Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 7965
Det du trenger er:

- USB minnepenn av hvilken som helst type med minst 200mb lagringsplass
- Firmware 3.55, OFW 3.55 (official firmware) - dersom du er på en lavere versjon må du oppgradere før du fortsetter. Her finner du Sonys OFW 3.55, plasser denne på usb-pennen under /PS3/UPDATE/PS3UPDAT.PUP og oppdater fra XMB.
- PS3

Legg merke til at det alltid vil eksistere en reell sjanse for å bricke din konsoll når du tamperer med firmware på denne måten, jeg tar ingen ansvar for ødelagte konsoller. Følg instruksjonene skikkelig, så går det som regel helt fint.

Nylig er PlayStation 3s såkalte "master key", den hardkodede krypteringsnøkkelen Sony bruker for å digitalt signere sin programvare, funnet av ivrige frivillige innenfor ps3-scenen. Dette er et enormt problem for Sony, og et stort framskritt for både homebrew-entusiaster og pirater. PS3 er nå åpen som en bok for hackere. Per dags dato har ikke Sony gjort noe for å forhindre dette, og du kan faktisk til og med bevege deg online med kopierte spill. Enn så lenge....

Jeg tar i denne guiden for meg kombinasjonen av Wutangrza med LV2 peek/poke-støtte og Gaia Manager 2.04 med automatisk patching av lv2 runtime ved oppstart. I praksis vil dette si at du ender opp med en PS3 som kan skrus på, velge spill fra en liste, og så starte det fra CD-ikonet i XMB, akkurat som du skulle hatt originaldisken i bluray-spilleren.

Steg-for-steg:

1: Nå som din PS3 er i OFW 3.55 må vi installere en custom firwmare, CFW, her tar vi for oss Wutangrza 3.55 - last ned. Dette er i bunn og grunn OFW3.55, patched med kildekode produsert av ps3-scenen, og signert.

2: Putt firmwaren på USB-pennen under /PS3/UPDATE/PS3UPDAT.PUP. Wutangrza Custom Firmware er signert med Sonys offisielle master key, og kan installeres som en hvilken som helst vanlig fw-update. Jeg vil anbefale deg å installere denne fra recovery mode, for å minimalisere risikoen for bricking.
* Sony-howto: recovery mode

3: Nå som cfw 3.55 er installert, er neste steg å installere George Hotz' aka Geohot sin jailbreak. Dette er personen som lokaliserte master keyen, og er også kjent for å tidligere ha jailbreaket iPhone. Last ned her. Putt PS3UPDAT.PUP-filen på usbminnepennen som tidligere, overskriv den forrige, og installer, denne gangen fra XMB og ikke recovery mode. Verifiser fw-navnet: 3.55-jb -- det er her moroa begynner. Når du er ferdig å installere denne, vil PS3-en skru seg av og avgi en pipelyd 3-4-5-6 ganger. Gratulerer, din PS3 er jailbreaket. Skru på igjen, og se under "GAME"-menyen. Du har nå fått et nytt valg; 'Install Package Files'. For å installere pakker putter du de (.pkg-filer) på root av usb-pennen, enkelt og greit.

4: Installer Gaia Manager 2.04: http://dlvr.it/DqPDX - nå er det bare å begynne å ta backups av spillene dine og installere homebrew. P.d.d fungerer de fleste releases, inkl. tidligere umulige Gran Turismo 5 og NFS:Hot Pursuit.

Du kan installere BlackB0x FTP på ps3-en for å overføre store filer fra PC til PS3.

Hvis du på et tidspunkt vil gå vekk fra jailbreaken, simpelthen putt OFW 3.55 på usb-pennen og installer fra recovery mode igjen.

Sony ain't smiling now...
Hva med online spilling da?
Var det ikke en artikkel for noen dager siden der flesteparten av ps3 ble ødelagt av cfw?
A madman with a box
mabala's Avatar
Veldig bra guide, men er det veldig stor sjanse for å bricke konsollen? Leste på IT-avisen at de fleste slim ps3ene var blitt ødelagt av dette. Jeg har en av de gamle ps3ene. Den med 40gb.

KP forresten.
Trådstarter
Følger du denne guiden er sjansen for å bricke eksepsjonelt lav, denne metoden er VELDIG trygg.

Det store antallet brickede konsoller dere tenker på var et resultat av Waninkokos ustabile custom firmware som ble gitt ut uten tilstrekkelig testing. Jeg vil logisk nok anbefale alle å holde seg unna denne, alternativene som eksisterer er mye bedre, selv om den fungerte helt fint da jeg testet den. I tillegg til Wutangrza og ustabile Waninkoko, har du også kmeaw cwf - denne er også safe, men framgangsmåten og støttede pakker er noe anderledes enn det jeg har beskrevet i denne tråden. Og det kommer flere firmwares hver dag framover nå, ps3-hackingen har såvidt begynt for alvor.

Sitat av fomox Vis innlegg
Hva med online spilling da?
Vis hele sitatet...
Online-spilling fungerer hvis du følger min metode. Sony KAN banne deg hvis du går online med piratkopierte spill, selv om ingen har rapportert at dette har skjedd enda. Har selv testet piratkopiert Black Ops og LBP2 online, for å se om det gikk, og begge fungerte strålende over PSN.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Takk for guiden! Men er det noen som har en mirror til Geohot sin jailbreak eller kan sende meg? Jeg fant en på piratebay, men er skeptisk til å kjøre den.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Kakktuzz
Hei

Vet du om det fortsatt er mulig å jailbreake ps3?
Leste at Sony har slettet "master nøklen" sin

Klarer å laste ned alt jeg trenger bortsett fra geohot’s jailbreak.

Er det noen annen måte å gjøre dette på?

Veldig flott forklaring foresten :)
Vis hele sitatet...
Det er fullstendig mulig, så fremt du ikke er på Sonys FW 3.56 - det er skjedd en del progress siden jeg skrev guiden. Du trenger i dag kun en custom firmware, og her anbefaler jeg 3.55-kmeaw eller 3.55-naima (siste versjon, pre-patched pup - lenker: kmeaw, naima - hvis nede; google etter mirror) - fyr ned, legg den på en usb-stick og bare flash i menyen som normalt, ingen recovery mode e.l. er nødvendig lenger. Geohots jailbreak er herved overflødig. Skulle du noen gang angre, er det bare å flashe offisiell firmware tilbake igjen. Virtuelt risk-free, ingen PS3 er rapportert bricket ved bruk av disse firmwarene!

Er du på 3.56 kan du ikke jailbreake på noen som helst måte, enten via USB eller CFW, per dags dato.

Obs: det er mulig å komme seg online ved å bruke FuckPSN 0.5, men trå forsiktig, det går rykter om at Sony legger ned ban-hammeren når som helst nå.

Hvis det er noen som har spørsmål, så setter jeg pris på om de taes i tråden, i stedet for at innboksen min fylles opp. Thænkju!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har nettop jailbreaka min ps3 med 3.55 Men når jeg skal logge på min bruker kommer det opp melding om at jeg må oppdatere min ps3..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av AN-BE Vis innlegg
Har nettop jailbreaka min ps3 med 3.55 Men når jeg skal logge på min bruker kommer det opp melding om at jeg må oppdatere min ps3..
Vis hele sitatet...
TS: Hva skjer dersom dette kommer opp? Og er det mulig å nedgradere OFW dersom man er så uheldig å ha 3.56?
Sist endret av reklame; 14. mars 2011 kl. 23:04.
Trådstarter
Det er tilsynelatende mulig å downgrade 3.56, men ikke nylanserte 3.60 (enda, som alltid). Her er en tutorial: http://net4geeks.com/index.php?optio...d=71&Itemid=12 (jeg har ikke testet dette selv)

AN-BE: forsøk deg på den nye 3.55/3.60 hybrid firmware (pre-patched versjon: http://depositfiles.com/files/11eygdt9e - installer som beskrevet tidligere i tråden). Med denne skal man kunne gå online. Gi gjerne tilbakemelding hvis du forsøker dette, da jeg har "falt av lasset" (kjøpte en ps3 i utgangspunktet kun for å eksperimentere med jb/hacking, har aldri spilt et eneste spill på den..hehe).
OK. Virker egentlig temmelig enkelt kontra modding av Xbox360.

1. Kjøp en PS3.
2. Sjekk om firmwaren er under 3.56.
3. Oppdater til OFW 3.55 via USB
4. Oppdater til CFW 3.55 via USB
5. Innstaller Gaia filbehandler.
6. Download spill.
7. Overfør spillfil til PS3
8. Innstaller fra Gaia
9. yey?

Og det er ikke behov for å gjøre dette i recovery mode, så jeg kan gå tilbake til OFW når som helst?

Har jeg skjønt det riktig? For meg er ikke PSN viktig. Så da trenger jeg vel ikke tenke på noe annet?
Sist endret av reklame; 16. mars 2011 kl. 21:10.
Mulig jeg skyter meg selv i foten nå, men here it goes:
Hva skjer når man jailbreaker? Kan man laste ned spill fra f.eks tpb?

Er helt grønn når det gjelder dette her.
Jailbreak åpner for blandt annet installering av homebrew (egne applikasjoner) og installering av piratkopierte spill. Det skal sies at noen CFW-er (custom firmware) ikke har implementert de modulene som muliggjør piratkopiering, som en bevisst strategi for å holde seg noenlunde innenfor loven (noe gråsone her), eller rett og slett fordi utvikleren ideologisk sett er imot piratkopiering. Den CFW-en som er dekket i førsteposten til trådstarter har mulighet for både installasjon av homebrew og kjøring av piratkoperte spill (så fremt du bruker en backup manager som støtter det, f.eks. multiMAN).
▼ ... over et år senere ... ▼
hvis jeg har den nye ps3 super slim er det noe større sjanse for å ødelegge den? kan jeg nedgradere den til 3.55? og etter som jeg har kjøpt spill på psn hva vis skje med de?