar gjennom avtaler med FN og EU - hvor alle medlemsland skal hjelpe til etter kapasitet.

Selvfølgelig finnes det en grense en plass for hvor mange vi kan hjelpe - og det er opp til politikere å finne ut hvor denne grensen er. Men det å hjelpe folk i nød vil selvfølgelig påvirke oss i en viss grad. Det koster tross alt masse ressurser, og det er mennesker i en skip situasjon man skal prøve å integrere. Men vi som medmennesker må faktisk tørre å offre litt av vår luksus for å kunne hjelpe folk som er i nød.

Å kalle det å måtte gi opp litt av luksusen din for å hjelpe andre blir helt feil å kalle straff.

For the records: Så bor jeg på østkanten av Oslo og må forholde meg til både godt integrerte innvandrere og mindre integrerte innvandrere. Det forandrer ikke mitt politiske syn på noen måte.
Sist endret av etse; 24. oktober 2015 kl. 19:25.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Dette var ment som ironi... eller? så det har blitt mitt ansvar som nordmenn å ta vare på hele verden? jøss, kanskje det man ikke har det så godt i norge likevel om man er pliktig til å ta på seg ansvret for verden. Nei du har rett, jeg har ikke gjort en ditt for å bli født i norge, det var mine foreldres valg. Skal jeg bli straffet for det både økonomisk og sosialt? Kom deg ut av bygdehuset ditt å dra til Oslo så kanskje du får et annet syn. Idiot
Vis hele sitatet...
På hva slags måte blir du straffet økonomisk og sosialt?
*kremt* kilde på den 3% IS soldat forresten? *host*