Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4580
Hei,
blir 23 år gammel nå i slutten av året og har gått vanlig allmenn på VGS, før jeg gikk på folkehøgskole deretter høgskole. Nå har jeg funnet ut at jeg vil bli ROV pilot og har sjekket litt rundt og det viser seg at jeg må ta elektro vg1, og automasjon for å gå ut i lære. VGs er fulle av elever på elektro og jeg lurer på om noen andre har hatt det samme problemet som meg, gått allmenn men vil gå teknisk, etter en har brukt opp sine VGS år.
Lykkelig pessimist
Shlask's Avatar
Privatist? Voksenopplæring? Ring nærmeste videregående å spør etter en rådgiver
Sitat av Shlask Vis innlegg
Privatist? Voksenopplæring? Ring nærmeste videregående å spør etter en rådgiver
Vis hele sitatet...
Gjort begge kunne desverre ikke gjøre så mye siden ejg er for gammel
Vurderte dette selv men ble frarådet av en toppsjef i statoil da de blir brukt mer og mer utenlandsk arbeidskraft(primært asiatisk) til disse jobbene nå og fremover.
Vil bare nevne det.
Sist endret av canttouchthis; 1. september 2014 kl. 18:23.
Sitat av canttouchthis Vis innlegg
Vurderte dette selv men ble frarådet av en toppsjef i statoil da de blir brukt mer og mer utenlandsk arbeidskraft(primært asiatisk) til disse jobbene nå og fremover.
Vil bare nevne det.
Vis hele sitatet...
Det sier de ikke i ROV selskapene..
Selvfølgelig sier ikke de det, tenk deg om da
Bare tipser deg jeg. Han begynte selv som noen av de første rov pilotene i norge å er nå toppsjef.
Asiatisk arbeidskraft er billig og pålitelig samt svært høyt utdannet.
offshore løfting av tunge ting å slikt alla Thialf å Saipem 7000, er jo driftet av en hær av underbetalte asiatiske (etter norsk standard).
Men ser ikke det innenfor subsea service brasjen. Vi sitter med en god kompetanse innen feltet i norge.

Men dette er igjen et problem med skolesystemet i norge.
Er ganske glad jeg tok fagbrev som automatiker før jeg la ut på ingeniørutdanninga. da det ikke er noe problem å få høyere utdanning, men det er et problem å få "lavere" utdanning.
Sitat av canttouchthis Vis innlegg
Vurderte dette selv men ble frarådet av en toppsjef i statoil da de blir brukt mer og mer utenlandsk arbeidskraft(primært asiatisk) til disse jobbene nå og fremover.
Vil bare nevne det.
Vis hele sitatet...
Hva Statoil gjør på sine installasjoner vet jeg ikke, men hva drilling selskaper bruker er i stor grad opp til dem selv. Selskapet jeg jobber i bruker Oceaneering f.eks, og der er det i stor grad norsk arbeidskraft som gjelder.Statoil kutter ned på alt dem kan for tiden, så at de går for billig arbeidskraft er ingen overraskelse.
Sist endret av LP88; 1. september 2014 kl. 19:26.
Jeg var i samme båt som deg, 23 år, brukt opp skoleretten, og fant ut at jeg ville gå yrkesfag nå, søkte på TIP i hele fylket jeg bor i, fikk plass, fullførte og går nå VG2. Vanskelig og komme inn siden du havner bakerst i køen, men sånn er nå livet.

Men du kan jo også gå TIP vg1 og deretter Vg2 automatisering. vil tro det er lettere å komme inn på TIP. Ville sjekket ut hvilken skoler dem har TIP og ringt disse skolene og spurt etter den personen som driver med inntak og hørt om dem har ledig plass. Har dem ledig plass så får du plassen. Så enkelt. Det er vel enda noen uker igjen hvor du kan begynne på skolen. Ellers så må du vente til neste år og søke da.

Like greit og få det unnagjort. Men har du sjekket om Automatisering er et populært fag? Vis det er det så vil du igjen slite med å komme inn der.
Ridder av 1. klasse
Har selv gått VG1 elektro, VG2/VG3 automasjon i Bergen. Når vi begynte på VG2 så fikk vi 2-3stk i klassen, som hadde gått VG1 TIP. For å si det kort, de hadde det rimelig tøft, de manglet mye grunnleggende kunnskap og ble fort hengende etter resten av klassen. Det lar seg selvfølgelig gjennomføre, men det er en stor fordel å ha gått VG1 elektro. Når jeg begynte på VG2, måtte jeg skifte skole pga at de ikke hadde VG2, der jeg gikk VG1. Da kom jeg i klasse med folk i fra masse forskjellige skoler, og det som var litt skremmende var hvor liten kunnskap enkelte hadde i forhold til hva de hadde fått i snitt. Det var folk med høyere snitt enn meg, som ikke viste hva en rekkeklemme var... Og mange hadde aldri sett eller rørt en PLS før... Så er tydelig at skolene praktiserer forskjellige krav til karakterer, noe som etter min mening er både trist og urettferdig.

Snittet på VG2 lå på rundt 4 når jeg begynte, men året etter på gikk det opp til 4.8.
Har du kontakter som vil tilby deg lærlingsplass som ROV-pilot?
Når jeg gikk ut av VGS var det under halvparten som hadde klart å skaffe seg lærlingsplass på landbasert bedrift, og dette er i Oslo.
Ta heller kontakt med firmaer og søk på jobber og så kan du ta fagbrev etter 5 år som pilot. Du vil da tjene bedre di 2 første årene i jobb en du ville som lærling, og fagarbeider tillegget i er ikkje mykje og skrøyte av.
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Ta heller kontakt med firmaer og søk på jobber og så kan du ta fagbrev etter 5 år som pilot. Du vil da tjene bedre di 2 første årene i jobb en du ville som lærling, og fagarbeider tillegget i er ikkje mykje og skrøyte av.
Vis hele sitatet...
Har sjekket litt rundt og det virker ikke som de tar inn lærlinger med mindre de har noen form for skole/teknisk bakgrunn, noe som jeg dessverre ikke har :/
Vg2 automatisering, via feks nettstudier og gå opp som privatist.
Fordeler å ha relevant erfsring, OG gode karrakterer og attester, søk så lærlingplass som FU-operatør.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Har selv gått VG1 elektro, VG2/VG3 automasjon i Bergen. Når vi begynte på VG2 så fikk vi 2-3stk i klassen, som hadde gått VG1 TIP. For å si det kort, de hadde det rimelig tøft, de manglet mye grunnleggende kunnskap og ble fort hengende etter resten av klassen. Det lar seg selvfølgelig gjennomføre, men det er en stor fordel å ha gått VG1 elektro. Når jeg begynte på VG2, måtte jeg skifte skole pga at de ikke hadde VG2, der jeg gikk VG1. Da kom jeg i klasse med folk i fra masse forskjellige skoler, og det som var litt skremmende var hvor liten kunnskap enkelte hadde i forhold til hva de hadde fått i snitt. Det var folk med høyere snitt enn meg, som ikke viste hva en rekkeklemme var... Og mange hadde aldri sett eller rørt en PLS før... Så er tydelig at skolene praktiserer forskjellige krav til karakterer, noe som etter min mening er både trist og urettferdig.

Snittet på VG2 lå på rundt 4 når jeg begynte, men året etter på gikk det opp til 4.8.
Vis hele sitatet...
Joa er vel forsåvidt enig i det, Men når du er 23 år og veldig motivert så vil ikke det være noe problem Du lærer jo litt elektro i TIP, så det er jo bare og følge med. Og i klassen min hvor 80 % gikk elektro så vil jeg si de ikke kan så mye mere enn oss som gikk TIP, Det var så vidt flere av dem besto elektro og de timene vi har hatt elektro så synes det veldig godt, ikke høy kunnskap blandt dem.

Men det er nå bare sånn tilfelle det er her da
Sitat av Pointsup Vis innlegg
Har sjekket litt rundt og det virker ikke som de tar inn lærlinger med mindre de har noen form for skole/teknisk bakgrunn, noe som jeg dessverre ikke har :/
Vis hele sitatet...
Kavet fra myndighetene for at de skal kunne ta inn lærlinger i FU-operatør faget er jo faktisk en bestått Vg2 automatisering eksamen. Har du ikke det, så får du rett og slett ikke lærlingplass og mulighet for å ta fagbrevet den veien.

Et alternativ er at du kommer deg innenfor et sted, og tar den lange veien, og tar automatisering for FU-operatører, men da blir det noen år ekstra, og da får du ikke stats som lærling.
MEN, jeg tror nok ikke at du kommer deg inn noe som helst sted uten å ha en GOD del relevant erfaring i forhold til jobben.

Eksempelvis, har du noe papirer på at du kan feks. GIS? Sonar? Robot-teknologi? Elektro? Jo mer du kan dokumentere, jo mer interessant er du for selskapene.

Til info, så har jeg mye relevant erfaring, gode attester, god eksamenskarrakter fra Vg2 elektrofag, mye erfaring med undervanns-operasjoner, noe flytid på diverse ROV, flere år som dykker, lang erfaring med elektro-relatert arbeid, flere kontakter som sitter som supervisor, og shift-supervisor på ROV, men jeg er enda ikke inne i bransjen.

Så det er bare å bite tenna i sammen og vise at du er 100% dedikert til jobben, og spa i sammen alt du kan av erfaring, papirer osv og ikke gi deg i søken etter å få en fot innenfor!

Sitat av FpsDog Vis innlegg
Ta heller kontakt med firmaer og søk på jobber og så kan du ta fagbrev etter 5 år som pilot. Du vil da tjene bedre di 2 første årene i jobb en du ville som lærling, og fagarbeider tillegget i er ikkje mykje og skrøyte av.
Vis hele sitatet...
Jepp, det er jo bare å søke. De har i snitt over 1000 KVALIFISERTE søkere til hver stilling som blir utlyst...
Sist endret av Skytteren; 2. september 2014 kl. 22:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det trengs også en del ROV piloter inshore, just sayin..
Jeg ble tilbudt jobb uten noe som helst utdanning innen dette og all "flytiden" jeg har er 5-6 timer på ROV og kanskje 20 timer på LBV.
Sist endret av Hydroide; 3. september 2014 kl. 08:59.