Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3621
Heysan! No skal eg sjå på ein hybel på fredag, og då mest sannsynlig leige denne neste skuleår, dette blir då andre år på VG.

Etter husleiga er betalt så har eg cirkus 2k igjen om eg ikkje skaffer jobb, som eg mest trulig kjem til å prøve å skaffe.

Dette er første gong eg flyttar for meg sjølv, og lurer på ein del ting.

nr.1 Mat
Kva burde eg rekne med på å bruke på mat i veka? Når eg er heime så eter eg ein del til middag, og av og til ein god lunsj her og der. Er ikkje kresen på mat, og "merke mat".

No har eg med 5 skiver til lunsj på skulen, og 2 gongar i veka så er vi ute på resturant/kafe. Her brukest det ca. 200 kr til saman.

nr.2 PC
Det har jo seg slik at eg bruker ein del tid foran ein eller anna form for skjerm. Har då ein stasjonær pc på rommet mitt no heime, og då lurer eg på om eg de vil ambefale å ha den på hybelen eller heime? Vil vere på hybelen cirka 5 dager i veka. Kunne jo evt. ha invistert i eit mindre kabinett med håndtak ect.

Ellers har ein ein Mac, og dei fleste spela eg spela har ikkje støtte for OSX. Kan jo alltids kjøre BootCamp, men blir litt leit å gå frå 560ti til intel hd 3000.

nr.3 Straum
Straum er diverre ikkje inkludert i prisen, men internett og parabol er . Om eg då skulle hatt med min stasjonære vil eg mest sannsynlig ha med anten 2x17 + 1x19 skjermer, eller 1 23". Strømforbruket på pcn er max 500 watt (650W psu), og skjermane er vell 40-60 watt? Trur eg har ein max TDP på 600 watt når eg kjører fire skjermer og speler.

Då er spm. vil dette bli dyrt?

Så siste spm. nokon som har noko tips? Og ting eg burde hugse på? Eg kjem til å bu med ein ukjend kar på 28(?) år om eg flytter inn her, er sjølv 17 år. Er ansvarsfull, og rydder etter meg sjølv og slikt.
Anbefaler deg å lese denne tråden: http://freak.no/forum/showthread.php...t=flytte+hybel

Mat er det som kommer til å koste deg mest, så det er viktig å handle inn mat på en smart måte, samtidig som man holder det sunt.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Angående strømmen, pcen generelt bruker ikke farlig mye strøm. Det som virkelig trekker er elektrisk oppvarming som varmekabler. Har du peis så fyr istedenfor! Pcen bruker ikke nok strøm til at du blakker deg på strømregningen uansett.

Så kommer vi til maten:
http://freak.no/forum/showthread.php...ht=matbudsjett
http://freak.no/forum/showthread.php...ht=matbudsjett
http://freak.no/forum/showthread.php...ht=matbudsjett
http://freak.no/forum/showthread.php...ht=matbudsjett
http://freak.no/forum/showthread.php...ht=matbudsjett
mat må du regne med 300-500 + at hvis du spiser ute et par ganger i uka så ser du at du er nødt til å få deg en extra jobb. 2000 i mnd med mat, strøm, tlf + andre utgifter så trenger du nok litt mer ja.

følg med på tilbud rundt i butikker 10 kroners tilbud er gull!
Sist endret av susiserken; 23. mai 2012 kl. 16:51.
Anbefaler deg å handle hos Bunnpris. De har utrolig lave priser på ulike varer fra mandager til lørdager ( http://bunnpris.no/ ). Strimlet svinekjøtt, kjøttdeig, laks, kylling osv for 30 kroner! Det er dette vi studenter lever på xD haha
Sist endret av Gulingen; 23. mai 2012 kl. 17:04.
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
Haha, nydlig tilbake melding!! KP til alle!

Men det var fortsatt dette med pc og strøm... :/ Nokre inspel der?
Eat to bite?
Curver's Avatar
En pc bruker ikke mye strøm. Du kan fint la den stå å dure og gå :-) Det som virkelig koster er all varmen du trenger. alt fra varmeovner til varmekabler er relativt dyrt i drift. Fyr derfor gjerne i en vedovn om du trenger mer varme. (nå trengs vel kanskje ikke det på sommeren da...) Husk også på at en pc gir fra seg en del varme. et lite rom på 3*3 meter får du fint varma opp uten vedovn eller varmeovn :-P

Synes du droppe å kjøpe nytt kabinett da du heller kan spare de itilfelle du plutselig trenger penger en dag. Det er ikke så mye jobb å bære med seg en stasjonær. Evt. kan du bare ta med macen når du skal hjem i helgene :-)
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
Sitat av Curver Vis innlegg
En pc bruker ikke mye strøm. Du kan fint la den stå å dure og gå :-) Det som virkelig koster er all varmen du trenger. alt fra varmeovner til varmekabler er relativt dyrt i drift. Fyr derfor gjerne i en vedovn om du trenger mer varme. (nå trengs vel kanskje ikke det på sommeren da...) Husk også på at en pc gir fra seg en del varme. et lite rom på 3*3 meter får du fint varma opp uten vedovn eller varmeovn :-P

Synes du droppe å kjøpe nytt kabinett da du heller kan spare de itilfelle du plutselig trenger penger en dag. Det er ikke så mye jobb å bære med seg en stasjonær. Evt. kan du bare ta med macen når du skal hjem i helgene :-)
Vis hele sitatet...
Høyrast fornuftigt ut Satt og kosa meg med 26 grader på rommet i vinter takket verre pcn , eller rettare sagt, skjermane då men
Ikke gløm snus/røyk visst du driver med det.
Mangen som har uvane med og glømme det ut når de regner på budsjettet
Sitat av Gulingen Vis innlegg
Anbefaler deg å handle hos Bunnpris. De har utrolig lave priser på ulike varer fra mandager til lørdager ( http://bunnpris.no/ ). Strimlet svinekjøtt, kjøttdeig, laks, kylling osv for 30 kroner! Det er dette vi studenter lever på xD haha
Vis hele sitatet...
Nei, du er blitt lurt av navnet. Nå har jeg riktignok Bunnpris Gourmet der jeg bor, men det er svindyrt. Rema har forøvrig fastpris på strimlet svinekjøtt 19 kr. Laks får du rimelig i ferskvaredisken, det er ikke så dyrt som du tror. Kjøtt av merket Kløver har elendig kvalitet, hvertfall min erfaring. For 30-50 kr kan du lage en mye bedre middag fra bunnen av om du handler litt smart Når sant skal sies, så er jeg dog litt fristet av den den kyllingfiléten... Kan lage en god pastarett for to med den der
Sist endret av Chronic420; 23. mai 2012 kl. 20:45.
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
Sitat av 1234554321 Vis innlegg
Ikke gløm snus/røyk visst du driver med det.
Mangen som har uvane med og glømme det ut når de regner på budsjettet
Vis hele sitatet...
Haha, ja, prøver å slutte

Kjem te å sette opp eit budsjett og føre rekneskap kvar månad så fort eg finner ut av kva det kan muligens koste
Ikke ljug.... det som virkelig koster kroner mtp. strøm, det er den forbanna nettleia!!
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Ikke ljug.... det som virkelig koster kroner mtp. strøm, det er den forbanna nettleia!!
Vis hele sitatet...
Nettleia? kva du meiner?
Avgifter osv. til staten for å bruke strøm
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
ådu... Staten er ein grisk jævel..! -.-
Husker min første strømregning.... hadde brukt +/- 200 kr i rein strøm.. regninga ble på 900
Få deg en sommerjobb og tjen en del penger! Det pluss stipend, så kan du leve ganske godt
valar morghulis
skralle's Avatar
Varmtvann er svindyrt. Billigere å vaske seg med en fuktig klut
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
huff og huff, utgifter, utgifter, ugifter... men då kan vi begynne så smått å sette opp eit lite rekneark

Men har de nokre cirka priser som eg kan forholde meg til?

4000 i husleige
1000 straum?
2000 mat?
om du ikke skal ha noe hjelp fra hjemmet så bør du legge inn noe penger i ting som: tannkrem, vaskepulver, tøymykner, toalettpapir, mobil tlf, hårprodukter, deo, klær, helse, en fest nå og da, uforutsette ting osv i ett regnskap. jeg vil tro du omtrent vil trenge 4-5 tusen pr.mnd i forbrukspenger for å leve ett tilnærmet likt liv som du gjør hjemme. Altså tror jeg du kan leve ett ok liv for omkring 10 000 pr mnd. Uten noe støtte hjemme.

Men om du derimot har muligheten for å reise hjem i helger og ferier å få gratis mat osv så synker beløpet. Om du som elev er hjemme i alle ferier er jo dette omkring 100 dager med mor og far betaler bare her. Det samme om du kan unngå å handle alt av klær osv selv, men feks får en jakke, bukse den gangen de ryker. Slike ting koster.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Ikke ljug.... det som virkelig koster kroner mtp. strøm, det er den forbanna nettleia!!
Vis hele sitatet...
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Avgifter osv. til staten for å bruke strøm
Vis hele sitatet...
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
ådu... Staten er ein grisk jævel..! -.-
Vis hele sitatet...

Nettleie betaler du til staten så dem kan holde strømnettet oppe og fungerende.
I byene er den ganske billig, men på bygda og spesielt i nordnorge er den veldig dyr. Gjerne 2x på hva du betaler for strømmen.

Og nei, staten er ikke noen griske jævler fordi dem tar betalt for å holde strømnettet fungerende.
Det skulle vel nesten bare mangle.
Sist endret av Bombasa; 23. mai 2012 kl. 22:53.
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
Joa, god mulighet for å reise heim

Men då seier vi cirka 9000-1000k.

[EDIT]
Dvs. at det er 4000 over budsjett, og må derfor til med jobb der eg må tene minimum 4000 kr i månden.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Nettleie betaler du til staten så dem kan holde strømnettet oppe og fungerende.
I byene er den ganske billig, men på bygda og spesielt i nordnorge er den veldig dyr. Gjerne 2x på hva du betaler for strømmen.

Og nei, staten er ikke noen griske jævler fordi dem tar betalt for å holde strømnettet fungerende.
Det skulle vel nesten bare mangle.
Vis hele sitatet...
haha, jaja, er fult klar over kor viktig og bra det er at vi betala skatt ect.! men som ein tennåring så likar vi ikkje slikt, og syns alle som presser penger ut av oss er nokre griske jævlar
Sist endret av R0flcopter; 23. mai 2012 kl. 23:04.
Jepp, en liten helgejobb eller deltidsjobb vi enkelt skaffe deg 2-3000 i mnd. Så dette klarer du nok om du virkelig vil det! Men bra med godt regnskap i forkant, slik at man ikke går i fella å tror alt er billigere enn man trodde.