Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1008
I og med dette er nokså aktuelt nå til dags, lurer jeg på andres tanker rundt dette? Mange mener cannabis er en slags "døråpner" til andre tyngre stoffer som f.eks. kola, amf eller heroin

Hva tenker dere?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Nei.
Nei. Er man først åpen for å prøve cannabis har man nok mindre sperrer på å prøve andre stoffer også enn folk flest. Men det handler ikke om cannabis, det handler om mindre sperrer og mer nysgjerrighetstrang enn hva den normale mannen i gata sin holdninger rundt illegale rusmidler.
Nei, i veldig liten grad.
Det er vel gjort veldig grundige studier på dette, som konkluderer med at det ikke gjør det.
Nei. Det som gjør at det er en "gateway Drug" er at det er ulovlig og de samme personene som selger andre ulovlige (og sterkere) dop. Er de samme som selger hasj. se på land som har legalisert så kan man se at røyking ikke nødvedigvis fører til at man blir heroinist.
Alkohol tror jeg de fleste vil være enig i er en døråpner for narkotiske stoffer. Er man på en fest og er påvirket av Alkohol og blir tilbudt amfetamin er det nok mange som i utgangspunktet er/var i mot amfetamin som har takket ja. Så skjønner ikke hvorfor folk hevder at cannabis er en døråpner, når det helt åpenbart er alkoholen som er det.
Cannabisbruk gir ikke automatisk en lyst til å prøve et annet dop.

Cannabisbruk kan sette deg i sammenhenger hvor annet dop er tilgjengelig og blir brukt.

Cannabisbruk er ufarlig når det brukes ansvarlig.

Cannabisbruk er farlig om det blir altoppslukende.

Cannabisbruk kan senke terskelen for å prøve ut nytt dop.

Cannabisbruk kan være redningen fra et annet (sterkere, mer destruktivt) dop.

Cannabisbruk er laaaaaaaaaaaaaangt mer utbredt enn hva statistikken skal ha det til.

Cannabis lider fordi mørketallene skjuler at man kan ha et balansert, velfungerende og fremtidsrettet liv.
Sist endret av Asket; 2 uker siden kl. 11:42.
Ja men indirekte som folk allerede har sagt. Det er gatewaydrug men kun fordi det er ulovlig
Uvaksinert 👍
Nei. Blir som å si at brus fører til at man blir alkoholiker.
Sitat av timmytid Vis innlegg
I og med dette er nokså aktuelt nå til dags, lurer jeg på andres tanker rundt dette? Mange mener cannabis er en slags "døråpner" til andre tyngre stoffer som f.eks. kola, amf eller heroin

Hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
Fører morsmelk til tyngre stoffer?
Det går andre veien. De som bruker tyngre stoffer, pleier også å bruke cannabis.
Jeg vil påstå om du går over til andre rusmidler er det heller du og dårlig selvkontroll som er problemet
Sitat av timmytid Vis innlegg
I og med dette er nokså aktuelt nå til dags, lurer jeg på andres tanker rundt dette? Mange mener cannabis er en slags "døråpner" til andre tyngre stoffer som f.eks. kola, amf eller heroin

Hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har sett mange som røyker cannabis og gjort det i mange år. Men overgangen til amf, kola osv har jeg sett mest i forbindelse med festing der alkohol har vært i bildet. Alkohol kan gjøre de fleste veldig ukritisk til hva de putter i seg. Første gang jeg tok amf var under påvirkning av alkohol og da husker jeg at jeg tenkte "dette var jo ikke farlig i det heletatt".
Ikke cannabis i seg selv. I Norge må du handle weeden din av, som oftest, ikke mors beste barn. Personen som selger deg weeden, vil jo gjerne ha mersalg på andre varer.
På en måte ja. Men i så fall er også vanedannende stoffer som nikotin det, som de fleste prøver før cannabis. Det samme gjelder alkohol. Alle vanedannende stoffer, spesielt i ungdomstiden (før hjernen er “fullt utviklet”) har obskure effekter på fenomener som planleggingsevne, konsekvenstenkning, impulskontroll o.l. - samt selvfølgelig tilbøyelighet til vanedannelse. Hvor mottagelig man er for den slags påvirkninger har med gener og miljø å gjøre.

Hertil kommer et juridisk aspekt, hvorved cannabis, pr. nå i Norge, som “gateway” nødvendigvis er det til en sfære av andre ulovlig omsatte stoffer.

Og så kommer en side man kunne kalle “moralsk” - en del forveksler det med det juridiske aspektet ovenfor, eller endog de nevrokjemiske problemstillingene i første avsnitt. Vi innpodes en følelse av en “aura” ved mange fenomener, også kjent som ureflektert gruppementalitet - f.eks. er kommunisme bad, det gir en guffen følelse.

En nærmere undersøkelse ville ha avslørt den som en rasjonell politisk filosofi, lovens bokstav som i bunn og grunn arbitrær, er den enn tilknyttet et betydelig koersivt maskineri, og heroin og THC som to molekylære strukturer som deres vekselvirkning med vår biologiske struktur er betinget av.

Men det betyr ikke at et studium i farmakologi er en “gateway” til stoffbruk. Selv om det er det. Noe som kjennetegner den umodne hjernen er at den ikke er rede til å fylle tomrommet etter moralen, skulle den fordufte, med fornuft (planleggingsevne, konsekvenstenkning, impulskontroll o.l.).
Ikke i seg selv, nei.

Det er forbudet som gjør det.
New generation
colakork's Avatar
Er vel alkoholskapet til foreldre som starter ruskarrieren til de aller fleste hehe
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det kan det, men mest fordi det er forbudt. Spesielt på mindre steder hvor de som røyker ofte bruker og selger andre ting, og folk flest ikke er så positive til cannabis så man kan bli pushet ut i rusmiljøet om man røyker mye, skjedde med meg
Eneste grunnen til at cannabis evt fører til sterkere stoffer, er fordi det er forbudt! Da er det kriminelle j…. som står for innførsel og salg, som også pusher sterke stoffer. Gud veit hva man støtter når man kjøper cannabis…

Mvh
Ja - men bare grunnet miljøene rundt cannabis du gjerne kommer i kontakt med når handler og holder på.

Legalisering ville nesten ha eliminert problemet.