Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 6373
Etter å ha opplevd tre innbrudd i bilen min på 4 måneder har jeg vært nødt til å kjøpe ny bil. Nå vil jeg sikre den så godt som mulig og kunne trenge litt tips. Har gått til anskaffelse av rattlås og er såklart nøye med å låse, prøver å parkere på godt trafikerte, opplyste steder osv...er det noe mer jeg kan gjøre for å sikre bilen for en billig penge?
Du kan jo begynne med å invistere i en alarm

Og sette på et stooort klistremerke :P

Kanskje du skal kjøpe to vidt forskjellige alarmsystemer, og sette på kun klistremerket fra det ene. Så får de uvedkomne gjestene seg en overaskelse når du kommer løpende med hagla fordi du fikk en sms varsel fra alarmen de ikke visse var der.
Alarm er ikke akkurat noe man får for en "billig" penge. Men som du sier godnissen, så er vel rattlås en ting for å sikre at bilen ikke bli stjelt. En annen ting er å ikke legge ting i setene eller på dashbordet som kan være interesant for en kjeltring. Heller ikke ha cd-spiller (eller ha en som man kan ta av fronten på), og ellers ikke ha noe på eller i bilen som tiltrekker noe spesielt oppmerksomhet. Men jeg tro uansett at du har vært litt uheldig.

Edit: Finnes fake-alarmer da med et blinkende rødt lys osv. som kansje ikke koster allverden, men dog ikke like effektiv som en skikkelig alarm.
Sist endret av Vangen; 6. januar 2006 kl. 01:10.
Hva var det som ble stjålet ved de tidligere innbruddene i bilen din?
Ingenting. To ganger ble den bare forsøkt stjålet (ødelagt tenning) og den siste gangen så bare ut som hærverk (ødelagte speil, vinduer etc utenpå bilen).
Huffda. Hvilken bil har du da, dyr BMW eller noe i den duren?
Haha, nei som den fattige studinen jeg er rakk ikke pengene lengre enn et gammelt vrak. Nå har jeg fått meg en litt finere en da, men satser alt på å forebygge eventuelle innbrudd etter at hele studielånet de siste 3 månedene er gått med til reparasjoner av gamlebilen. Uff, skulle bare ønsket at de som prøvde seg også hadde klart å ta med bilen.
Sitat av godnissen
Haha, nei som den fattige studinen jeg er rakk ikke pengene lengre enn et gammelt vrak. Nå har jeg fått meg en litt finere en da, men satser alt på å forebygge eventuelle innbrudd etter at hele studielånet de siste 3 månedene er gått med til reparasjoner av gamlebilen. Uff, skulle bare ønsket at de som prøvde seg også hadde klart å ta med bilen.
Vis hele sitatet...
Invester i en skikkelig bil-alarm, så tjener du den nok fort inn igjen vist det er så Texas som du sier der du bor
Kan jeg gjette hva slags bil? Opel kadett/golf eller noe i den duren? altså gammle bilen..
Gammel clio. Deilig å være kvitt den.
Noe rødt som blinker bør vel gi illusjonen av at det er alarm i bilen? Jeg mener å huske at gamle logitech optiske mus hadde sånn blinkende rød LED på eskene. Jeg vet om en som bruker det i alle fall..
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
hvis du er så plaget med innbrudd, burde du kanskje ikke tenke på sikkerhet for "en billig penge".

kjøp alarm med sms varslig og en gps logger med abb. som viser deg sekund for sekund hvor bilen din befinner seg.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av apatisk
hvis du er så plaget med innbrudd, burde du kanskje ikke tenke på sikkerhet for "en billig penge".

kjøp alarm med sms varslig og en gps logger med abb. som viser deg sekund for sekund hvor bilen din befinner seg.
Vis hele sitatet...
Ett abbonent på GPS-sporing er forferdelig ulønnsomt på en "billigbil".

Det mest prevantive, vil jeg tro er en bil med startsperre og en CE-alarm. Feks Defa. Og samtidig ikke la ting ligge synlig inne i bilen såklart.
Tskk for alle svar! Sparer opp litt penger til en god alarm nå, men er bare ute etter noen gode tips fram til jeg får skrapet sammen alarmfinansiering.

Men takk iallefall!
Få deg et klister som det står at det er alarm. Det er som oftes nok til at folk går bare videre. En alarm trenger ikke være så dyrt. Hvis du kan lodde så er der noen smartkit sett til et par hundre kroner.

Denne bilalarmen koster 89DKK (danske kroner). I følge prislisten på denne siden
Klistermerke om alarm og noe som blinker rødt i frontruten rekker nok langer enn de mange tror. Jeg vil tippe flertallet av biltyver ikke er "proffe" nok til å være sikre på hva som faktisk er en alarm, og hva som bare er props.
Ingenting funker mot innbrudd eller tyveri dersom det er noe å hente i bilen eller ved å stjele den.
Men det kan virke avskrekkende for "fjortiss-tyvene" dersom de ser det er installert en FG godkjent alarm i bilen...
Basert på gammel erfaring, så vet jeg at det er mer avskrekkende med en alarm enn enn det å parkere på opplyste plasser. Man går heller videre til en bil uten alarm, med mindre det er noe man SKAL ha i den bilen, eller man SKAL ha akkurat DEN bilen...
Vi har hentet biler på høylys dag, også på godt befolkede plasser. Det er få eller ingen som tror at det dreier seg om et innbrudd eller et biltyveri dersom en alarm piper noen sekunder på en parkeringsplass som er opplyst eller på dagtid.
Og hvor lang tid tror du det egentlig tar å åpne panser og klippe ledningen til selve hornet?
Etter det er gjort så har man god tid til å omgå evt. startsperre som er aktivert av bilalarmen.

Som sagt, basert på egen erfaring...

G.
▼ ... over en uke senere ... ▼
legg sikkerhetsfilm på innsiden av rutene... den er gjennomsiktig men gjør vinduet jævelig sterk..
hør her...
jeg har en kamerat som dreiv med slik kriminalitet før, han åpnet vinduer helt lydstille omtrent med å knekke skrujern øverst i vinduet så ruta sprakk eller noe sånt...
men han turte aldri å ta biler med alarm... det er samma hvilken alarm du har, det må berre være tydelig klistermerke på rutene, og en diode som blinker rødt i frontruta er ikkje dum! den skremmer vekk tyver! og ta av frontpanelet på cd-spilleren. unngå ellers å la bilen stå på dei mest mørke og vekkgjemte plassene.

følg disse rådene og jeg tipper bilen din står i fred.
Foruten å skaffe deg bilalarm så bør du huske å aldri la det ligge verdisaker synlig i bilen. CDer, penger, puter og alt annet som "blinker" (Les: Det som tyver kan være truende til å ta) bør gjemmes i hanskerom eller lignende.
▼ ... noen uker senere ... ▼
de selger "liksomalarmer"(blinkende diode) på biltema for 25 kr.. trenger bare å plugge den ene ledningen på + og den andre på - så er det i boks.. ellers selger de alarmer for 4-500 på qxl.. ikke det beste, men funker..
Hva med å installere et skjult kamera, å en 500lapp i frontruta???
Du kan få min gamle alarm, hvis du kommer og demonterer den.. er ikke alltid høyre blinklys slutter å lyse etter at alarmen er aktivert, da hjelper det IKKE å kople av batt. i 10 min.. helt seriøst! MØKKABIL! Og det hender også at den piper litt nå og da for seg selv en stille stund! :P
Alarm på Clas Ohlson eller Biltema funker jo knall det.. Skremmer vekk tyvene like mye som originale alarmer, bare det uler og får folk oppmerksom..
Kan godt få min gamle alarm også om du kommer og demonterer den. Kl er nå halv fem på morgenen og gjett hvem sin bil alarm som har ulet som en gal? I tilegg til å ha tappet batteriet har jeg et par veldig sure naboer som til slutt omtrent slo inn døra mi....
Kjøp klistremerke-printerpapir.
Print ut følgende klistremerke.

[CENTER]Jeg filmer denne bilen fra vinduet mitt![/CENTER]
▼ ... over en måned senere ... ▼
fest et klistremerke fra HA, eller bandidos. på sideruta. det funker. men vil noen ta bilen din, tar de den uansett.
▼ ... over en uke senere ... ▼
http://www.clasohlson.no/shop/store/...4%3A20%3A00+PM

Ser grei ut denne, vel? Hehe... Kanskje litt dyr da...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av stealth
Ingenting funker mot innbrudd eller tyveri dersom det er noe å hente i bilen eller ved å stjele den.
Men det kan virke avskrekkende for "fjortiss-tyvene" dersom de ser det er installert en FG godkjent alarm i bilen...
Basert på gammel erfaring, så vet jeg at det er mer avskrekkende med en alarm enn enn det å parkere på opplyste plasser. Man går heller videre til en bil uten alarm, med mindre det er noe man SKAL ha i den bilen, eller man SKAL ha akkurat DEN bilen...
Vi har hentet biler på høylys dag, også på godt befolkede plasser. Det er få eller ingen som tror at det dreier seg om et innbrudd eller et biltyveri dersom en alarm piper noen sekunder på en parkeringsplass som er opplyst eller på dagtid.
Og hvor lang tid tror du det egentlig tar å åpne panser og klippe ledningen til selve hornet?
Etter det er gjort så har man god tid til å omgå evt. startsperre som er aktivert av bilalarmen.

Som sagt, basert på egen erfaring...

G.
Vis hele sitatet...
Ofte må ban inn i bilen for å åpne panseret.
hadde det ikke bare gått an og hatt en gammel mobil gjemt bak med reserve dekket med en eller annen strøm forsyning som lader den hele tiden? billig mobil med kontant kort og da vist den blir stjålet kan bare polti fine ut hvor mobilen er!

PS: husk å sette den på lydløs!!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av BombFreak!
hadde det ikke bare gått an og hatt en gammel mobil gjemt bak med reserve dekket med en eller annen strøm forsyning som lader den hele tiden? billig mobil med kontant kort og da vist den blir stjålet kan bare polti fine ut hvor mobilen er!

PS: husk å sette den på lydløs!!
Vis hele sitatet...
1. Å spore mobiler er ikke en jobb politiet gjør, sorry.
2. Å spore mobiler er en ressurskrevende jobb, krever krysspeiling.
3. Å spore mobiler er tidkrevende.
4. Mobiloperatørene krever tillatelse fra eier eller politimyndighet for å oppgi stedsdata.
Osv..

Systemer med GPS-sporing selges jo fra ca 3000,- og burde vel være en overkommelig pris når man først kjøper en bil som er verdt å stjele. De billigste bilene blir vel i stor grad stjålet av ungdommen uten peiling og da holder vel kanskje en vanlig og billig alarm?
▼ ... flere år senere ... ▼
Dette klistremerket gjør ofte at jeg kan parkere bilen ulåst de aller fleste steder i landet.. hehe.. de fleste har tross alt respekt for hva merket representerer...

forresten, legger ikke ut bildet av merket, rett og slett pga "copyright"-en på den.. :-D

"SUPPORT YOUR LOCAL HELLS ANGELS OSLO"
Ohh! Koble opp en alarm som begynner å spille MC Hammer sin U Can't Touch This for fullt volum hvis noen prøver å bryte seg inn i den! ^^
Om det er noe som foregår mye i det området kan du jo alltids montere et par overvåknings kameraer og ta tyvene på fersken med noen gode "action shots" du kan levere til politiet.
Forøvrig er jo alarmer, rattlås og det å unngå å levne ting synelig i kabinen standard forholdsregler som ikke egentlig hjelper med mindre du parkerer i et område det er vanskelig å evakuere etter et slik brekk.
Det eneste jeg kan komme på som faktisk er effektiv er de 2 ekstrem alternaltivene på en "bilalarm" hvor enten chassiet elektrifiseres ved forsøkt innbrudd eller understellet spruter ut 1.5 meter lange flammekaster stråler rundt hele bilen ved forsøkt innbrudd.
Men dette er jo selvfølgelig ikke lov i Norge så den beste ideen min er å få opp noen kameraer så tyvene kan bli fjernet fra området, men da igjen om du parkerer i sentrum er dette nyttesløst da det neppe der de samme tyvene og i dette tilfellet vil det beste alternaltivet være å finne en garasje å parkere bilen i eller kanskje begynne å benytte seg av offentlige transportmidler.
Du kan jo dra på nille og se om de har noen bilalarmer der, jeg hadde i hvertfall ikke turt å stjele en bil som har et nille-klistemerke på ruta som varsler om at bilen har alarm.
Du må ha hatt sykt uflaks for å ha hatt så mange inbrudd i bilen, eller bare parkert på feil steder. Bruk sunn fornuft, ikke ha en alt for rotete bil, gjem alt som heter verdisaker, og ikke parker på alt for øde/krimbelasta områder.

Man har jo 2 typer inbrudd for å si det sånn. Fjortiser/narkisser som bryter seg inn for å stjele det av verdier eller ta en "joy ride", eller proffe folk som slakter biler/evt noen rånere som trenger deler. Det siste vil det koste litt å sikre seg for, men da skal du ofte ha en litt spesiell bil. Når det gjelder det første, så er det jo mange tusen biler som narkisene kan finne seg på å bryte inn, og sjangsen for at det blir din er liten. Men for å få ned den risken, er det viktig å ikke gi dem noen grunn til å ta akkurat din bil.
Tråden er to år gammel da, kanskje studinen har fått seg en ordentlig bil og flyttet fra jalla stedet?
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Tråden er to år gammel da, kanskje studinen har fått seg en ordentlig bil og flyttet fra jalla stedet?
Vis hele sitatet...
LOOOL LER MEG SKAKK LOOOL
En rød blinkende diode og noen klistremerker som sier at det er alarm i bilen.
Av erfaring, så dropper de fleste innbruddstyver biler som har dette.
Sitat av OoM Vis innlegg
En rød blinkende diode og noen klistremerker som sier at det er alarm i bilen.
Av erfaring, så dropper de fleste innbruddstyver biler som har dette.
Vis hele sitatet...
enda en ikke greit når det er så sent på natten hehe

er det flere? kom igjen da, svar på dette nye innlegget venter spent få noen kloke setninger her
Sist endret av SoloSuper; 14. desember 2009 kl. 05:03.
Om du skal ha det billig, gjør det enkelt.
  • Klistermerker på vinduene
  • Rød duppeditt som blinker foran i bilen
  • Aldri legg igjen noe som kan være interessant for en tyv i setene/dashbordet
  • Ta av front-dekslet på cd-spiller
  • Parker på mest mulige åpne plasser



Bare dette gjør at du er mye mer sikker. Såklart, en alarm ville vært enda bedre..

Edit: Og nå er sikkert bilen stjelt for lenge siden..!
Sist endret av Volch0k; 14. desember 2009 kl. 05:30.
Dette kan vel være en enkelt tiltak?
Er det mulig å kople bilen til ett strømapparat for storfe? Sånn at når folk tar i den får de seg en jævlig karamell? Vil dette ødelegge elektronikken? Ganske heftige greier dette.
Sitat av godnissen Vis innlegg
Gammel clio. Deilig å være kvitt den.
Vis hele sitatet...
Dude, vet det er en gammel tråd, men ikke mobb gode gamle Clio
Kjøp alarm med Sim-kort. Som sender deg en sms når det er tyveri på gang, så tar du med deg balltre og løper ned til bilen.

Det som suger er at om alarmen er sensitiv så kan det være nok at en buss kjører forbi og at alarmen da går i liten "warning" modus som kanskje vil sende en sms. Ikke kult å bli vekt på natta helt uten grunn.
du kan jo invistere i en alarm som blir aktivert av vibrasjon.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.23633
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Biler med sporingssystem begynner og bli veldig utbredt, man får til og med avslag på forsikringen hvis man eier en.

Kommer jo litt an på bonus og slikt, men er en del kroner etter hva jeg har hørt.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av Source Vis innlegg
Kjøp alarm med Sim-kort. Som sender deg en sms når det er tyveri på gang, så tar du med deg balltre og løper ned til bilen.

Det som suger er at om alarmen er sensitiv så kan det være nok at en buss kjører forbi og at alarmen da går i liten "warning" modus som kanskje vil sende en sms. Ikke kult å bli vekt på natta helt uten grunn.
Vis hele sitatet...
Dette ville jeg gått for
Kjøp støttemedlemskap hos Hells Angels, så får du sånne fine "Support Your Local Hells Angels"-stickers
Effektivt som faen, selv den mest hardbarka biltyven velger bilen ved siden av