Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1717
Jeg Laget denne tråden fordi jeg så gjerne vil vite mere grunnleggende informasjon når det gjelder raketter.

En god ide å Klistre denne tråden siden det er flere "nye" som lurer på det?

1.
Hva er Skal man bruke til veggene i en rakett?
Leste litt på forumet her om Pappsylindere. Hvor kan man få tak i slike pappsylindre?

2.
Hva skal raketten fylles med? (hvilket drivstoff)
Lest at en 30/70 blanding av KNSU fungerer fint.
Andre blandinger? Og hvis andre, hvordan lager man dem?

3.
Hva er en "Dyse"?

4.
Er det noe mer man bør vite om?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av kai0
Jeg Laget denne tråden fordi jeg så gjerne vil vite mere grunnleggende informasjon når det gjelder raketter.

En god ide å Klistre denne tråden siden det er flere "nye" som lurer på det?

1.
Hva er Skal man bruke til veggene i en rakett?
Leste litt på forumet her om Pappsylindere. Hvor kan man få tak i slike pappsylindre?

2.
Hva skal raketten fylles med? (hvilket drivstoff)
Lest at en 30/70 blanding av KNSU fungerer fint.
Andre blandinger? Og hvis andre, hvordan lager man dem?

3.
Hva er en "Dyse"?

4.
Er det noe mer man bør vite om?
Vis hele sitatet...
1.
Du kan bruke metall, tre, papp og plast(PVC.
Du kan få papprør på renserier, pappirfabrikanter, og i fotobutikker til å oppbevare plakater i.

2.
KNSU funker topp! sortkrutt kan også brukes.

3.
En dyse er en ting du har nederst på raketten slik at flammen og trykket blir konsentrert og får raketten til å få mye, mye mere kraft slik at den kan fly.

4.
Heller spørmål til deg: Hva mere lurer du på?
se litt her om beregninger, ideer osv... http://www.nakka-rocketry.net/

Thoryllo :wink:
Trådstarter
42 0
Takk ^^
Kan du forklare kort litt om f.eks tykkelsen på Veggene?

Og Hva kan jeg lage En dyse av? Voks?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av kai0
Takk ^^
Kan du forklare kort litt om f.eks tykkelsen på Veggene?

Og Hva kan jeg lage En dyse av? Voks?
Vis hele sitatet...
Du kan egentlig selv bestemme hvor tykke vegger du vil ha, men det lønner seg å ha litt tykkelse! spørs også hvilket materiale du vil lage raketten av.

Nei, du kan ikke lage en dyse av voks! det kommer garantert til å smelte.
Metall eller en slik masse som tåler høy varme funker fint! Søk så finner du hva du kan lage dyse av. :wink:

Thoryllo
det blir brukt mest bentonitt på små raketter, som fåes på potterier.
Trådstarter
42 0
Sitat av Thoryllo
Nei, du kan ikke lage en dyse av voks! det kommer garantert til å smelte.
Metall eller en slik masse som tåler høy varme funker fint! Søk så finner du hva du kan lage dyse av. :wink:
Vis hele sitatet...
Ok skjønner det bedre nå. Er dysen den trakt formede kjegla som sitter på enden av raketten?

Tror jeg forsto det bedre nå.

Hvis jeg skal lage en veldig liten rakett (maks 20 cm) med maks 2mm tykke vegger, og som jeg fyller med KNSU...Hvor lang styrepinne bør jeg ha da? Og kan jeg ha styrefinner på den?

Post gjerne et bilde som illustrerer. Ikke forstå meg galt nå. Er ikke for min egen del at jeg poster dette, men for andre som kanskje også er litt for lat til å søke i 5 minutter etter en fremgangsmetode.

Hva med et forslag til en rakett? Fremgangsmetoder?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Skal vi begynne å lage tråder til folk som ikke vil søke! :evil:
Nei dette blir for dumt :x (Steng!?)

Kan sikkert lage en tegning som et forslag om litt. :wink:
på mindre rakketter på 20 cm så kan du bruke pinne. vis du finner ud hvor lang en pinne burde være etter hvor lang motoren er, så si i fra!

finner brukest på større raketter.
Trådstarter
42 0
Sitat av Thoryllo
Skal vi begynne å lage tråder til folk som ikke vil søke! :evil:
Nei dette blir for dumt :x (Steng!?)
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg gikk litt galt frem her. Folk kan selvsagt søke ^^ ikke noe som hindrer dem ifra det. Jeg synes derimot at denne tråden burde klistres :P Fordi mange nybegynnere har kanskje flere spørsmål en det jeg hadde.


Sitat av BoOoM
...vis du finner ud hvor lang en pinne burde være etter hvor lang motoren er...
Vis hele sitatet...
Hvordan finner jeg ut det da?^^ Er det en formel jeg kan bruke eller må jeg rett og slett bare prøve meg fram?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Pinnen og raketten skal være i balanse. Når du legger en finger under rakettpinnen ved overgang til bunnen av motoren, skal den være i balanse, eller evt litt tyngre på pinnesiden. Denne posten vitner forøvrig om en ekstremt liten vilje/evne til å forsøke å finne ut av ting selv. Det går an å titte litt rundt før man spør alle mulige spørsmål.
Trådstarter
42 0
Jeg beklager at jeg spør og graver så mye nygaard, men er du ikke enig i at hvis all informasjonen om raketter samles innenfor 1 tråd, så ville det jo ha vært mye enklere for "de nye" som dere klager sånn på.

(ikke at jeg ikke forstår frustrasjonen deres. Jeg ville også ha blitt frustrert hvis jeg hadde blitt nødt til å svare på de samme spørsmålene om og om igjen)

Takk for informasjonen forresten.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Joda, det hadde jo vært fint, men det hadde vært en fordel om det i såtilfelle stod som en slags liste eller howto, fremfor svar på en masse spørsmål.
Trådstarter
42 0
Det var egentlig meningen det Nygaard ^^
Men dette var mest for å sette igang noe.

Ser du allerede har laget en Guide til Raketter.
Behøver vel ikke denne tråden da lengre :P

(selv om jeg spurte om hvorfor du ikke postet i denne tråden istedet for å lage en helt ny tråd. Unødvendig sagt av meg ^^)
Sitat av kai0
Post gjerne et bilde som illustrerer. Ikke forstå meg galt nå. Er ikke for min egen del at jeg poster dette, men for andre som kanskje også er litt for lat til å søke i 5 minutter etter en fremgangsmetode.
Vis hele sitatet...
Da vil du ikke overleve på forumet lenge, det skal jeg personlig sørge for. Søk!
[color=red]- stengt -[/color]