Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 4266
trendhore
Geddi's Avatar
Sitter her i syden naa og har nettop kjOpt meg 3 softguns Det jeg lurer paa naa er om det er ulovlig aa ta dem med inn i norge... Noen som har peil her? Hvis ja, hva er straffen hvis du blir tatt?
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Ja softguns er ulovlige i Norge. I hvertfall ulovlig å selge. Mer vet jeg ikke.
Ja, de er ulovlig å selge i Norge. Om de er lov å innføre i landet hvis de er til personlig bruk og ikke til videresalg vet jeg ikke. Spør tollvesenet.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
det er ikke lov å innføre softguns til norge, om det er til personlig bruk eller til noe annet.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Softguns var ulovlig i Norge, men pga at Stortinget har glemt å fornye den loven, så er det foreløpig fullt lovlig å selge eller kjøpe softguns i Norge.

Regjeringen har uttalt seg om at de kommer til å tette dette "smutthullet" så fort de får sjansen!

Men uansett så tror jeg det blir litt oppstyr om de finner softgunsa dine ved en eventuell grensekontroll... Iallefall når terrorfrykten er som den er nå!
Sist endret av Thysanoptera; 29. juli 2002 kl. 23:33.
demonter de så godt som mulig og putt de i pakker som du sender hjem...

mm
de er ulovlig, jeg skjønner ikke helt hvorfor siden luft pistoler er lov burde soft air gun (som er hele navnet) være lov også siden softgun bare er en myk utgave av luft pisol eller.no
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Det er vel fordi at luftpistoler er kraftige nok til å skyte på en blink fra litt avstand, og gå igjennom slik det blir et merke, mens en softgun ikke går stort mer enn 8m rett fram, og kan derfor ikke brukes til noe annet enn et leketøy, som alt for ofte misbrukes. Dessuten ser de mye mer "ekte" ut.
Alt jeg kan si er;

1. Demonter dem så godt som mulig å ta i hånd/vanlig bagasje
2. Legg dem i vanlig bagasje og IKKE gå gjennom/stoppe i tollen..
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Opprinnelig postet av reallife
de er ulovlig, jeg skjønner ikke helt hvorfor siden luft pistoler er lov burde soft air gun (som er hele navnet) være lov også siden softgun bare er en myk utgave av luft pisol eller.no
Vis hele sitatet...
Som sagt tidligere, så er det ikke ulovlig å selge/kjøpe softguns!

KRISTIANSAND: - At softguns ble tillatt skyldes en lovteknisk glipp. En tilsynelatende overflødig forskrift ble fjernet og dermed var det plutselig ingenting som regulerte bruk av softguns. Det som var ment å være ulovlig er nå blitt lovlig. Det har vi påpekt overfor politidirektoratet, sier politiinspektør Magnus Andreassen i Agder politidistrikt.
Vis hele sitatet...
Det var et sitat fra en artikkel i Fædrelandsvennen. Hele artikkelen kan leses her
softgun er ulovelig å bruke på annet enn blinker... en på skolen til lillebroren min hadde en softgun, politiet kom og beslagla den...
Softguns blir ikke registrert i register slik som luftpistoler og andre skytevåpen gjør, detter er også et viktig argument i softgun debatten... Softguns kan også skytes på blink, og det selges profesjonelle blinker til slikt...
Better than thou.
Ikke for å være kjip, men hva faen skal du med de? Husker vi hadde 'krig' med de når jeg var en 14 år gammel eller noe slikt. Eneste vi fikk ut av det var små blåmerker av han ene sin gun siden den var semiprof og skytt noe helt sinnsvakt langt/hardt.
En ting kan jeg si dere: Straffen er ikke hard. Jeg og et par kamerater hadde vært i Sverige og plukka opp et par ganke festlige softguns. Elektriske og hele pakka. Ganske bra futt i dem forresten. Desverre måtte en gjøk absolutt peppre parabolen til naboen med en av dem, og ta tok det ikke lang tid før politiet kom. Det masjerte inn 3 ganske sure karer og røska med seg alt som var av softguns. De ransaka faktisk hele huset. Etter 3 uker ringte de og sa vi kunne komme til lensamannskontoret og hente dem. Tror ikke de visste helt hva de skulle ta oss på. Vi fikk ikke noen som helst straff utenom at vi måtte være uten dem i 3 uker.

Men etter at dette skjedde tok vi kontakt med Norges Softgunforbund, og noen uker senere fikk vi faktisk disp til å eie og bruke softgun i Norge.
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Offtopic:
Er enig med Carlo. Skal dere først leke krig, kjøp et paintballgevær
Better than thou.
Eller ikke lek krig i det hele tatt. Paintguns er kjipt det også.
Sist endret av Carlo; 30. juli 2002 kl. 01:59.
Kan jo skyte blink med de og, selv om det kanskje ikke er det kuleste... Leke krig, ja det var tider det....
Uff altså, softguns er jo for jenter og 8-10 åringer..
Paintball derimot...
Jeg og min bror kjøpte SoftGun i Sverige i fjor sommer, mest fordi vi kjedet oss som bare faen. Var gøy en liten stund, men det ble litt for mange blåmerker. De vi kjøpte kostet ca 500.- pr. stk og gikk som et helvete. Har pistolene ennå, men er tomme for kuler. Er jo gøy å bruke for å få folk til å gjøre det man vil for det gjør ganske vondt å bli skutt på med.

Ja, jeg er litt barnslig.
er du medlem av norsk softgun forbund, kan du ha

[offtopic]
husk, skarru ha skikkelige gønnere, bestill fra usa, det kraftigste man kan få i sverige er 0,5 joule, mens i usa kan man få f.eks en gasspistol kalt prokiller med 1,3 joule

www.redwolfairsoft.com
Sist endret av Nichotin; 30. juli 2002 kl. 08:00.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Jeg har hørt noe greier om at det var lov hvis man registrerte våpenet.. hva nå enn det skulle være godt for?

En kamerat av meg spaserte igjenom med en M-16 softgun gevær i tollen, fra køben..De to som han var med ble stoppa, han ble ike stoppa, selv om han hadde det som håndbagasje og kolben stakk opp av sekken(med plastikpose rundt da)

Itillegg så på fredag, så kom han bort til en kamerat av meg, da har går han med M-16, en håndgranat(fullt med kuler, som da blir jævlig med kuler) en luftpistol, og 5-6 g hasj og en svær vannpipe..
Da hadde han gått ca. 5 km på hoved vegen (og der jeg bor, er det endel purk ute å patruljerer)
men han er litt crazy.. så jah!
Som nevnt av andre før meg, det er LOV å innføre softguns..
Og nei, man trenger ikke papirer på det..
Men man burde kjappe seg, før dem får gjort det ulovlig igjen..
høhø, lite bra når det blir ulovlig MENS du er på ferie..
det skjedde med meg og sjokoladen.. de satte ned grensa drastisk!
så satt jeg der i frankrike med ca 8,5 kg for mye snop, kom på sola flyplass, og sprang som fitte gjennom tollen..
8.5 kg for mye ?
Faen kjøpte du helle godteributikken eller ?
nesten, dritbillig med snop der nede! 400 gram sjokolade for 13 kr!! og den kom i brun og hvit fasong... jeg har en liten avhengighet på sjokolade hvis du skjønner.. :P
tsk,tsk..Det er vell lovt...Impaqt(som er her på NFF) har kjøpt softguns og ammo + utstyr og har laget en softgun-klubb..tenkte jeg skulle verve meg snart..må bare få litt bedre tilbud på våpen...
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
ja..
jeg har sjekka det opp nå.. det er lovlig som bare det..
man kan bestille til man spyr.men det er vel en eller annen aldersgrense for det!?
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Det er ingen aldersgrense nei, men selgere står fritt til å sette sine egne aldersgrenser, noe som de fleste ansvarsfulle mennesker sikkert hadde gjort
Verd og få med seg for dem som er innteressert at det trolig snart kommer forbud igjen,
grunnen til at det er lov nå, er en lovforandring,
som gjorde at softgun ble lov, dette så de på som en glipp,
og dem vil innføre forbud igjen.
trendhore
Geddi's Avatar
Trådstarter
Vel, de 4 softgunsa jeg har er med Gass. og det skal vel ogsaa nevnes at 2 av dem skal selges til en kompis .. Og ja, jeg er litt barnslig :P. En ting til: Er Red Bull ulovlig aa ta med? har nettop kjoept 2 brett
Softgun er jo drit kjedelig da gutta.. Paintball setter ihvertfall ett realt 5mm dypt krater i skinka di!! Det er adrenalin-kick det!! Hehe..

Noen som skyter paintball her forresten?
duxo: må være den søteste smugler historien jeg har hørt!

men hvis du er så seriøs at du melder deg inn i norges softgun klubb, kan du like godt være årntli mann å melde deg inn i skytterklubb.. rekyl og øreklokker er litt mer l337 lissom!
Sist endret av Eriken; 31. juli 2002 kl. 02:23.
Opprinnelig postet av na1t
xEn0s: må være den søteste smugler historien jeg har hørt!

men hvis du er så seriøs at du melder deg inn i norges softgun klubb, kan du like godt være årntli mann å melde deg inn i skytterklubb.. rekyl og øreklokker er litt mer l337 lissom!
Vis hele sitatet...
uhm, har du lest en post og trodd jeg skreiv den eller hva fan prater du om ?
Smugler historien, jeg fatter ikke helt nå..?
ehh.. mente duxo ,men var nå en x der hvertfall.. *snork*
Opprinnelig postet av sp3q
ja..
jeg har sjekka det opp nå.. det er lovlig som bare det..
man kan bestille til man spyr.men det er vel en eller annen aldersgrense for det!?
Vis hele sitatet...
Mener at det er 18 år i sverige! (ihvertfall der jeg har sjekka)
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Ja, men i Norge er det ingen aldersgrense som er fastsatt av myndighetene... Les forøvrig posten min lengre oppe...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Laws and Regulations in Norway
Earlier softgun was banned in Norway and only allowed for members of NSGA, which all had an exemption from this regulation. As of September 3. 2001, however, softgun was legalized in Norway and is now allowed for both players and collectors around the country.
Vis hele sitatet...

Hentet fra grishenko.com
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hva med no info fra lovdata som backer dette opp, eller noe? Og hva med softguns som går på gass?
aner ikke, men f.eks redwolfairsoft.com lister norge opp som ett av landene der det er lovlig.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hvis jeg hadde solgt slikt utstyr hadde jeg også sagt det ;p

Så ingenting om det på lovdata tho
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Lovverket i Norge regulerer i dag ikke softgun. I løpet av sommeren vil derimot softgun nevnes eksplisit under våpenforskriften. At softgun oppfattes som våpen vil medføre 18 års aldersgrense, at det kreves lisens for å selge softguns og lovverket åpner for kraftigere straffer ved missbruk. Det vil derimot ikke være registreringsplikt på softguns. Våpenforskriften og våpenloven kan du lese mer
om på www.lovdata.no, legg spesielt merke til forskriftens del 1, litra H, punkt 38.

Norges Soft Gun Forbund har for tiden 16 års aldersgrense. De er i løpende dialog med Politidirektoratet angående lovverket rundt softguns og er instansen som har foreslått 18 års aldersgrense. Hvordan deres medlemmer under 18 år blir rammet av denne endringen er foreløpig ikke avklart.

Altså: Alle softguns er lovlig, men det er ikke spesiellt nevnt i lovverket enda.

lovdata
H. Luft- og fjærvåpen.
38) Våpenloven § 29 første ledd om 18 års aldersgrense gjelder også ved overlatelse av luft- og fjærvåpen.

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å eie eller inneha luft- og fjærvåpen (herunder luftvåpen drevet med gass) som har grovere kaliber enn 4,5 mm. Kravet om ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før 1. januar 2001.

Tillatelse som nevnt i foregående ledd kan bare gis til den som fyller våpenlovens krav til vandel og personlige egenskaper. For øvrig må behovet for luft- og fjærvåpen ikke godtgjøres nærmere. Politimesteren kan gi dispensasjon fra 18-årskravet på de vilkår som fremgår av del I litra B punkt 2, annet og tredje ledd.
Vis hele sitatet...
På denne siden finner man
hagle soft guns, mitraliøser(skrives det sånn), pistoler, maskingever...



http://www.dentrinity.com/
grunne til att det ble ulovlig hørte jeg på radioen, og var som følger:
To 14iser hadde brukt barneskole unger som blink.

(det gjør i helvette vondt å bli skutt med. og de skyter Langt lenger enn 8m ret fremm. ta det fra ett "offer", men den er min nå
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Man får jo all slags kvaliteter på softguns. Får jo alt ifra pistoler som ikke klarer og ta hull på papir på fem meters avstand, og pistoler som går på gass som går under huden, på tyve meters avstand
Opprinnelig postet av Dweep


Mener at det er 18 år i sverige! (ihvertfall der jeg har sjekka)
Vis hele sitatet...
e
Det var det der jeg ikke fikk kjøpt og...
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Eh, har det ikke vært forbudt lenge?? Anyway, lille bror hadde softgun hagle, kødde ikke mye med han da nei Miltraljøse er koselig, kanskje PAINTBALL hagle/miltraljøse er tingen
Men, noen som vet om paintball er "ulovlig" i den grad at du må være 18??
vel, har selv en sniper som klarer 600 fps, den går IKKE INN i huden

600 fps er omtrent max, en kvalitets elekriskt gevær har ca 2-300 fps, og en vanlig fra sverige har ikke mere enn 100.
Jeg vet om en som forøvriger med i SASA (Sandefjord Air Soft Asociasion) som hadde en en PSG1 Air Soft Sniper.

Han drepte nabo katta med den. Tulling spør du meg, men det sier litt om kraften som kan ligge i slike våpen.
Men allikevel, forskjell fra katt og menneskehud. ble skutt på 1 meters hold med 600 fps = 2,25 joule, og det går ikke inn. Drept div fugl med den
men folk har aldri fått mere enn røde merker
▼ ... flere år senere ... ▼
Softgun er lovelig til sportslig bruk, man kan få tak i softgun på air sport butikker. Men man må være over 18. Og det er bare til organisert bruk.