Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1540
Hei der, det har seg sånn at jeg har lurt på dette i veldig lang tid nå, jeg lurer rett og slett hvorfor produsenter av godteri(hovedsaklig sjokolade) ikke prøver å lage produkter med kunstige søtningsmidler.

Jeg har selv laget sukkerfri sjokolade som smaker mer eller mindre likt de fleste sjokolader og siden jeg har diabetes så har jeg regnet ut ved å følge med på blodsukker-nivået mitt at det er omtrent 8-20% karbohydrater i forhold til vanlig sjokolade som har mellom 50% og 80%. Bare så det er sagt vet jeg at det finnes "sunn" sjokolade på mange helsebutikker osv. men de har som regel 30-50% karbohydrater og det står "hvorav **% er sukker" og det meste er sukkerrelaterte karbohydrater + helse-sjokolade smaker ikke godt(synes jeg).

Så ja, jeg tenkte vi kunne diskutere hvorfor de ikke lager sjokolade med tanke på diabetikere og folk som prøver å være sunne.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Det er vel "sukkerfri" sjokolade i cirka alle butikker? Jeg hadde et veddemål med mora mi engang der jeg ikke skulle spise snop på et år, men sukkerfritt gikk greit sa hun, og det var null problem.

EDIT: Leste feil, så måtte skifte innlegg.
Sist endret av Dongerino; 20. juni 2012 kl. 20:48.
DubC's Avatar
Trådstarter
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Det er vel "sukkerfri" sjokolade i cirka alle butikker? Jeg hadde et veddemål med mora mi engang der jeg ikke skulle spise snop på et år, men sukkerfritt gikk greit sa hun, og det var null problem.

EDIT: Leste feil, så måtte skifte innlegg.
Vis hele sitatet...
Selv om det står sukkerfri på pakken så er det ofte sukker i det. Jeg har ennå å finne en sjokolade der det står "sukkerfri" og at det står bakom "0g sukker i 100g".
Eat to bite?
Curver's Avatar
Hei! Kan du ta å poste oppskriften din på sjokolade og evt. annet snacks som du vet om som er godt?
Har en pappa som har diabetes 2 og "drømmer" om "søte" ting om du forstår
DubC's Avatar
Trådstarter
Sitat av Curver Vis innlegg
Hei! Kan du ta å poste oppskriften din på sjokolade og evt. annet snacks som du vet om som er godt?
Har en pappa som har diabetes 2 og "drømmer" om "søte" ting om du forstår
Vis hele sitatet...
Har alle filene(pdf) med instruksjoner til faren min, jeg skal ikke til han på ett par uker men jeg kan sende deg en melding me de oppskriftene jeg husker innen 24 timer
Eat to bite?
Curver's Avatar
Sitat av DubC Vis innlegg
Har alle filene(pdf) med instruksjoner til faren min, jeg skal ikke til han på ett par uker men jeg kan sende deg en melding me de oppskriftene jeg husker innen 24 timer
Vis hele sitatet...
Dette hadde vært bra Tusen takk Gjerne ettersend PDF fila de også, om du husker det da
Tusen takk! Unnskyld for offtopic da men...
Jeg har smakt slik sjokolade, og det smaker ikke sjokolade.
Den har sjokolade konsistens, men smaken er helt tam og kunstig.
Sitat av DubC Vis innlegg
Hei der, det har seg sånn at jeg har lurt på dette i veldig lang tid nå, jeg lurer rett og slett hvorfor produsenter av godteri(hovedsaklig sjokolade) ikke prøver å lage produkter med kunstige søtningsmidler.

Jeg har selv laget sukkerfri sjokolade som smaker mer eller mindre likt de fleste sjokolader og siden jeg har diabetes så har jeg regnet ut ved å følge med på blodsukker-nivået mitt at det er omtrent 8-20% karbohydrater i forhold til vanlig sjokolade som har mellom 50% og 80%. Bare så det er sagt vet jeg at det finnes "sunn" sjokolade på mange helsebutikker osv. men de har som regel 30-50% karbohydrater og det står "hvorav **% er sukker" og det meste er sukkerrelaterte karbohydrater + helse-sjokolade smaker ikke godt(synes jeg).

Så ja, jeg tenkte vi kunne diskutere hvorfor de ikke lager sjokolade med tanke på diabetikere og folk som prøver å være sunne.
Vis hele sitatet...
"sjokoladeprinsen" vant jo skaperen et år fordi han hadde laget en "sunn" sjokolade. Maks skuffa når jeg fant ut hele hemmeligheten var kunstig søtning -.-"
Hva med å spise mørk (85%) sjokolade?
Sitat av 23732 Vis innlegg
Jeg har smakt slik sjokolade, og det smaker ikke sjokolade.
Den har sjokolade konsistens, men smaken er helt tam og kunstig.
Vis hele sitatet...
Da har du bare smakt dårlig sjokolade. Kunstig søtning fungerer like bra som vanlig sukker.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Grix Vis innlegg
Da har du bare smakt dårlig sjokolade. Kunstig søtning fungerer like bra som vanlig sukker.
Vis hele sitatet...
Nja, jeg smaker litt forskjell.

Men etter personlig mening er sjokolade bedre dess mer kakao og mindre sukker.
DubC's Avatar
Trådstarter
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Hva med å spise mørk (85%) sjokolade?
Vis hele sitatet...
Problemet med mørk sjokolade er at de ikke bruker kunstige søtningsmidler, eller isåfall veldig lite. Har en pakke mørk sjokolade hvor det står 40karbohydrater hvorav 29g er sukkerrelaterte stoffer(sukker/raske karbohydrater).

Skjønner ikke hvorfor de kan lage en plain 85% sjokolade med kunstige søtningsmidler! Utrolig frustrerende.

Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Nja, jeg smaker litt forskjell.

Men etter personlig mening er sjokolade bedre dess mer kakao og mindre sukker.
Vis hele sitatet...
For å si det sånn smaker jeg absolutt ingen forskjell med mindre jeg tar en "sukett" eller hva en det nå heter i munnen, da er det så søt at det blir surt, men det er bare om du har utrolig mye