Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1666
Jeg skal stemme trommene mine, og når jeg kjøpte sånn tuner, fikk jeg med en liste over hva de forskjellige trommene skulle stemmes i.
Jeg har da ikke de trommene som er skrevet opp og må derfor finne ut selv hvilke verdier de forskjellige trommene skal stemmes i.
Er det noe side eller noe sånt som kan hjelpe meg med det ?
Takk for all hjelp!
Ps. Jeg suger til å forklare, jeg vet det...
kansje du sku nevnt hvilken trommer du har?
Det er jo opp til deg selv hvilke toner du skal bruke så sant du holder deg innafor en hviss ramme på hver tromme. Selv om den riktignok vil resonere best på en gitt frekvens.

Det avhenger av musikken du spiller og spillestilen din. Hva slags oppsett har du... Hva slkags basstrommepedal(er) har du og nøyaktig størrelse på trommene dine...

En tuner hjelper deg bare til å bekrefte at du er på riktig vei når du stemmer


Øret er din beste hjelp... Å stemme trommer skikkelig er en avansert ingiengør kunst uten sidestykke. Det er ikke som å stemme en gitar hvor man bare slår en streng og vrir til tuneren står på midten.
Sist endret av iDark; 17. mars 2009 kl. 18:07.
Sånn når temaet er oppe, vil jeg bare anbefale alle som spiller trommer å virkelig LÆRE seg å stemme settet sitt. Ikke noe er så kjipt som et trommesett som låter bajs. Har vært borti alt for mange slike og da hjelper det ikke om det står en gud bak miksepulten....
Helt enig! Trommestemming er alfa omega. Hvis du liker metal. Hør på trommelyden til trommisen i Lamb of God! Helt sykt både live og studio. Spesielt på Ashes of the wake albumet.

Tilbake til stemming... ha gjerne 4 stemmeskruer, det hjelper mye.. minimum 2.

* Prøv deg frem, men ikke for stramt

* Husk å krysstemme.. Altså gå fra den ene siden til den andre på lik linje med når du strammer bilhjul.

* ikke ha noe som helst demping på skinnet som stemmes

* Demp fullstendig skinnet på andre siden med en pute etc.

* Trommene må ha vært i jevn god temp lenge, helst den temperaturen de skal oppholde seg i etter stemming

* Jo bedre tid tu tar deg jo bedre blir det

Noe konkrete toner for hvordan DU skal stemme DINE trommer er umulig for noen her å si uten myye mer spesifikk informasjon..
Luskepeew's Avatar
Trådstarter
17 0
Jeg har liksom ikke funnet sånn..min egen "sound" og jeg er keen på å bare stemme trommene så de får en normal "sound". Takk for alle tipsene Gleder meg til å stemme!
Btw! noen som vet om billig og bra tromme skin? Ødela akuratt skinnet på 24" basstrommen min...
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Må bare få poengtere hvor enig jeg er med Halalgeir!

Jeg lærte meg å spille på et trommesett (vel lærte og lærte da ) som besto av en slapp basstromme, en skarp uten sånn bånd under som gir lyden til skarptromma, en gulvtam som hørtes ut som basstromma og en tam til som var helt forjævlig (på skolen).

Den dagen jeg spilte på et sikkelig trommesett fikk jeg sjokk. Jeg tenkte: Er det sånn responsen skal være?!
Jeg har forresten fortsatt rævva cymbal teknikk siden jeg spilte i 2 måneder uten cymbal..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Luskepeew Vis innlegg
Jeg har liksom ikke funnet sånn..min egen "sound" og jeg er keen på å bare stemme trommene så de får en normal "sound". Takk for alle tipsene Gleder meg til å stemme!
Btw! noen som vet om billig og bra tromme skin? Ødela akuratt skinnet på 24" basstrommen min...
Vis hele sitatet...
Trommestemming er en kunst, men det finnes noen triks.

jeg løsner alle skrue på trommen, strammer alle skruene det jeg klarer med tommel og peke finger.
Stram skruene etter stjerne prinsippet. Slag skinnet: Når alle skruene er så stramme som du klarer med fingrene.Sett trommen oppå en pute eller noe så ikke underskinnet resonerer, mens du stemmer slagskinnet. Prøv å vri en hel runde med stemmenøkkelen. prøv deg fram med en kvart runde på hver. til du får en fin tone og det føles behagelig å spille på. Ikke for stramt og ikke for slakt. Prøv å huske hvor mange runder med stemme nøkkelen du har hatt. Jeg stemmer underskinnet litt strammere en overkinnet. Kanskje en halvrunde strammerer.

Når du er ferdig med grovstemmingen, slår du forsiktig på skinnet ved hver skrue og sammenligner med skruen på motsatt side. det skal låte likt.

De ulike trommene skal jo låte godt i sammen også, det skal ikke være enkelt.

Når jeg prøver trommenes stemming i forhold til hverandre har jeg Toto låten "I will remember" i bakhodet. Det er en enkel rytme med skarp og tammer som går hele veien. Simon Phillips kan jo sakene sine, så der har man noe å strekke seg etter

Valg av Trommeskinn: Jeg har forelsket med i kombinasjonen klare pinstripe skinn som slag skinn og klare diplomat underskinn.

Skarp: Remo ambassador coted, remo hazy underskinn

Stortromme: Evans Emad eller Remo Powerstroke 3

Lykke til.
Sitat av Luskepeew Vis innlegg
Jeg skal stemme trommene mine, og når jeg kjøpte sånn tuner, fikk jeg med en liste over hva de forskjellige trommene skulle stemmes i.
Jeg har da ikke de trommene som er skrevet opp og må derfor finne ut selv hvilke verdier de forskjellige trommene skal stemmes i.
Er det noe side eller noe sånt som kan hjelpe meg med det ?
Takk for all hjelp!
Ps. Jeg suger til å forklare, jeg vet det...
Vis hele sitatet...
Svarte ikke på det du faktisk spurte om i går. Beklager!
Her finner du manual til Tama Tension i watch. Der finner du verdiene du er på jakt etter.

http://www.guitarcenter.com/Tama-TW1...43-i1135227.gc

Lykke til
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av 2r@rne Vis innlegg

Når du er ferdig med grovstemmingen, slår du forsiktig på skinnet ved hver skrue og sammenligner med skruen på motsatt side. det skal låte likt.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette.
Husk også på å alltid stemme "oppover", eller strammere om du vil, og ikke nedover. I praksis betyr dette at om du skal ha en skrue mørkere, må du skru ned, for så opp til lyden du skal ha, ellers vil skinnet bli raskere ustemt.
Nå vet jeg forsåvidt ikke hvor viktig dette er, men det er lærdom som har blitt videreformidlet fra min trommementor