Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 11196
Hei, jeg har da altsa bestemt meg å lage en elektrisk spark før neste vinter. Det er altsa en sånnen spark: http://www.mooseberry.net/wordpress/wp-content/uploads/2011/02/spark.jpg

Grunnen til at jeg tenkte å lage dette er at jeg har en 1000watt(48Volt) elektrisk sparksykkel og en spark i bua, sparksykkelen bruker jeg da altsa aldri lenger, og jeg har hadd lyst til å lage noe stilig ut av den.
Jeg lager denne tråden ikke for å bare fortelle om det jeg har tenkt å lage, men for å få tips til designet, hvordan jeg skal feste ting, hva jeg skal bruke som feste/hjul osv.

Dette er det jeg har av utstyr:
-1000w elektrisk motor.
-Kjetting og gir til motoren.
-Spark.
-4x 12Volt batteri (48v).
-En "throttle".
-Loddeutstyr.

Jeg har ikke tenkt å bruke alt for mye penger på prosjektet men satser bare på at det blir et morsomt prosjekt.

Nå er det dere som må komme med innslag!
Hvordan skal jeg evt. feste motoren til sparken?
Hva skal jeg bruke for å få feste i snøen/isen?
Hvor skal jeg feste "throttle'n"?

Takker for alle forslag på forhånd!
PS: Var usikker på hvor jeg skulle plassere tråden.
Lurt og lage en ellektrisk spark når det snart er sommer da

Hvis du klarer og sette på hjul så hadde det vert mere praktisk.

uansett: dette blir tøft! vert tøft om du kunne få den opp i litt fart også. og kansje montert et speedometer.

bruk piggdekk for og få feste i isen, den kommer til og gli litt men det funker.
Sist endret av StålSkuff; 20. april 2012 kl. 15:02.
DubC's Avatar
Trådstarter
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Lurt og lage en ellektrisk spark når det snart er sommer da
Vis hele sitatet...
Tenkte jo at det kan ta tid å lage, så jeg kan lage den i sommer så den er klar til jula! Og sparksykkelen klarer omtrent en 70km/t, så fart tror jeg ikke blir problem, + motoren har extremt bra torque
Haha, sykt fett! ;P
Lykke til sier jeg bare!
DubC's Avatar
Trådstarter
Sitat av MSD Vis innlegg
Haha, sykt fett! ;P
Lykke til sier jeg bare!
Vis hele sitatet...
Takk, tror jeg trenger det! :P
Skal du ha beltedrift eller hjuldrift?

Hvordan har du tenkt til å styre?


Jeg ville satset på 2 hjul framme som trekker sparken, og la meiene bak ikke ha noe tilkoblet, for styring.
Hjulene må da være tilpasset vinterføre.

Å feste hjulene til meia, burde ikke by på noe problem. Finn hjul som passer godt inn, og enten borr hull i selve meia og fest hjulet ved hjelp av hullet, eller lag en annen festeanordning for større dekk.
Hjulene må du ha et sted du får vekt på de, ellers vil de ikke få ordentlig feste..
DubC's Avatar
Trådstarter
Jeg trenger litt hjelp her, motoren er 48Volt, 1000watt, 16amp så trenger jeg en kontroller, så litt på kontrollere her: http://www.electricscooterparts.com/...ntrollers.html men vil gjerne at noen anbefaler en kontroller.
Og angående batteri, så trenger jeg 4x 12volt, men jeg har ikke mye peiling på batteri osv, så om noen kan hjelpe meg ved å si hvilke typer jeg trenger med presis info osv, hadde det vert flott!

Hjulene: Jeg tenkte å bruke ett hjul men jeg tenkte at den kunne brukes i litt ny snø, og om jeg bruker hjul til det kan det ende opp med at den bare spøler.. Tenkte å kanskje bruke noe lignende som et snø-scooter belte.. Kanskje den kjører mye tregere da, men hva synes dere?

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Skal du ha beltedrift eller hjuldrift?

Hvordan har du tenkt til å styre?
Vis hele sitatet...
Jeg er usikker om jeg skal ha belte eller hjuldrift, blir jo lettest med ett hjul under sete som er festet til setet, men blir mye bedre feste med belte.
Styringa skal jeg ikke skifte, skal jo brukes som det vanligvis gjør, ved å "dra" til sidene.

Sitat av Settoz Vis innlegg
Hjulene må du ha et sted du får vekt på de, ellers vil de ikke få ordentlig feste..
Vis hele sitatet...
Om jeg har hjul blir det festet rett litt bak setet med fjæring så den er litt lengre ned en selve sparken, så blir det altid press nedover.
Demonter litt av en snøscooter, også fester du sparken oppå?
DubC's Avatar
Trådstarter
Sitat av Androyd Vis innlegg
Demonter litt av en snøscooter, også fester du sparken oppå?
Vis hele sitatet...
Hehe tenker at det var tull, siden belte på en snøscooter er alt for stort.
tenkte noe som belte på denne dirt-bike'n
http://img.diytrade.com/cdimg/117119/2651274/0/1156483690/CE_Snow_Scooter_305_200cc_Snow_Mobile_Snowmobiling_Snow_Slide.jpg
Vil også neven at det kanskje er litt vanskelig å svinge med en spark (?)...
DubC's Avatar
Trådstarter
Sitat av Androyd Vis innlegg
Vil også neven at det kanskje er litt vanskelig å svinge med en spark (?)...
Vis hele sitatet...
Der jeg bor er det ikke så nødvendig å svinge siden alle veien er rette. og alle svingene er veldig brå så da er det bare å stoppe og evt. løfte sparken litt for å snu den. Men i framtida kanskje jeg kan feste noe som ligner på snøscooter ski og ratt for å snu raskere
Takk uansett!
Min første tanke er å ha en fotplate over hjulet så du kan presse hjulet ned i snøen/isen for mer grep.

Den andre tanken er at størrelsen på hjulet vil påvirke hastighet og moment. Jeg tror ikke du vil kjøre spark i 70 km/h? Med så lite mulighet til unnamanøver og bremsing vil vel 50 km/h være vågalt nok?

Tredje tanke er at siden alle stedene på sparken der deler er festet til hverande beveger seg, så burde ikke delene du monterer skrus bom fast da det kan gjøre styringen vanskligere. Kanskje En innretning som lar motoren og drivhjulet rotere litt høyre/venstre sett rett ovenfra? Men da kan ikke hjulet fjære for hardt heller, da vil det bare ligge skjeivt på den ene siden.
OT, men er det egentlig ikke bedre å kjøpe en snøscooter da?
DubC's Avatar
Trådstarter
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Min første tanke er å ha en fotplate over hjulet så du kan presse hjulet ned i snøen/isen for mer grep.

Den andre tanken er at størrelsen på hjulet vil påvirke hastighet og moment. Jeg tror ikke du vil kjøre spark i 70 km/h? Med så lite mulighet til unnamanøver og bremsing vil vel 50 km/h være vågalt nok?

Tredje tanke er at siden alle stedene på sparken der deler er festet til hverande beveger seg, så burde ikke delene du monterer skrus bom fast da det kan gjøre styringen vanskligere. Kanskje En innretning som lar motoren og drivhjulet rotere litt høyre/venstre sett rett ovenfra? Men da kan ikke hjulet fjære for hardt heller, da vil det bare ligge skjeivt på den ene siden.
Vis hele sitatet...
Jeg har selvfølgelig ikke tenkt over alt, men første 2 månedene nå skal jeg bare planlegge og evt. kjøpe deler, så jeg har god tid på å planlegge hvordan jeg skal feste alt osv.
http://www.youtube.com/watch?v=sqHMj...eature=related du kan hoppe til 1:05 så ser du hvordan en person svinger med en motor-spark. Det ser ikke ut til å være et problem.
Det har en kraftigere motor men jeg tror ikke det blir noe annerledes på grunn av det

Sitat av l_-€-_l Vis innlegg
OT, men er det egentlig ikke bedre å kjøpe en snøscooter da?
Vis hele sitatet...
Hehe, tenkte jo det hadde vert morsomt å lage dette da siden snøscooter er ulovlig i Norge + denne kan jeg bruke på fortau osv over alt og jeg kan ha et lite prosjekt å jobbe med i fritiden min!
Sitat av DubC Vis innlegg
Jeg trenger litt hjelp her, motoren er 48Volt, 1000watt, 16amp så trenger jeg en kontroller, så litt på kontrollere her: http://www.electricscooterparts.com/...ntrollers.html men vil gjerne at noen anbefaler en kontroller.
Og angående batteri, så trenger jeg 4x 12volt, men jeg har ikke mye peiling på batteri osv, så om noen kan hjelpe meg ved å si hvilke typer jeg trenger med presis info osv, hadde det vert flott!

Jeg er usikker om jeg skal ha belte eller hjuldrift, blir jo lettest med ett hjul under sete som er festet til setet, men blir mye bedre feste med belte.
Styringa skal jeg ikke skifte, skal jo brukes som det vanligvis gjør, ved å "dra" til sidene.
Vis hele sitatet...
Batteri kan du kjøpe her ganske billig: http://altitec.no/batterier/12v-batterier.html du skal sikkert ha oppladbare batterier osv, men jeg aner ikke hva for noe amp du trenger :P

Det er vell billigst å raskest å bare bruke ett hjul som er festet til motoren med kjetting, hjul og sånnt kan du kjøpe hos biltema tror jeg.
Sitat av MSD Vis innlegg
Batteri kan du kjøpe her ganske billig: http://altitec.no/batterier/12v-batterier.html du skal sikkert ha oppladbare batterier osv, men jeg aner ikke hva for noe amp du trenger :P

Det er vell billigst å raskest å bare bruke ett hjul som er festet til motoren med kjetting, hjul og sånnt kan du kjøpe hos biltema tror jeg.
Vis hele sitatet...
Enklest å bruke en Suzuki fz 50 bakdel. Motor, gear og bakhjul er i samme enhet.

http://www.adressa.no/multimedia/dynamic/01209/sparken_1209465c.jpg
Sitat av DubC Vis innlegg

Hehe, tenkte jo det hadde vert morsomt å lage dette da siden snøscooter er ulovlig i Norge
Vis hele sitatet...
Nå er da ikke snøscooter ulovlig i Norge.
Men, det er begrenset bruksområde av det i Norge.
DubC's Avatar
Trådstarter
Sitat av Max_Uflax Vis innlegg
Enklest å bruke en Suzuki fz 50 bakdel. Motor, gear og bakhjul er i samme enhet.
Vis hele sitatet...
En del av ideen var jo at jeg skulle bruke delene fra den elektriske sparksykkelen :P

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Nå er da ikke snøscooter ulovlig i Norge.
Men, det er begrenset bruksområde av det i Norge.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg, men jeg sparken kan jeg jo bruke mer eller mindre over allt.

Edit: aner ikke hvorfor jeg skrev jeg før sparken..

http://bildr.no/image/1162588.jpeg Der er bilde av et hjul jeg fant, den har en diameter på 25cm, har en gammel sykkel som jeg tenkte å demontere og feste på på en av tannhjulene på hjulet. men hvordan kan jeg feste ett tannhjul på i så fall?
Sitat av DubC Vis innlegg
har en gammel sykkel som jeg tenkte å demontere og feste på på en av tannhjulene på hjulet. men hvordan kan jeg feste ett tannhjul på i så fall?
Vis hele sitatet...
Tror det blir vanskelig å "feste" et tannhjul på gummi-hjulet der!
Det er vell bedre å bare kjøpe ett sykkelhjul av noe slag :L
DubC's Avatar
Trådstarter
Sitat av MarkusPe Vis innlegg
HAHAH! hvor kult hadde det ikke vert å sed en fyr komme i den farta i en oppoverbakke på en spark!!
Vis hele sitatet...
Ikke sant?!

Men jeg fant ut at sparken jeg har var helt ødelagt hehe, så jeg må kjøpe en ny en!
Noen som vet om plasser man kan kjøpe billige sparker? Eller kanskje noen av dere har en spark jeg kan kjøp av dere? :P
Sitat av DubC Vis innlegg
Ikke sant?!

Men jeg fant ut at sparken jeg har var helt ødelagt hehe, så jeg må kjøpe en ny en!
Noen som vet om plasser man kan kjøpe billige sparker? Eller kanskje noen av dere har en spark jeg kan kjøp av dere? :P
Vis hele sitatet...
Jeg ville anbefalt å bygge en spark selv. Grunnen til dette er at treverket i en kjøpespark ikke tåler allverdens. Det vil derfor være en fordel å lage en spark av stål siden du tenker å sette en motor på den! Dette vil også gjøre det langt enklere å montere motor, da gode fester ikke vil være noe problem med stålramme. Du kan f.eks. bruke meiene fra sparken du har, og sveise en ramme som du monterer meiene på. Viss du kan sveise litt er ikke dette noe problem. Fordelen er at du får en ramme som tåler 10x mer, og som ikke har så mye slark.

Har selv en kammerat som har gjort nettopp dette. Hans plan var imidlertid å bruke bensinmotor.

Lykke til med prosjektet! Vær flink til å legge ut bilder av tegninger og bilder av byggeprosessen!
Sist endret av Znerk; 22. april 2012 kl. 17:50.
DubC's Avatar
Trådstarter
Sitat av Znerk Vis innlegg
Jeg ville anbefalt å bygge en spark selv.
.......
Lykke til med prosjektet! Vær flink til å legge ut bilder av tegninger og bilder av byggeprosessen!
Vis hele sitatet...
Takk takk!
Jeg har egentlig ikke utstyr til å bygge en spark selv, jeg bor i en liten leilighet og jeg har ingen verktøy til å sveise, bøye, kutte metall. Og jeg har alt funnet ut hvordan jeg skal feste på motoren
Sitat av DubC Vis innlegg
Takk takk!
Jeg har egentlig ikke utstyr til å bygge en spark selv, jeg bor i en liten leilighet og jeg har ingen verktøy til å sveise, bøye, kutte metall. Og jeg har alt funnet ut hvordan jeg skal feste på motoren
Vis hele sitatet...
Okei
jeg tviler ikke på at det går fint med en tre-spark, men metall ville tross alt vært best. Jeg ville i alle fall oppstivet og forsterket rammen, da min erfaring er at kjøpesparker ikke er bygd så veldig robust.

Det blir artig å se hvordan det går med prosjektet! Det er alltids artig å sette motor på farkoster som ikke egentlig skal ha motor

Som sagt, legg gjerne ut tegninger og bilder etterhvert som prosjektet begynner å ta form!

Hvilke ambisjoner har du egentlig til fart og distanse/batterilevetid?

Lykke til videre!
Sitat av DubC Vis innlegg
Hehe, tenkte jo det hadde vert morsomt å lage dette da siden snøscooter er ulovlig i Norge + denne kan jeg bruke på fortau osv over alt og jeg kan ha et lite prosjekt å jobbe med i fritiden min!
Vis hele sitatet...
Kjørte snescooter forje uke jeg, sist jeg skjekket så var det ikke ulovlig ettersom jeg har lappen til snescooter..
DubC's Avatar
Trådstarter
Sitat av Znerk Vis innlegg
Okei

Hvilke ambisjoner har du egentlig til fart og distanse/batterilevetid?

Lykke til videre!
Vis hele sitatet...
Altsa det har jeg ikke anelse om. Jeg tenkte å bruke det samme som det var på scooteren (48volt 16amp osv) eller var det noe annet du tenkte på?
▼ ... over en uke senere ... ▼
DubC's Avatar
Trådstarter
Okei da har jeg tatt ut motoren fra sparksykkelen og fikset den litt (den var ødelagt) fant ut at det var en 800w og ikke 1000w men det er nesten det samma .
Batteriene er helt ubrukelige, siden de blir tomme for strøm nesten med en gang.
Litt spesifikasjoner om motoren:
800 Watt
48 Volt
22 Ampere
2750 RPM
Motoren kommer fra http://www.unitemotor.com/
Modell: MY1020

Det blir 5.5Ampere per batteri om batteriene er på 12volt hver.
http://altitec.no/batterier/12v-batterier.html på denne nettsiden fant jeg ett 12V 5.5Ampere batteri ( http://altitec.no/12v-5-5ah-hoy-stro...06-faston.html ).
Men jeg må bare spørre, hva skjer om jeg evt. har mere/mindre Ampere?

Edit: Hvordan slags lader burde jeg kjøpe? helst fra samme nettside. http://altitec.no/ladere-og-stromadaptere.html
Du skriver Ampere, selvom the står Ah på altitec. Ah (ampere-timer) sier hvor lenge batteriet kan levere en gitt strøm (i ditt tilfelle 5.5 ampere i en time). Hvis du har mer/mindre Ah så vil kjøreturen vare kortere/lengre.

Tilsvarende blybatterier får du også på biltema, se f.eks disse http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektr...atteri-804641/
DubC's Avatar
Trådstarter
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Du skriver Ampere, selvom the står Ah på altitec. Ah (ampere-timer) sier hvor lenge batteriet kan levere en gitt strøm (i ditt tilfelle 5.5 ampere i en time). Hvis du har mer/mindre Ah så vil kjøreturen vare kortere/lengre.

Tilsvarende blybatterier får du også på biltema, se f.eks disse http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektr...atteri-804641/
Vis hele sitatet...
Sorry jeg blander hele tida, med Ampere mener jeg Ah selfølgelig :P takk takk, men det er billigere på altitec
Hvor ødelagt kan egentlig en spark bli før den blir så vanskelig å sette i stand at du kjøper ny? Er ikke det bare to metallskinner og noen pinner? :P

Ang batteripriser så tviler jeg ikke et sekund på at batteriene på altitec er av bedre kvalitet, men pris per Ah, der er biltema bedre. Just so you know.