Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1325
Hei freaks!

Jeg har fundert litt på å kaste med ut i vannkjølinga, og som dessverre ofte skjer med meg blir jeg overambisiøs.

Jeg har skjønt at det går an å lage vifteløse system, men vil det være mulig å også lage pumpeløse. Jeg er ikke nødvendigvis ute etter max effekt her. Jeg er også klar over at det er andre måter å gjøre ting på nesten lydløst. Jeg er bare rett og slett fascinert av tanken.

Det jeg lurer på i første rekke er om man bygger et system med en hevert opp til radiatoren og radiatoren står over pc'en - vil man kunne utnytte temperaturforskjellen i kjølevæska til å lage nok bevegelse i vannet? Er det noen kloke hoder med kloke tanker?
Hvis du får høye nok temps vil vannet koke og fordampe, og nytt vann renner ned i den andre slangen. Men det er nok ikke bra for cpu.
Planen var helst å holde seg under kokepunktet ja, selv om jeg ser ikke etter det som er best på ytelse.
Er ikke mange mulighetene der da. Du kan jo prøve trykk, altså slik man gjør når man tar slange og suger bensin it av tanken på bilen til det renner av seg selv tilbake til tanken selv om det ikke blir lett å få til,
Du kan jo bruke vann som varmetransportmedium, og kjøle det ned med schwæære kjøleribber - men da tror jeg det er like greit å gå for kobber i stedet for vann.
Ta vann fra vannkrana -> gjennom vannblokka og ut i sluken
Sitat av Zaloz Vis innlegg
Er ikke mange mulighetene der da. Du kan jo prøve trykk, altså slik man gjør når man tar slange og suger bensin it av tanken på bilen til det renner av seg selv tilbake til tanken selv om det ikke blir lett å få til,
Vis hele sitatet...
Det er jo det han skriver i førsteposten. Hevert, heter det.
Jeg kan ikke se for meg at heverteffekten vil fungere her. Siden du ikke har en vifte vil temperaturforskjellen mellom vannet som går inn i radiatoren og den som går ut av radiatoren være minimal. Hvis du får noe vann til å bevege seg i det hele tatt vil det være sneglefart. Du finner pumper som knapt lager lyd i det hele tatt, jeg hadde gått for det.
Sitat av Plecto Vis innlegg
Jeg kan ikke se for meg at heverteffekten vil fungere her. Siden du ikke har en vifte vil temperaturforskjellen mellom vannet som går inn i radiatoren og den som går ut av radiatoren være minimal. Hvis du får noe vann til å bevege seg i det hele tatt vil det være sneglefart. Du finner pumper som knapt lager lyd i det hele tatt, jeg hadde gått for det.
Vis hele sitatet...
Heverteffekten er uansett ikke magisk, den utnytter jo tyngdekrafta for å flytte vannet - du vil ikke få vannet opp i tanken igjen.
Sitat av excubated Vis innlegg
Heverteffekten er uansett ikke magisk, den utnytter jo tyngdekrafta for å flytte vannet - du vil ikke få vannet opp i tanken igjen.
Vis hele sitatet...
Tanken min var om man kan utnytte temperaturforskjellen mellom varmt og kaldt vann, men er veldig usikker på om dette vil fungere (ie om det blir stor nok forskjell.

Altså: Grunnkonsept: varm (lett) væske nederst, tung (kald) væske øverst og et system som er slikt rigga at væska bare kan flyte en vei. Med andre ord en kombinasjon av hevert-aktige krefter og varme. Som sagt over vil det jo garantert funke om vannet koker, men så varmt er vel ikke ideelt. Jeg jar pønska på å bruke alkohol, men alkoholdamp er nasty shite...

Hvis noen har gode forslag til en ikke-korrosiv, ikke eksplosiv væske med et passende lavt kokepunkt er jeg litt game for å prøve å prototype litt (men det vil ta meg litt tid å få noen som kan sveise komponentene - jeg er ingen sveiser (og jeg skjønner at kobber-sveising ikke er det enkleste))
Sitat av Markula Vis innlegg
Oljekjølt pc, helt lydløs.

http://www.youtube.com/watch?v=qZ8L1Prl6tk
Vis hele sitatet...
men veldig grisete (kjett å oppgradere a) og ikke veldig effektivt. det beste er vel å kjøre vifteløst med masse radiatorer å en stillegående pumpe
3M har en serie med "Fluorinert Liquids", som kan møte dine behov. Jeg har ikke lest veldig nøye, men her er noen utdrag fra artikkelen:

3M™
Fluorinert™
Liquids are a family of clear, colorless, odorless perfluorinated
fluids having a viscosity similar to water. These non-flammable liquids have set the
standard in the electronics industry for over 40 years, meeting the demanding and
diverse requirements of many heat transfer, manufacturing and testing applications
Vis hele sitatet...
The dielectric strength of perfluorinated liquids is high—in excess of 35,000 volts
across a 0.1 inch gap. Water solubility is on the order of a few parts per million.
The nominal boiling point of each fluid in this series is determined during their
manufacture. Fluorinert liquids are available with boiling points ranging from
30ºC to 215ºC and pour points as low as -101ºC.
Vis hele sitatet...
In general, Fluorinert liquids are non-irritating to the eyes and skin. They also
demonstrate very low acute and sub-chronic toxicity through normal routes of
industrial exposure.
Vis hele sitatet...
Hele artikkelen finner du i PDF her.
Sitat av excubated Vis innlegg
3M har en serie med "Fluorinert Liquids", som kan møte dine behov. Jeg har ikke lest veldig nøye, men her er noen utdrag fra artikkelen:







Hele artikkelen finner du i PDF her.
Vis hele sitatet...
Meget interessant. Takker og bukker.
noe som dette kunne jo kanskje funka? (første maskinen/ tingen)

vet ikke engang om det virker, men er jo vert å ta en titt på
Sist endret av ExcludedBug; 22. november 2012 kl. 15:17.
Hvorfor skal systemet være så stillegående? Du vil fortsatt ha støy fra harddisk og psu, en stillegående pumpe vil ikke skape noe mer støy.
Sitat av Plecto Vis innlegg
Hvorfor skal systemet være så stillegående? Du vil fortsatt ha støy fra harddisk og psu, en stillegående pumpe vil ikke skape noe mer støy.
Vis hele sitatet...
Vifteløs PSU og SSD?