Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 3132
Ble inspirert av tidligere tråder om legalisering og mekking av plakater for å kjempe for legalisering/av-kriminalisering. Så jeg satt og tenkte ut hvordan jeg kunne lage en plakat som kunne ha blitt hengt rundt om kring i byen med et positivt utfall.

Målgruppen: Ungdom og voksne med kritisk holdning til legalisering og hasj. La oss si 17 til 30 år. Dette er mennesker som har evne til og tenke logisk, altså smarte folk. Men de har fått feil informasjon/for lite informasjon om emne til å faktisk ta en korrekt beslutning om cannabis er farlig, og på hvilket måter det er farlig.

Målet med plakaten: Opplyse folk om cannabis. Og hvor mildt stoff det faktisk er. Eventuelt rekruttere dem til kampen for avkriminalisering. Formidle budskapet på en nøytral og ordentlig måte, holde avstand fra "hippie" og "stoner" stereotypene. Jeg valgte og spille litt på logikken til folk istedenfor følelser og humor. Mange "mindrevitende" (hvis jeg kan kalle dem det) tror for eksempel at hasj er avhengighets skapende, og jeg hører stadig ofte at hasj "ødelegge hjerne celler". Derfor valgte jeg og konfrontere de to største mytene med en fakta setning som er mer eller mindre uklar, og som vil (forhåpentlig) gjøre leseren nyskjerrig nokk til å rive av en lapp fra plakaten (Jo flere som tar en lapp med seg, jo bedre).



[CENTER]http://img513.imageshack.us/img513/8049/legalize.th.jpg[/CENTER]

Linken på lappen er for øyeblikket en link til fullversjonen av den populære filmen "The Union: The buisness behind getting high". Jeg er egentlig ikke fornøyd med å ha filmen som link, men jeg finner ikke noe bedre nettside som forklarer det på en enkel måte. Hvis noen vet om noen nettsider så er det bare til å komme med forslag. Fakta setningen på plakaten har jeg fra filmen selv.

Ellers så leter jeg etter kritikk, hvis DU så denne plakaten på REMA 1000 eller KIWI, hva ville du ha tenkt? Hva ville foreldrene dine ha tenkt? Dama di? Legge r dette fra seg et godt inntrykk?

Ting jeg er redd for: Grønn fargen, og fonten jeg bruker til "Legaliser Marijuana" kan kanskje virke litt for "Stoner" aktig, gresset i bakgrunnen blir vell kanskje litt teit? Eventuelt ødelegge for linken Ikke vet jeg. Er tittelen bra nokk? Husk at tittelen ikke trenger å være perfekt med tanke på emnet, hensikten med tittelen er jo å trekke oppmerksomhet så det gjør ingenting om den er overdrevet/overdramatisk.
Sist endret av Juicekongen; 23. januar 2012 kl. 23:46.
Lyser "stonerpropaganda"!
Fiks skrivefeil (eller kast hele greia, og finn en plakat noen andre har laget som funker).
ord delings feil
* Hjerneceller
* Forrige
* Hjernecelleskader
* å ha

Forøvrig vil jeg si at du burde ta bort "Finn ut hva DU taper på det". Folk som ikke har prøvd, og som uten cannabis har klart seg helt fint, har vel ikke tapt noe som helst?
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
* Hjerneceller
* Forrige
* Hjernecelleskader
* å ha

Forøvrig vil jeg si at du burde ta bort "Finn ut hva DU taper på det". Folk som ikke har prøvd, og som uten cannabis har klart seg helt fint, har vel ikke tapt noe som helst?
Vis hele sitatet...
Samfunnet taper jo penger. Politiet taper ressurser. Kanskje denne "du" ikke ville fått henlagt ran-saken h*n anmeldte om ikke 40% av alle forbrytelser er narkotikarelatert.

Tviler egentlig på at en slik plakat vil funke i det hele tatt. Folk flest bryr seg rett og slett ikke.
Hjerneceller*
Hjernecelleskader*

Angående linken kan du registrere deg hos bit.ly. Der kan du lage custom links.
F.eks http://bit.ly/EnkelLinkFreak

Edit: Oj, rakk visst å komme mange før jeg trykket post.
Sist endret av Daybreak; 23. januar 2012 kl. 23:48.
果実男爵
Juicekongen's Avatar
Trådstarter
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Tviler egentlig på at en slik plakat vil funke i det hele tatt. Folk flest bryr seg rett og slett ikke.
Vis hele sitatet...
Folk bryr seg ikke fordi de mangler kunnskap om emnet, ikke sant? Hvilken type plakat mener du fungerer? Jeg er veldig åpen til konstruktiv kritikk.

Uansett, så beklager jeg skrivefeil. Norsk er ikke mitt sterkeste fag dessverre. Her er en versjon uten skrivefeil.

[CENTER]http://img706.imageshack.us/img706/9351/lega213lize.th.png[/CENTER]


Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
Lyser "stonerpropaganda"!
Fiks skrivefeil (eller kast hele greia, og finn en plakat noen andre har laget som funker).
Vis hele sitatet...
Utenom skrivefeila så sier det meg ingen ting. Vær litt mer spesifikk.
Sist endret av Juicekongen; 24. januar 2012 kl. 00:00.
Planet Funkotron
DildoJames's Avatar
vel.... det er jo påvist at det er psykisk avhengighetsskapene da. burde kanskje omformulere. Ellers gj!
Finnes bedre argumenter. Feks hva samfunnet taper på forbudet, og hva det vinner ved å legalisere.
Dropp det om at "regjeringen lurer deg". For det første er det feil at det er kun regjeringspartiene som er mot legalisering og for det andre minner det for mye om konspirasjons-rør.
Jeg ønsker en mer liberalistisk holdning til Cannabis.

Men jeg vil ikke se den posteren henge på veggene rundt om kring.

"Det KAN faktisk være VELDIG farlig", og jeg har sett studier som antyder at det KANSKJE kan føre til varig hjerneskade, først og fremst den delen som har med hukommelse å gjøre.

Hvorvidt Cannabis er farlig eller ikke er uvesentlig.
Måten å gå ut med dette på er å informerere om "skadene ved selve forbudet".


Jeg røyker, og kommer nok til å forsette med det uansett om det blir lovlig eller ikke, selv om jeg ikke husker alt jeg gjorde igår... jeg liker å være stein og det bør være mitt valg.

Samfunnet har ikke stort å tape på en avkriminalisering, tvert i mot, men samfunnet har heller ikke noe å tjene på at flere benytter seg av Cannabis, og det er ikke noe man vil heller. For all del, ikke reklamer for Cannabis, informer om skadene ved forbudet.
Flott at du tar for deg noen av mytene rundt cannabis, som du sier er de ofte basert på forsøk med mye bias eller påstander tatt totalt ut av løse luften. Men jeg er enig med DonTomaso i at det ikke er nødvendig å angripe den sittende regjeringer for dette. Man må gå igjennom den (dessverre), men hvis folkepresset er tilstede vil også lovgivninga forandres. Det er nok vanskeligere å radikalisere en hel befolkning til å tro at dens egen regjering bevisst konspirerer imot deres eget beste, enn å få dem til å forstå at forbudspolitikken er beviselig feilslått.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 24. januar 2012 kl. 00:21.
果実男爵
Juicekongen's Avatar
Trådstarter
Veldig godt poeng, EoT og Tomaso, men grunnen til at folk tror at stoffet er farlig er jo på grunn av feil informasjon fra skole. Det er ihvertfall slik jeg oppfatter det. Bør jeg ikke peke ut at de har blitt "lurt" på en måte? Å skylde på regjeringen virker kanskje mot sin hensikt.. hvordan burde det formuleres?
Du gjør det altfor vanskelig for folk! For mye tekst, altfor vanskelig link, tema som ikke bryr folk osv.

Du må vekke folks interesse ved å involvere dem direkte og gjøre det lettere å få informasjon om temaet.
er bare et forslag, men kan være lurt å slenge på en Qr kode så folk med mobil lett kan åpne internettsida du har på lappene. ^^
Skal man få gjennom en slik sak må man møte både mytene og de vanlige motargumentene folk flest har. En slik sak bli aldri vedtatt uten bred støtte i befolkninga og jeg tror det er lettere å overbevise folk flest enn å angripe politikerene. Med "folk flest" tenker jeg ikke på stonere eller ungdommer, men på folk flest. Folk flest er mot narkotika fordi de vil ikke ha en befolkning som går ruset rundt i samfunnet og som velger rus i stedet for å bidra i arbeidslivet. Siden vi allerede har en utbredt bruk av alkohol vil folk flest ikke ha enda et rusmiddel som blir like "stort" som alkohol er.

Jeg tror også jeg ville ha fokusert mer på å vise til land hvor man har gjennomført en vellykket legalisering uten at samfunnet ble totalt narkotifisert (ikke nevn Nederland). Argumenter om "medisinsk marihuana" tror jeg folk gjennomskuer temmelig lett, og den kampen må uansett føres av de syke selv og ikke av tradisjonelle legaliseringstilhengere. Det er også ingenting som ødelegger så mye for legaliseringsarbeidet enn en ung gutt i dreads.
Hva med noe sånt som
"Irritert fordi politiet henla saken din?
Visste du at 40% av innsatte i norske fengsler er narkotikaforbrytere?
Det er en god del politiressurser.

Legalisering fører til mindre misbruk, mindre penger til kriminelle,
mer penger til statskassa, og flere ressurser til å stoppe forbrytelser
som virkelig skader."
Sist endret av bloodshotEyes; 24. januar 2012 kl. 00:45.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Veldig godt poeng, EoT og Tomaso, men grunnen til at folk tror at stoffet er farlig er jo på grunn av feil informasjon fra skole. Det er ihvertfall slik jeg oppfatter det. Bør jeg ikke peke ut at de har blitt "lurt" på en måte? Å skylde på regjeringen virker kanskje mot sin hensikt.. hvordan burde det formuleres?
Vis hele sitatet...
For å få en helhetlig forståelse av hvorfor cannabis er ulovlig og hvorfor det ble fabrikert en masse påstander uten hold i virkeligheten rundt urten, som aktivt ble brukt som et ledd i den amerikanske propagandamaskinen, må man kanskje lese seg opp på de bakenforliggende forholdene. Jeg utelukker ikke en konspirasjon innenfor det amerikanske systemet her, men det spiller egentlig ingen rolle om dette var tilfellet eller ikke. Om det i dag fortsatt aktivt konspireres for å holde planten ulovlig, vil jeg derimot sette et par spørsmålstegn ved.

Så nei, jeg ser egentlig ikke helt hvorfor man skal påpeke at de har blitt lurt. Man kan påpeke direkte feil i en del av propagandaen som fortsatt lages for å holde planten ulovlig, men utover det tror jeg ikke det er nødvendig å kritisere myndighetene i denne saken.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er også ingenting som ødelegger så mye for legaliseringsarbeidet enn en ung gutt i dreads.
Vis hele sitatet...
Dette, derimot, er totalt usaklig. Mener du virkelig at man må konformiteres totalt for å kunne nå frem med en mening? Hvis et oppegående individ argumenterer saklig og godt for en påstand, spiller det da ingen rolle om han er "en ung gutt i dreads". Tvert imot vil dette, slik jeg ser det, slå to fluer i en smekk; gutten får vist at han r hold i å fremlegge argumentene sine og at de dermed bør vurderes som legitime, samt at han får brutt ned en del av fordommene imot seg selv (som menneske med dreads (seriøst, lever vi på 50-tallet?)).
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Hva med noe sånt som
"Irritert fordi politiet henla saken din?
Visste du at 40% av innsatte i norske fengsler er narkotikaforbrytere?
Det er en god del politiressurser.

Legalisering fører til mindre misbruk, mindre penger til kriminelle,
mer penger til statskassa, og flere ressurser til å stoppe forbrytelser
som virkelig skader."
Vis hele sitatet...
Hvor stor prosentandel av disse sitter inn pga hasj eller marihuana? Dessuten tror jeg folk er jevnt over svært fornøyde over at folk som smugler/selger heroin, speed og kokain sitter inne.
Nytt forslag(bare lufter ideer)
"
Din narkotikapolitikk gir forbrytere milliarder av kroner hvert år.
Din narkotikapolitikk drar ungdommer inn i et miljø de ikke bør være i.
Din narkotikapolitikk fratar politiet enorme ressurser.
Din narkotikapolitikk minker ikke antall misbrukere.

Portugals narkotikapolitikk(avkriminalisert) har sørget for:
17% færre narkomane HIV-smittede.
Større opptak til behandling.
Færre overdoser.
Mindre bruk blant mindreårige.
"
Sist endret av bloodshotEyes; 24. januar 2012 kl. 00:54.
Sitat av EoT Vis innlegg
Dette, derimot, er totalt usaklig. Mener du virkelig at man må konformiteres totalt for å kunne nå frem med en mening? Hvis et oppegående individ argumenterer saklig og godt for en påstand, spiller det da ingen rolle om han er "en ung gutt i dreads". Tvert imot vil dette, slik jeg ser det, slå to fluer i en smekk; gutten får vist at han r hold i å fremlegge argumentene sine og at de dermed bør vurderes som legitime, samt at han får brutt ned en del av fordommene imot seg selv (som menneske med dreads (seriøst, lever vi på 50-tallet?)).
Vis hele sitatet...
Det er mulig det er usaklig men jeg tror det er veldig sant. Legg merke til at det er ikke jeg som snakket i forrige innlegg, men "folk flest". Man kan gjerne ønske at folk tar narkotikasnakkende folk med dreads like seriøst som en uten dreads, men jeg tror ikke det er sant. Personlig driter jeg i hvordan folk ser ut på håret.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Nytt forslag(bare lufter ideer)
"
Din narkotikapolitikk gir forbrytere milliarder av kroner hvert år.
Din narkotikapolitikk drar ungdommer inn i et miljø de ikke bør være i.
Din narkotikapolitikk fratar politiet enorme ressurser.
Din narkotikapolitikk minker ikke antall misbrukere.

Portugals narkotikapolitikk(avkriminalisert) har sørget for:
17% færre narkomane HIV-smittede.
Større opptak til behandling.
Færre overdoser.
Mindre bruk blant mindreårige.
"
Vis hele sitatet...
Dette er gode poenger. Det er sånn man må argumentere.
Sist endret av DonTomaso; 24. januar 2012 kl. 00:56.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvor stor prosentandel av disse sitter inn pga hasj eller marihuana? Dessuten tror jeg folk er jevnt over svært fornøyde over at folk som smugler/selger heroin, speed og kokain sitter inne.
Vis hele sitatet...
Vet, passer mer for legalisering av all narkotika.. Men det er værtfall effektivt for å få folk til å åpne øynene, noe som ikke er lett når det kommer til dette temaet.

Hva med denne, selvom det fortsatt gjelder narkotika generelt ble jeg litt fornøyd
"
Din narkotikapolitikk gir forbrytere milliarder av kroner hvert år.
Din narkotikapolitikk drar ungdommer inn i et miljø de ikke bør være i.
Din narkotikapolitikk fratar politiet enorme ressurser.
Din narkotikapolitikk minker ikke antall misbrukere.

Portugals narkotikapolitikk(avkriminalisert) har sørget for:
17% færre narkomane HIV-smittede.
Større opptak til behandling.
Færre overdoser.
Mindre bruk blant mindreårige.
"
Sist endret av bloodshotEyes; 24. januar 2012 kl. 00:56.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er mulig det er usaklig men jeg tror det er veldig sant. Legg merke til at det er ikke jeg som snakket i forrige innlegg, men "folk flest". Man kan gjerne ønske at folk tar narkotikasnakkende folk med dreads like seriøst som en uten dreads, men jeg tror ikke det er sant. Personlig driter jeg i hvordan folk ser ut på håret.
Vis hele sitatet...
Ja, han hadde kanskje blitt tatt mer seriøst hvis han hadde annerledes hår, men at ingenting ødelegger arbeidet mer enn ham, synes jeg blir fornærmende. Jeg tror ikke han har en negativ effekt på arbeidet.

Edit: ser at dette blir flisespikkeri.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 24. januar 2012 kl. 00:58.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Veldig godt poeng, EoT og Tomaso, men grunnen til at folk tror at stoffet er farlig er jo på grunn av feil informasjon fra skole. Det er ihvertfall slik jeg oppfatter det. Bør jeg ikke peke ut at de har blitt "lurt" på en måte? Å skylde på regjeringen virker kanskje mot sin hensikt.. hvordan burde det formuleres?
Vis hele sitatet...
Jeg tror du burde starte med å lese gjennom denne tråden:
Plakat om statlig regulering/"legalisering" av cannabis

Mange gode utkast til plakater der, samt utrolig mange innspill som går på alt fra skrivefeil, design, farger, fonter, budskap, mengde tekst etc.

Tror du kan finne et godt utgangspunkt der også, for noen av plakatutkastene der er utrolig godt laget.
果実男爵
Juicekongen's Avatar
Trådstarter
Poster den siste versjonen min før jeg legger meg til sengs. Tusen hjertelig takk for all feedback, jeg får arbeide mer på det i senere tid, forhåpentligvis imorgen.

http://img713.imageshack.us/img713/1131/legalizer.th.jpg
Sist endret av Juicekongen; 24. januar 2012 kl. 01:29.
Forbudspolitikken koster samfunnet minimum 3,8 milliarder eller mer hvert år.
Mange er veldig opptatt av skattepengene sine.
Står litt om det her. http://www.bt.no/meninger/leder/Pris...l#.Tx3-lvnujz0
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Mange "mindrevitende" (hvis jeg kan kalle dem det) tror for eksempel at hasj er avhengighets skapende
Vis hele sitatet...
Cannabis kan være sterkt vanedannende. Jeg ville ikke ha basert noen argumentasjon på å hevde det motsatte.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvor stor prosentandel av disse sitter inn pga hasj eller marihuana?
Vis hele sitatet...
Hvor mange som sitter inne vet jeg ikke, men jeg har foretatt et estimat på hvor mange straffesaker som årlig behandles som følge av cannabisforbudet. Det er et betydelig antall i mine øyne.

Kopierer det fra en annen tråd, sammen med en del annen argumentasjon som også er relevant til saken.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Sirus foretar hvert 5 år undersøkelser for å kartlegge bruk av narkotika blant befolkningen. Den siste ble gjennomført i 2009, og konkluderte med at 14.6% i aldersgruppen 15 til 64 år hadde prøvd cannabis minst én gang. 3.8% hadde brukt det i løpet av det siste året, og 1.6% hadde brukt det i løpet av den siste måneden. (For visse aldersgrupper er naturligvis prosentandelen langt høyere.) Om vi kun opererer med det laveste tallet her, og tar utgangspunkt i at vi er 5 millioner mennesker, så ser vi på 80.000 nordmenn som til stadighet bryter loven, og som hver gang de gjør det pumper kapital inn i organisert kriminalitet.

Det er ingen som vet hvor stort cannabismarkedet i Norge er, eller hvor mye penger det omsettes for. Det er anslått at nordmenn bruker ca to milliarder kroner årlig på hasj alene, men mørketallene er som sagt store. Uansett er det betydelige summer som renner ut av systemet, og som ender opp med å finansiere videre kriminalitet.

I 2005 etterforsket politiet godt over 40.000 narkotikasaker, hvorav 90% endte med straffereaksjoner for siktede. Narkotikasakene er den saksgruppen med høyest oppklaringsprosent, da det nesten utelukkende er politiet selv som anmelder dem. Det skal imidlertid nevnes at de utgjør kun 10-15% av de totale anmeldte sakene. Ca halvparten av alle straffedømte i Norge er allikevel kun straffet for befatning med narkotika.

Hvis vi ser på statistikken over beslag for første halvdel av samme år, så ser vi at cannabis utgjør litt under halvparten av det totale antallet narkotikabeslag, og for andre år er det som regel mellom en tredel og en halvpart. Hvis vi tar utgangspunkt i at prosentandelen av cannabis i totalt antall beslag er ca lik prosentandelen av cannabissaker i totalt antall narkotikasaker, så kan vi anslå at ca 15.000 saker var basert på befatning med cannabis dette året, hvorav 13.500 endte med sanksjoner for siktede.

Den mest åpenbare gevinsten jeg ser ved legalisering er at en stor andel av befolkningen ikke lenger vil være rutinerte lovbrytere, og dermed ikke utsette seg for straffereaksjoner. Bare dette i seg selv representerer en betydelig reduksjon av kriminell aktivitet. De økonomiske konsekvensene det vi få for organiserte bakmenn er for en bonus å regne.

Analyser viser at ungdom som har røkt hasj ti ganger eller mer før de fyller 20 har fire ganger høyere sannsynlighet for å bli straffet for et lovbrudd, og syv ganger høyere sannsynlighet for å bli straffet for et narkotikarelatert lovbrudd. Ser man bort i fra narkotikasakene og fokuserer på andre typer lovbrudd derimot, stiller de likt som annen ungdom. Ungdom som røyker hasj er altså ikke kriminelle i utgangspunktet. De er lovbrytere primært på grunn av narkotikalovgivningen, og det er dermed rimelig å anta at man ved å legalisere vil se en sterkt redusert kriminalstatistikk. Dette vil frigjøre betydelige ressurser hos både politiet og påtalemyndighetene.
Vis hele sitatet...
Ett lite forslag:
Cannabis, ikke Marijuana.
Jeg ville ikke brukt et stort, dyrt avsnitt på å fortelle om hjernecellene. Det er andre ting som er mye viktigere enn akkurat det.
Man blir lat, slapp og surrete av cannabis. Det blir iallfall jeg.
Sitat av Bacterius Vis innlegg
Man blir lat, slapp og surrete av cannabis. Det blir iallfall jeg.
Vis hele sitatet...
Hva ønsker du å oppnå med denne posten? Tipper de fleste som poster i denne tråden har prøvd cannabis før, så vi vet hvordan rusen er.
Jeg syns det er feil å forby folk en røyke en plante! Tobakk er også en plante, har ikke samme effekt men er like om ikke mer farlig. Er det noe som burde bli ulovelig er det McDonalds, flere som dør av det enn hasj i America!
Sitat av fløffypus Vis innlegg
Jeg syns det er feil å forby folk en røyke en plante! Tobakk er også en plante, har ikke samme effekt men er like om ikke mer farlig. Er det noe som burde bli ulovelig er det McDonalds, flere som dør av det enn hasj i America!
Vis hele sitatet...
det er fordi ingen har dødd av hasj.

jeg synes personlig at det er feil og straffe noen for noe som bare skader dem selv. hvis hasj har vert et dop som utløser vold har jeg skjønt det.