Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 10349
Jeg bruker selv Oxycontin 20mg. Så til mitt spørsmål er hva gir best rus og hvorfor? Oxynorm, Oxycodone, Oxycontin, Ketogan og Ketorax?
Jeg vet at de 3 første er omtrent i samme slekt. Og de 2 andre er også det. Men allikevel så er dem litt forskjellige.
Sikkert veldig ot, men kan du beskrive rusen av noen av disse pillene, har kun brukt cannabis, nikotin, og alkohol.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Oxycodone altså virkestoffe i både Ocycontin & Oxynorm funker nok best rusmessig..
Ketogan gir mest russ!
Chang's Avatar
Trådstarter
Har brukt Oxycontin i over ett år nå. For så sinnssyk hard mage (tarm) av det. Men digger rusen den gir. Hvordan er det med disse andre? Er de likedan av de som er i samme familie? Har ennå ikke fått testa Ketogan?
all morfin gir har mage!
Chang's Avatar
Trådstarter
Sitat av smulen Vis innlegg
all morfin gir har mage!
Vis hele sitatet...
Men det er vel morfin i Ketogan også? Men jeg har ikke fått så hard mage av PF..?
Oxycontin og norm gir best rus.
Contin er depo og norm er hurtigvirkende.
Jeg liker best contin etter jeg har suttet litt på dem, da virker dem raskere. 30-50mg av dette er awesome!

Men virker veldig inviduelt, noen liker ikke rusen, noen ELSKER den, noen tåler den rett å slett ikke.
Mangen jeg kjenner kan ta 10mg contin å være helt på tur, mens jeg har nesten hele kontrollen på 40mg.
Sist endret av Laude; 15. mai 2012 kl. 12:48.
Chang's Avatar
Trådstarter
@kevva jeg har den samme følelsen jeg også. Bruker også 40mg om dagen er fint for meg ikke for mye og heller ikke for lite. Men hvorfor får jeg en så hard avføring? Er det på grunn av at det er depo?
Tenkte å ville prøve Ketogan vet at det er mindre rus enn det er av Oxycontin. (varer mindre). Har lest at rusen på Ketogan virker i ca. 4 timer. Da er det bedre med depo som virker opptil 12 timer.
Sitat av Chang Vis innlegg
@kevva jeg har den samme følelsen jeg også. Bruker også 40mg om dagen er fint for meg ikke for mye og heller ikke for lite. Men hvorfor får jeg en så hard avføring? Er det på grunn av at det er depo?
Tenkte å ville prøve Ketogan vet at det er mindre rus enn det er av Oxycontin. (varer mindre). Har lest at rusen på Ketogan virker i ca. 4 timer. Da er det bedre med depo som virker opptil 12 timer.
Vis hele sitatet...

jeg har ikke kilder på dette, men er 85% sikker på at det er pga morfinen.
Dette er en av bivirkningene på opiater ihvertfall. Og nedtrapp så er det motsatt.

(jeg får ikke av legen, jeg bare skaffer når det er tilgjengelig.)
Bare for å oppklare: Det er definitivt ikke morfin i Ketogan.
Her er alle legemidler registert i Norge som inneholder morfin:

Morfin

Kjemisk ligner ketobemidon (Ketogan) mer på et annet hel-syntetisk opiod; Petidin. Både Petidin og Ketogan har litt andre farmakologiske effekter enn morfin. Ketogan virker agonistisk på my-opioid-reseptorer (slik som morfin), og virker i tillegg som NMDA-antagonist. Petidin har antikolinerge effekter i tillegg til den obligatoriske opioid-reseptor-agonismen. Dette gjør at morfin, ketobemidon og petidin har litt ulike egenskaper: Antagonisme av NMDA-reseptorer gjør at ketobemidon kan brukes mot enkelte typer smerte hvor tradisjonelle opioider ikke har god nok effekt. Det er dog opioid-reseptor-agonismen som er den mest dominante kliniske effekten hos alle disse tre legemidlene, og derfor vil man kunne se obstipasjon som en vanlig bivirkning av dem.

Hvis du ikke blir like obstipert av Paralgin Forte, er det fordi dette inneholder kodein. Kodein er et pro-drug, det må metaboliseres for å få effekt. Det var tidligere antatt at den aktive metabolitten var morfin, men det virker nå som (primært) kodein-6-glukuronid og (mulig) norkodein er de aktive metabolittene.
Disse metabolittene har enten lavere affinitet for opioid-reseptorene og/eller lavere efficiacy. Dermed vil alle effekter av kodein være svakere enn for morfin (dersom vi antar at de har tilnærmet lik biotilgjengelighet. Det er mulig at kodein har lavere biotilgjengelig, slik at dette også bidrar, men jeg vet ikke...), og dette inkluderer følgelig analgetisk effekt, eufori og obstipasjon.
Sist endret av Vargas; 15. mai 2012 kl. 22:31.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Kodein er et pro-drug, det må metaboliseres for å få effekt. Det var tidligere antatt at den aktive metabolitten var morfin, men det virker nå som (primært) kodein-6-glukuronid og (mulig) norkodein er de aktive metabolittene.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer i stor grad, da faktisk kun ~10 % av kodeinet metaboliseres til morfin, mens hele ~70 % omgjøres til kodein-6-glukuronid, og den resterende prosentandelen til norkodein. Rent analgetisk (og rusmessig) spekuleres det, som du er inne på, at det i hovedsak er K6G som er ansvarlig for effektene, da mange personer som innehar en lav CYP2D6-aktivitet (enzymet som omgjør kodein til morfin i leveren) allikevel oppnår merkbare smertelindrende effekter av kodein, noe som tyder på at det ikke nødvendigvis er morfinomdannelsen som er hovedaktøren allikevel, som tidligere antatt. Legger ved et bilde her som gir et lite innblikk i hva som foregår i leveren ved metaboliseringen av kodein.
Har hørt om flere som synes ketorax iv er bedre heroin.
Sitat av Tawon Vis innlegg
Dette stemmer i stor grad, da faktisk kun ~10 % av kodeinet metaboliseres til morfin, mens hele ~70 % omgjøres til kodein-6-glukuronid, og den resterende prosentandelen til norkodein. Rent analgetisk (og rusmessig) spekuleres det, som du er inne på, at det i hovedsak er K6G som er ansvarlig for effektene, da mange personer som innehar en lav CYP2D6-aktivitet (enzymet som omgjør kodein til morfin i leveren) allikevel oppnår merkbare smertelindrende effekter av kodein, noe som tyder på at det ikke nødvendigvis er morfinomdannelsen som er hovedaktøren allikevel, som tidligere antatt. Legger ved et bilde her som gir et lite innblikk i hva som foregår i leveren ved metaboliseringen av kodein.
Vis hele sitatet...
Bra bilde! Hvilken kilde er det fra? Jeg har både Rang and Dale's Pharmacology og Basic Pharmacokinetics and Pharmacodynamics (Rosenbaum), men det står dessverre ikke altfor omfattende om de farmakokinetiske egenskapene til opioider.

Maksimalresponsen av kodein er langt lavere enn for morfin. Det (i kombinasjon med det du sier om signifikant analgetisk effekt til tross for lav CYP2D6-aktivitet) må vel bety at morfin ikke kan være den primære aktive metabolitten, men at morfin konkurrerer om reseptor-okkupasjon med andre metabolitter (som kodein-6-glukuronid) som har lavere intrinsisk efficiacy? Hvis ikke kunne man vel oppnådd lik maksimaleffekt for kodein som for morfin, ved å gi 10 ganger så høy dose kodein. Med mindre så store mengder ville resultert i kompetitiv inhibisjon av CYP2D6, og økt renal ekskresjon av umetabolisert kodein.... Vanskelig det her...
subutex er kansje noe for deg, Eller smerte plaster,, temgesik depo ,, .P.F er forferdlig å ha en pause på har brukt de i 15 år, brukte lang tid på å slute, fikk influensa diare, verste pilen jeg har spist i lengre tid, Temgesik, har jeg got mye på og aldrid hat noe mage problemer, og har aldrid hat problemer med å ta en pause på en månde, men vi er alle forskjelige da, men hør med legen om subutex, om de er noe for deg,hvist du har kroniske lidelser, ok lykke til!!

GLEMTE Å SI AT 2000 MILIGRAM C VITAMIN OM DAGEN KAN HJELPE , FOR DELT PÅ MORGEN Å KVELD,OK
Norspan er samme virkestoff som temegesic/Subutex. Subutex får man nok ikke som smertepasient nei men Norspan smerteplaster kunne du spurt om.
Får du disse av legen din eller kjøper du dem illegalt? Er det mot smerter?
Sånn reint praktisk, Ketogan er det foretrukne smertelindringen fremfor morfin fordi det er mye tryggere å bruke.
Pga: pasienter krasjer/får overdose mye lettere på morfin enn på ketarax/ketogen.
Bivirkning på ketorax er: du får et stort glis.!
Sitat av Vargas Vis innlegg
Bra bilde! Hvilken kilde er det fra? Jeg har både Rang and Dale's Pharmacology og Basic Pharmacokinetics and Pharmacodynamics (Rosenbaum), men det står dessverre ikke altfor omfattende om de farmakokinetiske egenskapene til opioider.

Maksimalresponsen av kodein er langt lavere enn for morfin. Det (i kombinasjon med det du sier om signifikant analgetisk effekt til tross for lav CYP2D6-aktivitet) må vel bety at morfin ikke kan være den primære aktive metabolitten, men at morfin konkurrerer om reseptor-okkupasjon med andre metabolitter (som kodein-6-glukuronid) som har lavere intrinsisk efficiacy? Hvis ikke kunne man vel oppnådd lik maksimaleffekt for kodein som for morfin, ved å gi 10 ganger så høy dose kodein. Med mindre så store mengder ville resultert i kompetitiv inhibisjon av CYP2D6, og økt renal ekskresjon av umetabolisert kodein.... Vanskelig det her...
Vis hele sitatet...
Bildet er hentet fra PharmGKB.

I og med at morfin har høyere affinitet på μ-opioidreseptorene enn de andre metabolittene av kodein, så vil den jo i teorien være den mest aktive metabolitten. Samtidig så er det konkurranse mellom de ulike reseptoragonistene, som du er inne på, og jeg vil tro den større konsentrasjonen av (i hovedsak) K6G resulterer i en mer jevn fordeling hva aktivitetsnivå angår. Det er nok ikke så enkelt som multiplisere dosen med 10, siden det er ~10 % av kodeinen som metaboliseres til morfin, for å oppnå samme maksimalrespons som morfin, da mengden morfin metabolisert varierer fra individ til individ. Som du er inne på så ville nok dette kunne ha resultert i kompetitiv inhibisjon av både CYP2D6 og CYP2D7, og følgelig økt renal ekskresjon grunnet en større mengde inntatt dose. Uansett så kan ikke kodein måle seg med morfin når det kommer til maksimal analgetisk effekt. Det kan vi hvert fall være sikre på.
Hey, har ikke lest gjennom noen av de andre postene, så jeg kommer nok til å repetere ting som allerede har blitt sagt.

Har ikke noe særlig greie på Ketorax og Ketogan, men av de som bruker Oksykodon som virkestoff, vil jeg definitivt tro at vanlig oxycontin som har best ruseffekt. Tror kanskje jeg husker feil, men var det oxynorm som inneholder nalokson i tillegg til oksykodon for å forkorte varigheten av det?
Jeg digger både oxy og ketogan/ketorax. Helt forskjellig virkning, så jeg synes det er vanskelig å sammenligne. Dessverre er det vanskelig å komme over (iallefall for meg), men har dumpet over noen ampuller med flytende ketogan. De skal jeg kose meg med en liten periode framover.