Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 3119
Hei, jeg kom på en ting i dag som jeg funderte en del på. Når man tenker "snakker" man i hodet. Men hvordan hadde vi tenkt hvis vi ikke hadde hatt et språk? Da mener jeg, at du hadde blitt født på en isolert øy uten noen form for kontakt med noen. Hadde mann da tenkt som et dyr? Altså at man ikke kan tenke annet enn instinkter osv? Kanskje dette har blitt skrevet før, men fant ingenting på søk funksjonen
Det er da visse ganger du tenker uten å tenke, har prøvd å gjøre det mye i det siste da det er bedre å tenke på nåtida enn fortida og fremtida. Det er cirka akkurat det samme, bare at du ikke bruker ord ^^ Du liksom bare vet hva du tenker.

På meg bruker det også være sånn at jeg tenker tanken før jeg "sier" tanken i hodet, men jeg sier den bare av vane fordeom jeg egentlig ikke hadde trengt å gjøre det. Nesten som om man snakker med seg selv i hodet ;P
Dette har mer eller mindre blitt tatt opp før ja..
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=105440
Trådstarter
Logikk er jo en ting man ikke trenger språk til. At 2 armer og 2 bein blir 4 ting til sammen er jo en ting, men å planlegge å forlate den isolerte øya hadde kanskje vært et problem. Hvis du gir han et valg, og alle valgene har et bestemt resultat(altså ikke instiktive valg, mer ta bilen eller toget valg) hva hadde denne personen tenkt da? (bil = bensin = kø. tog = billig = raskere)
Sist endret av treimoz; 4. juli 2008 kl. 01:20.
Litt det samme som jeg har lurt på..

Hva tenker du egentlig oppe i hodet, når tenker på noe og du klarer ikke å si hva det er.. =/
Er det bare at vi på en måte ser for oss et bilde eller lignende av det? :S
Som sagt i den andre diskusjonen med nesten identisk topic:
Sitat av me, myself and I
Vi har naturligvis flere måter å tenke på. Det verbale språket er det vi er mest bevisst på fordi det anvendes åpenbart hele tiden, og det blir veldig tydelig i og med at vi hører det rent fysisk på vår egen trommehinne.

Men vi har også andre måter å tenke på, for eksempel i bilder, og ikke minst de helt abstrakte tankene, som verken kan beskrives med lyd eller lys.

Jeg har faktisk analysert dette grundig i mitt eget sinn, og jeg er overbevist om at alle mennesker har minst disse tre måtene å tenke på, om ikke fire hvis man skal telle lyd og verbalt språk separat.

Det at du ikke klarer å gjøre deg bevisst på hva som skjer i din egen hjerne betyr ikke at det ikke skjer. Å tro at vi ikke hadde et tankesspråk før vi utviklet verbalt språk er rimelig naivt, og at dyr kun tenker i grynting og vrinsking er også temmelig langt ute på jordet.

Jeg vil anta at de fleste dyr antageligvis bruker den abstrakte tankemåten mest, som jeg selv opplever sterkt når jeg zoomer ut i korte øyeblikk, når jeg skal prøve å huske noe, og i utallige andre situasjoner.
Vis hele sitatet...
Blir jo som den typiske huleboer, ''waaaaahh'' når det er noe fint og man kan og utrykke følelser..
Dette har jeg diskutert med venner, og når man setter opp en case der man skal tenke på valgfritt tema er det ingen som klarer å tenke det uten å tenke norsk, engelsk eller annet språk man kan! Man blir kanskje låst av situasjonen, at man ikke skal tenke på sitt eget språk, og da går det ikke.

Samtidig så er det lite jeg tenker på mitt språk når det er "real-life" situasjoner som må tenkes kjapt. Type: Jeg bør egentlig løpe nå for å rekke bussen, den går bare automatisk med bilder av bussen som kommer til å kjøre fra meg.
Døve personer da? De som er født døve! De tenker vel forsåvidt ikke i språk, iom. at de aldri har hørt språk. Og de tenker vel ikke akkurat i tegnspråk. HiHi!
Man tenker vel det man tenker, om man kjenner til språk eller ei. Eneste grunnen til at vi tenker på norsk er fordi vi kjenner til norsk. Vi hadde tenkt like mye uansett språk eller ei, bare at hjernen ikke ville ha oppfattet det som fks. norsk eller engelsk.
Man kan da tenke i bilder? Og ellers så utvikler man sikkert sitt eget form for språk ettervert.
Sitat av GothQueen
Og de tenker vel ikke akkurat i tegnspråk. HiHi!
Vis hele sitatet...
Si ikke det, de kan jo kanskje se for seg tegnene når de tenker på noe. De kan jo også lese og skrive, så de har jo igrunn språk..

vanskelig å vite, siden de ikke vet hva vi mener med å "snakke med seg selv", det er jo mulig vi tenker ganske likt fordi :P

er igrunn vanskelig å finne ut hvordan man tenker hvis man fokuserer på det :P Nesten som å holde igjen øynene og si nøyaktig hva du ser :P
Sist endret av mr_burn; 4. juli 2008 kl. 15:30.
Dere som sier at man tenker i bilder, såklart gjør man det iblandt men det er veldig sjeldent man feks lager en film i hodet der bussen kjører fra deg eller at dama di slår opp. Når man tenker, så er det bare noe man gjør! Ikke ord, bilder eller lyd, fordi ord, bilder og lyd kommer vanligvis ETTER at du har tenkt tanken for at du vil uttrykke den med deg selv.
Trådstarter
Jeg er enig med deg freaker911, men jeg tror også at tankegangen hadde blitt mer primitiv. Man kan kanskje ikke gruble over noe slikt som hvorfor himmelen blå osv tror jeg.
Evolusjonen hadde vel gått sin gang uansett, og språket hadde kommet før eller siden..
Det kommer og går i alle mulige varianter.
da hadde vi vel egentlig gått på instinkt vil jeg tro
Sitat av treimoz
Hei, jeg kom på en ting i dag som jeg funderte en del på. Når man tenker "snakker" man i hodet. Men hvordan hadde vi tenkt hvis vi ikke hadde hatt et språk? Da mener jeg, at du hadde blitt født på en isolert øy uten noen form for kontakt med noen. Hadde mann da tenkt som et dyr? Altså at man ikke kan tenke annet enn instinkter osv? Kanskje dette har blitt skrevet før, men fant ingenting på søk funksjonen
Vis hele sitatet...
ta deg noen reine grønne og du får svar på spørsmålet ditt haha^^

man ser jo med bilder, eller tenker på tingene man ser uten setninger, bare hvordan de er ..
ganske vansklig spørsmål egentlig

alle har vell opptatt på skolen eller noe når man bare sitter der helt til noen rister i deg når du har sitti og sett rett ut uten og bevege deg og da ikke huske hva man tenkte på,
kanskje man ikke kan tenkte uten ord xD
Trådstarter
Så, hvis man er blind/døv/og ingen sanser what so ever. Da er du bare kake?
Folkens, mulig dette ikke er representativt for andre enn meg selv, men jeg tenker tanker (som en egen greie), og ikke bilder eller tekst eller tale. Mulig noen av dere går rundt og tenker "Nå skal jeg ta et glass og fylle det opp til den streken der med saft og så skru på kranen og så stramme hånden min i et grep om glasset og løfte det bort til kranen og la vannet flomme ned i glasset så det blander seg, før jeg trykker kranen ned igjen og dermed stopper vannet. Så kan jeg åpne munnen og helle nedpå", men det gjør ikke jeg. Jeg tenker heller ikke bilder. Tanker er noe eget, verken lyd eller bilde. Forstår fascinasjonen, men ikke problemet.
Trådstarter
Realist, kan hende jeg er vanskelig å forstå. Men, slike ting er på en måte autopilot. Tror heller ikke en kanin tenker "nå skal jeg tygge denne munnfullen med gress."
Til og med en pc kan bli programmert til å tygge noe(slik som vårt instinkt), men kan den tenke ut hvorfor den egentlig spiser?

Det jeg tenkte på av intelligente tanker, eller bearbeide et problem eller finne et svar på et spørsmål. Hvis jeg spør deg, hvorfor er gresset grønt? så tenker du fordi det er noen stoffer i gresset som gjør at den blir grønn, og ikke blå osv.(selv om du har blitt lært dette, og ikke noe du bare forstår)

Hva tror du denne personen tenkt hvis det kom en løve og tok en bit av armen hans? Han hadde sikkert lært da at løve = smerte = farlig. Men kunne han ha tenkt hvorfor denne løven prøvde å spise han? Som var at løven bare var sulten?
Sist endret av treimoz; 4. juli 2008 kl. 22:45.
Enkelt sagt, vi ville antakelig hvert som et dyr og reagert på instinkt. Det at vi kan kommunisere effektivt gjør oss til den dominerende art. Dersom en løve kunne ha gjort dette på samme nivå, kan det tenkes de hadde hvert arten som hersket kloden.
Trådstarter
Veldig rart at vi en gang var slik, men gjennom mange tusen år er slik vi er i dag. ^^
Sitat av treimoz
Hadde mann da tenkt som et dyr? Altså at man ikke kan tenke annet enn instinkter osv? :
Vis hele sitatet...
De fleste dyrearter har da sitt eget språk?
Trådstarter
Tviler på at de tenker bjeff bjeff, altså. Språket deres er så limited. De fleste arter bruker "språket" sitt til å utrykke seg på en måte. De kan ikke reflektere og tenke på samme måte som oss. De bare asossierer ting med et minne. Slik som jeg fortalte i den andre posten.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Bearbeide problem kan også dyr gjøre. Mange aper vil bruke f.eks. en kasse å stå på om mat henger fra en snor, Jane Goodall oppdaget at ville sjimpanser også lagde verktøy. Dette er riktignok et primat og ikke en hund, men fortsatt et dyr. Om dyr filosoferer vet vi strengt tatt ikke. Kan du ha en samtale med hunden din? Hvordan vet du da at den ikke har tilbragt mang en time med naboens Golden Retriver, hvor de har diskutert meningen med deres eksistens?

Edit: Egentlig er vel også filosofi bare problemløsning. Riktig nok ikke fysiske problemer, men problemer non the less.
Sist endret av CaptainP; 5. juli 2008 kl. 03:31.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Det kommer an på hva du mener med språk. Ja jeg tror du kan tenke ganske bra uten et verbalt språk. Jeg tror en systematisk måte å ordne informasjon for kommunisere er en forutsetning for høyere intelligent liv. Rekker med signaler kan være en slik for for kommunikasjon.

Innen forskning på kunstigintelligens er lingvistikk et av hovedfeltene. En av de mest kjente tesene for kunstigintelligens er at en må være istand til å tenke om det å tenke. Så kalte metatanker. Om man oppnår metatenkning har man i prinsippet oppnådd kunstigintelligens.

Et velfungerende språk er kanskje den enkeltstående tingen som skiller mennesker klarest fra andre dyr. Det finnes også en påfallende større "språkforståelse" blant de dyrene vi regner som mer intelligente.

Jeg kunne ikke finne linken til artikkelen nå, men leste en artikkel for ikke så lenge siden som omhandlet språklig stimuli i barndommen og hvor godt man ville gjøre det senere i livet. Det finnes riktig nok ganske mange andre faktorer en språk som spiller inn her, men det var ganske klart at barn som ble lest for og siden leste mye selv, lykkes bedre en barn som ikke fikk denne stimulien. Større ordforråd i barndommen vil altså øke dine sjanser for å få en attraktiv jobb senere i livet.

CaptainP filosofi betyr noe slikt som: "kjærlighet til tenkning", at filosofer ikke kan tenke på fysikk problem er direkte feil. Sir Isaac Newton hadde for eksempel et professorat ved Cambrigde i "natural philosophy". Forsjelden kommer gjerne ved at vitenskapen forholder seg et sett av regeler en tar for gitt. En filosof har anledning til å stille spørsmålstegn til de mer grunnleggende. (The FSM kan feks ses på som en filosofisk angrep på lovene vi kjenner fra vitenskapen)
Sist endret av sptz; 5. juli 2008 kl. 05:08.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Ja, jeg er klar over at filosofer kan tenke over feltet fysikk, og jeg tenkte kanskje ikke godt nok over hvordan jeg formulerte meg. Med "filosofi"mente jeg et felt som tar seg av teoretisk tenktning som ikke burde blandes inn i vitenskap.

Selvom FSM er et angrep på grunnleggende deler av vitenskapelig etikk (kanskje mer mot pseudovitenskapen kreasjonisme) betyr ikke det at en vitenskapsmann burde ta hensyn til et spagghettimonster med uante mengder pirater og ninjaer (om jeg husker rett) når han bedriver forskning. Og jeg mener at adferdsforskning er en vitenskap. Ikke en filosofisk rettning.

Grunnen til at jeg tonerte inlegget mitt slik jeg gjorde var for å påpeke at siden man ikke kan kommunisere med dyrene på deres premisser, kan man kun fastslå hva de får ut av kommunikasjon gjennom observasjon av adferd. Lite eksempel på dette skjedde for en liten stund siden utenfor vinduet mitt;

To måker landet og den ene gikk rundt den andre og vokaliserelyder, mens den andre spiste. Dette pågikk i fem-10 minutter før en annen måke landet .
Denne begynnte også å vokalisere lyder. Dette pågikk i ytterlige 5-10 minutter fløy avsted.

Den måken som landet var litt større og hadde svarte/mørke grå fjær, men de to andre var betraktelig mindre med lyse grå fjær. Nå jeg vet at det var en grunn for at de vokaliserte lyder så lenge men ikke noe tilsynelatende produktivt kom ut av det (ingen andre måker kom eller har kommet siden [2 timer]) Gjennom (det jeg mente som) filosofisk resonering kan jeg trekke slutningen at de pratet sammen om været, men gjennom vitenskapelig observasjon kan jeg ikke konkludere med noe som helst annet enn at de kaklet.

Kunne du kanskje forresten PMet meg med det du husker at sto i artikkelen du nevner?

Beklager OT vridningen
Sitat av treimoz
Tviler på at de tenker bjeff bjeff, altså. Språket deres er så limited.
Vis hele sitatet...
Hvaler f.eks har ett språk som er mer avansert og teknisk enn engelsk. Ikke alle dyrearter har bjeff-bjeff som språk for faen.
Trådstarter
Det var et eksempel, syntes det er unødvendig å legge til det siste ordet der i et forum.
Treimoz; "faen" begynner å bli et så dagligdags ord at det er vanskelig å unngå. Hvis det er vanskelig å takle, finnes det sikkert plugins til nettlesere som kan blokkere det.
Ta for eksempel en katt:

Katten ser en mus, musen ser ikke katten. Katten vet at musen ikke burde få øye på han med det første, men katten vet også at dette er et bytte, et bytte den skal fange. Katten resonnerer seg fram til hvilken fremgangsmetode han skal bruke, etter å antageligvis ha stirret på musen en god stund. Katten velger å snike seg innpå og skyte inn med høy fart om musen skulle merke at katten var tilstede.

Ta for eksempel en løve:

Løven får øye på en flokk med bytter. Flokken har selvfølgelig enda ikke sett løven, men løven vil angripe flokken, men hvordan? Løven, på lik linje som katten, resonnerer seg fram til en fremgangsmåte for å angripe. Skal han snike seg på, løpe rett inn og ta det første han ser, eller overvåke flokken og løpe inn fra en annen kant?

Dyr, som oss mennesker, tenker. De tenker ikke på et like intelligent plan som oss, men for dem så er det alt de vet om. De tenker, vurderer, angriper osv. Med mindre de tenker gjennom diverse mauw og brøl så har de et tankemønster uavhengig av dette. Har ikke vi mennesker også tenket slik selv? Ofte er grunnlaget til endel av tankene våre bilder, utifra tidligere erfaringer, kunnskaper, opplevelser etc. Vi tenker også i form av språket vårt, f.eks "hva skal jeg gjøre nå?" i en eller annen gitt situasjon. Men dyr tenker også slik, og det gjorde vi også før vi utviklet noe særlig form for språk.

Angående eksemplene mine med dyr vil noen antagelig foreslå at dette er instinkt hos dyrene, men allikevel så velger de forskjellige fremgangsmåter og taktikker ettersom hva situasjonen tillater. De opptrer etter vurdering og analysering, akkuratt som oss. Og, dette med å tenke, er ikke det et instinkt hos oss mennesker også? Hvis inget liv på denne planeten hadde tenkt, tror jeg det ville blitt rimelig kjedelig her. Vi kan tenke, drøfte, vurdere, analysere, føle og alt dette her uansett språk eller ei. Det hadde nok blitt et annen tankemønster, men et tankemønster hadde det vært.
Sist endret av Sky; 8. juli 2008 kl. 00:39.
For å tenke, er man avhenging av sansene man har. Uten sansene kan jeg ikke se for meg hvordan hjernen kan lære og utvikle seg.

De døve kan selvsagt TENKE. Tegnspråk er et språk som døve benytter seg av (og det er nylig blitt et offisielt språk i Norge). De som er helt døve tenker vanligvis med bilder med tegn slik jeg har forstått dem. (Ja, jeg kjenner døve og jeg er sterkt tunghørt selv). Mange av dem sliter med norsk fordi språket er annerledes enn norsk. Noen oppfatter døve som dumme fordi de tenker annerledes.

F.eks. vitsene laget av døve har jeg aldri forstått meg særlig. Kanskje det er bare humoren min som ikke passer
Sist endret av marsboer; 8. juli 2008 kl. 00:42.
Det at vi tenker i språk har også den artige bieffekten at du, altså den du er, blir en litterær tekst - en fiksjon.
Man tenker vel mer i den retning av bilder og hendelser, som f.eks når du er sulten kan du tenke " hmm tja tide å fikse noe å spise" mens uten et tanke språk ville det sett noe mer liknende en stor biff elns.
Har lurt en del på det samme selv. Konklusjonen er at vi i høyeste grad er blitt hjernevasket av dette språket, da jeg tror de færreste eller ingen greier å ikke bruke det. Lamt forklart, men du skjønner?
Sitat av Prophet.
Har lurt en del på det samme selv. Konklusjonen er at vi i høyeste grad er blitt hjernevasket av dette språket, da jeg tror de færreste eller ingen greier å ikke bruke det. Lamt forklart, men du skjønner?
Vis hele sitatet...
Å kommunisere med hverandre idag uten språk er nok ganske vanskelig, men å tenke uten språk? Det kan man definitivt. Prøv deg fram selv, tenk litt mer i abstrakte baner, fokuser på bilder og følelser istedenfor ord og språk. Ikke snakk med deg selv i hodet, så ser du at man fint kan, kanskje på en litt mer utfordrende og uvant måte, tenke uten språk. Eller ihvertfall begrense språket drastisk.

At vi er hjernevasket av språket er vi da ærlig talt ikke, og det er litt av en påstand. Hva får deg til å si det? Språk er den eneste og beste måten vi har å kommunisere med hverandre på, og legger en grunnleggende faktor for utvikling og intelligens. Uten språk eller en form for kommunikasjon - det være seg telepatisk eller hva nå enn - kunne ikke du og jeg skrevet/formidlet dette. Språk er rett og slett en måte å kommunisere på, så ville du si at om vi f.eks kommuniserte telepatisk eller gjennom lyder, at vi var hjernevasket av lydene/telepatien? Det er det samme prinsippet; Evnen til å kommunisere. Og dette er på ingen måte noen hjernevasking. Hva skulle vi gjort uten kommunikasjon?
Hvordan mennesker funker uten språk er fint illustrert i SAW 4 er det vel?
Trådstarter
Sitat av Movimenti
Treimoz; "faen" begynner å bli et så dagligdags ord at det er vanskelig å unngå. Hvis det er vanskelig å takle, finnes det sikkert plugins til nettlesere som kan blokkere det.
Vis hele sitatet...

Nei, er fult klar over det. Men de som banner gjør ofte dette pga mangel på ord og meninger. Altså dårlig ordforåd og lite kreativitet.

Så skal du delta i denne diskusjonen bør du heller komme med noe som gir mening ikke 2 linjer der du sier noe uten å begrunne dette.
Sitat av treimoz
Nei, er fult klar over det. Men de som banner gjør ofte dette pga mangel på ord og meninger. Altså dårlig ordforåd og lite kreativitet.

Så skal du delta i denne diskusjonen bør du heller komme med noe som gir mening ikke 2 linjer der du sier noe uten å begrunne dette.
Vis hele sitatet...
Det ville jeg IKKE si. http://www.nossral.org/slagg/banneord_v2002.htm hvis det er få ord, så kan du være så snill å definere det for meg? Der har du ganske mange ord som brukes av "bannerne". Så om vi leggere disse ordene + de som alle personer kan av natur, så ville jeg si de kan en del ord?
Lurer på om vi hadde hatt så mange kriger\konflikter viss vi ikke hadde hatt språk.
Noen så har opplevd at man kan tenke noe som man ikke greier å uttrykke i ord? Ofte eller sjeldent?

Vil heller ikke si at banning = dårlig ordforråd. Med enkelte banneord så kan man uttrykke det man mener på en enklere måte, istedenfor å gå ut grøten.
Banneord har også en kraft så mange andre ord ikke har, eller for å si det på en annen måte.
Faen eller helvete er kraftige ord som kan brukes når man har sterke meninger om noe.
Ikkje faen! F.eks. 2 ord som kan brukes til mye, og en ''kraftig'' setning. =P


Hvorfor banneord er fy fy hos noen forstår jeg. Men når man ikke er bundet til en religiøs tro
så kan de fungere utmerket i visse tilfeller.
Sist endret av sneipen; 9. juli 2008 kl. 10:33.
Et annet spørsmål er jo da. Hvilket språk tenker man på? Det språket man snakker? Eller blir tankene på en måte oversatt av hjernen akkurat, som nerve signaler helt automatisk blir gjort om til bevegelse.
Sist endret av Majore; 14. juli 2008 kl. 23:22.