Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 7923
Jeg synes ikke at det er pengene som er det største problemet med å bo borte, mer det at du må betale regninger til punkt og prikke. Vaske leiligheta/hybeln. ingen som vekker deg om morgenen. du må planlegge alle pengene for å få økonomisk flyt. Dette er det jeg slet med istarten. jeg er nå 19 år, å kjenner enda at hadde jeg hatt muligheten så hadde jeg bodd hjemme. Du aner ikke hvor mye penger du sparer på det. Jeg går nå på Noroff koster meg 200tusen i året + bo utgifter. hadde jeg bare holdt meg til ikt utdanningen så kunne jeg bare bodd hjemme å hatt null gjeld. Men jeg tenkte at jeg lever bare en gang så nå vil jeg gjøre noe med livet. Men spørsmålet til deg er vel mer, føler du at du er klar for alle pliktene voksenlivet innebærer. det er vel det du må tenke på noe mer en annet. såklart er det greit å bo alene, å styre med sitt med til syvende og sisst tjener du bedre på å bo hjemme til du må flytte på deg.

(ingen moralpreken men det er desverrre slik det er )

Brodz
En generell regel er at personer under 18år ikke kan få støtte fra NAV. Det finnes unntak om du er alvorlig funksjonshemmet eller ikke kan bo hos foreldrene dine fordi de misshandler deg eller ikke klarer å ta vare på deg.

Borteboerstipend og diverse stipender kan du regne ut i støttekalkulatoren til Lånekassen.
Med mindre man er psykisk underutviklet bør man klare å bo alene som 16åring, men det finnes jo alltid de som ikke vet hvordan man vasker opp eller koker mat. Det er ikke så forferdelig kult å bo hjemmefra som mange tenåringer tror, plutselig må du gjøre alt det som foreldrene dine tidligere gjorde for deg. Men lykke til, det er rævdyrt!
Sist endret av GothQueen; 14. oktober 2010 kl. 11:38.
Er 17 nå, det er syyykt chill å bo alene.. Ingen mas, og du kan gjøre hva faen du vil!
For det første må du søke borteboer, som skal dekke ca. 3500kr av de 4000 du må ha, så må du rett og slett bare skaffe deg en jobb. Kanskje i en butikk? Og da er det ganske chill å tenke at det du jobber inn på butikken kan du bruke nesten kun til mat og chille ting

Btw, ikke bo et sted uten oppvaskmaskin. Det er så sykt tiltak å ta oppvasken. Lover deg :d

Du burde også lage deg ordentlig mat, ettersom jeg styrte at selv bodde jeg et halvt år der jeg drakk nesten 3liter cola hver dag, og satt å gama med flere tårn av grandiosa på bordet.:P ble litt mage av det ja:d
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Jeg flyttet på hybel i sommer. UTROLIG deilig. Jeg får rundt 3.500 i bortebostipend, og nesten 1000 i barnebidrag. Jeg får barnebidraget mitt av foreldrene mine, da jeg ikke syntes det er riktig at de skal få barnebidrag så lenge de ikke bruker penger på meg. De har gått med på det og jeg har 4500 i inntekt hver måned. Har flyttet i kollektiv og betaler bare 2300 i mnd. + strøm.

Jeg klarer meg veldig greit med 4500! Nå har ikke jeg fått med meg om du skal gå på skole eller jobbe, men og tjene 4500 i mnd burde gå fint. Du må bare legge litt jobb i og finne en billig hybel. Det kommer jo selvsagt ann på i hvilken by du skal bo, men du kan jo vurdere og flytte til en annen billigere by.

Den største utfordringen ligger vel ikke i økonomien. Det klarer du alltids og fikse. Du må gjøre veldig mye(husarbeid, regninger, handle, middag), som viser seg og være veldig slitsomt.
Sitat av Nemizz Vis innlegg
Den største utfordringen ligger vel ikke i økonomien. Det klarer du alltids og fikse. Du må gjøre veldig mye(husarbeid, regninger, handle, middag), som viser seg og være veldig slitsomt.
Vis hele sitatet...
Etter erfaring, vil jeg ikke si at handling, middag og støvsuge en gang iblant er så sykt vanskelig. + Hvis du har moped da liksom, det hadde jeg. Hadde vært dritt om jeg måtte tatt buss eller gått jævlig langt.
Regninger vet jeg ikke helt, jeg har alltid bare ringt foreldra mine og bedt de sette over fra kontoen min til der jeg skal betale.

Middag kan jo være så lett som å kjøpe noen firstprice baguetter, som faktisk er ganske nice. 12 kr for 4 tror jeg, steike noe kjøttdeig med tacokrydder og slenge kjøttdeigen oppi og sette i ovnen. Da har du middag for kanskje 2 dager. Resten pleier jeg bare å bruke på butikken, som Gifler, boller osv.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Regninger vet jeg ikke helt, jeg har alltid bare ringt foreldra mine og bedt de sette over fra kontoen min til der jeg skal betale.
Vis hele sitatet...

flytta hjemme fra også lar du mor ordne regningene dine??



om TS klarer og finne seg jobb som dekker alle behov penge messig så let it be, klarer han seg så er jo det fint, går det dårlig så har han iallefall prøvd.

jobbe på bensinstasjon osv går vel ikke som 16 åring? men mye butikks arbeid som går og gjøre for folk under 18, og det er jo ikke drit dårlig betalt heller.
du kan jobbe på bensinstasjon som 16 åring. Jeg kjenner iallefall en som gjør det. eller, 17 da.
Her kommer mine få gullråd:

1) Skaff deg en jobb og spar opp noen kroner først. 5 - 10tusen hjelper masse!

2) Ikke flytt langt vekk. Du vil savne mors middag iløpet av ei uke på grandiosaer og nuddler. Itillegg så kan du ta en tur hjem når du føler for det. Snylte litt gratis mat og kanskje noen kronasjer også.

3) Å bo for seg selv er dyrere enn man tror. Husleie, depositum, strøm, nettleie, mat, fest, snop, tv lisensen, internett etc..
Det er derfor du nesten må ha en jobb før du flytter.


Sitat av RydEN Vis innlegg
du kan jobbe på bensinstasjon som 16 åring. Jeg kjenner iallefall en som gjør det. eller, 17 da.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke stå i kassa om du er under 18 år. Rydding, vasking, sortering og matlaging er lov. Gjelder forsåvidt alle butikker og bensinstasjoner her i Norge
Sist endret av Bombasa; 14. oktober 2010 kl. 15:18.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Her kommer mine få gullråd:
Du kan ikke stå i kassa om du er under 18 år. Rydding, vasking, sortering og matlaging er lov. Gjelder forsåvidt alle butikker og bensinstasjoner her i Norge
Vis hele sitatet...
Say what? Stesøsteren min som er 16 år står i kassa på Rimi.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Du kan ikke stå i kassa om du er under 18 år. Rydding, vasking, sortering og matlaging er lov. Gjelder forsåvidt alle butikker og bensinstasjoner her i Norge
Vis hele sitatet...
feil. Du kan ikke selge Alkohol/tobakk hvis du er under 18år. Derfor vil de fleste unngå 17- åringer
Hvis du har tenkt å flytte ut, bør du skaffe deg jobb. Leilighet koster penger, og strøm hvis dette ikke er inkludert, for ikke å snakke om mat, husholdningsartikler, internett osv. Det er DU som må planlegge alt, og ha alt i orden. Jeg flyttet ut da jeg var 18, og det var hakket vanskeligere enn jeg hadde regna med. Det er ikke bare bare På den andre siden vokste jeg veldig mye på den tiden jeg bodde borte, og ble mye tryggere på meg selv
Sist endret av Nilossiell; 14. oktober 2010 kl. 18:41.
Jeg bodde 1 time unna vgs, og jeg flyttet da nærmere skolen på en hybel. Fikk borteboerstipent og sånt.. Fikk ca. 6000-7000 kr i måneden. 3000 gikk til husleie (inkludert nett og strøm)

Gikk fint ann å leve på 3-4000 i måneden. Spiste veldig usunt i den tiden Alle pengene gikk jo nesten til mat, kino osv..
Sist endret av Ravedope; 14. oktober 2010 kl. 18:41.
Sitat av Ravedope Vis innlegg
Jeg bodde 1 time unna vgs, og jeg flyttet da nærmere skolen på en hybel. Fikk borteboerstipent og sånt.. Fikk ca. 6000-7000 kr i måneden. 3000 gikk til husleie (inkludert nett og strøm)

Gikk fint ann å leve på 3-4000 i måneden. Spiste veldig usunt i den tiden Alle pengene gikk jo nesten til mat
Vis hele sitatet...
Var da en svimlende høy pengesum du ble tildelt!
Sikker på at ikke lån også var inkludert i denne summen?
Borteboer stipendet er for tiden på kroner 3450.-
Det maksimale behovsprøvde stipendet (grunnstipend) er på 1760.-
Så tror nokk du har noe lån der Ravedope

Flyttet ut fra min mor når jeg var 15, og vi hadde\har et godt forhold. Er ikke noe iveien for å flytte ut i ung alder
Ikke no problem. Gå til NAV, lever navn adresse så får du penger.

Håper du får det fint i leiligheten din
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Say what? Stesøsteren min som er 16 år står i kassa på Rimi.
Vis hele sitatet...
Tviler jeg på, man må være 18år for å stå i en kasse der man selger tobakk og alkohol.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av Brodz Vis innlegg
Tviler jeg på, man må være 18år for å stå i en kasse der man selger tobakk og alkohol.
Vis hele sitatet...
du KAN jobbe der, men det må komme noen som e myndig til kassen kun for å dra vare over rullebåndet x) har bevitnet det selv, dødsmorsomt

oppdater meg på hvordan dette går, er 16 selv og har lekt med tanken om dette selv
Sitat av Brodz Vis innlegg
Tviler jeg på, man må være 18år for å stå i en kasse der man selger tobakk og alkohol.
Vis hele sitatet...
Man må ikke være 18 for å stå i kassa, men om noen vil kjøpe tobakk/alkohol har du ikke lov å selge

edit: drittsekken kom før meg
Sist endret av Mongotryne; 15. oktober 2010 kl. 18:34.
Sitat av Fjellsamen Vis innlegg
Hei, vurderer da sterkt og flytte ut

Men jeg lurer på, er det noe jeg kan søke? støtte/hjelp o.l?
Nav, f.eks?

Vet jeg kan søke bortebo stipend som hjelper litt da
Også lurer jeg på om noen vet hva jeg kunne tjent på en uke som 16 åring? hva slags jobber f.eks?

Tenker på leilighet til 4000 tusen i mnd. det alene er jo ikke så mye penger, men og få tak i penger kan av og til by på problemer, spesielt vær mnd

Hva slags jobber kan jeg få? kan jeg søke om noe annen støtte/hjelp utemom bortebo stipend?

Om noen skulle føle trangen for og spørre hvorfor jeg skal flytte er det vel egentlig smålig personlig, la oss si som så at ting hjemme IKKE går bra. og det har det ikke gjort på noen år.
Og vel, føler at jeg er klar til og prøve meg på ''voksenlivet''
Vis hele sitatet...
Du kan ikke få borteboerstipend uten å gå skole, og da må du også bo MINST 33km fra hjemstedet ditt eller ha det dokumentert fra fastlege/psykolog at du ikke kan bo hjemme pg.a. omstendighetene i hjemmet. Du kommer ikke til å få støtte fra NAV om du går skole.

4000 i mnd i leilighet på èn person er ganske mye. Det meste du kan få i stipend i mnd. er ca. 6000 kroner. Den leiligheten på 4000 er mest sannsynelig uten strøm og da må du nok regne med mellom 1000 og 1500 i strøm i mnd.

Hvis du har hatt noen sommerjobber gjennom årene har du krav på å få attest fra arbeidsgiveren din. Du kan egentlig få hvilken som helst jobb, bare du har det den eventuelle jobben krever.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Hvor har du minst 33 km fra? Det er minst 40 km, og/eller minst 3 timer tur/retur og det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme.
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
Hvor har du minst 33 km fra? Det er minst 40 km, og/eller minst 3 timer tur/retur og det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme.
Vis hele sitatet...
Da jeg gikk skole (for ett år siden) var det 33 km.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Så rart. Når broren min gikk på skole(vgs) som var nå før sommeren, så var det 40km, det er også det kildene jeg har sier. Vis meg en kilde som sier 33km, og er gyldig så skal jeg tro deg.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sjekk kilder neste gang, istedefor å synse og tro eller nestenvite:

http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipe...-fa/Bor-borte/

Lazy:
blablabla...Skolen ligger 40 km eller mer fra foreldrehjemmet...blabal
Vis hele sitatet...
Sitat av Fleff Vis innlegg
Sjekk kilder neste gang, istedefor å synse og tro eller nestenvite:

http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipe...-fa/Bor-borte/

Lazy:
Vis hele sitatet...
Jeg vet da hva det var da jeg gikk skole (året 2008/2009). At de har endra på det, det ser jeg jo.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Så rart, for de reglene har vært siden broren min starta på vgs (06/07) til han sluttet, ifjor.